Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

felija schreef op 15-02-2024 om 20:19:

[..]

Op dit moment is er ruim voldoende werkgelegenheid, grote personeelstekorten in diverse branches zelfs. Hoe dat in de toekomst gaat zijn, weet ik niet.

Klopt op dit moment wel. Maar het is nu best een onzeker tijd om te ondernemen in Nederland voor velen. Het is een werknemersmarkt geworden. De balans is zoek.

Kleine bedrijven die moeite hebben hun personeel te kunnen betalen. Achterstanden van corona, belastingschulden, de energieprijzen die enorm gestegen zijn, de loonkosten. En dan nog het politieke klimaat.

Als ik dat allemaal vantevoren had geweten was ik misschien gewoon lekker ergens in loondienst gebleven en had ik mijn tijd uitgezeten. (Nou ja, dat zeg ik nu wel maar ik vind voor mij nog steeds iets meer voordelen dan nadelen aangezien ik in een markt werk waar veel vraag is nog) 

Miraval schreef op 15-02-2024 om 19:48:

https://www.parool.nl/nederland/onmin-bij-ondernemers-neemt-toe-kwart-van-de-bedrijven-wil-weg-uit-nederland~b2d92e5d/

https://www.bnr.nl/nieuws/ondernemen/10540469/steeds-meer-ondernemers-denken-aan-verlaten-nederland-ziet-vno-ncw

Het ondernemersklimaat in Nederland is gewoon kapot aan het gaan. Ik hoop echt dat de onderhandelende partijen inzien dat door alle regels en de belastingdruk het gewoonweg niet interessant is om in Nederland een onderneming op te zetten. En daarmee gaat de werkgelegenheid naar beneden.

Dit ben ik met je eens hoor, maar wat je nu schetst gaat specifiek over ondernemers en is een heel ander verhaal dan ‘we raken met z’n allen aan de bedelstaf want het gaat zo slecht met Nederland door al die immigranten’. Ik ben sterk voor een goed klimaat voor het MKB, met goede financiële regelingen, geen overbodige regels en administratie en een zo continu mogelijk beleid. Het lijkt mij zwaar frustrerend en enorm veel stress opleveren als ondernemer als je eerst gestimuleerd wordt om het ene te doen en dan heb je daarin geïnvesteerd en moet je weer het andere.

Over de werkgelegenheid maak ik me dan momenteel weer niet zulke zorgen, die is heel goed, er is zelfs een overschot aan werk en tekort aan personeel. De werkgelegenheid moet opmetingen moment helemaal niet toenemen, want dan worden de tekorten nog groter. En van bepaalde ondernemingen (ik noem maar weer de kassen voor sierbloemen, de megastallen met varkens en de datacenters) kunnen we er best wat minder hebben.

Bij welke partij je als MKB ondernemer het beste uit bent daar zit ik niet genoeg in, maar qua continuïteit lijkt het mij logisch dat je met een middenkabinet of breed zakenkabinet het beste uit bent.

Miraval schreef op 15-02-2024 om 20:24:

[..]

de energieprijzen die enorm gestegen zijn

Die zijn niet meer zo hoog, tenzij je jezelf in net de allerduurste periode voor lange tijd hebt vastgelegd.

Gasprijs-2021-2024-1.jpg

Nicole123 schreef op 15-02-2024 om 21:36:

[..]

Die zijn niet meer zo hoog, tenzij je jezelf in net de allerduurste periode voor lange tijd hebt vastgelegd.

Gasprijs-2021-2024-1.jpg

Het is natuurlijk een optelsom van kosten voor ondernemers. Neem even 6 maanden lockdown corona, belastingschulden daardoor, energieprijzen om je (winkel)pand te verwarmen, gestegen loonkosten en personeelskrapte en gestegen huurprijzen.

Dat alles bij elkaar maakt het voor veel ondernemers een lastige situatie. 

Ik hoop dat de nieuwe regeringspartijen samen inzien dat er echt iets gedaan moet worden voor ondernemers. 

Miraval schreef op 15-02-2024 om 21:58:

[..]

