Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Fleurtje_5
18-02-2024 om 18:24
Daglichtlamp schreef op 18-02-2024 om 17:19:
Mooi te zien, die partijdemocratie, waarbij een partij daadwerkelijk aan hun leden hun besluiten uitlegt.
Dat is goed, maar de woorden dat de NSC-top 'probeert beroering onder de achterban te beteugelen' klinkt dat het nodig was, en klinkt daarom niet echt mooi.
Daglichtlamp
18-02-2024 om 18:32
Fleurtje_5 schreef op 18-02-2024 om 18:24:
[..]
Dat is goed, maar de woorden dat de NSC-top 'probeert beroering onder de achterban te beteugelen' klinkt dat het nodig was, en klinkt daarom niet echt mooi.
Volgens mij is dat de kwalificatie die de journalist eraan geeft. Niet de NSC zelf.
Fleurtje_5
18-02-2024 om 18:56
Daglichtlamp schreef op 18-02-2024 om 18:32:
[..]
Volgens mij is dat de kwalificatie die de journalist eraan geeft. Niet de NSC zelf.
Dat is mogelijk. En toch denk ik dat het niet aan de kwalificatie van de journalist ligt als ik het begin van het NOS-bericht lees:
De NSC-top heeft op een speciale ledenbijeenkomst in Zwolle geprobeerd om de opwinding binnen de partij over de kabinetsformatie te beteugelen. Nadat NSC-leider Omtzigt en zijn secondant Van Hijum op 6 februari plotseling stopten met formatiegesprekken met PVV, VVD en BBB ontstond een "immense" hectiek, erkende NSC-voorzitter Bert van Boggelen op de "bijpraatsessie". "Het was een achtbaan".
watertoren
18-02-2024 om 19:52
Omtzigt is een lulletje zozenwater. Hij en ook Dilan waarop ik heb gestemd laten mensen in de steek.
watertoren
18-02-2024 om 23:55
Misschien zijn nieuwe verkiezingen toch geen slecht idee. Er zijn zo veel mensen zoals ik die spijt hebben van hun stem. Dat is vooral onder de stemmers van de VVD en Omtzigt. Bij nieuwe verkiezingen dan zou ik zeker te weten op Wilders stemmen en volgens de peilingen ook vele anderen. Dan wordt de PVV nog groter en misschien dat het dan wel doordringt in Den Haag dat Nederland gekozen heeft voor rechts.
Nicole123
19-02-2024 om 00:08
watertoren schreef op 18-02-2024 om 23:55:
Misschien zijn nieuwe verkiezingen toch geen slecht idee. Er zijn zo veel mensen zoals ik die spijt hebben van hun stem. Dat is vooral onder de stemmers van de VVD en Omtzigt. Bij nieuwe verkiezingen dan zou ik zeker te weten op Wilders stemmen en volgens de peilingen ook vele anderen. Dan wordt de PVV nog groter en misschien dat het dan wel doordringt in Den Haag dat Nederland gekozen heeft voor rechts.
Want 1/3 van Nederland is heel Nederland? De rest telt niet mee? Waarom gaat Wilders niet bij zichzelf te rade waarom VVD en NSC zo graag een rechts kabinet willen maar tegelijk zo huiverig zijn om met hem in een meerderheidskabinet te stappen? Waar is zijn zelfreflectie? Waar is de reflectie daarover bij zijn aanhang? Dat mis ik volkomen, terwijl volgens mij dáár het probleem zit.
kerstbeer
19-02-2024 om 00:14
Nicole123 schreef op 19-02-2024 om 00:08:
[..]
Want 1/3 van Nederland is heel Nederland? De rest telt niet mee? Waarom gaat Wilders niet bij zichzelf te rade waarom VVD en NSC zo graag een rechts kabinet willen maar tegelijk zo huiverig zijn om met hem in een meerderheidskabinet te stappen? Waar is zijn zelfreflectie? Waar is de reflectie daarover bij zijn aanhang? Dat mis ik volkomen, terwijl volgens mij dáár het probleem zit.
Dit. Als al die NSCers en VVDers Wilders per se in het kabinet wilden hebben, dan hadden ze wel al op hem gestemd
Fleurtje_5
19-02-2024 om 10:08
watertoren schreef op 18-02-2024 om 23:55:
Dat klopt, ik hoor veel mensen die spijt hebben op de VVD en NSC gestemd te hebben. Maar dat is toch geen reden om nieuwe verkiezingen te houden lijkt mij.
Want dan zou Timmermans ook kunnen roepen dat hij nieuwe verkiezingen wil omdat de uitslag hem niet aanstaat.
