Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Nicole123 schreef op 16-01-2024 om 23:03:

[..]

Je suggereert nu weer dat de overlast toe zal nemen door de spreidingswet, maar dat is niet zo. De overlast zal juist afnemen. Wat veroorzaakt meer overlast, 500 voetbalhooligans bij elkaar of op 200 plekken 2 of 3 voetbalhooligans? Hoe houd je beter orde als leerkracht? In een overvolle klas met 60 kinderen, waarvan er 3 de boel verstoren, of in 3 klassen met 20 kinderen, waarbij je nog maar 1 van die 3 kinderen per klas hebt en diegene veel makkelijker kunt aanpakken of even op de gang of voorin de klas zetten?

Verder hanteer je een drogreden als je doet alsof de spreidingswet en de instroom een of-of situatie zou zijn. Dat is het niet, dat stel ik juist. Je kunt ook dijken verhogen (lange termijn) én water wegpompen naar elders (korte termijn).

Als er een situatie zou zijn van een overstroomde stad in Zeeland met superveel overlast en je zou dat kunnen verlichten door het water weg te laten stromen over heel Zeeland, waarbij alle Zeeuwen een klein beetje overlast krijgen (een paar mensen verdrinken versus iedereen een wat natte tuin), dan zou ik dat doen ja. Jij niet? Jij zou tegen die mensen zeggen: we bouwen een nieuwe dijk voor jullie, blijf maar lekker in je overstroomde stad tot die dijk over 3 jaar klaar is? En dan graag willen dat die stad ook flink overstroomd blijft, want dan zien de mensen de noodzaak van die dijk tenminste goed. Lekker humaan.

Dit helemaal.

Fleurtje_5 schreef op 16-01-2024 om 22:53:

[..]

Wat moest Edith Schippers nou weer voor de camera? Ze had de politiek toch verlaten voor een topbaan bij DSM.

https://nos.nl/artikel/2461524-edith-schippers-weg-als-voorzitter-pensioenfonds-dsm 27 januari 2023

...............

Vorige week schreef NRC dat Schippers een intern document achterhield, waaruit zou blijken dat het bedrijf zelf verantwoordelijk zou zijn voor een flinke daling van de dekkingsgraad van het pensioenfonds. DSM had volgens de krant geld nodig voor innovaties en dat kwam er onder meer door tijdelijk minder geld in de pensioenpot te steken.

............

Wat heeft dit met de spreidingswet te maken?

Zie Edith Schippers vanaf 14:00 minuut (en zie dan tot ongeveer 22.00 minuut):

https://www.kijk.nl/programmas/vandaag-inside/cH0jZzSbuqm

Als minister van Volksgezondheid en Sport heeft zij in de zorg veel kapot bezuinigd. Omdat Rutte premier wilde blijven ging zij weg uit de politiek. In haar topbaan bij DSM probeerde ze het pensioengat in de doofpot stoppen. Ze kreeg een andere baan binnen DSM. En dan zie ik haar (in de Eerste Kamer) het woord voeren over de spreidingswet die ze door willen douwen, en brengt zo haar collega VVD-er Dilan, (die nog bezig zijn om een nieuw kabinet te vormen die volgende week waarschijnlijk gaan beginnen), in een benarde positie. 

En dan heeft Edith het over 'dat geeft ons vertrouwen' (vertrouwen hier en vertrouwen daar). Ammahoela.

In die uitzending gaat het ook over arts Ernst Kuipers. Hij wou afdelingen sluiten en kreeg daarin geen gelijk.

felija schreef op 16-01-2024 om 20:59:

[..]

Goed nieuws! Fijn dat de VVD hun staatssecretaris niet in de kou heeft laten staan.

De PVV baalt, maar dat is niet erg verrassend.

Dat is gewoon achterbaks. Nog gauw iets regelen voordat de nieuwe formatie volgende week begint.

Het gaat steeds over 'de zorg betaalbaar maken' door dingen te schrappen.

