Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Nicole123
19-01-2024 om 11:25
Facy66 schreef op 19-01-2024 om 11:21:
[..]
Dat vind jij. Ik kijk daar anders tegenaan. De een redeneert weer anders dan de ander. Het zijn allebei meningen. Blijkbaar vind jij jouw mening meer waard omdat je op een bepaalde manier redeneert. Ik deel deze mening niet. Alle meningen zijn net zo goed en evenveel waard vind ik. Iedereen benadert problemen en dingen op zijn eigen manier en geeft daarvoor argumenten. De een meer op een abstracte manier de ander meer op de praktijkgerichte manier. Dat is allebei prima. Het is geen wedstrijd en geen weegschaal.
Zeg je nou dat je je niet aan de wetten van de logica hoeft te houden en dat een post vol drogredenen of een 'ja maar X is heel erg!!!' post als antwoord op een 'ik zou probleem X op manier Y aanpakken' post net zoveel waard is dan een sterk onderbouwde mening? Dan heb je toch geen discussie maar meer een verzameling dagboeken?
Nicole123
19-01-2024 om 11:31
Maar goed, als het er allemaal niet toe doet, hier een mening op grond van mijn persoonlijke observaties: er is helemaal geen asielprobleem, want asielzoekers bestaan helemaal niet. Ik zie ze hier niet in de straat namelijk. En kom niet aan met dat dat mijn bubbel is of dat er afgelopen tijd iets anders in het nieuws was, want ik vertrouw gewoon op mijn persoonlijke waarneming en het is arrogant om te zeggen dat die niet klopt of minder waard zou zijn dan wat een ander stelt.
Wil je echt zo'n discussie? Dat slaat toch helemaal nergens op?
Facy66
19-01-2024 om 11:36
Nicole123 schreef op 19-01-2024 om 11:25:
[..]
Zeg je nou dat je je niet aan de wetten van de logica hoeft te houden en dat een post vol drogredenen of een 'ja maar X is heel erg!!!' post net zoveel waard is dan een sterk onderbouwde mening? Dan heb je toch geen discussie maar meer een verzameling dagboeken?
Aan jouw post te lezen denk ik niet dat je mijn posts goed hebt begrepen.
Het gaat mij erom dat wanneer het over maatschappelijke problemen gaat waar de politiek iets van moet vinden dat ik bepaalde cijfertjes regelmatig niet relevant vind en er minder betekenis aan toe ken. Cijfertjes kunnen bijvoorbeeld aangeven dat de prijzen gemiddeld niet meer zo stijgen, maar feit is nog steeds dat veel mensen moeite hebben de eindjes aan elkaar te knopen en onder de streep is men nog steeds meer kwijt aan boodschappen dan vorig jaar. Dan kunnen cijfertjes zeggen dat het allemaal wel meevalt, maar daar hebben mensen dan soms geen boodschap aan. Ik vind die gemiddelde cijfers dan niet boeiend. Ja er zijn cijfers uit bepaalde onderzoeken voortgekomen, maar die vind ik dan bijvoorbeeld in deze discussie over de politiek niet relevant.
Nicole123
19-01-2024 om 11:37
Ik vind overigens niet specifiek mijn mening meer waard, ik vind een post met een goed onderbouwde mening die niet tegen logica ingaat meer waard in een discussie dan een post met een niet onderbouwde mening vol drogredenen. Onafhankelijk of ik die bepaalde mening deel of niet. Een post met een goed onderbouwde mening (welke dan ook) stimuleert namelijk discussie en dingen eens van een andere kant bekijken, een post met drogredenen slaat de discussie dood en wekt slechts ergernis op.
Facy66
19-01-2024 om 11:39
Nicole123 schreef op 19-01-2024 om 11:31:
Maar goed, als het er allemaal niet toe doet, hier een mening op grond van mijn persoonlijke observaties: er is helemaal geen asielprobleem, want asielzoekers bestaan helemaal niet. Ik zie ze hier niet in de straat namelijk. En kom niet aan met dat dat mijn bubbel is of dat er afgelopen tijd iets anders in het nieuws was, want ik vertrouw gewoon op mijn persoonlijke waarneming en het is arrogant om te zeggen dat die niet klopt of minder waard zou zijn dan wat een ander stelt.
Wil je echt zo'n discussie? Dat slaat toch helemaal nergens op?
Deze post maakt heel duidelijk dat je al mijn laatste posts totaal niet hebt begrepen. Je probeert me,wellicht onbewust, woorden in de mond te leggen die ik zo niet heb gezegd en zo ook zeker niet heb bedoeld.
