Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Doemijdieglazenbol
19-01-2024 om 13:51
En ik vraag me bij dit topic en het ter apel en andere vergelijkbare topics vaak af als er feitenvrij, anekdotisch gepost wordt; is het niet gewoon tijd voor een klaag/ziejeweltopic? Nou hebben we al veel algemene negatieve topics op dit forum (waar heb je je aan geergerd, wat wil je niet hardop zeggen, waar word je verdrietig van etc etc), waar regelmatig zaken naar boven komen die misschien weer een eigen topic verdienen, omdat daar best een interessante discussie uit voort kan komen. Maar eigenlijk delen mensen daar regelmatig niets anders dan zelfbevestigende ergernissen en is een discussie ook nauwelijks mogelijk, want "ik vind het gewoon zo". De topics staan bomvol van desinformatie en nepnieuws dat keer op keer ontkracht wordt. Daar wordt niet op ingegaan, er worden gewoon vrolijk boos/bang/geirriteerd weer nieuwe anekdotes gedeeld.
Misschien verdient deze discussie ook wel een eigen topic, omdat die zo meta is. Maar als ik open, voel ik me ook verplicht om deel te nemen. En dat wil ik eigenlijk niet meer (zoveel).
Facy66
19-01-2024 om 14:01
felija schreef op 19-01-2024 om 13:29:
[..]
Op basis van (onder)gevoelens kun je onmogelijk beleid maken. Dus als Truus zich al dan niet terecht onveilig voelt, dan moet de politiek in actie komen?
Dat wordt een duur en onhaalbaar geintje.
Wel als het een maatschappelijk breed gedragen gevoel is. Gelet op oa de winst van de PVV kan niet anders worden geconcludeerd dan dat er een grote groep mensen is die niet tevreden zijn over het nu politiek gaat en die problemen ervaren. Dat komt ergens vandaan. Dan moet de politiek er wat mee vind ik. Door de ogen daarvoor te blijven sluiten gaat de PVV uiteindelijk nog veel groter worden denk ik.
Facy66
19-01-2024 om 14:02
Friezinnetje schreef op 19-01-2024 om 13:03:
[..]
Maar als Annie in de Takkenstraat last heeft van criminaliteit en de rest van de stad niet, dan kun je daar je hele beleid toch niet op gaan aanpassen?
Uiteraard. Maar wel als het een breed gedragen gevoel is dan lijkt het mij politiek niet verstandig daar de ogen voor te sluiten. Daar moet men politiek wat mee denk ik.
FaithfulDuck87
19-01-2024 om 14:04
Facy66 schreef op 19-01-2024 om 14:02:
[..]
Uiteraard. Maar wel als het een breed gedragen gevoel is dan lijkt het mij politiek niet verstandig daar de ogen voor te sluiten. Daar moet men wat mee denk ik.
Maar een gevoel is niet altijd juist. Daarvoor zijn er cijfers en onderzoeken omdat te weerleggen.
Facy66
19-01-2024 om 14:07
Friezinnetje schreef op 19-01-2024 om 14:04:
[..]
Maar een gevoel is niet altijd juist. Daarvoor zijn er cijfers en onderzoeken omdat te weerleggen.
Ook al zeggen die cijfers anders, die problemen zijn er wel. Als veel mensen anders ervaren dan moet men daar wat mee. Cijfers en statistieken zeggen niet alles. Bijvoorbeeld cijfers over criminaliteit alsof die volledig en voldoende betrouwbaar zijn. Niet ieder gepleegd misdrijf kan wettig en overtuigend worden bewezen en veel mensen worden niet eens ervoor gepakt. Dan kan dat ook niet worden geregistreerd. Dat wil echter niet zeggen dat dat allemaal niet gebeurt.
Kijk ik zou de cijfers niet negeren, maar ik zou er in veel gevallen ook geen doorslaggevende betekenis aan toekennen wat maatschappelijke en politieke zaken betreft dan he. Er moet naar veel meer worden gekeken denk ik. Alle dingen en bronnen vormen maar een beperkt venster op de wereld. Ook onderzoeken. Het zegt allemaal wat, maar zeker niet alles.
