Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Facy66
05-02-2024 om 09:36
Nicole123 schreef op 05-02-2024 om 08:55:
[..]
Ik lees prima, jij stelt dat PvdA/GL zich stilletjes en bescheiden af moet gaan vragen waarom ‘links’ verloren heeft. Maar zoals je in mijn post kon lezen zie ik PvdA/GL als losse partij en niet als het aanspreekpunt voor ‘het linkse blok’. Er is geen eenduidig links blok, er is daar flinke variatie. Op sommige linkse partijen heb ik wel eens gestemd, op andere zou ik amenooitniet stemmen en dat geldt voor heel erg veel mensen. GL/PvdA verantwoordelijk achten voor het verlies van andere partijen op links is net zo vreemd als stellen dat de PVV maar eens goed na moet gaan denken over het verlies van de VVD en BBB. PvdA/GL en PVV hebben beiden gewonnen en juist stemmen overgenomen van anderen uit hun ‘blok’. Als mensen zich stilletjes zouden moeten afvragen waar ze de plank misgeslagen hebben dan zijn dat eerder VVD, CDA, D66 en SP.
Deze verkiezingen is het zo dat veel mensen strategisch op pvda gl hebben gestemd, ook veel die anders op andere linkse partijen of D66 zouden hebben gestemd. Daarom zie ik het nu even meer als 1 links blok. En trouwens Pvda GL zie ik min of meer als de nieuwe D66 maar dan in het groot en in een ander jasje. En het elitaire D66 heeft een flinke stempel gedrukt op het beleid afgelopen jaren.
Maar goed wat me irriteert is dat pvda gl naar mijn mening slecht en onsportief met minachting naar kiezers die anders hebben gestemd heeft gereageerd op het feit dat PVV en niet zij de grootste zijn geworden.
Miraval
05-02-2024 om 09:41
Libertine schreef op 05-02-2024 om 09:29:
[..]
Kijk nog eens naar dit staatje en vergelijk dan bijvoorbeeld de vvd met PvdA/gl.
Ik heb het gelezen ja.
Bij de VVD is het iets minder en op een minder hoog tempo. Maar nog steeds economische groei, alleen met iets minder snelle klimaatregelingen en krimp in de agrarische sector.
https://fnvzzp.nl/nieuwsbericht/2023/11/doorrekening-verkiezingsprogramma-s-voor-onder-1
Voor mij is dit wel een hele belangrijke.
Facy66
05-02-2024 om 09:42
Nicole123 schreef op 05-02-2024 om 09:05:
[..]
Maar heb je jezelf dan wel goed geïnformeerd over wat linkse partijen willen, of neem je over wat bepaalde rechtse partijen of kanalen hierover zeggen? Het is namelijk niet waar dat de linkse partijen mensen die zorgen hebben over of ze het einde van de maand halen extra laten dokken voor het klimaat. PvdA/GL heeft haar programma door laten rekenen door het CPB en daaruit blijkt dat de lage- en middeninkomens er bij hun beleid op vooruit gaan. Bij partijen als PVV, BBB en NSC moet dat nog maar blijken, want zij hebben hun programma niet laten doorrekenen (en dat ook zelf niet gedaan). En je ziet nu al dat hun beloftes en voorgehouden worsten aan de armere kiezer zoals het afschaffen van het eigen risico al op losse schroeven staan en niet meer zo stellig beloofd worden als werd voorgespiegeld.
Maar de hoge middeninkomens, huizenbezitters en zelfstandigen gaan er wel op achteruit en niet om het een of ander maar alle lasten zijn gewoon weer verder omhoog gegaan voor iedereen. Zelfs voor hogere inkomens wordt het overigens steeds moeilijker om rond te komen. Mensen de auto uitjagen door hoge benzineprijzen (waar zij voor zijn) terwijl ze die nodig hebben om op het werk te komen, allerlei heffingen op voedingsmiddelen terwijl het al zo duur is, mensen willen dwingen/pushen om zich in de schulden te steken om hun huis te verduurzamen (terwijl mensen moeite hebben om eten te kopen en op het werk te komen), mensen in de problemen brengen door een hogere erfbelastingen terwijl ze verdriet hebben om het verlies van een dierbare, dat alles slaat voor mij de plank toch echt mis. Kunnen cijfertjes anders zeggen (met berekeningen kun je veel sjoemelen en goochelen) maar zij zijn voor veel lastenverzwaringen en letterlijk alles is al inmiddels weer veel duurder dan vorig jaar. En dan loopt zo een partij vooral te zeiken over woke en zijn zij voor vooral nog meer lastenverzwaringen.
Libertine
05-02-2024 om 09:46
Facy66 schreef op 05-02-2024 om 09:36:
[..]
Deze verkiezingen is het zo dat veel mensen strategisch op pvda gl hebben gestemd, ook veel die anders op andere linkse partijen of D66 zouden hebben gestemd. Daarom zie ik het nu even meer als 1 links blok. En trouwens Pvda GL zie ik min of meer als de nieuwe D66 maar dan in het groot en in een ander jasje. En het elitaire D66 heeft een flinke stempel gedrukt op het beleid afgelopen jaren.