Maar hoe wil je dit land in goede banen lijden als het overspoelt word door mensen (met name veilige landers) waar geen woningen voor zijn? Er staan zo ontzettend veel mensen jaren lang op een wachtlijst en kunnen geen woning krijgen.

Een goed begin voor bezuinigingen in de zorg zou ik vooral het schrappen van absurd dure declaraties vinden. Zoek maar naar een van de  berichten over het Declaratiegedrag top ziekenhuis:

Vakbonden boos over declaratiegedrag top ziekenhuis Maastricht: ‘De verhoudingen zijn zoek, dit krijg ik niet meer uitgelegd’
............
Directe aanleiding is de ophef over de raad van bestuur van het Maastricht UMC. Die diende in achttien maanden tijd voor ruim een kwart miljoen aan bonnetjes in voor buitenlandse reizen en privéchauffeurs.

................

Wilma Peters, bestuurster bij FNV Zorg en Welzijn, benadrukt dat de Nederlandse gezondheidszorg draait op publiek geld, de door ons allemaal opgebrachte premies. „Ik ken de exacte verantwoording niet, maar de bedragen die ik uit Maastricht hoor klinken buitenproportioneel. Je kunt je afvragen: wie wordt hier vooral beter van? Al die reizen, zoveel chauffeurs, is dat echt noodzakelijk? Wat voor signaal geef je hiermee af aan de mensen op de werkvloer, mensen die we zo hard nodig hebben?”

De Limburger onthulde donderdag dat de driehoofdige raad van bestuur van het academisch ziekenhuis in Maastricht in heel 2022 en het eerste halfjaar van 2023 voor opgeteld 156.843 euro aan facturen indiende voor buitenlandse studiereizen naar onder meer de VS, Engeland, Israël, India, Denemarken en België. Op die reizen wordt standaard businessclass gereisd. De meest in het oog springende reis is een zesdaagse trip naar het Amerikaanse Bentonville, waar de ziekenhuistop op het hoofdkantoor van supermarktketen Walmart hoorde hoe dat bedrijf zijn werkproces digitaliseerde. Deze reis kostte ruim 42.000 euro. De MUMC-bestuurders, van wie er twee de beschikking hebben over een auto van de zaak, laten zich ook bijna standaard rijden door een privéchauffeur. Dat kostte in anderhalf jaar tijd ruim 97.173 euro.

In 2015 haalde het Maastrichtse ziekenhuis ook al eens het nieuws met het declaratiegedrag van zijn bestuurders. Toen bleek dat zij in twee jaar tijd (2013 en 2014) voor 218.830 euro aan nota’s hadden ingediend. Er werd gegeten in sterrenrestaurants en de toenmalige topman liet het ziekenhuis ook zijn nieuwe paspoort betalen. Het nieuws leidde tot Kamervragen en een oproep van minister Edith Schippers van Volksgezondheid ‘zinnig en zuinig om te gaan met publiek zorggeld, ook in de bestuurskamer’.

.................
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20231221_93117969?utm_source=limburger&utm_medium=newsletter&utm_campaign=middag&utm_content=teaser&utm_term=0-0 21 december 2023

En dan zegt een van die drie bestuurders tijdens haar Nieuwsjaarspeech dat alles binnen de regeltjes ging. Dan vraag ik me af hoeveel bestuurders van andere ziekenhuizen dit ook doen. Hopelijk bezitten zij wel een morele 'compas' .

En dan de woorden als: "je kan het nou eenmaal niet iedereen naar de zin maken'.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

17-01-2024 om 07:21

Fleurtje_5 schreef op 17-01-2024 om 07:06:

In die uitzending gaat het ook over arts Ernst Kuipers. Hij wou afdelingen sluiten en kreeg daarin geen gelijk.

Zou heel verstandig geweest zijn. zijn motivatie is: Er worden in de verschillende ziekenhuizen te weinig van die operaties gedaan en daardoor krijgen de teams daar te weinig ervaring. Dan kun je beter 2 ziekenhuizen aanwijzen, waardoor zij meer operaties doen en meer ervaring hebben. 

