Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Fleurtje_5
16-04-2024 om 08:45
Ik keek gisteravond naar Vandaag Inside. Ik ben het vaak eens met wat Johan Derksen zegt, en ook heel vaak oneens. Ook geregeld dat ik het zwaar-oneens ben met Johan. Maar gisteravond was ik het helemaal eens met wat hij zei over de migratieplannen en waarom Wilders opstapte en boos weg liep.
Deze vier partijen (BBB, PVV, NSC, en VVD) kunnen helemaal geen kant meer op. De voorgangers hadden hen al met schulden achter gelaten, maar hebben evengoed nog snel zakken vol geld uitgegeven, terwijl deze nog-formerende partijen al met de handen in het haar zitten over de financiën. En dan hebben ze nul-komma-niets te vertellen over de migratiegolf die nog gaat komen naar dit piepkleinlandje. En ongelooflijk veel geld kosten, en in luxe hotels wonen. Terwijl 'onze' daklozen op straat of tentje moeten slapen. Of die jonge Amsterdamse moeder met haar baby in een auto wonen en geen urgentie voor een woning krijgt. Hoe frustrerend moet dit zijn.
Ik weet het zeker waar ik bij de volgende verkiezingen op ga stemmen. Wat zou het fijn zijn als ik twee bolletjes rood zou mogen maken. Een bolletje voor Mona (want ik ben nog steeds Mona-fan) en het andere voor Wilders.
Nicole123
16-04-2024 om 17:36
Daglichtlamp schreef op 15-04-2024 om 17:44:
https://nos.nl/liveblog/2516853-gesprekken-op-verzoek-wilders-geschorst-pittige-gesprekken-over-migratie
De onderhandelaars praten morgen pas weer verder, want PVV-leider Wilders heeft vanmiddag om een schorsing van de besprekingen gevraagd. Volgens informateur Dijkgraaf gebeurde dat na "pittige gesprekken" over de financiën en het beperken van de asielinstroom.
Wat hebben deze partijen eigenlijk nog wel gemeen? Ze hebben alle vier tijdens de campagne grote woorden gebruikt over het inperken van de instroom, maar zelfs daar worden ze het niet over eens. Of juist daarover. Want roepen dat er problemen zijn en je de instroom gaat verkleinen is makkelijk, maar als het aankomt op het 'hoe' dan blijkt het toch opeens erg complex.
FaithfulDuck87
16-04-2024 om 17:48
Nicole123 schreef op 16-04-2024 om 17:36:
[..]
Wat hebben deze partijen eigenlijk nog wel gemeen? Ze hebben alle vier tijdens de campagne grote woorden gehad over het inperken van de instroom, maar zelfs daar worden ze het niet over eens. Of juist daarover. Want roepen dat er problemen zijn en je de instroom gaat verkleinen is makkelijk, maar als het aankomt op het 'hoe' dan blijkt het toch opeens erg complex.
nou idd. En Wilders doet of hij het zielige jongetje van de klas is, loopt zelf weg, en heeft nou eenmaal veel beloftes gedaan die hij niet na kan komen. En zijn aanhang en hijzelf geven de anderen de schuld. Van mij mag hij het helemaal alleen doen, dan hoop ik dat er hier en daar toch wat ogen opengaan, dat hij veel belooft heeft maar niks waar kan maken.
felija
16-04-2024 om 22:42
En stel dàt er minder asielzoekers binnenkomen, dan blijkt vervolgens dat er verder niks verandert aan bijvoorbeeld de woningnood, of andere problemen waar we mee te maken hebben, verkeerde zondebok uitgekozen. Aantal asielzoekers omlaag, problemen blijven hetzelfde. Hoe kan dat nou? Het ligt toch altijd aan een ander?
felija
16-04-2024 om 22:46
Nicole123 schreef op 16-04-2024 om 17:36:
[..]
Wat hebben deze partijen eigenlijk nog wel gemeen? Ze hebben alle vier tijdens de campagne grote woorden gebruikt over het inperken van de instroom, maar zelfs daar worden ze het niet over eens. Of juist daarover. Want roepen dat er problemen zijn en je de instroom gaat verkleinen is makkelijk, maar als het aankomt op het 'hoe' dan blijkt het toch opeens erg complex.
Offtopic: fijn je weer te lezen!
Fleurtje_5
17-04-2024 om 05:44
Fleurtje_5 schreef op 16-04-2024 om 08:45:
Ik keek gisteravond naar Vandaag Inside. Ik ben het vaak eens met wat Johan Derksen zegt, en ook heel vaak oneens. Ook geregeld dat ik het zwaar-oneens ben met Johan. Maar gisteravond was ik het helemaal eens met wat hij zei over de migratieplannen en waarom Wilders opstapte en boos weg liep.
