Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Nicole123
19-01-2024 om 15:41
Miraval schreef op 19-01-2024 om 12:10:
Het gaat natuurlijk niet altijd om landelijke problemen. Daarom zijn de gemeentelijke en provinciale verkiezingen zo belangrijk en toch is de landelijke verkiezingen veel populairder.
Als hier zoals afgelopen zomer 2 zwembaden in de buurt een aantal dagen groten wordt vanwege overlastgevende jongeren dan komt dat niet terug in de landelijke cijfers. Mensen in Delft hebben daar niks mee te maken en zullen misschien zeggen joh de cijfers zeggen dat het helemaal niet zo erg is. Nee landelijk niet, maar regionaal wel. Of dat er in een klein dorp hier in de buurt veel overlast is door inbraken en diefstallen door veelal Oost Europese arbeidsmigranten. Daar zie je landelijk niets van terug, maar de mensen in de regio hebben er wel mee te maken. En dat vertaalt zich naar landelijke problemen terwijl een ander uit Haarlem die problemen helemaal niet heeft.
Dus veel beter is om de regionale politiek te steunen voor problemen in je eigen regio.
Helemaal eens hiermee hoor. Misschien heb ik me niet duidelijk genoeg uitgedrukt, maar met algemene feiten en cijfers bedoel ik juist niet gemiddelden! Ik bedoel ermee dat je ook buiten je eigen bubbel moet kijken, buiten je eigen waarneming en die van de buurvrouw. Zowel met gemiddelden ergens van maken als met je op je eigen waarneming baseren doe je de situatie geen recht.
Bijv Ter Apel: als je gemiddeld kijkt dan zijn er maar 3,3 asielzoekers per 1000 mensen in Nederland, maar in Ter Apel zitten er meer dan 2000. Gemiddeld is er geen probleem, maar de algemene feiten en cijfers geven aan dat er wel degelijk een probleem is. Als je enkel op je eigen waarneming afgaat dan zou ik in mijn straat denken dat er geen enkel probleem is, iemand in Ter Apel zou denken dat heel Nederland overspoeld wordt door asielzoekers. Beide kloppen niet, daarom moet je ook niet je eigen situatie 1 op 1 vertalen naar hoe het in zijn algemeenheid wel zal zijn.
felija
19-01-2024 om 15:44
_Audrey schreef op 19-01-2024 om 15:35:
[..]
Ik heb inmiddels het idee dat die topics meer inhoud hebben dan het oeverloze gekissebis hier
![]()
Doemijdieglazenbol heeft een punt, ik denk nu inderdaad dat een deel liever wil spuien in plaats van een inhoudelijke discussie voeren.
Nicole123
19-01-2024 om 15:47
Facy66 schreef op 19-01-2024 om 14:22:
[..]
Nee ik wil geen beleid puur op onderbuikgevoelens, maar wel dat er rekening mee wordt gehouden en dat die mee worden gewogen in de besluitvorming als het breed gedragen is. Uiteraard ook de onderbuikgevoelens die daar niet mee overeenkomen. Daarnaast zal er natuurlijk ook gebruik moeten worden gemaakt van andere bronnen en standpunten.
Het zomaar negeren van de problemen van veel mensen op basis van gemiddelde cijfertjes lijkt mij niet verstandig en ook niet rechtvaardig.
Maar het gaat helemaal niet om gemiddelden! Niemand hier zegt: "Gemiddeld zijn Nederlanders helemaal niet arm, dus daarom kunnen uitkeringen wel afgeschaft." of "Gemiddeld zijn er geen problemen met asielzoekers, dus ze bestaan niet". Niemand hier heeft het over gemiddelden, wel over naar feiten kijken buiten je eigen waarneming. Dus juist ook naar Limburg als je in Zuid-Holland woont, naar armoedecijfers als je zelf rijk bent, naar Ter Apel als je zelf geen AZC in de buurt hebt, etc.
Juist politici wordt vaak vergeten dat ze niet buiten hun eigen waarneming zouden kijken. Dat ze in hun elitaire Randstad bubbel zitten en zich daarop baseren, in plaats van op de gewone mens in (ook) de provincie. Mensen moeten daarom naar alles kijken, niet alleen naar hun eigen wereldje.
