Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

De mensen die ik ken moesten 30 kilometer naar de middelbare school fietsen (van de juiste kerk). 

Zodra het rijbewijs binnen was, volgde de auto. Per definitie een oude brik en als die naar de keuring moest, leende je even de autobanden van een kameraad.

https://fd.nl/politiek/1507338/voor-ontevreden-europese-kiezer-is-klimaat-niet-zon-issue-meer

Onderzoek in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Polen en Italië.

Alleen in Polen blijft centrum-links staan.

Poezenmeisje schreef op 12-02-2024 om 06:51:

https://fd.nl/politiek/1507338/voor-ontevreden-europese-kiezer-is-klimaat-niet-zon-issue-meer

Onderzoek in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Polen en Italië.

Alleen in Polen blijft centrum-links staan.

Achter betaalmuur 

Daglichtlamp schreef op 11-02-2024 om 14:13:

Oud-informateur Remkes: gewoon meerderheidskabinet onmogelijk - https://nos.nl/l/2508412
Voor de manier waarop de vier partijen met elkaar zijn omgegaan heeft Remkes weinig waardering. Hij spreekt over "respectloos gedrag". "Iedereen zat te twitteren, dat was sfeerbedervend." Hij zou zelf tegen de onderhandelende partijen hebben gezegd: "Kleppen dicht". "Maar of Plasterk dat ook gedaan heeft weet ik niet als oppervlakkige waarnemer."

Ik lees in je link:

Oud-informateur Remkes denkt dat de vorming van een 'normaal' meerderheidskabinet van PVV, VVD, NSC en BBB onmogelijk is. Hij pleit in het tv-programma Buitenhof voor een ander soort kabinet, bijvoorbeeld een extraparlementair kabinet of een kabinet met een gedoogconstructie.

Als Remkes het allemaal zo goed weet was hij allang gestopt met zoveel te roken.

Fleurtje_5 schreef op 12-02-2024 om 10:15:

[..]

Ik lees in je link:

Oud-informateur Remkes denkt dat de vorming van een 'normaal' meerderheidskabinet van PVV, VVD, NSC en BBB onmogelijk is. Hij pleit in het tv-programma Buitenhof voor een ander soort kabinet, bijvoorbeeld een extraparlementair kabinet of een kabinet met een gedoogconstructie.

Als Remkes het allemaal zo goed weet was hij allang gestopt met zoveel te roken.

Que?

felija schreef op 11-02-2024 om 14:04:

[..]

Ik denk dat we zijn vergeten hoe het echt vroeger was en dat we helemaal niet meer door hebben dat wat nu vanzelfsprekend is, eigenlijk enorm luxe is.

Met alle luxe van vandaag, met het gemak van internet en smartphones, zijn velen op een andere manier veel armer dan vroeger. Vroeger toen een voetballertje met een-kapotte-voetbalschoen pas weer nieuwe voetbalschoenen kreeg als het sinterklaas was geweest, en niet eerder.

Ik kan me niet herinneren dat er vroeger voedselbanken bestonden.

Sterker nog, vroeger ging men voor een hoestdrankje naar de huisarts, werd men tien dagen opgenomen in het ziekenhuis na een ingreep aan een gescheurde meniscus.

Vroeger kon een gezin rondkomen van het salaris van pa. Nu zijn er twee salarissen nodig.

Poezenmeisje schreef op 11-02-2024 om 22:58:

De mensen die ik ken moesten 30 kilometer naar de middelbare school fietsen (van de juiste kerk).

Zodra het rijbewijs binnen was, volgde de auto. Per definitie een oude brik en als die naar de keuring moest, leende je even de autobanden van een kameraad.

Ik weet nog dat auto's niet elk jaar naar een APK-keuring moesten.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

12-02-2024 om 10:29 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 12-02-2024 om 10:15:

[..]

Ik lees in je link:

Remkes heeft een stuk meer ervaring met formeren dan jij en ik.

Daglichtlamp schreef op 12-02-2024 om 10:29:

[..]

Remkes heeft een stuk meer ervaring met formeren dan jij en ik.

Daar ben ik van overtuigd, zeker weten, want ik heb nog nooit aan formeren gedaan.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

12-02-2024 om 13:35 Topicstarter

Het appje van Omtzigt:
"Beste collega's, we hebben besloten om aan Plasterk te vragen het verslag voor de formatie af te ronden, waarover we volgende week het debat kunnen voeren. Na publiciteit gisteren en de ernstig vertraagde, maar zeer relevante financiële informatie vandaag, is dit de meest logische weg. Dank voor een aantal goede gesprekken. Wij zullen de samenwerking blijven opzoeken. Vriendelijke groet, Pieter."

Daglichtlamp

Daglichtlamp

12-02-2024 om 16:28 Topicstarter

Uit het verslag van Plasterk

Gemeenschappelijke basislijn voor het waarborgen van de Grondwet, de grondrechten en de democratische rechtsstaat.

