Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Nicole123
02-04-2024 om 11:45
Fleurtje_5 schreef op 02-04-2024 om 11:09:
[..]
Ik lees 'enkelingen' die voor een ontwrichte samenleving zorgen. Dat gaat volgens mij toch echt alleen over extremisten.
Elders op dit topic las ik dat iemand het had over een 'horde mensen'. Hoeveel is een horde?
De discussie begon met dat Poezenmeisje zich uitsprak tegen de islam in het algemeen, niet enkel tegen excessen ervan:
Poezenmeisje schreef op 01-04-2024 om 19:11:
Ik ben het eens met de minderminder stelling tegen de islam.
Ik ben tegen geweld (en het toejuichen of verheerlijken ervan), niet tegen moslims in het algemeen. Elk geweld is verkeerd (van wie dan ook), niet elke moslim. Hier werd toch echt duidelijk gepleit tegen moslims in het algemeen in Nederland omdat er moslims zijn die geweld gebruiken of dat toejuichen. Dat is niet goed te praten, dat is gewoon racisme en het willen inperken van godsdienstvrijheid. Als iemand zou stellen minder vrouwen te willen in Nederland omdat er vrouwen zijn die nare dingen doen of dat toejuichen dan zou jij ook op je achterste benen staan.
Nicole123
02-04-2024 om 12:01
De PVV heeft letterlijk in haar partijprogramma staan: 'We willen minder islam in Nederland.' Ik vind het diep tiest dat deze partij momenteel bij veel mensen populair is en straks een deel van de touwtjes in handen heeft. Dan kunnen mensen het nog zo verdedigen met dat alleen de excessen van geweld hiermee bedoeld worden, maar dat staat er echt niet, er staat 'de islam'. Alle moslims worden hiermee weggezet. Vrijheid om je eigen religie of levensovertuiging aan te hangen (inclusief atheïsme en agnosme) is in Nederland voor velen zo vanzelfsprekend dat velen de waarde er niet meer van inzien. Doordat een partij als NSC er bovenop zit staat al het anti-islam voor nu gelukkig eventjes in de koelkast, maar dat mensen überhaupt stemmen op een partij die zoiets in het programma heeft staan daar kan ik niet bij. Is racisme of het inperken van godsdienstvrijheid niet zo erg dan, zolang het je zelf maar niet treft maar een ander?
Fleurtje_5
02-04-2024 om 13:05
Nicole123 schreef op 02-04-2024 om 12:01:
De PVV heeft letterlijk in haar partijprogramma staan: 'We willen minder islam in Nederland.' Ik vind het diep tiest dat deze partij momenteel bij veel mensen populair is en straks een deel van de touwtjes in handen heeft. Dan kunnen mensen het nog zo verdedigen met dat alleen de excessen van geweld hiermee bedoeld worden, maar dat staat er echt niet, er staat 'de islam'. Alle moslims worden hiermee weggezet. Vrijheid om je eigen religie of levensovertuiging aan te hangen (inclusief atheïsme en agnosme) is in Nederland voor velen zo vanzelfsprekend dat velen de waarde er niet meer van inzien. Doordat een partij als NSC er bovenop zit staat al het anti-islam voor nu gelukkig eventjes in de koelkast, maar dat mensen überhaupt stemmen op een partij die zoiets in het programma heeft staan daar kan ik niet bij. Is racisme of het inperken van godsdienstvrijheid niet zo erg dan, zolang het je zelf maar niet treft maar een ander?
Minder, en niet 'weg'. En Wilders riep toen 'willen we meer of minder Marokkanen'. Voor mij en velen met mij, was het destijds meteen duidelijk dat Wilders de overlast bedoelde.
Voor mij hoeft de islam niet weg. Er zijn ook westerse Nederlanders die zich bekeerd hebben tot de islam. Maar ik moet er niet aan denken dat straks al onze kerken zijn gesloopt en de moskeeën hun Arabische gebeden door een microfoon laten galmen.