ShowyHummingbird30
19-01-2024 om 14:12
Wil je dan beleid gebaseerd op onderbuikgevoelens? Maar wat als mijn onderbuikgevoels nu precies tegenovergesteld aan de jouwe zijn?
Facy66
19-01-2024 om 14:22
Coreopsis schreef op 19-01-2024 om 14:12:
Wil je dan beleid gebaseerd op onderbuikgevoelens? Maar wat als mijn onderbuikgevoels nu precies tegenovergesteld aan de jouwe zijn?
Nee ik wil geen beleid puur op onderbuikgevoelens, maar wel dat er rekening mee wordt gehouden en dat die mee worden gewogen in de besluitvorming als het breed gedragen is. Uiteraard ook de onderbuikgevoelens die daar niet mee overeenkomen. Daarnaast zal er natuurlijk ook gebruik moeten worden gemaakt van andere bronnen en standpunten.
Het zomaar negeren van de problemen van veel mensen op basis van gemiddelde cijfertjes lijkt mij niet verstandig en ook niet rechtvaardig.
felija
19-01-2024 om 14:58
Facy66 schreef op 19-01-2024 om 14:01:
[..]
Wel als het een maatschappelijk breed gedragen gevoel is. Gelet op oa de winst van de PVV kan niet anders worden geconcludeerd dan dat er een grote groep mensen is die niet tevreden zijn over het nu politiek gaat en die problemen ervaren. Dat komt ergens vandaan. Dan moet de politiek er wat mee vind ik. Door de ogen daarvoor te blijven sluiten gaat de PVV uiteindelijk nog veel groter worden denk ik.
Het zal je verbazen, maar ook 'links' is niet tevreden met het regeringsbeleid van de afgelopen jaren, ook PvdA/GroenLinks stemmers hunkeren naar een ander politiek klimaat, op dat punt ontlopen we elkaar niet veel. Dat is wat anders dan de ogen ervoor sluiten.
felija
19-01-2024 om 15:03
Facy66 schreef op 19-01-2024 om 14:22:
[..]
Nee ik wil geen beleid puur op onderbuikgevoelens, maar wel dat er rekening mee wordt gehouden en dat die mee worden gewogen in de besluitvorming als het breed gedragen is. Uiteraard ook de onderbuikgevoelens die daar niet mee overeenkomen. Daarnaast zal er natuurlijk ook gebruik moeten worden gemaakt van andere bronnen en standpunten.
Het zomaar negeren van de problemen van veel mensen op basis van gemiddelde cijfertjes lijkt mij niet verstandig en ook niet rechtvaardig.
Het is geen negeren van problemen, waarom maak je dat er toch steeds van? Denk je dat wij de woningnood, de personeelstekorten, de asielproblematiek wel best vinden? Uit al die 'cijfertjes' blijkt dat ook juist, dat die problemen er zijn. En dat er wat moet gebeuren. Daar is volgens mij iedereen het juist over eens.
Ik word een beetje moe van dat wegzetten van een hele groep mensen als zouden zij hun ogen sluiten en liever wegkijken, het tegenovergestelde is waar.
Daglichtlamp
19-01-2024 om 15:06
Beleid maken vanuit wat de beleidsmakers denken wat het gevoel is onder de bevolking is 1 van de oorzaken van wat we nu kennen als de toeslagenaffaire.
https://www.volkskrant.nl/politiek/oud-minister-henk-kamp-blijft-erbij-hoge-boetes-werken-preventief-dat-is-gewoon-logisch~bb3759de/
Oud-minister Henk Kamp (VVD) vindt elf jaar na invoering van de beruchte fraudewet dat de harde aanpak nodig was. Dat uit cijfers bleek dat het wel meeviel met de fraude, vond hij geen reden voor milder beleid, omdat ‘de beleving vanuit de samenleving’ anders was.