_Audrey
19-01-2024 om 15:47
felija schreef op 19-01-2024 om 15:44:
[..]
Doemijdieglazenbol heeft een punt, ik denk nu inderdaad dat een deel liever wil spuien in plaats van een discussie voeren.
Ja, dat denk ik ook inderdaad.
Doemijdieglazenbol
19-01-2024 om 15:55
[..]
Doemijdieglazenbol heeft een punt, ik denk nu inderdaad dat een deel liever wil spuien in plaats van een inhoudelijke discussie voeren.
Thanks. Je verwoord het kernachtiger dan ik kon. 😁
Nicole123
19-01-2024 om 16:03
Beleid baseren op onderbuikgevoelens vind ik heel slecht. Je moet wat met onderbuikgevoelens, maar dat is wat mij betreft meer zorgen dat mensen de juiste informatie krijgen en daarmee meer (be)grip. Als ik denk dat de criminaliteit in mijn woonplaats heel erg is, maar dat is in feite helemaal niet zo, wat zou dan beter zijn? Dat ik gerustgesteld wordt door de feiten die aangeven dat het juist heel veilig is in mijn buurt, of dat de belastingbetaler gaat bijdragen aan een heleboel extra politie in mijn buurt? Als ik denk dat Marokkanen allemaal crimineel zijn, wat is dan beter? Dat ik gerustgesteld wordt door de feiten die aangeven dat een deel crimineel is, maar het grootste deel gelukkig niet, of dat alle Marokkanen in de gevangenis gezet worden of het land uitgezet? Als ik denk dat de vaccinatie tegen polio gebruikt wordt om mensen mee te vergiftigen, wat is dan beter? Dat ik me door wetenschappers op dat vlak via de media gerustgesteld laat stellen, of dat het kabinet besluit om deze vaccinatie af te schaffen?
Zilver_gray
19-01-2024 om 17:07
[..]
Gelukkig maar dat o.a jij en nog een paar anderen er wél een interessant en inhoudelijk topic van weten te maken. Ik heb er in elk geval wat van opgestoken
Daglichtlamp
19-01-2024 om 17:28
Volgens het algemeen Dagblad wordt er al geschreven aan concept teksten voor een regeerakkoord. Dat zou betekenen dat men al veel verder is dan Plasterk doet voorkomen.
https://www.ad.nl/politiek/deeltijdformatie-is-stiekem-al-verder-dan-gedacht-kamerleden-bezig-met-teksten-voor-eventueel-akkoord~a4a13e74/
En dat blijkt. Want achter de schermen blijken Tweede Kamerleden van formerende partijen PVV, VVD, NSC en BBB al aan teksten te schrijven die ooit in een regeerakkoord zouden kunnen neerslaan. Op dagen dat de partijleiders niet aan tafel zitten met elkaar, wordt er onderling gebeld en gemaild om te kijken of er op bepaalde terreinen al compromissen kunnen worden gesloten. Dat gebeurde bijvoorbeeld ook in de eerste week van januari, toen de partijleiders een paar dagen vakantie hielden.
Volgens een betrokkene is er ‘nog nergens overeenstemming over’. Maar er gebeurt dus al wel meer dan de formele lezing over deze eerste fase van de formatie: eerst onderhandelen of de partijen het eens kunnen worden over de rechtsstaat en de grondrechten van burgers. En daarna of er ook op hoofdlijnen al overeenstemming kan worden gevonden over grote thema’s zoals de woningnood en migratie.
Facy66
19-01-2024 om 17:32
Nicole123 schreef op 19-01-2024 om 15:33:
[..]
Wat bedoel je dan met 'het zijn maar cijfertjes, ik ga liever af op mijn eigen waarneming'? Ik kan daar niks anders van maken dan dat je stelt het beter te weten dan de deskundigen. Maar als ik het verkeerd interpreteer dan hoor ik het graag.
Het is mij duidelijk dat jij en nog een paar anderen hier totaal niets snappen van mijn posts en dat lezen ook een vaardigheid is waarover niet iedereen voldoende beheerst. Er komt ook geen enkele normale reactie op de inhoudelijke punten die ik heb aangehaald. Het valt blijkbaar teveel buiten het straatje hier. Ik ga niet nog een keer in herhaling vallen dus ik laat het voor nu verder hierbij wat dit betreft.
