Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Zilver_gray schreef op 05-12-2023 om 10:32:

[..]

Ik volg het met spanning. Ik heb ook geen idee, vraag me af wat Omtzigt daadwerkelijk gaat doen. Daar hangt wel eea vanaf toch?

Volgens mij probeert Omtzigt Wilders zijn kaarten op tafel te laten gooien, zodat als deze formatie klapt, ook Wilders zijn verantwoordelijkheid daarin moet erkennen. En aan zijn achterban moet laten zien hoe onuitvoerbaar zijn verlanglijstje is.

Daglichtlamp schreef op 05-12-2023 om 10:40:

Uiteindelijk verwacht ik toch dat Wilders bijdraait en genoeg toegeeft aan Omtzigt zodat NSC toch in dat kabinet met Wilders stapt.
Ook de VVD moet daarvoor draaien, het slaat natuurlijk nergens op dat ze alleen willen gedogen, terwijl juist hun ervaring zo nodig is in een kabinet.

Ik denk niet dat NSC bijdraait. 

Doemijdieglazenbol schreef op 05-12-2023 om 10:41:

[..]

Ik denk het ook niet en de VVD ook niet.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

05-12-2023 om 10:47 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 05-12-2023 om 10:41:

[..]

Ik verwacht ook niet de NSC draait, ik denk dat de PVV dat gaat doen. Ook kijkend naar de vorige keer toen ze gedoogpartner werden en stemmen gewonnen hadden met de belofte om de aow-leeftijd op 65 te houden,  en dat standpunt zo ongeveer op de eerste dag van de formatie al inleverden.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

05-12-2023 om 10:48 Topicstarter

Ik ben ook heel benieuwd wie Kamervoorzitter wordt. In het verleden riep de PVV altijd dat de Kamervoorzitter uit een oppositiepartij moet komen, maar dat is wel de eerste keer dat Bosma een reële kans maakt. https://www.nrc.nl/nieuws/2023/12/04/het-beeld-dat-bergkamp-voorzitter-werd-dankzij-een-politieke-deal-ging-nooit-meer-weg-a4183269/appview

https://nos.nl/collectie/13962/liveblog/2500285-wilders-moeten-compromissen-sluiten-oude-tweede-kamer-neemt-afscheid

10:24

Wilders verheugt zich op volgende gesprekken: het gaat om vertrouwen

Geert Wilders verheugt zich op de volgende gesprekken bij de verkenner. In het NOS Radio 1 Journaal zei hij dat het goed werkt om met zijn tweeën bij de verkenner aan te schuiven. Vanmorgen deed hij dat met Caroline van der Plas van BBB.

Op de vraag of hij net als zij met vier partijen om de tafel wil, zegt hij: "Dat is aan de verkenner. Ik ben voor ieder gesprek te vinden. Met z'n tweeën, met z'n drieën, met z'n vieren. Ik vind alles goed. Want het gaat er tenslotte om dat we, buiten de inhoud om, ook vertrouwen in elkaar krijgen."

"Mijn doel is om er met iedereen uit te komen", zegt hij. "Daarom is vertrouwen ook zo belangrijk. Met sommigen heb je programmatisch misschien wat meer dan met de ander. Maar ik denk toch dat Nederland heel graag wordt geregeerd."

Hij voegt daar nog aan toe dat "niemand veel wil inleveren. Maar dat je een compromis moet sluiten, spreekt voor zich als je geen meerderheid hebt in de Tweede Kamer. Wij zijn de grote winnaar van de verkiezingen, maar we hebben geen 76 zetels gehaald. En dat betekent dat je met elkaar moet praten en dat iedere partij tevreden moet zijn over wat hij voor zijn kiezers heeft binnengehaald. En dat kost tijd."

Daglichtlamp schreef op 05-12-2023 om 10:47:

[..]

Ik verwacht ook niet de NSC draait, ik denk dat de PVV dat gaat doen. Ook kijkend naar de vorige keer toen ze gedoogpartner werden en stemmen gewonnen hadden met de belofte om de aow-leeftijd op 65 te houden, en dat standpunt zo ongeveer op de eerste dag van de formatie al inleverden.

