Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Nicole123
29-02-2024 om 12:26
Kanttekening bij dat nieuwsbericht: ik lees daarin dat 41% van de NSC stemmers wil dat er een PVV-BBB-VVD kabinet komt met NSC als gedoogpartner, 15% wil hetzelfde maar dan met zowel VVD als NSC als gedoogpartners, 22% wil een extraparlementair kabinet en 15% wil een midden-links of links kabinet. Iets meer dan de helft wil dus dat NSC met de PVV in zee gaat, en dan niet als volwaardige deelnemer maar als gedoger. Als er geschreven wordt 'kiezers willen' dan wordt dus bedoeld sommige kiezers, niet alle kiezers of de kiezers.
Opvallend trouwens dat uit dit onderzoek ook blijkt dat Putters juist onder de PVV aanhang het minste vertrouwen heeft (minder dan 50%), terwijl deze door Wilders zelf is aangedragen. Wie zouden de PVV stemmers dan meer zien zitten als informateur?
Fleurtje_5
29-02-2024 om 13:58
Yumi schreef op 29-02-2024 om 12:04:
NSC met 11 zetels op dieptepunt in zetelpeiling, kiezers willen dat Omtzigt alsnog meewerkt aan rechtse coalitie
NSC verliest 7 zetels na het weglopen uit de formatie. Nu een rechts meerderheidskabinet uit zicht lijkt, willen kiezers dat Pieter Omtzigt alsnog om de tafel gaat met PVV, VVD en BBB. Ook mensen die op hem hebben gestemd. Bij de oprichting van NSC in september vorig jaar kon de partij in de peiling nog op 27 zetels rekenen.
De PVV lijkt het meest te profiteren van het verlies van NSC. Als er nu verkiezingen zouden zijn, zou de partij van Geert Wilders op een derde van alle stemmen kunnen rekenen: 49
Putters, de opvolger en PvdA-partijgenoot van de vorige informateur Ronald Plasterk, krijgt van 55 procent het vertrouwen als informateur.
NSC met 11 zetels op dieptepunt in zetelpeiling, kiezers willen dat Omtzigt alsnog meewerkt aan rechtse coalitie - EenVandaag (avrotros.nl)
Ik ben bang dat Pieter niet zal aanschuiven omdat hij de verantwoording nog niet aankan.
Het is makkelijker om dingen uit te pluizen en er kritische vragen over te stellen dan zelf kritische vragen te beantwoorden en op te lossen. En het is makkelijker om de schuld op de PVV te schuiven in plaats van naar zich zelf te kijken.
Als Pieter maar niet meent dat het makkelijker zal worden als hij met Timmermans in zee gaat.
felija
29-02-2024 om 14:06
Fleurtje_5 schreef op 29-02-2024 om 13:58:
[..]
Ik ben bang dat Pieter niet zal aanschuiven omdat hij de verantwoording nog niet aankan.
Het is makkelijker om dingen uit te pluizen en er kritische vragen over te stellen dan zelf kritische vragen te beantwoorden en op te lossen. En het is makkelijker om de schuld op de PVV te schuiven in plaats van naar zich zelf te kijken.
Als Pieter maar niet meent dat het makkelijker zal worden als hij met Timmermans in zee gaat.
Wat is dat toch altijd: dat er direct gesproken wordt in termen van 'de schuld geven' in plaats van dat het om de inhoud gaat. Omtzigt ziet teveel inhoudelijke haken en ogen aan een kabinet met PVV, BBB en VVD.
Fleurtje_5
03-03-2024 om 07:56
Ik vond Lilian goed en vind het jammer dat ze is opgestapt. Ze kreeg nooit het aantal stemmen dat ze m.i. wel verdiende. De laatste keer heb ik daarom niet op haar gestemd.
https://www.welingelichtekringen.nl/politiek/lilian-marijnissen-stapte-niet-vrijwillig-op-als-leider-van-de-sp
.......
Na opnieuw verloren verkiezingen ontstond in de partij onrust, zei Kant. De vraag werd gesteld of het niet tijd was voor een nieuw gezicht. "Als er een zaadje van twijfel wordt gezaaid, is het onhoudbaar. Je moet onvoorwaardelijke steun hebben als partijleider." Toen Marijnissen die niet meer voelde, stapte ze op.
