Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Fleurtje_5 schreef op 04-02-2024 om 11:43:

[..]

Wat ik al zei. Wilders kan het dan wel willen, maar als hij zijn manier van handelen en bezuinigingen niet mag uitvoeren, dan hoort het op. Dan is dit het resultaat van het oude kabinet dat achter de schermen op de oude voet verder gaat.

Zijn voorgangers laten deze vier partijen een torenhoge schuld achter, en nu nog steeds worden miljoenen uitgegeven. En er worden nog snel afspraken gemaakt tegen de wil van deze vier (door het volk gekozen) partijen die nog moeten beginnen.

Dit dus. Maar daarna kreeg ik reacties dat 'een torenhoge schuld' heel normaal was

Fleurtje_5 schreef op 04-02-2024 om 11:55:

[..]

https://www.bnr.nl/nieuws/economie/10535823/financien-zit-er-fors-naast-met-voorspeld-tekort-over-2023 22 Dec.2023

..........

Op korte termijn heeft Nederland de overheidsfinanciën heel goed op orde. Maar een mogelijke verslechtering op de iets langere termijn kan een nieuw kabinet tot nieuwe bezuinigingen en ombuigingen dwingen, zegt De Jong. Op diverse internationale lijstjes op het gebied van verduurzaming en digitalisering staat Nederland doorgaans hoog. 'Maar over de stand van de verduurzaming zou ik zeggen: kies maar of het glas half vol of half leeg is. Ik zou zeggen dat het glas half vol is, maar het mag natuurlijk altijd meer.'

Eergisteren toonde de Tweede Kamer zich bezorgd over de langetermijnoutlook van de overheidsfinanciën. Maar volgens De Jong is de vraag hoe goed je de najaarsnota daarover kunt kennen. 'Daarin voorspelde het ministerie van Financiën een begrotingstekort van 1,8 procent, ongeveer 18 miljard euro. Maar de eerste drie kwartalen hebben we dus een overschotje. En dat verschil gaan we in het vierde kwartaal niet overbruggen. Dus zelfs het ministerie heeft kennelijk heel veel moeite met de financiële planning.'

Wat er werkelijk speelt kan De Jong wel enigszins herleiden: de iets zwakker dan verwachte economie wordt gecompenseerd door de relatief beperkte uitgaven, door vertraagde projecten en schaarste op de arbeidsmarkt. 'In de najaarsnota staat dat de overheid dit jaar bijna 5 miljard euro minder uitgeeft dan gepland. Dat leidt natuurlijk tot enige scepsis over langetermijnprojecties.'

.............

Ben ik nu zo simpel dat ik het wél aan zag komen en "jullie samen met Pieter" zagen het niet....of hoe zit dat?

Libertine schreef op 04-02-2024 om 12:14:

[..]

Je hoeft echt niet alleen de delen te kopiëren die je goed uitkomen fleurtje. Iedereen die het artikel leest kan opmaken dat de “torenhoge” schuld waar jij over rept iets heel normaals is en het, zeker in vergelijking met andere keren, andere landen en de Europese norm, echt wel meevalt.

Nee dat vind ik helemaal niet normaal.

felija schreef op 06-02-2024 om 20:48:

[..]

De uitspraak dat Timmermans Wilders niet gefeliciteerd heeft, was, dacht ik, niet afkomstig van Fleurtje.

Dank je wel. Dat heb ik idd nooit gezegd. 

Volgens mij heeft Timmermans dat zelf ook nooit gezegd.

felija schreef op 06-02-2024 om 20:49:

[..]

Volgens Plasterk was het onzin, dat Omtzigt pas heel laat financiële informatie onder ogen kreeg. Wat een gedoe.

Maar misschien beseft Pieter dat de berg voor hem nu toch te hoog lijkt.

Doe wel steeds meer mijn petje af voor de andere formatieleden die steeds water bij de wijn doen om het toch te laten slagen.

Daglichtlamp schreef op 06-02-2024 om 20:51:

Ik vond Plasterk in het acht uur journaal echt ontdaan overkomen. Terwijl ik denk dat hij dit aan had moeten zien komen.

Triest.

felija schreef op 06-02-2024 om 20:57:

[..]

Mijn onderbuik zegt dat Omtzigt (terecht) heel veel waarde hecht aan deugdelijke en eerlijke cijfers en dat PVV en BBB meer zoiets hebben van: het komt vast goed. Misschien heeft Plasterk Omtzigt daarin onderschat?

Ik vind het een correcte man, maar ik denk dat hij teveel zwart/wit denkt. Er bestaat voor hem geen grijs.

Nicole123 schreef op 06-02-2024 om 21:13:

[..]

Je hebt gelijk, ik zie nu ik het nakijk die uitspraak nergens staan. Ik meen het toch ergens gelezen te hebben, geen idee meer waar precies. Ik zal de mods vragen die zin uit mijn post weg te halen dan.

In Limburg zeggen ze 'mit meine bescheet zich ins eine". (iemand die dacht dat hij een scheet moest laten, merkte daarna dat het meer dan een scheet was)

Zilver_gray schreef op 07-02-2024 om 07:17:

https://nos.nl/collectie/13962/artikel/2507853-omtzigt-nsc-nog-steeds-open-voor-onderhandelingen

“Met welke partijen die onderhandelingen dan gevoerd moeten worden, liet Omtzigt in het midden. Hij liet doorschemeren dat het ook met "een andere groep" kan zijn en dat het nog steeds zijn voorkeur heeft om een minderheidskabinet te vormen”

Dat gaat nog even duren dus…

Dat meent hij toch hopelijk niet...