Friezinnetje schreef op 17-01-2024 om 07:21:

[..]

Zou heel verstandig geweest zijn. zijn motivatie is: Er worden in de verschillende ziekenhuizen te weinig van die operaties gedaan en daardoor krijgen de teams daar te weinig ervaring. Dan kun je beter 2 ziekenhuizen aanwijzen, waardoor zij meer operaties doen en meer ervaring hebben.

Men wou het Zuyderland ziekenhuis in Heerlen ook sluiten met ongeveer dezelfde reden  'te weinig personeel, te weinig beddencapaciteit en bla bla bla'.

Maar er stond of staat wel al een nieuw Zuyderland ziekenhuis (een klein eindje verderop) in de planning. Dan is er ineens genoeg personeel, beddencapaciteit en bla bla bla?

https://www.zuyderland.nl/nieuws/david-jongen-over-nieuwbouwplannen-heel-veel-begrip-voor-emotie/ 18 juli 2023

Blomke82 schreef op 16-01-2024 om 21:51:

[..]

Ter Apel krijgt even lucht, week later zitten ze weer vol. Andere gemeente aanwijzen en ter Apel heeft weer een weekje lucht. Weer een andere gemeente aanwijzen en ter Apel heeft weer een weekje lucht. Enz, enz.

De instroom stopt niet na verdeling hoor, die gaat onverminderd door en wellicht zelfs nog stijgen.

Over een aantal jaar vangt elke gemeente onevenredig veel asielzoekers op met deze wet.

In Ter Apel mag de politie ook nog eens niets doen tegen overlastmakers uit veilige landen.

Overal (vooral Limburg) is er een tekort aan agenten. Kun je op je vingers uittellen wat er door het hele land 'kan' gebeuren als de politie de overlast niet aankan.

Blomke82 schreef op 16-01-2024 om 22:00:

[..]

Nee maar zo blijft het probleem wel zichtbaarder. Dat wordt met spreiden een beetje weggemoffeld en lijkt het alsof we het allemaal wel aan kunnen maar dat is niet zo.

Bijvoorbeeld: in onze gemeente moeten voor juli nog tig statushouders gehuisvest worden. Maar die woningen zijn er simpelweg niet. Hoe kun je mensen helpen als je zelf niets op de rit hebt?

Precies dit. Dat geeft onrust en onvrede bij de nieuwe burgers die hier een toekomst zagen. 

De enige die er beter van worden zijn mensensmokkelaars.

Fleurtje_5 schreef op 17-01-2024 om 06:53:

Zie Edith Schippers vanaf 14:00 minuut (en zie dan tot ongeveer 22.00 minuut):

https://www.kijk.nl/programmas/vandaag-inside/cH0jZzSbuqm

Als minister van Volksgezondheid en Sport heeft zij in de zorg veel kapot bezuinigd. Omdat Rutte premier wilde blijven ging zij weg uit de politiek. In haar topbaan bij DSM probeerde ze het pensioengat in de doofpot stoppen. Ze kreeg een andere baan binnen DSM. En dan zie ik haar (in de Eerste Kamer) het woord voeren over de spreidingswet die ze door willen douwen, en brengt zo haar collega VVD-er Dilan, (die nog bezig zijn om een nieuw kabinet te vormen die volgende week waarschijnlijk gaan beginnen), in een benarde positie.

En dan heeft Edith het over 'dat geeft ons vertrouwen' (vertrouwen hier en vertrouwen daar). Ammahoela.

Ze is momenteel fractievoorzitter van de eerste kamer, dus vrij logisch dat ze hier bemoeienis mee heeft. Dit was trouwens geen fractie stemming, ieder lid stemt voor zichzelf. En yesilgoz heeft vooral zelf een gevoelige nederlaag geleden waar ze zelf verantwoordelijk voor is. Zelfs Rutte kon niet achter haar actie staan om de eerste kamer te beïnvloeden. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

17-01-2024 om 08:04 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 17-01-2024 om 06:53:

En dan zie ik haar (in de Eerste Kamer) het woord voeren over de spreidingswet die ze door willen douwen, en brengt zo haar collega VVD-er Dilan, (die nog bezig zijn om een nieuw kabinet te vormen die volgende week waarschijnlijk gaan beginnen), in een benarde positie.