Het is natuurlijk een optelsom van kosten voor ondernemers. Neem even 6 maanden lockdown corona, belastingschulden daardoor, energieprijzen om je (winkel)pand te verwarmen, gestegen loonkosten en personeelskrapte en gestegen huurprijzen.

Dat alles bij elkaar maakt het voor veel ondernemers een lastige situatie.

Ik hoop dat de nieuwe regeringspartijen samen inzien dat er echt iets gedaan moet worden voor ondernemers.

Dat snap ik, maar juist aan die gasprijzen hoeven ze dus nu niet zoveel te doen, die zijn nu juist een lichtpuntje aan de horizon. Gestegen loonkosten bijv. zijn wel echt een issue denk ik, met de flinke verhogingen in veel CAO's de afgelopen tijd. Het is in mijn ogen ook te makkelijk om 'minimumlonen omhoog!' te roepen. Daar hangt zoveel mee samen. Als de ondernemer dat moet ophoesten is het ondoenlijk en zal de ondernemer ook weer de prijzen omhoog gooien, wat weer bij de kopers terecht komt en hoppa, je komt dan in een inflatie spiraal. Gratis geld bestaat niet.

Miraval schreef op 15-02-2024 om 21:58:

[..]

Ik zou daarin wel onderscheid maken. Er zijn ook ondernemers of grootverdieners (bijv Plasterk; https://www.quotenet.nl/zakelijk/a45971803/zo-rijk-is-nieuwe-verkenner-ronald-plasterk-geert-wilders-pvv/) die juist enorm veel beter zijn geworden van de achterliggende periode. 

de verschillen worden steeds groter. We zitten steeds meer in een winner takes all economie. Ik geloof zelf dat dat niet zo’n beste ontwikkeling is. Dus ja; zeker iets doen voor een gezond ondernemersklimaat. Maar dan wel écht gezond. En niet zoals in sommige verkiezingsprogramma’s staat, allerlei ongespecificeerde maatregelen waar iedereen zonder zelf veel invloed weer door verzwakt wordt (schiet me zo te binnen: versoepelen ontslagrecht, vakbonden afschaffen/tegenwerken) en vooral heel grote, rijke ondernemers/multinationals met een sterke lobby beter van worden. 

Putters snapt dit soort dingen beter dan ik. Ik hoop dat hij de partijen hier iets in mee kan geven. Ga er toch een beetje vanuit dat zijn kennis op dit gebied een van de redenen was om hem te vragen?

Daglichtlamp schreef op 15-02-2024 om 19:44:

[..]

Wees gerust, we staan nog lang niet in de top 10 wereldwijd. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_and_dependencies_by_population_density

Wees gerust mijn kind, ik ben de goeie sint....Ik ben helemaal niet gerust mijn kind.

Top 5 dichtbevolkte landen met meer dan 10 miljoen inwoners

Bovenstaande top 10 van dichtbevolkte landen staat vol met hele kleine landjes met maar relatief gezien weinig inwoners. Maar hoe zit dat met de grotere landen, met meer dan 10 miljoen inwoners? Ook bij deze landen zijn er landen waarin men zeer dicht op elkaar woont, hieronder een top 5:

Nederland staat in de link die ik had geplaatst op de 5-de plekvan dichtbevolkte landen. Die link is van 2019, in die paar jaren is het aantal alleen maar in rap tempo toegenomen.

Nicole123 schreef op 15-02-2024 om 13:38:

[..]

Ben je het eens met deze mevrouw?

Wat denk je zelf? 

Zij zegt in die link:

Het kabinet wil 3,4 miljard euro bezuinigen op armoedebestrijding en noodhulp, onder meer in Afrika. Van dat geld moet de opvang van asielzoekers in Nederland worden betaald. "Als we dit doen, dichten we een gat, maar zetten we ook een enorme put open."

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/we-maken-een-enorme-denkfout-kabinet-wil-34-miljard-voor-ontwikkelingshulp-gebruiken-voor-asielopvang/

Het verschil tussen arm en rijk word steeds groter. Ik heb net Carnaval achter de rug en dan merk je dat niet. Volgens mij was het iets van 3,30 euro wat wij betaalden per pilsje. Mesen stonden te wachten voor de deur om binnen te mogen komen. 

watertoren schreef op 16-02-2024 om 02:13:

Het verschil tussen arm en rijk word steeds groter. Ik heb net Carnaval achter de rug en dan merk je dat niet. Volgens mij was het iets van 3,30 euro wat wij betaalden per pilsje. Mesen stonden te wachten voor de deur om binnen te mogen komen.