Kant benadrukte dat "wé meerdere verkiezingen hebben verloren, wij met zijn allen, ondanks jou, ondanks dat jij het fantastisch deed".
.........
Fleurtje_5
03-03-2024 om 08:00
felija schreef op 29-02-2024 om 14:06:
[..]
Wat is dat toch altijd: dat er direct gesproken wordt in termen van 'de schuld geven' in plaats van dat het om de inhoud gaat. Omtzigt ziet teveel inhoudelijke haken en ogen aan een kabinet met PVV, BBB en VVD.
Ik denk dat Pieter 'de inhoud' niet aankan.
Nu niet, gisteren niet, en morgen ook niet, ....als je het mij vraagt.
Doemijdieglazenbol
03-03-2024 om 11:49
ik vind het trouwens wel echt rot om te lezen hoe zo’n burn-out vervolgens “weaponised” wordt (heeft iemand een goed Nederlands alternatief, kan er even niet opkomen).
Zo straf je openheid hierover af. Je kunt ook aannemen dat ze er niet uitkwamen, vanwege een te groot verschil in prioriteiten of gebrek aan vertrouwen etc. Minstens zo aannemelijk, NSC heeft wat dat betreft best een rechte koers.
Maar in plaats daarvan lees ik hier regelmatig dat “Pietertje” het niet aan kan. Ik vind dat denigrerend en zelfs wat stigmatiserend. Moeten we mensen weer terug in de kast duwen als het gaat om dit soort issues?
Miraval
03-03-2024 om 11:54
Doemijdieglazenbol schreef op 03-03-2024 om 11:49:
ik vind het trouwens wel echt rot om te lezen hoe zo’n burn-out vervolgens “weaponised” wordt (heeft iemand een goed Nederlands alternatief, kan er even niet opkomen).
Zo straf je openheid hierover af. Je kunt ook aannemen dat ze er niet uitkwamen, vanwege een te groot verschil in prioriteiten of gebrek aan vertrouwen etc. Minstens zo aannemelijk, NSC heeft wat dat betreft best een rechte koers.
Maar in plaats daarvan lees ik hier regelmatig dat “Pietertje” het niet aan kan. Ik vind dat denigrerend en zelfs wat stigmatiserend. Moeten we mensen weer terug in de kast duwen als het gaat om dit soort issues?
Nee dat moeten we zeer zeker niet doen.
Wel moeten mensen kijken naar hun eigen capaciteiten en als het boven je pet gaat een stapje terug durven doen op de ladder. Niet dat ik daarmee wil zeggen dat Omtzigt dat dus moet doen maar meer in zijn algemeenheid. Soms is een functie gewoon te zwaar voor iemand. Dan is het nooit een schande dit toe te geven en een stapje terug te doen ipv blijven met alle gevolgen van dien. Niet alleen voor jezelf maar ook voor de mensen om je heen.
Fleurtje_5
03-03-2024 om 12:11
Is me niet opgevallen dat er gespot word met de burn-out van Pieter Omzight. Die toestand neemt men volgens mij echt wel serieus. Ik was altijd fan van Pieter Omzight, maar heb toegegeven dat ik bij de verkiezingen niet op hem heb gestemd omdat ik hem niet stabiel vind. Ik geloof dat ik dat niet eens zeg vanwege zijn burn-out (waar hij nog lang gevoelig voor kan zijn) , maar eerder vanwege zijn manier van handelen. Hij bijt zich teveel vast in één dossier en kan dat moeilijk loslaten (ik praat toch wel uit eigen ervaring. Ik heb oa de MH17-zak los moeten laten) En ook dat kan ik hem niet kwalijk nemen.
Maar zijn houding is niet oké. Het is niet oké dat de formateur en de andere deelnemers via HumBerto's talkshow moesten vernemen dat hij er mee ging kappen vanwege brieven over de grote financiële tegenvallers die hij net te voren had ingezien. En nu lijkt het er toch wel op dat Pieter wel met Timmermans in zee wil. En dát zou ik erg min vinden.
Wat ik echt denigrerend vind is als ze over uiterlijke kenmerken van Pieter gaan spotten. Dat vind ik echt rottig. Laatst lieten ze bij VandaagInside een Nederlandse satire-quiz zien waarin men moest men raden of het de lippen waren van Pieter of die van een vrouw.
