Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Miraval schreef op 25-01-2024 om 18:33:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/36872977/halsema-verkoop-van-cocaine-moet-niet-langer-strafbaar-zijn

Ik ben geen fan van Halsema maar hier heeft ze een goed punt! Ik ben helemaal voor! Minder criminaliteit, opbrengsten BTW naar de Staat, geen vervuilde drugs meer en geen XTC pillen met een enorme hoeveelheid MDMA erin. Ik hoop dat er naar haar geluisterd gaat worden en dan liefst nog wereldwijd. Want drug verbannen gaat niet ennkost klauwen met geld en capaciteit van de politie waar die dan anders ingezet kan worden.

Dat kan twee kanten opdraaien denk ik. 

1:'Die gewetenloze dealers' vinden heus wel iets anders om iemand afhankelijk te maken.

2:En misschien word de drempel minder hoog om te gaan gebruiken als het verkoop niet meer strafbaar is.

We moeten het niet willen dat mensen door verslaving in de goot en/of criminaliteit terecht komen. Geef dan betere voorlichting op scholen. Dat ze dan zo'n programma als 'spuiten en slikken' maar gaan verbieden.

Soms heb ik het gevoel dat mensen die verslaafd zijn aan gewone sigaretten zwaarder aangepakt worden.

Fleurtje_5 schreef op 25-01-2024 om 18:45:

[..]

Dat kan twee kanten opdraaien denk ik.

1:'Die gewetenloze dealers' vinden heus wel iets anders om iemand afhankelijk te maken.

2:En misschien word de drempel minder hoog om te gaan gebruiken als het verkoop niet meer strafbaar is.

We moeten het niet willen dat mensen door verslaving in de goot en/of criminaliteit terecht komen. Geef dan betere voorlichting op scholen. Dat ze dan zo'n programma als 'spuiten en slikken' maar gaan verbieden.

Soms heb ik het gevoel dat mensen die verslaafd zijn aan gewone sigaretten zwaarder aangepakt worden.

Huh? Rokers zwaarder aanpakken? Hoe dan?

Daarnaast drugs is op iedere straathoek te verkrijgen. Zelfs mensen waarvan je het nooit had gedacht gebruiken recreatief weleens drugs. 

Natuurlijk vinden criminelen wel iets maar het zal zeker minder worden. De verkoop van illegale sigaretten is ook nauwelijks nog aanwezig. Door drugs in bepaalde mate vrij te geven en te controleren hou je als overheid zelf de controle en minder risico's op overlijden door gebruikers. 

Landen als Mexico, Colombia zouden er erg bij gebaat zijn want ook zij kunnen hun productie en verkoop als inkomsten meenemen voor de Staat.

Als ik dit lees in de Telegraaf, gaan er wel veel radartjes in mijn hoofd aan

https://www.telegraaf.nl/nieuws/573396993/zorgen-rond-formatietafel-over-gebrekkige-financiele-kennis-bbb

DEN HAAG - Het financiële niveau van BBB zorgt voor hoofdbrekens aan de formatietafel. Bronnen rond de formatie signaleren een gebrek aan kennis bij de partij. BBB’s financiële onderhandelaar Henk Vermeer erkent dat financiën de afgelopen jaren geen prioriteit zijn geweest voor de relatief nieuwe partij, maar stelt ook dat de partij ook voorbij de ’modellenwerkelijkheid’ wil kijken.

radartjes over de Telegraaf en hun neiging om partij te trekken. (Dat zou dan team nsc of tegen deze formatie zijn), radartjes over dat men al over invulling aan het praten is. Radartjes dat iemand zit te “zwartepieten” en dat BBB scapegoat moet worden want de zwakste in de tweede kamer formatie. Radartjes dat ik zo’n bericht te serieus neem. Maar de afgelopen periode zag ik meer scheurtjes. Ik pool Max 2 weken (eigenlijk denk ik veel sneller) tot implosie. Ze krijgen het niet rond. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

26-01-2024 om 07:43 Topicstarter

Ik denk dat je gelijk hebt, vooral dat er blijkbaar nu opeens gelekt wordt vanuit de formatie is een slecht teken.

Daglichtlamp schreef op 26-01-2024 om 07:43:

Ik denk dat je gelijk hebt, vooral dat er blijkbaar nu opeens gelekt wordt vanuit de formatie is een slecht teken.

En ik vind het raar om dit alleen bij BBB neer te leggen. Op financiele onderbouwing kon ik de PVV ook niet betrappen. Er zal misschien iets meer kennis zitten, maar op basis van het programma kan ik dag iig niet terug zien. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

26-01-2024 om 08:02

Doemijdieglazenbol schreef op 26-01-2024 om 07:59:

[..]

En ik vind het raar om dit alleen bij BBB neer te leggen. Op financiele onderbouwing kon ik de PVV ook niet betrappen. Er zal misschien iets meer kennis zitten, maar op basis van het programma kan ik dag iig niet terug zien.

nou dat idd. Die hadden toch heel veel dingen in hun programma staan, die gewoon niet haalbaar zijn. 

nog een keer dat artikel gelezen en BBB wordt echt voor de bus gegooid. Ze halen zelfs het schandelijke interview aan dat ze met van de Plas deden dat ook duidelijk geschreven was om haar te beschadigen. Het zal allemaal geklopt hebben, maar het was een bedenkelijk portret met een duidelijk frame. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

26-01-2024 om 08:08 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 26-01-2024 om 08:05:

nog een keer dat artikel gelezen en BBB wordt echt voor de bus gegooid. Ze halen zelfs het schandelijke interview aan dat ze met van de Plas deden dat ook duidelijk geschreven was om haar te beschadigen. Het zal allemaal geklopt hebben, maar het was een bedenkelijk portret met een duidelijk frame.