Maar goed wat me irriteert is dat pvda gl naar mijn mening slecht en onsportief met minachting naar kiezers die anders hebben gestemd heeft gereageerd op het feit dat PVV en niet zij de grootste zijn geworden.
Je hebt een mening over de vorm, en die mening is vanzelfsprekend subjectief. Jouw mening verondersteld bovendien dat teleurstelling met sportiviteit verdragen moet worden. Is dat een waarde waar je jezelf ook altijd naar verhoudt? En daarnaast, door maar te blijven hamer op de vorm ga je steeds voorbij aan de inhoud. En daar erger ik me dan weer behoorlijk aan.
Miraval
05-02-2024 om 09:49
Libertine schreef op 05-02-2024 om 09:46:
[..]
Je hebt een mening over de vorm, en die mening is vanzelfsprekend subjectief. Jouw mening verondersteld bovendien dat teleurstelling met sportiviteit verdragen moet worden. Is dat een waarde waar je jezelf ook altijd naar verhoud? En daarnaast, door maar te blijven hamer op de vorm ga je steeds voorbij aan de inhoud. En daar erger ik me dan weer behoorlijk aan.
Waar het mij omgaat is dat Wilders niet sportief reageert en daar wordt (terecht) over gesproken. Timmermans doet dat ook dus dat mag ook benoemd worden. Je kunt het niet van de ene persoon afkeuren en van de andere persoon okee vinden. Ze maken zich hier allemaal schuldig aan, niet alleen de rechtse partijen.
Libertine
05-02-2024 om 09:50
Miraval schreef op 05-02-2024 om 09:41:
[..]
Ik heb het gelezen ja.
Bij de VVD is het iets minder en op een minder hoog tempo. Maar nog steeds economische groei, alleen met iets minder snelle klimaatregelingen en krimp in de agrarische sector.
https://fnvzzp.nl/nieuwsbericht/2023/11/doorrekening-verkiezingsprogramma-s-voor-onder-1
Voor mij is dit wel een hele belangrijke.
Jouw stokpaardje zijn de ondernemers. Dat begrijp ik echt. Maar vind het ook wat enkelzijdig. Ik probeer met m’n stem ook breder te kijken dan wat alleen voor mij belangrijk is. Ook als het betekent dat ik moet inleveren.
Miraval
05-02-2024 om 09:56
Libertine schreef op 05-02-2024 om 09:50:
[..]
Jouw stokpaardje zijn de ondernemers. Dat begrijp ik echt. Maar vind het ook wat enkelzijdig. Ik probeer met m’n stem ook breder te kijken dan wat alleen voor mij belangrijk is. Ook als het betekent dat ik moet inleveren.
Het inleveren houdt een keer op he? Ik werk fulltime of meer soms en ik krijg alleen maar lastenverzwaringen.
Vergeet niet dat vooral kleine ondernemers verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van de werkgelegenheid. Als je daar maar blijft verzwaren heb je straks geen of veel minder kleine bedrijven. En die kleine bedrijven kunnen al nauwelijks concurreren met de grotere vanwege de stijgende loonkosten en hogere eisen die werknemers stellen.
Er wordt naar mijn idee veel te weinig gekeken naar deze groep. Dus enkelzijdig dat mag je vinden, ik denk er heel anders over.
Nicole123
05-02-2024 om 10:05
[..]
Er hebben ook veel mensen strategisch op PVV gestemd (nog meer dan op links het geval was), maakt dat ook dat je rechts als één blok ziet en de PVV verwijt wat de VVD niet goed heeft gedaan in jouw ogen? Ik zie zelf PvdA/GL niet als het nieuwe D66, want D66 is er gewoon nog. PvdA/GL kwalijk nemen wat een VVD-CDA-D66-CU kabinet heeft gedaan vind ik heel vreemd.
De reactie van PvdA/GL op de verkiezingsuitslag interpreter jij als er niet tegen kunnen dat ze tweede zijn geworden, ik zie dat anders. Ik denk dat ze de ideeën van de PVV oprecht gevaarlijk en slecht voor het land vinden, net als andersom Wilders waarschijnlijk geen gezellige taal had uitgeslagen als de uitslag andersom was geweest. Die uitingen waren een stuk grover geweest, gok ik. Kijk maar eens wat Wilders in de afgelopen jaren over andere partijen en bevolkingsgroepen heeft geroepen, dat is vele malen meer en erger dan wat Timmermans nu zegt. Je bent dus wel heel selectief verontwaardigd.
Fleurtje_5
05-02-2024 om 10:29
Zelfs in België zijn ze niet blij met Timmermans.
https://www.hln.be/binnenland/zuhal-demir-n-va-bijt-van-zich-af-wie-heeft-aan-het-handje-gelopen-van-frans-timmermans-ik-niet~a66c3e88f/ 4 feb. 2024
Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) vindt het onterecht dat vooral zij en haar partij met de vinger gewezen worden door de boze landbouwers. “Men voert heel graag de perceptie op dat de N-VA tegen de landbouwers is, maar dat klopt niet. Wie heeft aan het handje gelopen van Frans Timmermans (de man achter de Europese Green Deal, die Europa klimaatneutraal moet maken tegen 2050, red.)? Dat was ik niet. Integendeel”, voerde ze aan in VTM Nieuws.