Een iemand schreef hier pas geleden 'Pietertje', en gaf daarna ook meteen aan dat het niet haar bedoeling was om hem te kleineren.
Poezenmeisje
03-03-2024 om 13:15
Helaas, Omtzigt is gewoon nog niet klaar om te regeren. Hij is nog niet hersteld van zijn burn-out en die onderhandelingen maken het er niet beter op.
Het zou waarschijnlijk verstandig zijn als hij iemand anders naar voren schuift en zelf op de achtergrond zijn mensen dirigeert.
Stampvoetend weglopen heeft geen nut. Hij heeft veel van zijn kiezers hiermee teleurgesteld en jaagt ze 'dan toch maar' naar de PVV.
https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/opiniepanel/alle-uitslagen/item/nsc-met-11-zetels-op-dieptepunt-in-zetelpeiling-kiezers-willen-dat-omtzigt-alsnog-meewerkt-aan-rechtse-coalitie/
Nicole123
03-03-2024 om 14:15
Je kunt ook aannemen dat ze er niet uitkwamen, vanwege een te groot verschil in prioriteiten of gebrek aan vertrouwen etc. Minstens zo aannemelijk, NSC heeft wat dat betreft best een rechte koers.
Eens. Je kunt veel zeggen over Omtzigt en over diverse dingen is hij vaag (bijv hoe hij zo'n zakenkabinet nou precies voor zich ziet), maar hij is heel constant en heel duidelijk geweest over als NSC samen met de PVV regeren. Dat was in september een duidelijke nee, op inhoudelijke gronden. In november, december, januari en februari heeft hij dat nogmaals aangegeven en dat vindt hij nu nog steeds. Dat kunnen mensen jammer vinden, maar hem daarom gaan afzeiken vind ik ronduit kinderachtig.
Miraval
04-03-2024 om 09:02
https://www.ad.nl/politiek/kabinet-wil-het-woord-moeder-schrappen-sgp-boos-weggemoffeld-in-wetsvoorstel~a83331c1/
Je kunt over de SGP zeggen wat je wik maar hier hebben ze natuurlijk gewoon gelijk in. Wilders zal hier ook op tegen zijn. Dit zijn zo van die dingen waar mensen terecht tegen ageren.
Ik ben absoluut voor inclusiviteit maar de mogelijkheid is er dus al voor degenen die dat willen. Nu moet dus de meerderheid dit op laten nemen in het bevolkingsregister. Wat een waanzin.
Yumi
04-03-2024 om 09:13
Miraval schreef op 04-03-2024 om 09:02:
https://www.ad.nl/politiek/kabinet-wil-het-woord-moeder-schrappen-sgp-boos-weggemoffeld-in-wetsvoorstel~a83331c1/
Je kunt over de SGP zeggen wat je wik maar hier hebben ze natuurlijk gewoon gelijk in. Wilders zal hier ook op tegen zijn. Dit zijn zo van die dingen waar mensen terecht tegen ageren.
Ik ben absoluut voor inclusiviteit maar de mogelijkheid is er dus al voor degenen die dat willen. Nu moet dus de meerderheid dit op laten nemen in het bevolkingsregister. Wat een waanzin.
Helemaal eens, waar zijn we mee bezig?
Het SGP-Kamerlid ziet ‘een ideologische agenda’ in nu de voorgestelde wijziging. ,,Dit staat symbool voor een bredere beweging die vindt dat woorden als man, vrouw, vader en moeder weggedrukt moet worden uit het publieke domein.”
Miraval
04-03-2024 om 09:48
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5438212/sgp-boos-om-mogelijk-schrappen-term-moeder-uit-bevolkingsregister
Het gaat om een fout. Storm in een glas water gelukkig.
majorette2005
04-03-2024 om 09:50
Miraval schreef op 04-03-2024 om 09:48:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5438212/sgp-boos-om-mogelijk-schrappen-term-moeder-uit-bevolkingsregister
Het gaat om een fout. Storm in een glas water gelukkig.
Wel raar als je dit stukje uit de link leest
In hun advies aan De Jonge schreven ambtenaren dat het 'niet in de lijn der verwachting' lag dat de wijziging zou leiden tot veel discussie in de Kamer.
Ergens heeft het toch gestaan als ambtenaren hier advies over hebben gegeven
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.