Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Libertine
14-01-2024 om 19:12
Nicole123 schreef op 14-01-2024 om 18:30:
[..]
Ik zou Marcel Levi een goede kandidaat vinden. Hij heeft enorm veel kennis van zaken, zowel medisch inhoudelijk als wat betreft communicatie en beleid. Hij past ook behoorlijk binnen de globale denkwijze van de coalitie: flink kritisch op het gevoerde beleid van de afgelopen kabinetten en groot voorstander van duidelijke communicatie die ook de gewone man aanspreekt. En hij heeft uitgesproken dat zijn handen jeuken om minister van VWS te worden, al zegt hij te twijfelen als hij ziet wat voor drek ministers over zich heen krijgen.
Vermoed dat Marcel Levi heel anders op de motie van Agema had gereageerd: https://www.medischcontact.nl/opinie/blogs-columns/column/vegangelisme
Veel artsen waren het trouwens oneens met z’n column.
Nicole123
14-01-2024 om 20:56
Libertine schreef op 14-01-2024 om 19:12:
[..]
Vermoed dat Marcel Levi heel anders op de motie van Agema had gereageerd: https://www.medischcontact.nl/opinie/blogs-columns/column/vegangelisme
Veel artsen waren het trouwens oneens met z’n column.
Die column kende ik nog niet, ik neem mijn woorden weer een beetje terug over hoe geschikt ik hem vind. Dit riekt wel heel erg naar de PVV en BBB naar de mond praten om als minister te worden verkozen.
amarna
15-01-2024 om 08:37
Nicole123 schreef op 14-01-2024 om 20:56:
[..]
Die column kende ik nog niet, ik neem mijn woorden weer een beetje terug over hoe geschikt ik hem vind. Dit riekt wel heel erg naar de PVV en BBB naar de mond praten om als minister te worden verkozen.
Die column is van 7 december. Voor het vertrek van Kuipers.
Overigens worden de berichten dat het Erasmus MC alle slechte snoep en voedsel in de ban doet sterk overdreven. In het AH filiaal in het zhs is van alles te koop en in de 4 koffieshops/restaurants ook. Appeltaart, toetjes, broodjes kroket. Het enige dat verdwenen is zijn de automaten met frisdrank en Marsen. Waar al nauwelijks meer gebruik van werd gemaakt.
Is het zo ontzettend slecht om een nuts of bifi voor een patient mee te nemen? Mijn echtgenoot is er diverse keren opgenomen geweest en de maaltijdporties waren veel te klein voor een lange man, hij had echt meer calorieen nodig die je van een tomaat niet krijgt. Ik heb er zelf 34 jaar gewerkt. Ze zijn er echt niet roomser dan de paus, dat maakt de pers er van.
Mijn buurman daar, zelf internist, trakteerde me regelmatig op een stukje carrotcake waar hij dol op is. En we zijn nog steeds zo gezond als een vis.
Van af en toe een broodje kroket of reep ga je echt niet dood. Alles met mate !
Fleurtje_5
15-01-2024 om 12:42
Vorige week werd Pieter 50 jaar, vandaar dus die krentenwegge. Toch een hele lieve man hé.
https://www.ad.nl/politiek/omtzigt-factor-dicteert-formatie-kan-wilders-nscers-overtuigen~ab092373/
Nicole123
15-01-2024 om 12:51
amarna schreef op 15-01-2024 om 08:37:
[..]
Die column is van 7 december. Voor het vertrek van Kuipers.
Ik doelde niet op het vertrek van Kuipers, aan hem opvolgen valt geen eer te behalen, voor nog een half jaar in een demissionair kabinet dat aan alle kanten wordt tegengewerkt door de nieuwe coalitie in wording. Ik dacht aan het nieuwe kabinet als dat een zakenkabinet wordt.
amarna
15-01-2024 om 13:44
Nicole123 schreef op 15-01-2024 om 12:51:
[..]
Ik doelde niet op het vertrek van Kuipers, aan hem opvolgen valt geen eer te behalen, voor nog een half jaar in een demissionair kabinet dat aan alle kanten wordt tegengewerkt door de nieuwe coalitie in wording. Ik dacht aan het nieuwe kabinet als dat een zakenkabinet wordt.
Ok, duidelijk.
Marcel Levi's naam ging voordat Kuipers minister werd ook al rond.
Mocht hij het worden, dan inderdaad in een zakenkabinet. Volgens mij heeft hij weinig op met rechts.
Daglichtlamp
15-01-2024 om 14:39
Ik ben heel benieuwd welke aanbevelingen wel en welke niet gaan landen in het coalitieakkoord.
https://nos.nl/artikel/2505011-advies-aan-regering-matig-migratie-maar-voorkom-krimp-bevolking
Het rapport wordt gepresenteerd onder een ander politiek gesternte dan toen de commissie begon. De politieke partijen die nu om tafel zitten om te kijken of ze een nieuw kabinet kunnen vormen, staan stuk voor stuk achter het beperken van migratie. Toch is het de vraag of zij alle aanbevelingen van de commissie zullen willen overnemen.