Ik zie alleen het belang van de Telegraaf niet om deze formatie te laten mislukken.

Telegraaf heeft wel een historie als (wanna be) king maker en ze hijsen vaker iemand op het schild om die later een mes in de rug te steken (zeker sinds de opkomst van de meer populistische partijen) 

Maar waarom precies is mij ook onduidelijk. Behalve natuurlijk: meer gelazer=meer kliks. Verder kan ik alleen maar speculeren. Vandaar ook al die radartjes die ik eerder noemde. 

of zou de VVD gelekt hebben in de hoop de sfeer op de leden bijeenkomst te beïnvloeden? De verdeeldheid bij hun achterban lijkt mij groter dan ooit en ze zwabberen nu nog opvallender dan tijdens Rutte. Nou ja, allemaal speculatie vanuit mij. 
https://nos.nl/artikel/2506283-vvd-heeft-voer-voor-discussie-maar-liever-niet-tijdens-de-formatie

Doemijdieglazenbol schreef op 26-01-2024 om 07:59:

[..]

Dit. 

En hebben de vorige partijen dan allemaal zo goed kunnen rekenen? Of waarom zijn er altijd wel ergens rode cijfers?

Doemijdieglazenbol schreef op 26-01-2024 om 08:31:

of zou de VVD gelekt hebben in de hoop de sfeer op de leden bijeenkomst te beïnvloeden? De verdeeldheid bij hun achterban lijkt mij groter dan ooit en ze zwabberen nu nog opvallender dan tijdens Rutte. Nou ja, allemaal speculatie vanuit mij.
https://nos.nl/artikel/2506283-vvd-heeft-voer-voor-discussie-maar-liever-niet-tijdens-de-formatie

Dat zou goed mogelijk zijn. 

Stukje uit je link:

Verdeeldheid over de spreidingswet, principiële bezwaren tegen formeren met de PVV of juist de onvrede over halfslachtig formeren terwijl er een enorme 'rechtse' kans ligt; morgen houdt de VVD het eerste partijcongres sinds de verkiezingen en de gevoelige gespreksonderwerpen liggen voor het oprapen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

26-01-2024 om 09:43 Topicstarter

Ik moet dan denken aan de gratis bier motie van de BBB(om het minimumloon enigszins te verhogen en dat te dekken uit de uitgaven). Van der Plas werd er om uitgelachen in de kamer, maar de handtekening van Omtzigt stond ook onder deze motie.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2023Z15686&did=2023D38288

Daglichtlamp

Daglichtlamp

26-01-2024 om 19:52 Topicstarter

https://www.ad.nl/politiek/de-formatie-klachten-over-gebrek-aan-ervaring-roddels-over-bbbers-die-niet-kunnen-rekenen~acbd20e7/
De onwennigheid en onervarenheid vertaalt zich in opmerkelijke vragen óf juist in overdreven gedetailleerde speurtochten naar een futiliteit. Zo fronsten ze op het ministerie van Volksgezondheid onlangs de wenkbrauwen bij één vraag die van de onderhandeltafel kwam: hoe zit het met het pandemieverdrag van de WHO waar Nederland zich bij aansluit?

De vraag verraadt behalve achterdocht over internationale verdragen bij (een van de) partijen tegelijkertijd ook waar blijkbaar de prioriteiten liggen in deze fase.

Volgens een ambtenaar van het departement was dit de énige inhoudelijke vraag die tot dusver aan het ministerie van Volksgezondheid werd gesteld. Dat kan betekenen dat de partijen zelf al genoeg weten van de zorg óf dat ze nog niet toekomen aan het uitdiepen van kwesties als het eigen risico afschaffen, post-covid aanpakken én het regelen van de tandarts in het basispakket.

Miraval schreef op 25-01-2024 om 18:50:

[..]

Huh? Rokers zwaarder aanpakken? Hoe dan?

Daarnaast drugs is op iedere straathoek te verkrijgen. Zelfs mensen waarvan je het nooit had gedacht gebruiken recreatief weleens drugs.

Natuurlijk vinden criminelen wel iets maar het zal zeker minder worden. De verkoop van illegale sigaretten is ook nauwelijks nog aanwezig. Door drugs in bepaalde mate vrij te geven en te controleren hou je als overheid zelf de controle en minder risico's op overlijden door gebruikers.

Landen als Mexico, Colombia zouden er erg bij gebaat zijn want ook zij kunnen hun productie en verkoop als inkomsten meenemen voor de Staat.

Dit maakt een flinke opmars, bijvooreeld een pakje zware van Nelle zit al ruim boven de €20,- in Nederland, dus die handel floreert weer flink. Zonder dat de staat nu accijns vangt.

Dus verbieden helpt niet, de staat loopt enkel veel accijns mis. Wel vind ik het legaliseren van cocaïne best ver gaan. Dat is super verslavend en doorgesnoven mensen maken de samenleving qua sfeer zeker niet vriendelijker, dat maakt agresiever dan alcohol omdat het veel sneller werkt. Alcohol werkt veel langzamer en ben je veel meer van nodig om in dezelfde waas te komen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.