Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Doemijdieglazenbol
13-03-2024 om 19:32
Fleurtje_5 schreef op 13-03-2024 om 19:04:
[..]
Wilders wou eerst wel premier worden, (….)
Twee weken geleden riep Wilders nog dit:
https://www.ad.nl/video/productie/wilders-roept-op-beweeg-anders-wordt-timmermans-premier-430033
Ben benieuwd of hij dat echt wil. Dat gedoe in het AD komt voor mij vooral over als “kijk uit, anders komt de Grote Boze Baard ons grijpen”.
Ik ben trouwens echt verrast dat ze de boel weer aardig bij elkaar lijken te hebben in de formatie. Na al dat geroddel, gepush en gelek over en weer. Ik weet niet of ik daar overheen had kunnen stappen en nog vertrouwen zou kunnen hebben.
Daglichtlamp
13-03-2024 om 19:37
Doemijdieglazenbol schreef op 13-03-2024 om 19:29:
Daglichtlamp; denk je dat andere PvdA-ers wel kans maken? Putters, Plasterk bijv?
ik acht Timmermans ook hoogstonwaarschijnlijk, kan me niet voorstellen dat hij zelf zou willen ook.
Plasterk niet meer, hij wordt wellicht vertrouwd door Wilders, maar duidelijk niet door NSC. Ik denk dat Putters zelf niet wil, dat is nog steeds volgens mij ideologisch ook een PvdA'er. Die zie ik niet aan het hoofd staan van een kabinet dat rechts beleid moet gaan uitvoeren.
Ik denk dat ze toch echt iemand gaan zoeken met een rechts profiel, en dan zijn er in de VVD toch de meeste kandidaten te vinden.
Daglichtlamp
13-03-2024 om 19:49
De PVV had toch al geen mensen genoeg om minister te worden en Geert Wilders is veel te hard nodig om zijn fractie onder controle te houden. D66 en GroenLinks-PvdA hebben al laten weten dat lid zijn van een kabinet waar de fractie oppositie tegen gaat voeren niet past bij tevens lid zijn van hun partij.
https://www.volkskrant.nl/politiek/wilders-geeft-torentje-op-in-ruil-voor-rechts-kabinet-fractieleiders-formerende-partijen-blijven-in-de-kamer~b3ba3c25/
Dat de PVV-leider afziet van het Torentje kan gezien worden als het ultieme offer om alsnog een rechts kabinet mogelijk te maken. Tegelijkertijd biedt het de PVV-leider de mogelijkheid om zijn huidige 37-koppige fractie, die ook vol zit met onervaren Kamerleden, te blijven aansturen. Zelfs binnen de PVV waren er zorgen of de huidige fractie wel zonder de harde hand van Wilders kan.
--------------------
Andere partijen waarschuwen bestuurders nu al om niet in zee te gaan met een extraparlementair kabinet dat leunt op de PVV. D66-leider Rob Jetten zegt zich niet te kunnen voorstellen dat er partijgenoten zijn die met de PVV willen optrekken. Zij die dat wel doen, kunnen wat hem betreft direct hun lidmaatschap inleveren. Ook PvdA’ers en GroenLinksers kunnen geen partijlid blijven als zij bestuurder worden in een kabinet waar de fracties oppositie tegen voeren, zegt een woordvoerder.
felija
13-03-2024 om 19:59
Doemijdieglazenbol schreef op 13-03-2024 om 19:32:
[..]
Ben benieuwd of hij dat echt wil. Dat gedoe in het AD komt voor mij vooral over als “kijk uit, anders komt de Grote Boze Baard ons grijpen”.
Ik ben trouwens echt verrast dat ze de boel weer aardig bij elkaar lijken te hebben in de formatie. Na al dat geroddel, gepush en gelek over en weer. Ik weet niet of ik daar overheen had kunnen stappen en nog vertrouwen zou kunnen hebben.
De Grote Boze Baard!
felija
13-03-2024 om 20:01
Daglichtlamp schreef op 13-03-2024 om 19:49:
De PVV had toch al geen mensen genoeg om minister te worden en Geert Wilders is veel te hard nodig om zijn fractie onder controle te houden. D66 en GroenLinks-PvdA hebben al laten weten dat lid zijn van een kabinet waar de fractie oppositie tegen gaat voeren niet past bij tevens lid zijn van hun partij.
https://www.volkskrant.nl/politiek/wilders-geeft-torentje-op-in-ruil-voor-rechts-kabinet-fractieleiders-formerende-partijen-blijven-in-de-kamer~b3ba3c25/
Dat de PVV-leider afziet van het Torentje kan gezien worden als het ultieme offer om alsnog een rechts kabinet mogelijk te maken. Tegelijkertijd biedt het de PVV-leider de mogelijkheid om zijn huidige 37-koppige fractie, die ook vol zit met onervaren Kamerleden, te blijven aansturen. Zelfs binnen de PVV waren er zorgen of de huidige fractie wel zonder de harde hand van Wilders kan.
--------------------
Andere partijen waarschuwen bestuurders nu al om niet in zee te gaan met een extraparlementair kabinet dat leunt op de PVV. D66-leider Rob Jetten zegt zich niet te kunnen voorstellen dat er partijgenoten zijn die met de PVV willen optrekken. Zij die dat wel doen, kunnen wat hem betreft direct hun lidmaatschap inleveren. Ook PvdA’ers en GroenLinksers kunnen geen partijlid blijven als zij bestuurder worden in een kabinet waar de fracties oppositie tegen voeren, zegt een woordvoerder.
