Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Miraval schreef op 22-03-2024 om 23:10:

https://m.youtube.com/watch?v=WZSv3e_Gnww

Dit is alleen een YouTube commentaar dus "hearsay". Geen idee helaas waar dit vandaan komt.

Gedegen journalistiek. 

Dit is wat Timmermans erover zegt: https://twitter.com/F__Timmermans/status/1762105430073921973/photo/1

GroenLinks-PvdA zal zich niet verbinden aan enige vorm van samenwerking met de beoogde coalitie. We zullen een nieuw kabinet scherp en kritisch volgen, en hun daden en keuzes toetsen aan onze idealen en ons verkiezingsprogramma. Gezien de grote politieke verschillen met enkele van de beoogde coalitiepartijen verwachten wij stevig oppositie te moeten voeren. GroenLinks-PvdA zal geen deelsteun geven, bijvoorbeeld aan internationale onderwerpen, zodat partijen die in enige vorm deelnemen aan een kabinet zich van verantwoordelijkheid kunnen onthouden.

Het is dus niet wat van der Plas ervan maakt, dat ze nergens voor zullen stemmen als het vanuit de PVV of coalitie komt. Sterker nog, PvdA-GL trekt momenteel samen met NSC op om het openbaar vervoer in dunbevolkte provincies concreet te gaan verbeteren. Het is wat ik al zei, dat ze het kabinet niet gaan faciliteren, maar wel gewoon net zoals nu per onderwerp stemmen zoals het bij hun eigen partijprogramma past, zoals logisch voor een oppositiepartij die zich niet gebonden hoeft te voelen aan een regeerakkoord. De hele briefgaat over het vormen van een kabinet en dat ze niet als een soort gedoogpartner erin gesluisd willen worden voor bijv EU-beleid of de oorlog in Oekraïne, omdat de coalitiepartijen het daar zelf niet over eens kunnen worden.

klopt @Nicole. Het enige wat ik heb terug kunnen vinden verder in nieuwsberichten is dat Timmermans zegt niet mee te werken aan het behalen van meerderheden voor dit kabinet. 

Op verschillende manieren te interpreteren denk ik dan maar. 

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/frans-timmermans-wil-pas-praten-over-coalitie-als-extreemrechtse-pvv-definitief-is-afgehaakt

https://www.trouw.nl/politiek/volg-het-formatiedebat-in-dit-liveblog~bc42407e/

(18.12 staat dit best even door het artikel heem scrollen)

Friezinnetje schreef op 22-03-2024 om 22:51:

Bedoelen jullie dit?

Jetten: D66'ers die in dit kabinet stappen, worden geroyeerd

D66-leider Rob Jetten herhaalde vanmorgen voor aanvang van de ministerraad nog eens dat zijn partij "in geen enkele vorm zal samenwerken met Geert Wilders". Er zullen dus ook geen D66'ers zitting nemen in het programkabinet dat informateur Putters heeft voorgesteld. Als ze dat toch doen "dan zullen we zeker het D66-lidmaatschap van deze mensen afnemen. Absoluut", zegt Jetten.

Gisteren liet ook GL-PvdA-leider Frans Timmermans al weten dat het lidmaatschap van GroenLinksers en PvdA'ers die bewindspersoon worden in het kabinet waarover nu onderhandeld gaat worden, wordt afgenomen. CDA-leider Bontenbal wilde zo ver niet gaan, maar zei tegelijkertijd: "Als mensen voor een andere club gaan voetballen, doe dan ook even een transfer naar een andere partij."

https://nos.nl/collectie/13962/liveblog/2512337-van-der-plas-voor-de-zomer-nieuw-kabinet-jetten-in-geen-enkele-vorm-samenwerken-met-wilders

Flauw van Jetten en Timmermans. 

Maar van de andere kant helemaaaaaaal prima. D66 en GL-PvdA mogen wat mij betreft gerust thuis blijven als ze zich daarbij 'niet lekker voelen'.

Miraval schreef op 22-03-2024 om 22:54:

[..]

Nee dat bedoel ik niet. Hoewel het er nogal met harde woorden geschreven staat begrijp ik dat wel. Je kunt niet lid zijn van de ene partij en dan in een kabinet stappen met de andere partij. Dat is iets geks vind ik. Lijkt me ook niet te werken.

Ik als VVD'er zou ook niet in de gemeenteraad gaan zitten voor de PvdA.

Dat is ook weer zo.