Je kon niet veel duidelijker maken dat je dus het debat gisteren en eergisteren juist niet hebt gekeken. Mijn advies kijk het alsnog terug.

Daglichtlamp schreef op 17-01-2024 om 08:04:

[..]

Je kon niet veel duidelijker maken dat je dus het debat gisteren en eergisteren juist niet hebt gekeken.

Klopt, dat heb ik niet gezien. Pas gisteravond zag ik dat Edith Schippers haar mening gaf en ik schreef waar dat fragment (dat ik wel zag) staat. En vooral word daarover, in dat fragment, een mening gegeven.

Uberhaupt dat Edith daar staat te praten over 'dat geeft ons vertrouwen' geeft mij iig helemaal geen vertrouwen.

Fleurtje_5 schreef op 17-01-2024 om 07:39:

[..]

Men wou het Zuyderland ziekenhuis in Heerlen ook sluiten met ongeveer dezelfde reden 'te weinig personeel, te weinig beddencapaciteit en bla bla bla'.

Maar er stond of staat wel al een nieuw Zuyderland ziekenhuis (een klein eindje verderop) in de planning. Dan is er ineens genoeg personeel, beddencapaciteit en bla bla bla?

https://www.zuyderland.nl/nieuws/david-jongen-over-nieuwbouwplannen-heel-veel-begrip-voor-emotie/ 18 juli 2023

Ik heb geen idee over het Zuyderland, maar te weinig personeel en te weinig beddencapaciteit is een heel andere reden dan het centreren van zeer complexe en zeldzame zorg. Voor kinderen met kanker is het al 5 jaar zo dat ze naar Utrecht moeten. Zij krijgen daar de optimale behandeling, van artsen die heel veel patiëntjes zien met dezelfde aandoening (ook bij zeldzamere vormen van kanker) en daardoor precies weten wat ze moeten doen, hoe ze het beste kunnen opereren, etc. Een kind uit mijn omgeving is daar ook patiënt en de ouders zijn enorm tevreden over de zorg, ondanks dat ze veel verder moeten rijden. Het was in mijn ogen goed geweest voor de zorg als dat voor kinderen met hartaandoeningen net zo was georganiseerd. Een kind met een complexe hartafwijking opereren is geen peanuts en leer je ook niet uit boeken. Dat moet je heel vaak meemaken en doen voor je er echt expert in bent.

Fleurtje_5 schreef op 17-01-2024 om 07:19:

Het gaat steeds over 'de zorg betaalbaar maken' door dingen te schrappen.

Maar hoe wil je dit land in goede banen lijden als het overspoelt word door mensen (met name veilige landers) waar geen woningen voor zijn? 

Het land wordt overspoeld door veiligelanders die de woningen hier innemen? Heb je daar cijfers bij of is dat onderbuikgevoel?

https://www.oneworld.nl/mensenrechten/veiligelanders-zijn-niet-verantwoordelijk-voor-de-asielcrisis/#:~:text=In%202021%20deden%20in%20totaal,asielaanvragen%20door%20'veiligelanders'%20afgewezen 

In 2021 deden in totaal 24.740 mensen een eerste asielaanvraag in Nederland. Van deze groep was 4 procent afkomstig uit landen die Nederland als veilig bestempelt, dat zijn 990 mensen. Tussen 2019 en 2022 werd gemiddeld 98 procent van de asielaanvragen door ‘veiligelanders’ afgewezen. Dat betekent dat bijvoorbeeld in 2022 ongeveer 20 mensen wél mochten blijven.

4% noem je 'met name' en 20 van deze mensen die mogen blijven per jaar noem je 'overspoeld'? Dan luister je wat teveel naar wat partijen als de PVV je proberen wijs te maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.