DE reden voor mij geweest om in ons dorp te blijven ipv stad. Muntje daar 3.50. Wijntje 1.5 munt. En nog niet te zuipen ook.

Maar je hebt gelijk. De binnenstad was weer zo vol dat die afgesloten werd. Het deert mensen niet (genoeg).

Fleurtje_5 schreef op 16-02-2024 om 01:57:

[..]

Wat denk je zelf?

Zij zegt in die link:

Het kabinet wil 3,4 miljard euro bezuinigen op armoedebestrijding en noodhulp, onder meer in Afrika. Van dat geld moet de opvang van asielzoekers in Nederland worden betaald. "Als we dit doen, dichten we een gat, maar zetten we ook een enorme put open."

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/we-maken-een-enorme-denkfout-kabinet-wil-34-miljard-voor-ontwikkelingshulp-gebruiken-voor-asielopvang/

Ik mag vragen wat je er zelf van vindt toch, als je alleen een link plaatst? 
Maar als je wilt dat ik ga raden: ik denk dat jij niet die enorme put open wil zetten en dus niet wil bezuinigen op armoedebestrijding en noodhulp in Afrika om met dat geld problemen in Nederland op te gaan lossen. En ik ben dat helemaal met je eens.

Wat dit betreft ziet het er slecht uit als we een geheel rechts kabinet zouden krijgen. VVD, BBB en NSC willen snoeien in ontwikkelingshulp en PVV wil zelfs alle ontwikkelingshulp stoppen. Enorm korte termijn denken, want je zet zo inderdaad een soort van beerput open. Hier staat een overzicht van wat alle partijen willen wat betreft het punt uit je artikel:

https://www.partos.nl/wp-content/uploads/2023/11/Stemwijzer-Ontwikkelingssamenwerking.pdf

watertoren schreef op 16-02-2024 om 02:13:

Het verschil tussen arm en rijk word steeds groter.

Daarom ben ik voor het minder belasten van arbeid en meer van passief inkomen (vermogensrendement, schenkingen, grote erfenissen), zodat die kloof niet nog groter wordt. Ze zouden moeten gaan voor dingen waar vooral de lage inkomens iets aan hebben en niet vooral de hogere inkomens.

https://www.rug.nl/frw/news/2022/de-kloof-tussen-arm-en-rijk-vermogensongelijkheid-in-de-veenkolonien#

Een belangrijke oorzaak voor de steeds groter wordende ongelijkheid zijn vermogens en de kansen die daarbij horen. Via schenkingen en erfenissen worden vermogens doorgegeven van generatie op generatie. Hierdoor ontstaat er een tweedeling in de maatschappij tussen vermogende en niet-vermogende groepen. In tegenstelling tot inkomens, zijn vermogens in Nederland zeer ongelijk verdeeld.

Nicole123 schreef op 16-02-2024 om 09:22:

[..]

Ik mag vragen wat je er zelf van vindt toch, als je alleen een link plaatst?
Maar als je wilt dat ik ga raden: ik denk dat jij niet die enorme put open wil zetten en dus niet wil bezuinigen op armoedebestrijding en noodhulp in Afrika om met dat geld problemen in Nederland op te gaan lossen. En ik ben dat helemaal met je eens.

Aan de andere kant pompen we al tientallen jaren heel erg veel in derdewereldlanden en het enige dat we aan verbetering zien is dat de rijken daar steeds rijker worden en de gewone bevolking er weinig op vooruit gaat...

Poezenmeisje schreef op 16-02-2024 om 09:52:

[..]

Aan de andere kant pompen we al tientallen jaren heel erg veel in derdewereldlanden en het enige dat we aan verbetering zien is dat de rijken daar steeds rijker worden en de gewone bevolking er weinig op vooruit gaat...

Is dit een mening of een feit?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.