Nicole123
02-04-2024 om 13:49
Fleurtje_5 schreef op 02-04-2024 om 13:05:
[..]
Minder, en niet 'weg'. En Wilders riep toen 'willen we meer of minder Marokkanen'. Voor mij en velen met mij, was het destijds meteen duidelijk dat Wilders de overlast bedoelde.
Voor mij hoeft de islam niet weg. Er zijn ook westerse Nederlanders die zich bekeerd hebben tot de islam. Maar ik moet er niet aan denken dat straks al onze kerken zijn gesloopt en de moskeeën hun Arabische gebeden door een microfoon laten galmen.
Wilders wil de overlast van bepaalde moslims weg hebben door maatregelen tegen de complete groep, waaronder velen die niets met die overlast te maken hebben. En daarmee is het racisme en het afnemen van godsdienstvrijheid ipv het specifiek aanpakken van geweld. In het partijprogramma staat dat de PVV de Koran wil verbieden, ze willen moskeeën verbieden, ze willen Islamitische scholen verbieden (in tegenstelling tot de Evangelische, Gereformeerde en Reformatorische scholen, die mogen wél blijven) en ze willen immigratie uit islamitische landen stoppen. Dat zijn geen specifieke maatregelen tegen overlast of geweld, dat is het willen verbieden van het uitoefenen van een religie en het bewust en stelselmatig uitsluiten van specifieke bevolkingsgroepen.
En hoe kom je er nu op dat straks al onze kerken zouden zijn gesloopt? Wat heeft dat met de islam te maken? Dat er kerken verdwijnen komt door de ontkerkelijking, door de opkomst van het atheïsme/agnosme en het verminderen van de hoeveelheid christenen in Nederland. Dat hebben de moslims niet veroorzaakt, zij staan daar los van. Sterker nog, moslims en christenen hebben meer gemeen dan atheïsten en christenen, qua levensovertuiging.
Ik ga zelf wekelijks naar de kerk, dus aan mij zal het niet liggen dat er kerken verdwijnen. Als je iemand erop aan wil spreken dat er steeds minder kerken zijn, dan moet je de atheïsten of randkerkelijken daarop aanspreken. Persoonlijk vind ik het jammer dat er kerken verdwijnen, maar een groot goed dat mensen zelf mogen kiezen of en wat ze geloven. We zijn niet meer allemaal verplicht katholiek of protestants, zoals vroeger, maar mogen gelukkig onze eigen levensovertuiging belijden, of we nou christen, moslim, jood, boeddhist of atheïst zijn.
OmaVan2
02-04-2024 om 15:11
Bij mij in de buurt zie ik steeds meer Palestijnse vlaggen verschijnen. Die hingen er niet gelijk na de aanslagen van 7 oktober, die kwamen pas na een aantal maanden, nadat Israël half Gaza plat had gebombardeerd. Voor veel autochtone Nederlanders wordt dit gezien als steun aan Hamas, maar dat is lang niet altijd het geval, dit is steun aan het Palestijnse volk.
Zilver_gray
02-04-2024 om 15:21
OmaVan2 schreef op 02-04-2024 om 15:11:
Bij mij in de buurt zie ik steeds meer Palestijnse vlaggen verschijnen. Die hingen er niet gelijk na de aanslagen van 7 oktober, die kwamen pas na een aantal maanden, nadat Israël half Gaza plat had gebombardeerd. Voor veel autochtone Nederlanders wordt dit gezien als steun aan Hamas, maar dat is lang niet altijd het geval, dit is steun aan het Palestijnse volk.
Zo jammer dat dit door elkaar gehaald wordt.
felija
02-04-2024 om 16:57
Zilver_gray schreef op 02-04-2024 om 15:21:
[..]
Ja inderdaad.
Miraval
02-04-2024 om 17:30
Zilver_gray schreef op 02-04-2024 om 15:21:
[..]
Net zoals het jammer is dat Joden doelwit zijn voor bedreigingen na het begin van deze oorlog. Jammer is nog een understatement.