Facy66
19-01-2024 om 11:41
Nicole123 schreef op 19-01-2024 om 11:37:
Ik vind overigens niet specifiek mijn mening meer waard, ik vind een post met een goed onderbouwde mening die niet tegen logica ingaat meer waard in een discussie dan een post met een niet onderbouwde mening vol drogredenen. Onafhankelijk of ik die bepaalde mening deel of niet. Een post met een goed onderbouwde mening (welke dan ook) stimuleert namelijk discussie en dingen eens van een andere kant bekijken, een post met drogredenen slaat de discussie dood en wekt slechts ergernis op.
Wij denken anders over wat een goed onderbouwde mening is. Soms zijn bepaalde cijfertjes naar mijn mening niet relevant als het gaat over politieke zaken en standpunten.
De PVV is niet voor niets zo groot geworden.
felija
19-01-2024 om 11:43
Facy66 schreef op 19-01-2024 om 11:39:
[..]
Deze post maakt heel duidelijk dat je al mijn laatste posts totaal niet hebt begrepen. Je probeert me,wellicht onbewust, woorden in de mond te leggen die ik zo niet heb gezegd en zo ook zeker niet heb bedoeld.
Maar je zegt zelf dat je meer waarde hecht aan je persoonlijke blik en/of die van anderen in jouw omgeving, dan om cijfertjes. Daarmee zeg je impliciet dat je meer op je eigen gevormde mening vertrouwt, enkel gebaseerd op je directe omgeving, dan op statistieken gebaseerd op landelijke onderzoeksresultaten.
felija
19-01-2024 om 11:47
Facy66 schreef op 19-01-2024 om 11:41:
[..]
Wij denken anders over wat een goed onderbouwde mening is. Soms zijn bepaalde cijfertjes naar mijn mening niet relevant als het gaat over politieke zaken en standpunten.
Heel verontrustend te beseffen dat persoonlijke waarnemingen prevaleren boven door onderzoek onderbouwde feiten.
Facy66
19-01-2024 om 11:47
felija schreef op 19-01-2024 om 11:43:
[..]
Maar je zegt zelf dat je meer waarde hecht aan je persoonlijke blik en/of die van anderen in jouw omgeving, dan om cijfertjes. Daarmee zeg je impliciet dat je meer op je eigen gevormde mening vertrouwt, enkel gebaseerd op je directe omgeving, dan op statistieken gebaseerd op landelijke onderzoeksresultaten.
Ten aanzien van sommige maatschappelijke problemen waar de politiek wat mee moet wel ja. Dan vind ik van die cijfertjes niet altijd relevant.
Facy66
19-01-2024 om 11:48
felija schreef op 19-01-2024 om 11:47:
[..]
Heel verontrustend te beseffen dat persoonlijke waarnemingen prevaleren boven door onderzoek onderbouwde feiten.
Ik vind dat soms relevanter ja.
OmaVan2
19-01-2024 om 11:49
ik heb tijdens de Coronacrisis eindeloze discussies gevoerd over de vaccinaties. Mijn stelling was heel simpel: artsen raden ze aan. Ze komen pas op de markt na degelijk onderzoek en dan doet de Gezondheidsraad er vervolgens ook nog onderzoek naar. In die procedures heb ik vertrouwen, anders kan ik niets meer vertrouwen. "Ja, maar er kan iets gebeuren waar men geen rekening mee heeft gehouden." Ja, dat geldt net zo goed voor de lange termijnconsequenties van COVID. "Ja, maar die en die arts wil niet met mRNA vaccins vaccineren." Ja, er zijn altijd uitzonderingen. "Er zijn mensen dood aan gegaan". Dat kan best al is het vaak moeilijk te bepalen of iemand na of door vaccinatie is gestorven. Maar er zijn een heleboel mensen gestorven aan COVID.
En dan eindigt de discussie met: "jij bent een schaap."
Nicole123
19-01-2024 om 11:50
Facy66 schreef op 19-01-2024 om 11:36:
[..]
Aan jouw post te lezen denk ik niet dat je mijn posts goed hebt begrepen.
Het gaat mij erom dat wanneer het over maatschappelijke problemen gaat waar de politiek iets van moet vinden dat ik bepaalde cijfertjes regelmatig niet relevant vind en er minder betekenis aan toe ken. Cijfertjes kunnen bijvoorbeeld aangeven dat de prijzen gemiddeld niet meer zo stijgen, maar feit is nog steeds dat veel mensen moeite hebben de eindjes aan elkaar te knopen en onder de streep is men nog steeds meer kwijt aan boodschappen dan vorig jaar. Dan kunnen cijfertjes zeggen dat het allemaal wel meevalt, maar daar hebben mensen dan soms geen boodschap aan. Ik vind die gemiddelde cijfers dan niet boeiend. Ja er zijn cijfers uit bepaalde onderzoeken voortgekomen, maar die vind ik dan bijvoorbeeld in deze discussie over de politiek niet relevant.
