Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Nicole123
06-02-2024 om 20:43
Miraval schreef op 06-02-2024 om 20:26:
[..]
Of die financiële informatie is echt zo slecht dat de plannen die ze willen geen van allen door kunnen gaan... of althans een heel groot gedeelte.
Maar dan is transparantie heel belangrijk. Dan zou die nieuwe financiële informatie openbaar gemaakt moeten worden. Of gaat dat nog gebeuren?
Ja, dat is wel belangrijk inderdaad, die informatie is essentieel. Overigens moet het land altijd bestuurd worden, hoe moeilijk de financiële situatie ook. Dan maar je plannen omgooien naar gelang de nieuwe situatie. Het kan nooit de enige reden zijn om niet in een kabinet te willen vind ik. Wel snap ik dat als je medepartijen weigeren om de financiële situatie net zo serieus te nemen als jij zelf en weigeren om hun plannen aan te passen, dat je dan de sterker er maar uit trekt. Ik ben benieuwd of daar iets over in het verslag van Plasterk staat.
Miraval
06-02-2024 om 20:46
Nicole123 schreef op 06-02-2024 om 20:43:
[..]
Ja, dat is wel belangrijk inderdaad, die informatie is essentieel. Overigens moet het land altijd bestuurd worden, hoe moeilijk de financiële situatie ook. Dan maar je plannen omgooien naar gelang de nieuwe situatie. Het kan nooit de enige reden zijn om niet in een kabinet te willen vind ik. Wel snap ik dat als je medepartijen weigeren om de financiële situatie net zo serieus te nemen als jij zelf en weigeren om hun plannen aan te passen, dat je dan de sterker er maar uit trekt. Ik ben benieuwd of daar iets over in het verslag van Plasterk staat.
Met dat laatste ben ik het inderdaad helemaal eens. Ik hoop dat het verslag van Plasterk duidelijkheid gaat geven.
felija
06-02-2024 om 20:48
Nicole123 schreef op 06-02-2024 om 19:26:
[..]
Wie heeft dan wel gezegd dat Nederlanders niet meer welkom zijn? Suggereer je nou dat Timmermans dat gedaan heeft? Volgens mij heeft niemand dat gezegd, dus graag bij de feiten blijven ipv eigen verzinsels spuien. Net zoals je uitspraak dat Timmermans Wilders niet gefeliciteerd zou hebben. Ook dat is niet waar, lees de speech maar na hier.
En 'houd elkaar vast' is heel opruiend? En de onderstaande uitspraken niet haatzaaiend en opruiend, maar alleen maar 'stom'? Dat kan toch alleen als je een enorm dikke 'ik praat alles van Wilders goed en alles wat Timmermans zegt is fout' bril op hebt?
Een VVD-er van Turkse afkomst op Justitie. En nu maar hopen dat ze mijn beveiliging niet opheft want het liefste zien ze me natuurlijk onder het gras verdwijnen.
Stop de islamitische invasie. Hou ze tegen, duw ze terug!
Merkel “schafft” alleen meer islam, aanrandingen en onveiligheid.
Grenzen dicht voor Roemenen en Bulgaren!
Journalisten zijn tuig van de richel!
Dat vrouwen onherkenbaar als zombies over straat gaan, is een belediging voor iedereen die gelooft in gelijke rechten.
Het rechtssysteem in Noord-Korea is nog beter dan dat in Nederland.
De pers zijn lakeien van de macht.
De Koran is de Islamitische 'Mein Kampf'.
etc. etc. etc.
De uitspraak dat Timmermans Wilders niet gefeliciteerd heeft, was, dacht ik, niet afkomstig van Fleurtje.
felija
06-02-2024 om 20:49
Miraval schreef op 06-02-2024 om 20:46:
[..]
Met dat laatste ben ik het inderdaad helemaal eens. Ik hoop dat het verslag van Plasterk duidelijkheid gaat geven.