Hoe moet dat ooit gaan lukken?!
Doemijdieglazenbol
13-03-2024 om 20:16
Bontenbal is ook steeds duidelijk geweest dat het CDA niet zo mee zou doen, geloof ik.
Ooooh! Joost Eerdmans! Die wil zéker en ziet het zichzelf vast doen! 😉
felija
13-03-2024 om 20:47
Doemijdieglazenbol schreef op 13-03-2024 om 20:16:
Bontenbal is ook steeds duidelijk geweest dat het CDA niet zo mee zou doen, geloof ik.
Ooooh! Joost Eerdmans! Die wil zéker en ziet het zichzelf vast doen! 😉
Nee, dank u
Doemijdieglazenbol
13-03-2024 om 20:50
felija schreef op 13-03-2024 om 20:47:
[..]
Nee, dank u
Gezien zijn CV is het dan wel snel afgelopen.
Poezenmeisje
13-03-2024 om 21:13
Mona Keizer mag van mij premier worden.
Een representatieve dame die volgens mij nog niet veel vlekjes heeft opgelopen.
OmaVan2
13-03-2024 om 21:28
Poezenmeisje schreef op 13-03-2024 om 21:13:
Mona Keizer mag van mij premier worden.
Een representatieve dame die volgens mij nog niet veel vlekjes heeft opgelopen.
Vind ik de meest logische kandidaat.
FaithfulDuck87
13-03-2024 om 21:53
Wilders moet het gewoon doen. Altijd een grote mond, dan nu zelf maar eens aan het roer en dan wil ik wel eens zien hoe hij het doet.
Nicole123
13-03-2024 om 23:32
Ik ben heel benieuwd wie het aandurft om als minister in zo’n extraparlementair kabinet te gaan zitten. Als de leiders van de 4 coalitiepartijen allemaal in de kamer blijven, van wie ‘is’ dat kabinet dan? Wie staat er dan achter? Is het dan straks vrij schieten van de hele kamer tegen de plannen van het kabinet, voor zover niet in de hoofdlijnen afgesproken? Dat je verplicht ben de lijnen van de 4 coalitiepartijen uit te voeren, maar dat ze je tegelijk kunnen affakkelen als het ze even niet zint? Alsof de hele kamer in de oppositie zit, ipv dat je tenminste nog wel die 76 zetels achter je hebt? Ik denk eigenlijk dat veel mensen van buiten de politiek, zoals bijv Kim Putters, weinig zin zullen hebben om zich voor zo’n positie te lenen. En van de 4 partijen vind ik het wel erg gemakkelijk. Is dat nou je verantwoordelijkheid nemen en het land besturen? Zelf wel de lusten van de lijnen uitzetten, maar de verantwoordelijkheid voor het uitvoeren en verdedigen in de kamer niet willen dragen?
Nicole123
13-03-2024 om 23:44
OmaVan2 schreef op 13-03-2024 om 21:28:
[..]
Vind ik de meest logische kandidaat.
Ik vind Mona Keijzer geen logische kandidaat. Ten eerste heeft BBB slechts 7 zetels gehaald, dus een kandidaat uit een van de andere 3 partijen is veel logischer. Ten tweede willen ze nou juist een extraparlementair kabinet en is zij kamerlid. Dan zou je alsnog de ministersploeg vullen met de kamerleden.
Dit artikel noemt Johan Remkes als potentiële kandidaat. Er staat ook dat Omtzigt al aan het recruteren is bij het CDA. Ik ben heel benieuwd hoe Bontenbal daarop gaat reageren.
Poezenmeisje
13-03-2024 om 23:58
Johan Remkes is 72, bijna 73. Laat die man alsjeblieft van zijn pensioen genieten.
Fleurtje_5
14-03-2024 om 07:24
Friezinnetje schreef op 13-03-2024 om 21:53:
Wilders moet het gewoon doen. Altijd een grote mond, dan nu zelf maar eens aan het roer en dan wil ik wel eens zien hoe hij het doet.
En die wil het ook graag doen.
Onderstaande staat in de digitale krant van gisteravond.
...........
Het zou betekenen dat de leider van de grootste partij in de Kamer niet de premier wordt. Dat gebeurde voor het laatst begin jaren zeventig van de vorige eeuw. Het is een grote tegenvaller voor Wilders, die steeds heeft aangegeven heel graag premier te willen worden.
De PVV-leider ziet af van het premierschap omdat niet alle partijen waarmee over een nieuw kabinet wordt gesproken dat steunen, schrijft hij op het sociale medium X. „De liefde voor mijn land en kiezer is groot en belangrijker dan mijn eigen positie. Ik hou van NL.” De PVV is de grootste partij en onderhandelt met VVD, NSC en BBB over de vorming van een nieuw kabinet.Wilders benadrukt dat hij een rechts kabinet wil. „Minder asiel en immigratie. Nederlanders op 1.”
De vier partijen willen gaan onderhandelen over de vorming van een extraparlementair kabinet met een beknopt regeerakkoord. Daarmee wordt de afstand tussen kabinet en Kamer groter, een grote wens van NSC. De bedoeling is wel dat alle partijen ministers kunnen aandragen. Informateur Kim Putters komt donderdag met zijn eindverslag over de gesprekken.
................
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.