Misschien kun je het gewoon cijfers noemen ipv het denigrerende cijfertjes.
Het helpt denk ik om juist in zo'n discussie te letten op logica en drogredenen en niet de algemene feiten weg te schuiven en 'klopt niet, want mijn aardbeien' of 'Ik heb niks met cijfertjes' te roepen, maar er beter in te duiken en te kijken wat er echt staat. Want wat betreft die boodschappen heb helemaal gelijk dat ze nog altijd duurder zijn dan een jaar geleden. Dat stond gewoon ook in de links en feiten die ik aandroeg! Mijn punt was dat het sindskort langzaam weer aan het kenteren is en het dus voor 2024 relatief gunstig lijkt te gaan worden tov 2023. Ook de cijfers en media geven gewoon aan dat het vergeleken met een jaar geleden nog duurder is, maar dat de trend wel de andere kant op gaat inmiddels. Volgens mij heb ik dat in de discussie toen ook duidelijk gezegd trouwens.
Verder maakt het in een discussie over politiek natuurlijk zeker wel uit of enkel jouw boodschappen duur zijn of die van heel Nederland. Als het enkel om jou gaat is het logisch dat daar geen algemeen beleid op gemaakt wordt, als het over heel Nederland gaat wel. Als ik persoonlijk geen problemen ervaar door asielzoekers zegt dat niks over de gehele situatie. Dus je hebt juist de algemene feiten nodig. Doen alsof je jouw situatie kunt doortrekken naar heel Nederland is een onterecht veralgemenisering (en daarmee drogreden).
Facy66
19-01-2024 om 11:56
Nicole123 schreef op 19-01-2024 om 11:50:
[..]
Misschien kun je het gewoon cijfers noemen ipv het denigrerende cijfertjes.
Het helpt denk ik om juist in zo'n discussie te letten op logica en drogredenen en niet de algemene feiten weg te schuiven en 'klopt niet, want mijn aardbeien' of 'Ik heb niks met cijfertjes' te roepen, maar er beter in te duiken en te kijken wat er echt staat. Want wat betreft die boodschappen heb helemaal gelijk dat ze nog altijd duurder zijn dan een jaar geleden. Dat stond gewoon ook in de links en feiten die ik aandroeg! Mijn punt was dat het sindskort langzaam weer aan het kenteren is en het dus voor 2024 relatief gunstig lijkt te gaan worden tov 2023. Ook de cijfers en media geven gewoon aan dat het vergeleken met een jaar geleden nog duurder is, maar dat de trend wel de andere kant op gaat inmiddels. Volgens mij heb ik dat in de discussie toen ook duidelijk gezegd trouwens.
Verder maakt het in een discussie over politiek natuurlijk zeker wel uit of enkel jouw boodschappen duur zijn of die van heel Nederland. Als het enkel om jou gaat is het logisch dat daar geen algemeen beleid op gemaakt wordt, als het over heel Nederland gaat wel. Als ik persoonlijk geen problemen ervaar door asielzoekers zegt dat niks over de gehele situatie. Dus je hebt juist de algemene feiten nodig. Doen alsof je jouw situatie kunt doortrekken naar heel Nederland is een onterecht veralgemenisering (en daarmee drogreden).
Ik noem het zoals ik dat wil.
Het punt wat ik met het laatste probeerde te maken is dat veel mensen hier in Nederland kampen met allerlei alledaagse problemen. Ik vind dat de politiek daar iets mee moet.
Dan kunnen cijfertjes of modellen zeggen dat het zo erg allemaal niet is, maar daar hebben die mensen niets aan. Die cijfertjes zijn dan gewoon niet relevant vind ik. Het gaat om mensen niet om gemiddelde nummertjes.
De PVV is niet voor niets zo groot geworden en de linkse partijen hebben niet voor niets zoveel verloren.
Nicole123
19-01-2024 om 11:56
Facy66 schreef op 19-01-2024 om 11:41:
[..]
Als het gaat om beslissingen voor heel Nederland dan zijn algemene cijfers ipv enkel jouw situatie juist wel van belang. Dat er meer mensen zoals jij denken blijkt inderdaad uit die winst van de PVV, dat ben ik met je eens. Dat dat een argument is voor jouw mening over feiten en cijfers dan weer niet, want 'ja maar heel veel mensen delen mijn mening' is een ad populum drogreden.

Nicole123
19-01-2024 om 11:58
Facy66 schreef op 19-01-2024 om 11:56:
[..]
Ik noem het zoals ik dat wil.
Ook een fijne manier van discussiëren, zo'n 'lekker puh' houding.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.