Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Daglichtlamp
14-03-2024 om 07:34
Het gebeurde voor het laatst in 1977, maar toen zat de grootste partij niet eens in het kabinet. De PvdA lukte het toen niet om een regering te vormen. Het CDA onder leiding van Dries van Agt lukte het wel samen met de VVD.
De PVV heeft gelukkig niet de absolute meerderheid. Hij heeft andere partijen nodig om een kabinet te vormen. Als je dan (voorheen?) hele extreme standpunten had/hebt dan zul je water bij de wijn moeten doen als je wilt regeren.
Fleurtje_5
14-03-2024 om 07:42
Ik hoop dat het dan Mona word.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/5439953/geert-wilders-geen-premier-van-nieuw-kabinet
...
Wie dan wel de premier van een nieuw te vormen kabinet wordt? "Informateur Kim Putters wordt het in ieder geval niet, al hopen mensen er wel op dat hij het gaat doen, zo valt achter de schermen te horen."
....
Fleurtje_5
14-03-2024 om 07:56
Daglichtlamp schreef op 14-03-2024 om 07:34:
Het gebeurde voor het laatst in 1977, maar toen zat de grootste partij niet eens in het kabinet. De PvdA lukte het toen niet om een regering te vormen. Het CDA onder leiding van Dries van Agt lukte het wel samen met de VVD.
De PVV heeft gelukkig niet de absolute meerderheid. Hij heeft andere partijen nodig om een kabinet te vormen. Als je dan (voorheen?) hele extreme standpunten had/hebt dan zul je water bij de wijn moeten doen als je wilt regeren.
Klopt, hij deed al verbluffend veel water bij de wijn. Nog meer water bij de wijn is geen wijn meer.
Daglichtlamp
14-03-2024 om 07:58
Fleurtje_5 schreef op 14-03-2024 om 07:56:
[..]
Klopt, hij deed al verbluffend veel water bij de wijn. Nog meer water bij de wijn is geen wijn meer.
Tja dat is nu eenmaal het gevolg als je extreme standpunten hebt.
Nicole123
14-03-2024 om 08:50
Ik zou Klaas Knot geschikt vinden. Zeer goede kennis van wat financieel kan, brede blik wat betreft de uitdagingen waar we voor staan. Maar ik denk dat hij zich er niet voor zal lenen. Niet voor de politiek (hij is ook geen lid van een partij) en al helemaal niet voor dit kabinet.
Nicole123
14-03-2024 om 09:01
Fleurtje_5 schreef op 14-03-2024 om 07:56:
[..]
Als PVV-kiezer heb je daar ook weinig aan dan toch? Een partij die vrijwel niks gaat uitvoeren van wat ze in de campagne allemaal hebben gezegd en van wat er in het partijprogramma staat? Tenzij je stem alleen een proteststem was en de inhoud niet zo uitmaakt. Als ik PvdD had gestemd en alles wat zij willen op het vlak van dierenwelzijn en milieu zou van tafel gaan, of SP en alles wat zij willen op het gebied van armoede en bestaanszekerheid, dan zou ik me flink bekocht voelen. Ik zou dan liever hebben dat ze een sterke oppositie gaan voeren dan dat ze zo afstappen van hun idealen en ideeën, alleen maar voor het per se meedoen in een regering.
felija
14-03-2024 om 10:24
Daglichtlamp schreef op 14-03-2024 om 07:58:
[..]
Tja dat is nu eenmaal het gevolg als je extreme standpunten hebt.
Precies, het overgrote deel van de Nederlandse kiezer (ook het volk) zit daarom absoluut niet te wachten op Wilders als premier.
Al ben ik het ook met friezinnetje eens dat hij het gewoon moet doen, al was het alleen maar om te ervaren hoe het is om dan zelf de gebeten hond/kop van jut te zijn.
Yumi
14-03-2024 om 10:59
felija schreef op 14-03-2024 om 10:24:
[..]
Precies, het overgrote deel van de Nederlandse kiezer (ook het volk) zit daarom absoluut niet te wachten op Wilders als premier.
Al ben ik het ook met friezinnetje eens dat hij het gewoon moet doen, al was het alleen maar om te ervaren hoe het is om dan zelf de gebeten hond/kop van jut te zijn.
Je kan wel vinden dat hij het gewoon moet doen, maar dat kan niet zonder steun van de andere partijen.
Ook VVD-leider Yesilgöz, die nu nog demissionair minister van Justitie is, is bereid de Kamer in te gaan, net als Omtzigt (NSC) en Van der Plas (BB
.
De vier partijen volgen daarmee de definitie die veel deskundigen hanteren voor een extraparlementair kabinet.
Politiek verslaggever Xander van der Wulp
"Het kan ook positief zijn voor Wilders dat hij geen premier wordt. Als fractievoorzitter in de Kamer kan hij meer zijn vrije rol blijven spelen en kritischer zijn. Hij hoeft niet als premier namens de vier partijen op te treden. Als enig lid van zijn partij kan hij ook eigenlijk niet gemist worden in de fractie vol onervaren Kamerleden.