Ik had op Mona gestemd, maar zij is zoveel uit beeld. Als ik weer moet gaan stemmen weet ik ook al op wie.
Daglichtlamp
19-02-2024 om 10:11
Fleurtje_5 schreef op 19-02-2024 om 10:08:
[..]
Dat klopt, ik hoor veel mensen die spijt hebben op de VVD en NSC gestemd te hebben. Maar dat is toch geen reden om nieuwe verkiezingen te houden lijkt mij.
Want dan zou Timmermans ook kunnen roepen dat hij nieuwe verkiezingen wil omdat de uitslag hem niet aanstaat.
Ik had op Mona gestemd, maar zij is zoveel uit beeld. Als ik weer moet gaan stemmen weet ik ook al op wie.
Keijzer zat gewoon aan de formatietafel met van der Plas. Ze is ook regelmatig aan het woord in de Tweede Kamer.
Fleurtje_5
19-02-2024 om 10:11
Nicole123 schreef op 19-02-2024 om 00:08:
[..]
Dus omdat Pieter niet stabiel staat en op een best wel laffe manier het hazenpad koos, en omdat Dilan het tijdens de verkiezingen helemaal niet goed deed, moet Wilders aan zelfreflectie doen?
Fleurtje_5
19-02-2024 om 10:17
Daglichtlamp schreef op 19-02-2024 om 10:11:
[..]
Keijzer zat gewoon aan de formatietafel met van der Plas. Ze is ook regelmatig aan het woord in de Tweede Kamer.
Maar niet zoals ik had verwacht. Ze voert idd wel eens het woord, en de inhoud van dat woord is goed, maar dat leest ze voor op een manier waarbij ik denk "ze word vast gechanteerd", en daarom 'leest ze verplicht deze riedel voor op één toon met een stopwatch naast zich'. Er zit te weinig Mona-ziel in die woorden.
Daglichtlamp
19-02-2024 om 10:18
Ik had me niet gerealiseerd dat er zo weinig onderhandeld is.
https://www.ad.nl/politiek/onderhandelaars-zijn-er-een-volle-week-tussenuit-dit-vinden-formatie-experts-ervan~a5d1a322/
Oud-informateur Henk Kamp, die betrokken was bij de vorming van kabinet Rutte-2, vindt het weekje reces maar niets: ,,Het is zo dat ze inmiddels bijna drie maanden verder zijn. En er is maar op zeventien dagen onderhandeld. Tien miljoen mensen hebben meegedaan aan de verkiezingen. Je hebt de verantwoordelijkheid om snel een kabinet te smeden. Ik snap allemaal wel dat het prettig is om een week vrij te hebben. Maar twee dagen was ook een optie geweest.”
Heilzaam of niet; voor informateur Kim Putters is het weekje formatierust een feit. Hij kan deze week geen gesprekken voeren met de fractievoorzitters. Bij zijn eerste persconferentie laat hij in het midden wat hij ervan vindt: ,,Ík ga de aankomende week in ieder geval goed benutten door na te denken en met verschillende experts in gesprek te gaan.”
felija
19-02-2024 om 10:30
Fleurtje_5 schreef op 19-02-2024 om 10:08:
[..]
Alleen zal Timmermans dat niet roepen, hij zegt juist dat de huidige formerende partijen eruit moeten komen en dat hij voor zichzelf geen rol ziet weggelegd in een regeringscoalitie, ondanks dat zijn partij de tweede is qua grootte en ook zijn partij gewonnen heeft.
Libertine
19-02-2024 om 10:37
Fleurtje_5 schreef op 19-02-2024 om 10:17:
[..]
Maar niet zoals ik had verwacht. Ze voert idd wel eens het woord, en de inhoud van dat woord is goed, maar dat leest ze voor op een manier waarbij ik denk "ze word vast gechanteerd", en daarom 'leest ze verplicht deze riedel voor op één toon met een stopwatch naast zich'. Er zit te weinig Mona-ziel in die woorden.
Je verkiest vorm over inhoud? Waarom is de vorm zo belangrijk voor je? Voor mij gaat deze hele verkiezing momenteel juist veel te veel over de vorm en daardoor te weinig over de inhoud.
Daglichtlamp
19-02-2024 om 11:36
Fleurtje_5 schreef op 19-02-2024 om 10:17:
[..]
Dit stopwatch is de schuld van de nieuwe Kamervoorzitter, die onder andere als verkiezingsbelofte heeft gedaan dat er niet langer tot diep in de nacht vergaderd wordt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.