Facy66
19-01-2024 om 17:33
Daglichtlamp schreef op 19-01-2024 om 17:28:
Volgens het algemeen Dagblad wordt er al geschreven aan concept teksten voor een regeerakkoord. Dat zou betekenen dat men al veel verder is dan Plasterk doet voorkomen.
https://www.ad.nl/politiek/deeltijdformatie-is-stiekem-al-verder-dan-gedacht-kamerleden-bezig-met-teksten-voor-eventueel-akkoord~a4a13e74/
En dat blijkt. Want achter de schermen blijken Tweede Kamerleden van formerende partijen PVV, VVD, NSC en BBB al aan teksten te schrijven die ooit in een regeerakkoord zouden kunnen neerslaan. Op dagen dat de partijleiders niet aan tafel zitten met elkaar, wordt er onderling gebeld en gemaild om te kijken of er op bepaalde terreinen al compromissen kunnen worden gesloten. Dat gebeurde bijvoorbeeld ook in de eerste week van januari, toen de partijleiders een paar dagen vakantie hielden.
Volgens een betrokkene is er ‘nog nergens overeenstemming over’. Maar er gebeurt dus al wel meer dan de formele lezing over deze eerste fase van de formatie: eerst onderhandelen of de partijen het eens kunnen worden over de rechtsstaat en de grondrechten van burgers. En daarna of er ook op hoofdlijnen al overeenstemming kan worden gevonden over grote thema’s zoals de woningnood en migratie.
Ik ben benieuwd of het regeerakkoord er echt gaat komen en hoe die zal zijn. Het lijkt dus sneller te gaan dan verwacht die onderhandelingen.
Daglichtlamp
19-01-2024 om 17:38
Facy66 schreef op 19-01-2024 om 17:33:
[..]
Ik ben benieuwd of het regeerakkoord er echt gaat komen en hoe die zal zijn. Het lijkt dus sneller te gaan dan verwacht die onderhandelingen.
Ik vraag het me af. Bij de eerste stemmingen na de verkiezing in de Tweede Kamer leek het erop dat de beoogde coalitiepartners al aan het afstemmen waren op welke moties ze voor of tegen gingen stemmen. Nu na het kerstreces zie ik in de stemmingen veel minder die afstemming. Ik had gister daar al een voorbeeld over gegeven, maar als je kijkt naar de stemmingsuitslagen zie je meer opvallende verschillen naar hoe aan de ene kant BBB/PVV stemmen en aan de andere kant NSC of VVD. https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/stemmingsuitslagen
felija
19-01-2024 om 17:45
Zilver_gray schreef op 19-01-2024 om 17:07:
[..]
Gelukkig maar dat o.a jij en nog een paar anderen er wél een interessant en inhoudelijk topic van weten te maken. Ik heb er in elk geval wat van opgestoken
![]()
Daglichtlamp
19-01-2024 om 17:56
Voor mij helpt dit topic ook om een klein beetje uit mijn eigen bubbel te komen en te lezen hoe mensen die er heel anders instaan dan ik erover denken. Alleen al daarom is het voor mij waardevol.
_Audrey
19-01-2024 om 17:57
Facy66 schreef op 19-01-2024 om 17:33:
[..]
Ik ben ook benieuwd of ze eruit komen en wat het dan gaat worden. Ik zou wel blij zijn als het lukt, ik wil niet over links of nieuwe verkiezingen.
Facy66
19-01-2024 om 17:59
Daglichtlamp schreef op 19-01-2024 om 17:38:
[..]
Ik vraag het me af. Bij de eerste stemmingen na de verkiezing in de Tweede Kamer leek het erop dat de beoogde coalitiepartners al aan het afstemmen waren op welke moties ze voor of tegen gingen stemmen. Nu na het kerstreces zie ik in de stemmingen veel minder die afstemming. Ik had gister daar al een voorbeeld over gegeven, maar als je kijkt naar de stemmingsuitslagen zie je meer opvallende verschillen naar hoe aan de ene kant BBB/PVV stemmen en aan de andere kant NSC of VVD. https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/stemmingsuitslagen
Dat is dan inderdaad weer heel apart. Ze maken het wel spannend zo. Ik heb ook het gevoel dat het tactische politieke spelletjes zijn. We zullen het zien.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.