OmaVan2
02-04-2024 om 18:01
Miraval schreef op 02-04-2024 om 17:30:
[..]
Net zoals het jammer is dat Joden doelwit zijn voor bedreigingen na het begin van deze oorlog. Jammer is nog een understatement.
Dat vind ik ook jammer. Volstrekt belachelijk om Lenny Kuhr of die moeder van een Israëlische soldaat uit te schelden Belachelijk om te eisen dat ze afstand nemen van kind/kleinkind in Israëlische leger. Wij hebben een koningin die koningin kon worden ondanks het dubieuze verleden van haar vader. Joden moeten ongestoord in Nederland kunnen wonen, ook als (klein-)kinderen in het Israëlische leger dienen.
Zilver_gray
02-04-2024 om 18:06
Miraval schreef op 02-04-2024 om 17:30:
[..]
Het kan en en; en het erg vinden dat je geen Palestijnse vlag kan ophangen om steun te betuigen én het erg vinden dat Joden bedreigd worden.
Miraval
02-04-2024 om 18:09
Zilver_gray schreef op 02-04-2024 om 18:06:
[..]
Het kan en en; en het erg vinden dat je geen Palestijnse vlag kan ophangen om steun te betuigen én het erg vinden dat Joden bedreigd worden.
Natuurlijk is het ook en en. Alleen de Palestijnse vlag hangen wordt toch iets meer geaccepteerd momenteel dan Joods zijn.
OmaVan2
02-04-2024 om 18:10
[..]
Precies.
felija
02-04-2024 om 18:11
[..]
Precies, het gaat twee kanten op, ik ben voor de burgers die de dupe zijn van deze vreselijke oorlog, of dat nu Joden of Palestijnen zijn.
Poezenmeisje
02-04-2024 om 19:03
Ik heb een fijne directe collega die moslima is, met hoofddoek en al. Gewoon een goed opgeleide vrouw, met kinderen, schoolperikelen en alles waar ik zelf ook mee zit.
Een andere moslima, zonder hoofddoek, kreeg de hoogste stagebeoordeling ooit. Zij heeft nu een leuke baan bij een andere organisatie.
Ik heb ook nog meerdere moslims als niet-directe collega's.
De 'etters', die moeten gewoon een flinke schop onder hun reet hebben. Minderjarig of meerderjarig.
https://dvhn.nl/groningen/stad/Drie-agenten-licht-gewond-na-bekogeling-bij-azc-in-Groningen-Ze-smeten-met-stenen-en-meubilair-28936894.html
https://112groningen.nl/379369/groningen/instroomstop-en-veertien-jongeren-uitgeplaatst-na-opstootje-azc-protonstraat/
Nicole123
02-04-2024 om 19:12
Poezenmeisje schreef op 02-04-2024 om 19:03:
Ik heb een fijne directe collega die moslima is, met hoofddoek en al. Gewoon een goed opgeleide vrouw, met kinderen, schoolperikelen en alles waar ik zelf ook mee zit.
Een andere moslima, zonder hoofddoek, kreeg de hoogste stagebeoordeling ooit. Zij heeft nu een leuke baan bij een andere organisatie.
Ik heb ook nog meerdere moslims als niet-directe collega's.
De 'etters', die moeten gewoon een flinke schop onder hun reet hebben. Minderjarig of meerderjarig.
https://dvhn.nl/groningen/stad/Drie-agenten-licht-gewond-na-bekogeling-bij-azc-in-Groningen-Ze-smeten-met-stenen-en-meubilair-28936894.html
https://112groningen.nl/379369/groningen/instroomstop-en-veertien-jongeren-uitgeplaatst-na-opstootje-azc-protonstraat/
Hier zeg je iets compleet anders dan in je eerdere posts. In de nieuwsberichten die je aanhaalt komt het woord moslim of islam ook niet voor volgens mij.
Het moet niet zijn 'minder, minder islam', maar 'minder, minder etters' of 'minder, minder overlast/geweld'. Van welk ras of welk geloof dan ook.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.