De gezamenlijke conclusie van de vier partijen over de afronding van fase 1, berust op de volgende zeven punten die de vier partijen zijn overeengekomen.
1. De vier partijen PVV, VVD, NSC en BBB bevestigen dat ze zich in hun plannen en activiteiten zullen bewegen binnen de grenzen van de democratische rechtsstaat. Dat betekent dat men zich houdt aan de Grondwet (inclusief algemene bepaling), wetten, verdragen, Europees en internationaal recht en rechtsbeginselen. Tijdens de bespreking is toegevoegd dat de partijen onderstrepen dat voor hen vaststaat dat de democratische grondrechten, die in de Grondwet zijn vastgelegd in hoofdstuk 1 (artikelen 1-23), een essentiële waarborg vormen voor de democratische rechtsstaat, waarbinnen grondrechten kunnen botsen. Dit behelst onder meer dat, terwijl het politieke partijen natuurlijk altijd vrij staat te pleiten voor het langs de geldende procedures wijzigen van de Grondwet, zij geen voorstellen zullen doen tot wijziging van deze bepalingen (artikelen 1-23). De partijen zijn bovendien van mening dat sociale grondrechten (zoals volksgezondheid, volkshuisvesting en bestaanszekerheid) te lang veronachtzaamd zijn en speciale aandacht behoeven.
2. Diverse politieke partijen, zowel de genoemde vier als andere, hebben in hun programma voorstellen staan ter wijziging van Grondwet en verdragen. Er is niets in de rechtsstaat dat zich verzet tegen het doen van dergelijke voorstellen. Daarbij zij echter bedacht dat wijziging van de Grondwet gebeurt in twee lezingen.
3. Rechterlijke uitspraken worden uitgevoerd en nageleefd. De wetgever kan de wetgeving aanpassen naar aanleiding van een uitspraak. Er dient bij voorstellen tot wet- en regelgeving een materiële toetsing op grondrechten en rechtsbeginselen plaats te vinden.
4. Uitvloeisel van het gestelde onder 1 is dat alle godsdiensten in Nederland, zoals bijvoorbeeld Christendom en Islam, vallen onder de vrijheid van godsdienst, zoals geborgd in artikel 6 van de Grondwet, luidende “Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.” Die vrijheid brengt ook met zich mee dat religiekritiek, bijvoorbeeld kritiek op Islam en Christendom, vrij staat aan personen en organisaties.
5. Bestaande initiatiefvoorstellen van de partijen worden in geval van strijdigheid in lijn met het bovenstaande gebracht of ingetrokken. Daarnaast zullen de partijen geen voorstellen tot wet- en regelgeving bij de Tweede Kamer doen of indienen die in strijd zijn met het bovenstaande.
6. Voor het goed functioneren van de democratische rechtsstaat zijn onafhankelijke instituties, zoals rechtspraak, wetenschap en media, van groot belang. De partijen zullen deze beschermen en versterken. De partijen zullen hiervoor met concrete voorstellen komen. De partijen hebben het voornemen in een volgende fase van de informatie vertegenwoordigers van de instituties uit te nodigen om dit nader te bespreken.
7. Partijen vinden het van belang een open, feitelijk en fel debat te kunnen voeren, maar houden elkaar en anderen daarbij heel. Voor democratie zijn hoge integriteitsnormen en transparantie bij politici belangrijk om vertrouwen te winnen en te behouden. Bewindspersonen en Kamerleden vervullen een voorbeeldfunctie door integriteitsnormen ten volle na te leven. Partijen zien het belang van democratische waarden en spreken af dat het door de partijen en hun vertegenwoordigers gewetensvol zal worden ingevuld. Men zal bijdragen aan een bestuurscultuur die een constructieve bijdrage levert aan het landsbestuur en aan een positief bestuurlijk klimaat. De instituties die de rechtsstaat dragen zullen gerespecteerd en beschermd worden

Daglichtlamp

Daglichtlamp

13-02-2024 om 08:48 Topicstarter

Eigenlijk komt het erop neer dat de PVV op papier hele mooie woorden over de grondwet onderschrijft, maar dat Omtzigt, gezien wat ze in het eerder gedaan en gezegd hebben niet geloofd dat ze dat ook gaan doen.  Ik geef Omtzigt gelijk, je kunt wel onderschrijven bijvoorbeeld dat je de media respecteert, maar dat weerhoud Wilders niet van twitteren dat de hele publieke omroep opgeheven moet worden.

Hebben de NSC kiezers voor NSC gestemd omdat ze een nieuwe politiek willen of omdat ze Omtzigt willen knuffelen? 

Pieter, het gaat niet om jouw zielenheil, maar om wat heel veel kiezers willen.
Jouw perfectionisme en idealen zijn lovenswaardig, maar je kunt niet de hele wereld naar je hand zetten.
Stel je kiezers niet teleur.

Ga de coalitie aan, laat Mona de leiding nemen (sorry Geert) en ga ervoor.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

13-02-2024 om 09:38 Topicstarter

Je wilt toch niet zeggen dat NSC kiezers dom zijn?  Dit standpunt had Omtzigt ook al voor de verkiezingen. 
Verder vraag ik me  af of voornaamgebruik voor politici besmettelijk is?
De kans dat  Keijzer premier wordt acht ik uitgesloten, geen van de  andere partijen gunt BBB een eventuele premiersbonus  bij nieuwe verkiezingen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.