De vier gaan later bepalen wie er wel premier wordt van dit kabinet. Wilders krijgt daar in ieder geval een beslissende stem in. Het lijkt op het eerste gezicht geen aantrekkelijke positie, met vier partijleiders in de Kamer die de vrijheid zullen nemen om ook kritiek te uiten."
felija
14-03-2024 om 11:11
Yumi schreef op 14-03-2024 om 10:59:
[..]
Je kan wel vinden dat hij het gewoon moet doen, maar dat kan niet zonder steun van de andere partijen.
Ook VVD-leider Yesilgöz, die nu nog demissionair minister van Justitie is, is bereid de Kamer in te gaan, net als Omtzigt (NSC) en Van der Plas (BB.
De vier partijen volgen daarmee de definitie die veel deskundigen hanteren voor een extraparlementair kabinet.
"Het kan ook positief zijn voor Wilders dat hij geen premier wordt. Als fractievoorzitter in de Kamer kan hij meer zijn vrije rol blijven spelen en kritischer zijn. Hij hoeft niet als premier namens de vier partijen op te treden. Als enig lid van zijn partij kan hij ook eigenlijk niet gemist worden in de fractie vol onervaren Kamerleden.
De vier gaan later bepalen wie er wel premier wordt van dit kabinet. Wilders krijgt daar in ieder geval een beslissende stem in. Het lijkt op het eerste gezicht geen aantrekkelijke positie, met vier partijleiders in de Kamer die de vrijheid zullen nemen om ook kritiek te uiten."
Eens hoor, het is niet realistisch: Wilders als premier.
Fleurtje_5
14-03-2024 om 13:11
Yumi schreef op 14-03-2024 om 10:59:
[..]
Ook VVD-leider Yesilgöz, die nu nog demissionair minister van Justitie is, is bereid de Kamer in te gaan, net als Omtzigt (NSC) en Van der Plas (BB.
Ik denk dat Wilders dat ook het beste kan doen. Ik zie hem ook geen premier worden. Hopelijk word Mona premier. Dit is wat hij er zelf over zegt:
PVV-leider Geert Wilders vindt het staatsrechtelijk onjuist en ondemocratisch dat hij geen premier wordt, ondanks dat zijn partij de grootste is.
En eigenlijk is het ook gewoon ondemocratisch.
Daglichtlamp
14-03-2024 om 13:22
Fleurtje_5 schreef op 14-03-2024 om 13:11:
[..]
PVV-leider Geert Wilders vindt het staatsrechtelijk onjuist en ondemocratisch dat hij geen premier wordt, ondanks dat zijn partij de grootste is.
Nicole123
14-03-2024 om 13:24
Fleurtje_5 schreef op 14-03-2024 om 13:11:
[..]
En eigenlijk is het ook gewoon ondemocratisch.
Dan hebben zowel Wilders als jij niet goed begrepen wat onze democratie inhoudt.
Kwalijk en niet constructief dat hij zo in de slachtofferrol kruipt en de bevolking leugens voorschotelt over wat de democratie en het staatsrecht inhouden. Een premier en zelfs elke politicus onwaardig. Ik merk op deze manier niet dat hij de democratie en het staatsrecht respecteert, dus die belofte heeft hij alweer gebroken. Zijn vergelijking met Rutte slaat nergens op. Met Rutte als premier wilden genoeg andere partijen wel in zee, met Wilders niet. Daar kan hij heel boos over worden, maar verandert er niks aan, dus deal er maar mee. Het is overigens al wel eerder gebeurd dat de grootste partij niet de premier leverde en zelfs niet in de regering kwam, toen ging het om de PvdA. Daar hoor je Wilders dan weer niet over.
Fleurtje_5
14-03-2024 om 16:39
Daglichtlamp schreef op 14-03-2024 om 13:22:
[..]
Volgens mij heeft Geert Wilders ook les in staatsrecht nodig.
Verder heeft zijn partij nu eenmaal niet de absolute meerderheid. Dus ik zie niet in wat hier ondemocratisch is als een meerderheid van de Tweede Kamer anders besluit.
Ik vind het prima wat je ervan vind.
Daglichtlamp
14-03-2024 om 18:37
Blijkbaar heeft de NSC vooral bezwaren tegen Wilders, dus dan zouden eventuele andere PVV kamerleden wel in aanmerking komen. Dan maakt Fleur Agema best een goede kans denk ik.
Fleurtje_5
14-03-2024 om 19:43
Daglichtlamp schreef op 14-03-2024 om 18:37:
Blijkbaar heeft de NSC vooral bezwaren tegen Wilders, dus dan zouden eventuele andere PVV kamerleden wel in aanmerking komen. Dan maakt Fleur Agema best een goede kans denk ik.
Maar wil Fleur dat wel?
Als Martin Bosman geen Kamervoorzitter was geweest had ik hem een prima kandidaat voor premier gevonden. Maar Martin als Kamervoorzitter blijkt een verademing te zijn. Dus die laten ze maar fijn Tweede Kamervoorzitter blijven.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.