Dan zit "het op een CDA-manier afhandelen" nog steeds in hem.

Daglichtlamp schreef op 07-02-2024 om 07:31:

[..]

Maar dan nog, de Omtzigt van voor de verkiezingen is overduidelijk dezelfde Omtzigt van na de verkiezingen.

Al vind ik ook dat de vier partijen die samen het anti-immigratie vuurtje opgestookt hebben nu ook verantwoordelijkheid moeten nemen.

En dat is?

Nighttripper schreef op 07-02-2024 om 08:37:

[..]

Idd ,mij ook en het lijkt meer een schijnargument.Bovendien is de manier waarop Plasterk hierover werd geinformeerd door Omtzigt,ronduit onbeschoft. Nl even snel een appje sturen dat je ermee kapt.Terwijl je aan het praten bent over het vormen van een mogelijke regering🙄. Daarnaast zijn ze zelfs op het Ministerie van Financien verbaasd over het argument dat Omtzigt gebruikt.Omdat zulke financiele tegenvallers in elke formatie gangbaar zijn.En geen reden zijn de formatie af te breken.
"Informateur Plasterk noemt het ’een beetje onzin’ dat Omtzigt het op zorgen over financiën gooit. Hij zegt per appje te zijn geïnformeerd door de NSC-leider over zijn besluit"

"Op het ministerie van Financiën valt te beluisteren dat Omtzigt opvallend veel gewicht hangt aan de ministeriële brieven over de financiële tegenvallers op de verschillende departementen. Zulke brieven zijn in élke formatie gangbaar, wordt daar geschetst. En vormen weinig reden om verkennende gesprekken over een formatie op te blazen."

"Plasterk zegt vooral via de media een ’warrig verhaal’ te hebben gehoord van Omtzigt, die de informateur ook nog in de schoenen schuift dat hij informatie over financiële tegenvallers niet wilde delen met de formerende partijen. „Dat klopt écht niet”, zegt Plasterk tegen de verzamelde pers."

Daarnaast lijkt het alsof de NSC fractie ook overvallen leek hierdoor.Iig wilde niemand verdere uitleg geven gisteravond (of kon het niet).Zelfs de nr 2 van de fractie. "
"Volgens mij moeten jullie bij Pieter Omtzigt zijn én bij Nicolien van Vroonhoven”,waarop ze haar fractiekamer induikt en zich onbereikbaar houdt voor vragen.Of Van Vroonhoven dit duikgedrag als ’goed bestuur’ omschrijft, een kreet die valt te lezen op de vele partijposters op haar fractie, wil ze evenmin beantwoorden. „Leuke vraag…”, zegt ze waarna een pijnlijke stilte valt."

Maar als hij dus ook nog bewust heeft lopen te liegen over de rol van Plasterk,is het bij evt volgende verkiezingen geen NSC hier.Maakt de keuze straks iig wat makkelijker😄.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/712328163/kamikazeactie-omtzigt-leidt-tot-onmin-en-achterdocht-nsc-krijgt-wind-van-voren

En precies dit. Ik ben ook zeer teleurgesteld in Pieter.

Petje af voor Plasterk.

wild-flower schreef op 07-02-2024 om 10:26:

Bij Umberto gaf Pieter Omtzigt aan dat de financiën zo'n grote puinhoop zijn dat geen enkele ambitie van deze onderhandelende partijen waargemaakt kan worden.
Er moet dus flink worden bezuinigd, en met de PVV en BBB gaat dat gewoon niet lukken.
Jammer , toch geen gratis bier dus
Ik heb er een hard hoofd in . Wat een puinhoop .

De onderhandelende partijen hebben een puinhoop financiële geerft van hun voorgangers. En dan werd nog effe geprobeerd het op Caroline's 'rekenkunst' te gooien.

felija schreef op 07-02-2024 om 11:02:

Ik denk steeds meer dat van de vier kopstukken in de formatie er maar één is met integriteit en dat is Omtzigt.

Dat vind ik nu juist echt helemaal compleet totaal niet.

Friezinnetje schreef op 07-02-2024 om 11:04:

[..]

nou zijn hele doen en laten gisteren is iig niet van integriteit.

Omtzigt had nooit moeten beginnen als een partij. Al het getwijfel vooraf, was al niet een goed teken.

Precies dit.

Doemijdieglazenbol schreef op 07-02-2024 om 11:23:

hij gaat wel weer met ze om de tafel. daar liet hij uitdrukkelijk de deur voor op een kier staan en dit soort dingen gebeurt wel vaker tijdens de formatie. en dan kan hij weer uitleggen dat hij dat niet gezegd heeft en dat we hem allemaal verkeerd begrijpen.

Ik ben wel benieuwd; ik ben nooit zo'n liefhebber geweest van die man (al kijk ik uit naar zijn inhoudelijke plannen om te hervormen, ben gewoon heel benieuwd), maar er schreven hier best wel wat mensen die hem hoog hadden zitten. Is dat beeld voor jullie veranderd, het afgelopen half jaar?

Het gaat wel tochten met alle deuren op een kier.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20240207_93915147?utm_source=limburger&utm_medium=newsletter&utm_campaign=middag&utm_content=article_list_3&utm_term=0-0 Vandaag.

Irritatie bij Yesilgöz en Wilders, maar deur voor Omtzigt blijft open

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.