Miraval schreef op 23-03-2024 om 07:51:

klopt @Nicole. Het enige wat ik heb terug kunnen vinden verder in nieuwsberichten is dat Timmermans zegt niet mee te werken aan het behalen van meerderheden voor dit kabinet.

Op verschillende manieren te interpreteren denk ik dan maar.

Ik vind wat Timmermans zegt duidelijk en eigenlijk niet op verschillende manieren te interpreteren, tenzij je bewust de Zwarte Piet bij hem wil leggen. Bizar toch, om een partij die ver van de huidige coalitiepartijen af staat het kwalijk te gaan nemen als het niet lukt met de formatie? Timmermans zegt gewoon heel duidelijk: "Los je eigen formatie lekker zelf op en schuif dat niet af op anderen. Wij gaan niet bijdragen met ministers en niet als gedoogpartner op bepaalde onderwerpen, want het is jullie kabinet, niet het onze. Wij zullen ons zelf opstellen als kritische oppositiepartij, exact zoals het altijd gaat en zoals PVV en BBB dst in de afgelopen kabinetsperiodes ook gedaan hebben als oppositiepartijen." Wat de coalitiepartijen nu doen is met z'n vieren een feestje geven, maar dan wel van andere partijen vragen of ze de taart willen bakken als zij er zelf niet uitkomen. Heel logisch dat andere partijen daarvoor passen. 

Wat wél nog steeds op verschillende manieren te interpreteren is is dat programkabinet. Wie gaat in welke mate de inhoud daarvan bepalen en wie draagt daarvoor in welke mate de verantwoordelijkheid? Ik krijg het idee dat ze het zo willen vormgeven dat ze zelf vooral de lusten hebben van de lijnen uitzetten en als het goed gaat met de eer strijken en dat ze willen dat de vakministers en andere partijen meehelpen met de verantwoordelijkheid dragen bij de pijnpunten. Tsja, zo werkt het natuurlijk niet. Met een coalitie ben je ook verantwoordelijk voor de pijnpunten, juist daarvoor. Cadeautjes uidelen kan en wil iedereen wel, het draait juist om moeilijke keuzes die gemaakt moeten worden, langslepende problemen die uit het slop getrokken moeten worden en knopen die doorgehakt moeten worden.

Vanaf nu zal het gaan over de inhoud, ik voorzie een hoop gedoe en onderlinge meningsverschillen, tussen de coalitiepartijen. Ik heb er een hard hoofd in dat er überhaupt een kabinet gaat ontstaan. 

felija schreef op 23-03-2024 om 11:09:

Vanaf nu zal het gaan over de inhoud, ik voorzie een hoop gedoe en onderlinge meningsverschillen, tussen de coalitiepartijen. Ik heb er een hard hoofd in dat er überhaupt een kabinet gaat ontstaan.

Ik denk dat er wel een kabinet komt maar dat het vlot uit elkaar knalt vanwege de onduidelijkheden in de uitvoering. En de gratis bier mentaliteit tegenover gedegen en langdurige hervormingen zal een pijnpunt blijven. Maar in ieder geval met minder buitenlanders en vooral geen links. 

En daarna stemmen we nog rechtser. Want die kunnen tenminste de problemen oplossen.

Campanula schreef op 23-03-2024 om 11:19:

[..]

Ik denk dat er wel een kabinet komt maar dat het vlot uit elkaar knalt vanwege de onduidelijkheden in de uitvoering. En de gratis bier mentaliteit tegenover gedegen en langdurige hervormingen zal een pijnpunt blijven. Maar in ieder geval met minder buitenlanders en vooral geen links.

En daarna stemmen we nog rechtser. Want die kunnen tenminste de problemen oplossen.

Ik vrees dat dit geen ondenkbaar scenario is.

Knip

Campanula schreef op 23-03-2024 om 11:34:

[Quote verwijderd]

En wie zijn dat precies?

De PVV stemmers? De rechtse stemmers? 

Miraval schreef op 23-03-2024 om 11:44:

[..]

En wie zijn dat precies?

De PVV stemmers? De rechtse stemmers?

Ja. Dat zijn ze onder andere. Heb de laatste peilingen niet bij de hand. Maar de PVV scheen al naar 50 zetels door te groeien.

Ik denk dat mensen die voor Omtzigt kozen omdat ze Wilders nét iets te zwaar vinden nu naar de PVV gaan.

En de VVD'ers die boos zijn dat de VVD niet gewoon direct meeging met de PVV.

Nou ik zal niet op PVV stemmen. Ben altijd al een VVD'er geweest geloof niet dat dat gaat veranderen al heb ik ook wel sympathie voor het CDA. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.