Volgens Plasterk was het onzin, dat Omtzigt pas heel laat financiële informatie onder ogen kreeg. Wat een gedoe.
Daglichtlamp
06-02-2024 om 20:51
Ik vond Plasterk in het acht uur journaal echt ontdaan overkomen. Terwijl ik denk dat hij dit aan had moeten zien komen.
felija
06-02-2024 om 20:57
Daglichtlamp schreef op 06-02-2024 om 20:51:
Ik vond Plasterk in het acht uur journaal echt ontdaan overkomen. Terwijl ik denk dat hij dit aan had moeten zien komen.
Mijn onderbuik zegt dat Omtzigt (terecht) heel veel waarde hecht aan deugdelijke en eerlijke cijfers en dat PVV en BBB meer zoiets hebben van: het komt vast goed. Misschien heeft Plasterk Omtzigt daarin onderschat?
Nicole123
06-02-2024 om 21:13
felija schreef op 06-02-2024 om 20:48:
[..]
De uitspraak dat Timmermans Wilders niet gefeliciteerd heeft, was, dacht ik, niet afkomstig van Fleurtje.
Je hebt gelijk, ik zie nu ik het nakijk die uitspraak nergens staan. Ik meen het toch ergens gelezen te hebben, geen idee meer waar precies. Ik zal de mods vragen die zin uit mijn post weg te halen dan.
Zilver_gray
06-02-2024 om 21:20
Nicole123 schreef op 06-02-2024 om 21:13:
[..]
Je hebt gelijk, ik zie nu ik het nakijk die uitspraak nergens staan. Ik meen het toch ergens gelezen te hebben, geen idee meer waar precies. Ik zal de mods vragen die zin uit mijn post weg te halen dan.
Ik kan me het ook nog heugen, weet niet meer wie het gezegd heeft.
felija
06-02-2024 om 21:21
Nicole123 schreef op 06-02-2024 om 21:13:
[..]
Het was iemand anders die ermee op de proppen kwam.
Verder trouwens helemaal eens met die post van jou.
Nicole123
06-02-2024 om 21:26
Miraval schreef op 06-02-2024 om 20:38:
[..]
Maar wat als daar zelfs de financiële middelen niet voor zijn? Ik ben echt wel benieuwd naar wat er nu zo erg is. Of ja, hoe erg het is... ik vind dit geen goed teken en ik ben bang dat er hierdoor juist nog meer (politieke) onrust komt in Nederland.
En wat is dan de volgende stap? Zo'n minderheidskabinet? Is dat überhaupt werkbaar?
Voor die afschaffing van het eigen risico (zonder de premie te verhogen) zijn die financiële middelen er denk ik inderdaad niet. Dat gaat naar verwachting 6 miljard per jaar kosten (https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5424373/kamermeerderheid-wil-eigen-risico-afschaffen-maar-dat-wel-een-goed), dat betaal je niet eventjes door de NPO in te krimpen of milieusubsidies af te schaffen en ‘we gaan minder aan Europa betalen’ klinkt leuk maar dat kunnen we niet eenzijdig beslissen hier. Maar ik denk dat PVV en BBB het net wat minder problematisch vinden om het toch in het regeerakkoord te zetten. En dan kan het zijn dat het niet lukt (de schuld daarvoor ergens anders neerleggen lukt vast) of ze doen het toch en laten het begrotingstekort flink oplopen.
_Audrey
06-02-2024 om 21:28
Miraval schreef op 06-02-2024 om 21:18:
Omtzigt is vanavond bij Humberto?
Dat heeft hij snel geregeld dan...
Oh, dat is snel. Ik ben benieuwd wat hij te zeggen heeft hierover.
Miraval
06-02-2024 om 21:29
Nicole123 schreef op 06-02-2024 om 21:26:
[..]