Deze vier partijen (BBB, PVV, NSC, en VVD) kunnen helemaal geen kant meer op. De voorgangers hadden hen al met schulden achter gelaten, maar hebben evengoed nog snel zakken vol geld uitgegeven, terwijl deze nog-formerende partijen al met de handen in het haar zitten over de financiën. En dan hebben ze nul-komma-niets te vertellen over de migratiegolf die nog gaat komen naar dit piepkleinlandje. En ongelooflijk veel geld kosten, en in luxe hotels wonen. Terwijl 'onze' daklozen op straat of tentje moeten slapen. Of die jonge Amsterdamse moeder met haar baby in een auto wonen en geen urgentie voor een woning krijgt. Hoe frustrerend moet dit zijn.Ik weet het zeker waar ik bij de volgende verkiezingen op ga stemmen. Wat zou het fijn zijn als ik twee bolletjes rood zou mogen maken. Een bolletje voor Mona (want ik ben nog steeds Mona-fan) en het andere voor Wilders.
PLUS dit er nog eens bovenop:
Vier keer duurder dan gedacht:
Het is makkelijk geld uitgeven als je straks toch weg gaat en er niet meer verantwoordelijk voor bent.
Fleurtje_5
17-04-2024 om 05:52
En dan die hoge renovatiekosten naast dit:
https://nos.nl/artikel/2516954-rode-kruis-aantal-nederlanders-in-voedselnood-niet-afgenomen 16 april 2024
.......
Het Rode Kruis noemt het aantal van 450.000 mensen een lage schatting. "Het is een enorm groot aantal. Je vraagt je af hoe dat in Nederland mogelijk is", zegt Suzanne Segaar van het Rode Kruis.
De organisatie hoort verhalen van ouders die een maaltijd overslaan zodat hun kinderen wel te eten hebben. "Of dat er in de avond limonade gedronken wordt in plaats van een warme maaltijd om geld te besparen."
..........
Fleurtje_5
17-04-2024 om 06:18
felija schreef op 16-04-2024 om 22:42:
En stel dàt er minder asielzoekers binnenkomen, dan blijkt vervolgens dat er verder niks verandert aan bijvoorbeeld de woningnood, of andere problemen waar we mee te maken hebben, verkeerde zondebok uitgekozen. Aantal asielzoekers omlaag, problemen blijven hetzelfde. Hoe kan dat nou? Het ligt toch altijd aan een ander?
Werkelijk....
onder welke steen leef jij?
Men is al lange tijd op zoek naar opvangplaatsen. Woningnood is heel hoog. Armoede ook. Timmermans én Omzight konden afgelopen november (tijdens het debat, dus vóór de verkiezingen, de tijd dat politici altijd hun stinkende best doen) aan een paar vrouwen (deze wonen al jaren in kleine caravan of bij de ouders) geen belofte doen dat ze binnen nu en vier jaar een woning konden krijgen.
En gisteren las ik dat er met spoed vóór 1 juli 12.000 opvangplaatsen nodig zijn. Waar? Nog meer hotels volboeken? (8000 asielzoekers wonen nu in 50 hotels en vakantieparken en kosten tot nu toe ruim 4 miljoen per week) En waar laat je die 12.000 mensen (plus al die mensen die al hier zijn en op een woning wachten) als ze een verblijfsvergunning krijgen?
Er is sprake van een urgente situatie in de asielopvang. Veel tijdelijke locaties sluiten, er worden te weinig nieuwe locaties geopend en bestaande locaties zitten vol. Ook is de instroom in de eerste maanden van 2024 aanzienlijk hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarnaast gaat de uitstroom van statushouders naar reguliere woningen, hotels en doorstroomlocaties te traag. Hierdoor is de achterstand op de taakstelling huisvesting fors. Tot 1 juli 2024 zijn er 12.000 opvangplekken nodig. Daarom vraagt het kabinet met spoed 5.000 tijdelijke gemeentelijke opvangplekken aan gemeenten. Daarnaast biedt het rijk rijksgronden aan om grote paviljoens voor opvang op te realiseren. Dat schrijven staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, Eric van der Burg, en de minister van Binnenlandse Zaken, Hugo de Jonge in een brief aan de Tweede Kamer.
Door de aanhoudende hoge asielinstroom en het sluiten van veel tijdelijke locaties ontstaan er serieuze tekorten op korte termijn. Provinciale Regietafels (PRT’s), onder leiding van de Commissarissen van de Koning, en gemeenten zijn bezig met plannen om 96.000 plekken te realiseren, zoals die zijn vastgesteld met de komst van de Spreidingswet. Deze plekken moeten uiterlijk 1 juli 2025 beschikbaar zijn. In aanloop naar die opvangplekken ontstaat op korte termijn een serieus tekort dat niet meer door COA dicht te lopen is.
..............