Ik drukte me inderdaad slordig uit; ik bedoelde eigenlijk dat ik niet verwacht de PVV zoveel concessies kan doen en geloofwaardigheid behouden, dat NSC met ze mee zal gaan. 

Maar we gaan het zien. Ik ben razendbenieuwd wat er uiteindelijk over kan blijven van het PVV programma als al het onuitvoerbare (grondwet, verdragen) eruit gaat en de rest ook betaald moet gaan worden. Misschien blijft er wel iets moois over als alle ellende eruit gestript is. Want wat ik met hem deel is dat "gewone mensen"  "gewoon" moeten kunnen leven. En dat bepaalde systemen in onze samenleving compleet kapot zijn. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

05-12-2023 om 11:05 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 05-12-2023 om 11:01:

[..]

Ik drukte me inderdaad slordig uit; ik bedoelde eigenlijk dat ik niet verwacht de PVV zoveel concessies kan doen en geloofwaardigheid behouden, dat NSC met ze mee zal gaan.

Maar we gaan het zien. Ik ben razendbenieuwd wat er uiteindelijk over kan blijven van het PVV programma als al het onuitvoerbare (grondwet, verdragen) eruit gaat en de rest ook betaald moet gaan worden. Misschien blijft er wel iets moois over als alle ellende eruit gestript is. Want wat ik met hem deel is dat gewone mensen gewoon moeten kunnen leven. En dat bepaalde systemen in onze samenleving compleet kapot zijn.

Het hangt er denk ik van af hoe graag Wilders echt wil regeren. Zelf vermoed ik dat hij het liefst heeft dat de formatie met de PVV mislukt, aangezien hij als de PVV gaat regeren macht in zijn partij uit handen moet gaan geven. Zijn kamerleden zijn volkomen van hem afhankelijk, hij kan niet op die manier ministers aansturen is mijn inschatting.

Daglichtlamp schreef op 05-12-2023 om 11:05:

[..]

Het hangt er denk ik van af hoe graag Wilders echt wil regeren. Zelf vermoed ik dat hij het liefst heeft dat de formatie met de PVV mislukt, aangezien hij als de PVV gaat regeren macht in zijn partij uit handen moet gaan geven. Zijn kamerleden zijn volkomen van hem afhankelijk, hij kan niet op die manier ministers aansturen is mijn inschatting.

Inderdaad! Ik zou me pas echt zorgen maken als hij wel de ministers op die manier kan aansturen

Fleurtje_5 schreef op 05-12-2023 om 09:45:

[..]

Wel betrouwbare feiten en cijfers.

Ja, van het CBS. 

Fleurtje_5 schreef op 05-12-2023 om 10:23:

[..]

Dat kan gebeuren als de rek er uit is (niet mijn woorden). Of denk je dat "met de rek er uit" het over de elastiek in de pyjamabroek gaat?

Met de rek is eruit als 1 op de 7 mensen in de zorg werkt bedoelde ik helemaal niet de werkdruk. Die is ook hoog, maar dat is een zijpad. Ik had het over de rek in de zorg als geheel. Nu al werkt 1 op de 7 mensen in de zorg. Omdat de totale zorgvraag in Nederland stijgt door vergrijzing* zijn er over een aantal jaar nog meer mensen nodig die in de zorg werken, zodat het naar 1 op de 6 gaat. En zoveel mensen kún je eigenlijk niet in de zorg laten werken, want er zijn al tekorten aan personeel en ook in andere sectoren zijn er werknemers nodig. En daarbij gaat het me helemaal niet om een schuldvraag, want het gaat helemaal niet om schuld en ik geef niemand de schuld. Natuurlijk hebben ouderen goede zorg nodig en het is ook logisch dat ze gemiddeld** meer zorg nodig hebben dan jongeren. Maar een complex probleem is het wel, dat de zorg meer en meer gaat kosten en meer en meer personeel nodig heeft. En het simpele 'de vorige kabinetten hebben alleen maar bezuinigd op de zorg, dat is het probleem en als we dat terugdraaien is het probleem opgelost' is dus gewoon niet waar. Nee, de totale zorgkosten en daarmee uitgaven voor de zorg dalen niet, maar stijgen. Er gaat netto alleen maar meer geld bij. Een makkelijke oplossing hiervoor bestaat niet, zelfs de meest deskundige wetenschappers op dit gebied hebben niet zo 123 een oplossing.