........
Dat de N-VA tegen de boeren is, klopt dan ook niet volgens haar. “Wie heeft aan het handje gelopen van Frans Timmermans? Dat was ik niet. Integendeel. Ik heb vier jaar gewaarschuwd dat we moesten weten wat de impact zou zijn van al die plannen in Vlaanderen. Denk maar aan de mestactieplannen. Er zijn er zes gemaakt en die zijn inderdaad heel complex. Elke regel die men wil invoeren, krijgt tien tot twintig uitzonderingen, waardoor de landbouwer inderdaad het gevoel krijgt dat hij meer een boekhouder dan een landbouwer is.”
..........
Fleurtje_5
05-02-2024 om 10:33
[..]
Met vetgedrukte ben ik het helemaal mee eens.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1968042033/frans-timmermans-haalt-opnieuw-uit-naar-wilders
felija
05-02-2024 om 10:48
Ik denk dus inderdaad dat wij er komende tijd op achteruit zullen gaan, ook denk ik dat er een hoop gaat veranderen. We hebben lange tijd in relatieve weelde kunnen leven, maar nu keert het tij en zullen we de broekriem moeten aanhalen. Altijd zo doorgaan zoals we gewend waren, zit er niet meer in.
Niet alleen in Nederland, maar ook elders in de toch nog steeds rijke westerse wereld. En dat is een boodschap die mensen niet willen horen en daarom zoeken ze een zondebok (asielzoekers) en stemt men op mensen die toch nog wel die gouden bergen beloven.
felija
05-02-2024 om 10:49
Fleurtje_5 schreef op 05-02-2024 om 10:33:
[..]
Met vetgedrukte ben ik het helemaal mee eens.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1968042033/frans-timmermans-haalt-opnieuw-uit-naar-wilders
Maar Wilders doet dit toch ook constant? Dan wordt het gebagatelliseerd en ligt het aan een ander, waarom dan wel zo verontwaardigd als Timmermans hetzelfde doet?
FaithfulDuck87
05-02-2024 om 10:51
felija schreef op 05-02-2024 om 10:48:
Ik denk dus inderdaad dat wij er komende tijd op achteruit zullen gaan, ook denk ik dat er een hoop gaat veranderen. We hebben lange tijd in relatieve weelde kunnen leven, maar nu keert het tij en zullen we de broekriem moeten aanhalen. Altijd zo doorgaan zoals we gewend waren, zit er niet meer in.
Niet alleen in Nederland, maar ook elders in de toch nog steeds rijke westerse wereld. En dat is een boodschap die mensen niet willen horen en daarom zoeken ze een zondebok (asielzoekers) en stemt men op mensen die toch nog wel die gouden bergen beloven.
klopt, men klaagt en klaagt maar heeft helemaal niet in de gaten hoe goed wij het hier hebben. Maar ja, wel minimaal 2 keer op vakantie, steeds grotere woningen, kinderen moeten overal naar toe kunnen en 3 sporten doen. Het nieuwste van het nieuwste als je een huis koopt, terwijl je 20 jaar terug de hoogstnodige deed en er dan voor ging sparen. Nu moet het huis meteen perfect zijn enz.
Zilver_gray
05-02-2024 om 10:57
felija schreef op 05-02-2024 om 10:48:
Nou dat denk ik dus ook.
Ongeacht op welke partij we hebben gestemd; het moet allemaal minder en soberder, en dan nog denk ik dat we relatief weinig te klagen hebben.
Miraval
05-02-2024 om 10:59
Friezinnetje schreef op 05-02-2024 om 10:51:
[..]
klopt, men klaagt en klaagt maar heeft helemaal niet in de gaten hoe goed wij het hier hebben. Maar ja, wel minimaal 2 keer op vakantie, steeds grotere woningen, kinderen moeten overal naar toe kunnen en 3 sporten doen. Het nieuwste van het nieuwste als je een huis koopt, terwijl je 20 jaar terug de hoogstnodige deed en er dan voor ging sparen. Nu moet het huis meteen perfect zijn enz.
Huizen moeten vernieuwd worden. 20 jaar geleden kon je nog gewoon op gas verwarmen nu moet alles energie neutraal. Die investeringen moeten ook betaald worden. Ik heb een kluswoning gekocht uit 1968 7 jaar geleden. Daar moest letterlijk alles aan vernieuwd worden en ik kreeg maar minimale hypotheek dus al mijn spaargeld is daarin gegaan. Dan krijg je corona er overheen, wat nog meer gekost heeft en vervolgens nog een energiecrisis.
Sommige mensen klagen terecht hoor ondanks dat we in een van de rijkste landen ter wereld wonen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.