felija
19-01-2024 om 15:13
Doemijdieglazenbol schreef op 19-01-2024 om 13:51:
En ik vraag me bij dit topic en het ter apel en andere vergelijkbare topics vaak af als er feitenvrij, anekdotisch gepost wordt; is het niet gewoon tijd voor een klaag/ziejeweltopic? Nou hebben we al veel algemene negatieve topics op dit forum (waar heb je je aan geergerd, wat wil je niet hardop zeggen, waar word je verdrietig van etc etc), waar regelmatig zaken naar boven komen die misschien weer een eigen topic verdienen, omdat daar best een interessante discussie uit voort kan komen. Maar eigenlijk delen mensen daar regelmatig niets anders dan zelfbevestigende ergernissen en is een discussie ook nauwelijks mogelijk, want "ik vind het gewoon zo". De topics staan bomvol van desinformatie en nepnieuws dat keer op keer ontkracht wordt. Daar wordt niet op ingegaan, er worden gewoon
vrolijkboos/bang/geirriteerd weer nieuwe anekdotes gedeeld.
Misschien verdient deze discussie ook wel een eigen topic, omdat die zo meta is. Maar als ik open, voel ik me ook verplicht om deel te nemen. En dat wil ik eigenlijk niet meer (zoveel).
Die topics volg ik niet, gaan inhoudelijk nergens over en daarom vind ik het niet interessant, dus ik snap je gevoel.
Nicole123
19-01-2024 om 15:21
felija schreef op 19-01-2024 om 15:03:
[..]
Het is geen negeren van problemen, waarom maak je dat er toch steeds van? Denk je dat wij de woningnood, de personeelstekorten, de asielproblematiek wel best vinden? Uit al die 'cijfertjes' blijkt dat ook juist, dat die problemen er zijn. En dat er wat moet gebeuren. Daar is volgens mij iedereen het juist over eens.
Ik word een beetje moe van dat wegzetten van een hele groep mensen als zouden zij hun ogen sluiten en liever wegkijken, het tegenovergestelde is waar.
Inderdaad. Ik vind dat een heel vervelende en valse manier van discussiëren. Het is gewoon bewust wat een ander stelt verdraaien. Niemand hier negeert problemen. Over wat precies de problemen zijn, in welke mate ze voorkomen en wat wel en niet realistische oplossingen zijn en waarom daar kun je het met elkaar over hebben, maar niet als sommigen hier doen alsof enkel zij die problemen zien. Open dan gewoon een klaag-in-het-wilde-weg topic, als je geen discussie wil maar alleen je hart luchten.
Nicole123
19-01-2024 om 15:30
Facy66 schreef op 19-01-2024 om 10:52:
[..]
Ik leef niet onder een steen en ik krijg soms wel wat mee en in het verleden las ik het meer. Ik heb geen hoge pet meer op van de journalistiek. Het gaat allemaal maar om over zoveel mogelijk negativiteit en sensatie te schrijven met schreeuwende koppen.
Als je de Telegraaf leest wel ja. Hoe degelijker de journalistiek, des te minder negativieit en sensatie. Als je naar feiten zoekt ipv sensatie dan kun je het beste terecht bij dergelijke media die zich goed aan de journalistieke code houden en niet bij buurvrouw Jannie, Facebook en je onderbuikgevoel.
Nicole123
19-01-2024 om 15:33
Facy66 schreef op 19-01-2024 om 11:18:
[..]
Dat zeg ik ook nergens dat ik dingen beter weet. Dat maken sommigen hier ervan.
Wat bedoel je dan met 'het zijn maar cijfertjes, ik ga liever af op mijn eigen waarneming'? Ik kan daar niks anders van maken dan dat je stelt het beter te weten dan de deskundigen. Maar als ik het verkeerd interpreteer dan hoor ik het graag.
_Audrey
19-01-2024 om 15:35
felija schreef op 19-01-2024 om 15:13:
[..]
Die topics volg ik niet, gaan inhoudelijk nergens over en daarom vind ik het niet interessant, dus ik snap je gevoel.
Ik heb inmiddels het idee dat die topics meer inhoud hebben dan het oeverloze gekissebis hier
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.