*zie de cijfers van het CBS, als je de grafieken niet kunt lezen: daar staat heel duidelijk in dat het gebruik van zorg en de daarbij horende kosten het hoogst zijn bij mensen in de leeftijdscategorie rond 75 jaar

**ja, er zijn ook jonge mensen die zorg nodig hebben, dat ontken ik nergens, maar gemiddeld hebben ouderen meer zorg nodig, dat staat dus in die CBS cijfers

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

05-12-2023 om 12:14

Fleurtje_5 schreef op 05-12-2023 om 10:23:

[..]

Dat kan gebeuren als de rek er uit is (niet mijn woorden). Of denk je dat "met de rek er uit" het over de elastiek in de pyjamabroek gaat?

Snap je wel wat er bedoeld wordt met '1 op de 7 mensen werkt in de zorg'? Dat betekent dus dat er van elke 7 werkende Nederlanders er 1 in de zorg werkt. Niet dat 1 op de 7 zorgmedewerkers overwerkt is ofzo.

Daglichtlamp schreef op 05-12-2023 om 11:05:

[..]

Heeft Wilders zich eigenlijk wel eens uitgelaten over de vraag wie er fractievoorzitter van de PVV zou worden als hij in het kabinet zou gaan? Dat lijkt me een lastige voor hem. En als andere PVV-ers in het kabinet gaan, zouden ze dan niet eerst lid moeten worden van de PVV? In welke zin zijn ze officieel nog gebonden aan de PVV als ze niet meer in de fractie zitten, maar als minister optreden? Tot nu toe waren ministers altijd officieel verbonden aan een politieke partij. Bijv. Ernst Kuipers, die nog geen lid was van een politieke partij, is voor hij minister was lid geworden van D66. Als een niet-lid van de PVV vanuit de fractie minister wordt, hoeveel heeft Wilders dan officieel en in de praktijk nog over diegene te zeggen?

Zilver_gray schreef op 05-12-2023 om 10:51:

https://nos.nl/collectie/13962/liveblog/2500285-wilders-moeten-compromissen-sluiten-oude-tweede-kamer-neemt-afscheid

10:24

Wilders verheugt zich op volgende gesprekken: het gaat om vertrouwen

Geert Wilders verheugt zich op de volgende gesprekken bij de verkenner. In het NOS Radio 1 Journaal zei hij dat het goed werkt om met zijn tweeën bij de verkenner aan te schuiven. Vanmorgen deed hij dat met Caroline van der Plas van BBB.

(...)

Hij voegt daar nog aan toe dat "niemand veel wil inleveren. Maar dat je een compromis moet sluiten, spreekt voor zich als je geen meerderheid hebt in de Tweede Kamer. Wij zijn de grote winnaar van de verkiezingen, maar we hebben geen 76 zetels gehaald. En dat betekent dat je met elkaar moet praten en dat iedere partij tevreden moet zijn over wat hij voor zijn kiezers heeft binnengehaald. En dat kost tijd."

Ze zijn met het makkelijkste gesprek begonnen zie ik. Maar mooi dat ze gaan praten en dat Wilders er constructief in gaat. Hopelijk houdt hij zich op X nu ook een beetje in. Ik ben vooral benieuwd naar het gesprek met Omtzigt. 

Doemijdieglazenbol schreef op 05-12-2023 om 10:40:

[..]

Volgens mij probeert Omtzigt Wilders zijn kaarten op tafel te laten gooien, zodat als deze formatie klapt, ook Wilders zijn verantwoordelijkheid daarin moet erkennen. En aan zijn achterban moet laten zien hoe onuitvoerbaar zijn verlanglijstje is.

Dat denk ik ook ja. Dat het straks niet geframed wordt als de schuld van Omtzigt (al zullen ze dat vast proberen) als blijkt dat er wat betreft het terugdringen van immigratie weinig bereikt kan worden, dat minder geld naar de EU geen optie is, dat een verbod op de koran of Islamitische scholen niet doorgaat en vul de hele lijst maar aan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.