Waarschijnlijk zal Pieter Omtzigt van NSC het streefcijfer van de commissie onderschrijven. Het advies komt neer op wat hij ook bepleit: sturen op een gematigd migratiesaldo. Ook de suggestie om scherper te kiezen welke opleidingen voor internationale studenten in het Engels worden gegeven zal op bijval kunnen rekenen.
Maar andere aanbevelingen, zoals investeren in werkgelegenheid en ondersteuning in andere landen, zullen vermoedelijk minder gehoor vinden. Volgens de commissie is dit nodig om opvang in de regio te ondersteunen, zodat de migratiedruk afneemt. Maar de VVD wil fors bezuinigen op ontwikkelingshulp en de PVV wil daar zelfs helemaal vanaf.
Fleurtje_5
16-01-2024 om 10:51
Facy66 schreef op 12-01-2024 om 18:16:
[..]
Dat is triest ik denk dat Ernst Kuijpers het echt niet verkeerd bedoelde.
Ik heb hier nog over zitten nadenken. Als hij zit zegt:
In een interview met vakblad Medisch Contact zei hij vorig jaar dat de Nederlandse zorg niet langer toonaangevend is. „We hebben lang de boodschap overeind gehouden: onze zorg staat op topniveau, wij hebben de beste zorg van Europa. En daar ben ik het niet mee eens.”
Hij vertrekt op stel en sprong, dan vraag ik me af 'is dat niet zoiets als eerste het zinkende schip verlaten in plaats van dat gat proberen te dichten?'
Ik denk dat hij het hart op de goede plek heeft, en ik vind het goed dat hij de zorg wou aanpakken. Maar gaat het met de zorg de goede kant op als je dan als arts dingen gaat schrappen? Dat je als arts zegt dat straks niet alles meer kan? Gaat het de goede kant op in de zorg als je personeel ontslaat of afdelingen in ziekenhuizen gaat sluiten? We vangen gezonde mensen van over de hele wereld op zodat ze veilig zijn. Maar zieken en ouderen die steeds meer hulp nodig hebben worden flink gekort, dat is toch ook niet zoals het hoort te zijn.
Daglichtlamp
16-01-2024 om 11:20
De kans dat minister Kuipers in het volgende kabinet kan blijven is nihil. Dus ook als hij nu gebleven was had hij geen verschil maar kunnen maken. (maar dat hij niet even gewacht heeft totdat zijn begroting behandeld werd vind ik niet netjes, maar hij zal wel een nieuwe baan hebben die echt strijdig is met zijn huidige functie, zodat hij niet anders kon dan direct aftreden).
Mija
16-01-2024 om 12:12
amarna schreef op 15-01-2024 om 13:44:
[..]
Ok, duidelijk.
Marcel Levi's naam ging voordat Kuipers minister werd ook al rond.
Mocht hij het worden, dan inderdaad in een zakenkabinet. Volgens mij heeft hij weinig op met rechts.
Als hij niks op heeft met rechts, kan hij ook niet in een ‘zakenkabinet’ gaan zitten. Uiteindelijk moeten ook ‘vakministers’ (natuurlijk!) politiek draagvlak voor hun beleid zien te verwerven in de tweede kamer. In veel gevallen zal hij daarbij steun van rechtse partijen nodig hebben.
Nicole123
16-01-2024 om 12:56
Fleurtje_5 schreef op 16-01-2024 om 10:51:
[..]
Ik heb hier nog over zitten nadenken. Als hij zit zegt:
In een interview met vakblad Medisch Contact zei hij vorig jaar dat de Nederlandse zorg niet langer toonaangevend is. „We hebben lang de boodschap overeind gehouden: onze zorg staat op topniveau, wij hebben de beste zorg van Europa. En daar ben ik het niet mee eens.”
Hij vertrekt op stel en sprong, dan vraag ik me af 'is dat niet zoiets als eerste het zinkende schip verlaten in plaats van dat gat proberen te dichten?'
Hij heeft met het Integraal Zorgakkoord heel goede dingen bereikt voor de zorg, binnen de mogelijkheden die er zijn. Hij heeft geen toverstokje om al die dingen die jij zou willen eventjes te doen zonder torenhoge kosten (zorgpremies) voor de maatschappij.
Op dit moment is het kabinet inderdaad een zinkend schip en kan hij helemaal geen grootse dingen meer doen. Ten eerste is het kabinet demissionair en ten tweede wordt zo'n beetje alles wat ze zouden willen doorvoeren (zeker als je van D66 bent) weggestemd door de nieuwe coalitie die nog geen coalitie is maar in de praktijk wel met elkaar al aan de touwtjes trekt. Als minister zit je er dan eigenlijk alleen nog maar om op de tent te passen.