Voor die afschaffing van het eigen risico (zonder de premie te verhogen) zijn die financiële middelen er denk ik inderdaad niet. Dat gaat naar verwachting 6 miljard per jaar kosten (https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5424373/kamermeerderheid-wil-eigen-risico-afschaffen-maar-dat-wel-een-goed), dat betaal je niet eventjes door de NPO in te krimpen of milieusubsidies af te schaffen en ‘we gaan minder aan Europa betalen’ klinkt leuk maar dat kunnen we niet eenzijdig beslissen hier. Maar ik denk dat PVV en BBB het net wat minder problematisch vinden om het toch in het regeerakkoord te zetten. En dan kan het zijn dat het niet lukt (de schuld daarvoor ergens anders neerleggen lukt vast) of ze doen het toch en laten het begrotingstekort flink oplopen.
Zou dat de enige reden zijn?
Ik ga zo eerst maar eens Humberto kijken. Zoals ik het lees zijn alle betrokkenen er verbaasd over omdat de gesprekken tot vandaag nog (redelijk) constructief waren. Hij wik woensdag niet meer aanschuiven om het te bespreken maar laat alles via de media gaan. Dat vind ik wel opmerkelijk maar dan is er wel openheid dus misschien wel een hele goede zet... geen idee?
Nicole123
06-02-2024 om 21:48
Miraval schreef op 06-02-2024 om 21:29:
[..]
Zoals ik het lees zijn alle betrokkenen er verbaasd over omdat de gesprekken tot vandaag nog (redelijk) constructief waren.
Het wisselde heel sterk volgens mij, afhankelijk van het moment en aan wie het gevraagd werd. Ik lees al twee maanden dan weer dat de sfeer goed is (vooral uit de mond van Plasterk) en dan weer irritaties, zich terugtrekken, wantrouwen of een dreigende impasse (vooral vanuit de onderhandelaars zelf of van politiek verslaggevers die het aan aanwezigen bij de gesprekken gevraagd hebben). Bijvoorbeeld:
24 november: VVD wil niet regeren met de PVV, maar slechts gedogen, Wilders reageert geïrriteerd dat hij dat erg teleurstellend vindt https://www.nu.nl/formatie-2023/6291180/vvd-wil-niet-regeren-maar-minderheidskabinet-gedogen-zo-werkt-dat.html
1 december: Omtzigt wil niet met Wilders, Wilders beticht Omtzigt van spelletjes https://www.ad.nl/politiek/omtzigt-wil-niet-met-wilders-pvv-leider-boos-over-spelletjes-wantrouwen-overschaduwt-verkenning~a6becfd84/
19 januari: gespannen sfeer door boze Wilders over de VVD fractie die in de eerste kamer voor de spreidingswet stemt https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5429919/wilders-formatiegesprekken-vvd-spreidingswet-eric-van-der-burg
31 januari: geen goede sfeer in formatie, pijnpunten zijn geld en wantrouwen https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5432437/geen-goede-sfeer-formatie-komende-dagen-worden-cruciaal
Ik vraag me af of die verbazing helemaal oprecht is, of dat ze echt wel zagen hoe moeizaam het ging en vooral nu zo doen om te laten blijken dat zij zelf wél heel constructief waren en het aan hen echt niet gelegen heeft.
Gebruikersnaaminvullen
06-02-2024 om 22:06
Nicole123 schreef op 06-02-2024 om 21:26:
[..]
Wat ik dan weer krom vind zijn de openstaande schulden van, in totaal, miljarden, die niet geïnd gaan worden. Onbegrijpelijk, want als burger ben je wel snel de klos.
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/02/06/vernietigend-rapport-belastingdienst-kan-miljarden-aan-coronaschulden-niet-innen-door-personeelstekorten-a4189272
Een andere grote onderneming, die de Rekenkamer niet bij naam noemt, heeft een openstaande belastingschuld van 432 miljoen euro, waarvan 146 miljoen coronaschuld. Volgens de Belastingdienst is de kans op het nog kunnen innen van deze bedragen „bijzonder klein”. Waarom de Rekenkamer dit bedrijf anoniem houdt, is niet duidelijk.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.