Ondertussen maken de ministeries van Justitie en Veiligheid, Binnenlandse Zaken, Defensie, het Rijksvastgoedbedrijf en Staatsbosbeheer gronden en panden vrij die in het bezit zijn van het Rijk. Hier kunnen grote tijdelijke locaties worden ingezet voor asielopvang.
Daglichtlamp
17-04-2024 om 08:08
We kunnen natuurlijk ach en wee roepen om die hele dure renovatie van het Binnenhof. Maar welke regering er ook komt, we willen wel die renovatie toch? We gaan toch geen eeuwenoud complex slopen dat zo ongeveer symbool staat voor onze democratie? Blijkbaar is het Binnenhof eeuwenlang met Hollandse zuinigheid onderhouden, en zijn slechte plekken in het verleden vooral verborgen i.p.v. echt gerestaureerd.
Daglichtlamp
17-04-2024 om 08:11
Voor asielopvang hadden we al een ander draadje, dus wil ik hier alleen zeggen dat de grote kosten die we ervoor maken heel veel te maken hebben met de zeer tijdelijke oplossingen die we telkens kiezen. Dat zouden we veel beter kunnen organiseren.
Daglichtlamp
17-04-2024 om 08:30
Fleurtje_5 schreef op 17-04-2024 om 05:52:
En dan die hoge renovatiekosten naast dit:
https://nos.nl/artikel/2516954-rode-kruis-aantal-nederlanders-in-voedselnood-niet-afgenomen 16 april 2024
.......
Het Rode Kruis noemt het aantal van 450.000 mensen een lage schatting. "Het is een enorm groot aantal. Je vraagt je af hoe dat in Nederland mogelijk is", zegt Suzanne Segaar van het Rode Kruis.
De organisatie hoort verhalen van ouders die een maaltijd overslaan zodat hun kinderen wel te eten hebben. "Of dat er in de avond limonade gedronken wordt in plaats van een warme maaltijd om geld te besparen."
..........
![]()
Dat bericht komt dan tegelijk met de rechtse partijen die een verhoging van het minimumloon in de Eerste Kamer geblokkeerd hebben. Voor rechtse partijen is bestaanszekerheid blijkbaar alleen maar interessant in verkiezingstijd.
watertoren
17-04-2024 om 08:33
Daglichtlamp schreef op 17-04-2024 om 08:08:
We kunnen natuurlijk ach en wee roepen om die hele dure renovatie van het Binnenhof. Maar welke regering er ook komt, we willen wel die renovatie toch? We gaan toch geen eeuwenoud complex slopen dat zo ongeveer symbool staat voor onze democratie? Blijkbaar is het Binnenhof eeuwenlang met Hollandse zuinigheid onderhouden, en zijn slechte plekken in het verleden vooral verborgen i.p.v. echt gerestaureerd.
Slopen en opnieuw bouwen zou veel goedkoper zijn. Ik ben dus helemaal niet voor deze absurd dure renovatie.
Zilver_gray
17-04-2024 om 08:37
watertoren schreef op 17-04-2024 om 08:33:
[..]
Slopen en opnieuw bouwen zou veel goedkoper zijn. Ik ben dus helemaal niet voor deze absurd dure renovatie.
Heb je een link van de berekeningen daarvan dan? Ik zou niet weten duurder is, ben wel nieuwsgierig.
Miraval
17-04-2024 om 08:38
Daglichtlamp schreef op 17-04-2024 om 08:30:
[..]
Dat bericht komt dan tegelijk met de rechtse partijen die een verhoging van het minimumloon in de Eerste Kamer geblokkeerd hebben. Voor rechtse partijen is bestaanszekerheid blijkbaar alleen maar interessant in verkiezingstijd.
Wat een generalisatie weer. Want heb je ook gelezen wie die verhoging van het minimumloon moet gaan betalen? Het bedrijfsleven ook middels extra belastingen.
https://www.eerstekamer.nl/nieuws/20240416/verhoging_minimumloon_verworpen
Ik ben voor het feit dat mensen meer geld overhouden maar liever via de belasting op arbeid omlaag brengen dan de rekening neer te leggen bij het bedrijfsleven.
Nicole123
17-04-2024 om 08:41
Daglichtlamp schreef op 17-04-2024 om 08:08:
Inderdaad, roofbouw en de gevolgen naar later schuiven. Zoals dat op meer onderwerpen speelt. Ik vind het ook schrikbarend veel geld, maar wat is het alternatief bij dit soort tegenvallers? De bouwlieden dwingen het gratis te doen? De renovatie afbreken en in het huidige gebouw blijven? Dat zal denk ik nog eerder gesteund worden door de toekomstige oppositie dan door de toekomstige coalitie, want die laatste zijn toch zo voor het behouden van tradities en oerHolllands erfgoed?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.