Nicole123
16-01-2024 om 13:20
Fleurtje_5 schreef op 16-01-2024 om 10:51:
[..]
Maar gaat het met de zorg de goede kant op als je dan als arts dingen gaat schrappen? Dat je als arts zegt dat straks niet alles meer kan? Gaat het de goede kant op in de zorg als je personeel ontslaat of afdelingen in ziekenhuizen gaat sluiten?
Ja. Ik denk dat het de zorg ten goede komt als je het eerlijke plaatje schetst en bespreekbaar maakt of alles wat kan ook gewenst is, zoals we hier ook bespraken in de afgelopen pagina's. Als je met nieuwe peperdure technologie of medicijnen die vroeger nog niet bestonden een patiënt de kans op een paar maanden langer leven kunt bieden, moet dat dan ook per se? Willen we dat als samenleving, willen patiënten het zelf eigenlijk wel? Wat wil je hierin wel, wat niet, hoe maak je de zorg effectief én efficiënt? Als het aantal mensen dat gebruik maakt van thuiszorg door demografische ontwikkelingen stijgt van 500.000 naar 600.000, hoe pak je dat aan qua betaalbaarheid en personeel? Die moeilijke vraagstukken moet je aangaan, niet negeren met 'terug naar hoe het vroeger was, het komt allemaal door bezuinigingen!'.
En ja, ik denk dat het de zorg ten goede komt als soms bepaalde zorg geconcentreerd wordt en afdelingen in andere ziekenhuizen daarvoor sluiten. Want patiënten hebben meer aan een arts met echt goede expertise wat verder weg dan aan een arts die maar enkele soortgelijke patiënten per jaar behandelt dichtbij. De zorg aan kinderen met kanker is bijv 5 jaar geleden gecentreerd in Utrecht en dat heeft voor zover ik weet goed uitgepakt. Zie https://www.google.com/amp/s/www.rtvutrecht.nl/amp/nieuws/3540572/directeur-jubilerend-prinses-maxima-centrum-centreren-kinderkankerzorg-heeft-enorm-veel-voordelen
En personeel ontslaan, waar heb je het over? Er wordt momenteel helemaal in totaal geen personeel ontslagen, ze schreeuwen om nieuw personeel. Als jij ergens een nieuwsbericht opvist over ontslagen in 2015 of vast ook ergens nu wel dat er op een bepaalde specifieke plek om specifieke redenen ontslagen vallen dan zegt dat niets over de algemene situatie, enkel over het plaatje in jouw hoofd waar je feiten probeert bij te zoeken.
Daglichtlamp
16-01-2024 om 15:50
Je kunt ook denken, aangezien er nu over andere zaken gepraat wordt, zijn ze het blijkbaar eens geworden over de rechtstaat.
https://nos.nl/liveblog/2505102-gl-pvda-en-partij-voor-de-dieren-informateur-houdt-zich-niet-aan-afspraak
Onderhandelaars worden bijgepraat over financiën en economie
Bij de formatiegesprekken schuiven vanmiddag drie gasten aan: president Klaas Knot van De Nederlandsche Bank (DNB ), directeur Pieter Hasekamp van het Centraal Planbureau (CPB ) en secretaris-generaal Bas van den Dungen van het ministerie van Financiën. Zij zullen een toelichting geven op de stand van Nederland wat betreft financiën en economie.
Nicole123
16-01-2024 om 16:07
Daglichtlamp schreef op 16-01-2024 om 15:50:
Je kunt ook denken, aangezien er nu over andere zaken gepraat wordt, zijn ze het blijkbaar eens geworden over de rechtstaat.
https://nos.nl/liveblog/2505102-gl-pvda-en-partij-voor-de-dieren-informateur-houdt-zich-niet-aan-afspraak
Onderhandelaars worden bijgepraat over financiën en economie
Bij de formatiegesprekken schuiven vanmiddag drie gasten aan: president Klaas Knot van De Nederlandsche Bank (DNB ), directeur Pieter Hasekamp van het Centraal Planbureau (CPB ) en secretaris-generaal Bas van den Dungen van het ministerie van Financiën. Zij zullen een toelichting geven op de stand van Nederland wat betreft financiën en economie.
Er was volgens mij de vorige keer gesteld dat er meer transparantie zou moeten zijn richting de Tweede Kamer over het formatieproces. Maar of er harde afspraken gemaakt zijn over wat dat dan inhoudt betwijfel ik.
Goed overigens dat deze financiële deskundigen langskomen. Je kunt fantastische plannen maken, maar als je ze niet kunt betalen dan heb je Nederland blij gemaakt met een dode mus. Gebeurt dit trouwens altijd tijdens de formatie, dat DNB en CPB langskomen?
Daglichtlamp
16-01-2024 om 19:35
De VVD gaat toch voor de spreidingswet stemmen, ik ben heel benieuwd wat dat betekent voor de formatie.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.