Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Miraval
09-01-2024 om 23:06
Libertine schreef op 09-01-2024 om 23:01:
[..]
Ik snap werkelijk de causaliteit in dit soort zaken niet. Vermoed eerder dat het een soort cognitieve dissonantie is.
En doen alsof iedereen van alles wordt aangedaan en met extra kosten word opgezadeld? Dat is ook een vorm van framing. We kunnen ook eens dingen laten. Goed voor het klimaat en scheelt gewoon geld (vuurwerk, massa’s vlees eten, vliegen, kachel tikkie lager). Ik zeg win win. (Maar goed, dan zal er weer een traditie in het geding komen 😂)
Als je een auto nodig hebt om te werken dan is dat lastig ja als het steeds duurder worst om die auto te rijden. Als je je energierekening nauwelijks kunt betalen en daardoor in de winter je huis niet kunt verwarmen dan is dat pure armoede. Als je al 10 jaar op een wachtlijst staat voor een woning en er kan iet gebouwd worden oa door de stikstofregels dan schijt je daarvan ja.
Ik heb het niet eens over luxe zaken he? En dat soort dingen daar ergeren mensen zich aan. Ik heb ook al gezegd dat ik niet denk dat het terecht is maar dat ik het wel begrijp. Het is toch ook niet uit te leggen? En dat zijn dan maar 2 voorbeelden uit het Midden Oosten.
Jammer dat je mijn reactie wegzet als niet relevant en zelfs een grap maakt over traditie. Dat komt nogal verheven over naar mijn mening.
Libertine
09-01-2024 om 23:30
Miraval schreef op 09-01-2024 om 23:06:
[..]
Als je een auto nodig hebt om te werken dan is dat lastig ja als het steeds duurder worst om die auto te rijden. Als je je energierekening nauwelijks kunt betalen en daardoor in de winter je huis niet kunt verwarmen dan is dat pure armoede. Als je al 10 jaar op een wachtlijst staat voor een woning en er kan iet gebouwd worden oa door de stikstofregels dan schijt je daarvan ja.
Ik heb het niet eens over luxe zaken he? En dat soort dingen daar ergeren mensen zich aan. Ik heb ook al gezegd dat ik niet denk dat het terecht is maar dat ik het wel begrijp. Het is toch ook niet uit te leggen? En dat zijn dan maar 2 voorbeelden uit het Midden Oosten.
Jammer dat je mijn reactie wegzet als niet relevant en zelfs een grap maakt over traditie. Dat komt nogal verheven over naar mijn mening.
Een fors deel van Nederland heeft een vorstelijk leven. We wonen immers in het Bloemendaal van de wereld. Ja, er zijn mensen die het zwaar hebben momenteel. Maar daar kan niet heel Nederland zich voortdurend achter verschuilen, en tegelijk anderen erop wijzen het beter te moeten doen, en dat als voorwaarde te stellen voor ze zelf in beweging komen. Dat is wat mij betreft soms wel een grap waard ja.
Miraval
09-01-2024 om 23:35
Libertine schreef op 09-01-2024 om 23:30:
[..]
Een fors deel van Nederland heeft een vorstelijk leven. We wonen immers in het Bloemendaal van de wereld. Ja, er zijn mensen die het zwaar hebben momenteel. Maar daar kan niet heel Nederland zich voortdurend achter verschuilen, en tegelijk anderen erop wijzen het beter te moeten doen, en dat als voorwaarde te stellen voor ze zelf in beweging komen. Dat is wat mij betreft soms wel een grap waard ja.
En een even zo fors deel niet. Is afhankelijk.van toeslagen om rekeningen te kunnen betalen. Omdat wij volgens jou in het Bloemendaal van de wereld wonen mogen we niet klagen en moeten we altijd het goede voorbeeld geven?
Ik vind er helemaal niks grappigs aan.
Libertine
09-01-2024 om 23:44
Miraval schreef op 09-01-2024 om 23:35:
[..]
En een even zo fors deel niet. Is afhankelijk.van toeslagen om rekeningen te kunnen betalen. Omdat wij volgens jou in het Bloemendaal van de wereld wonen mogen we niet klagen en moeten we altijd het goede voorbeeld geven?
Ik vind er helemaal niks grappigs aan.
Is dat arme deel zo fors? Een snelle Google (cijfers cbs en Rabobank) geeft aan dat volgens de laatste cijfers het gemiddelde spaargeld in Nederland rond de 50k is. Dat is scheef verdeeld maar doorsnee is dat ruim 20k. 11% heeft geen spaargeld (en dat is absoluut problematisch) en 14% heeft minder dan 3500 euro (zorgelijk maar niet gelijk problematisch). Ik ben geen rekenwonder maar dan zeg ik: 75% van Nederland kan (zeer) prima leven en financieel gezien weinig te klagen.
Miraval
10-01-2024 om 00:04
Libertine schreef op 09-01-2024 om 23:44:
[..]
Is dat arme deel zo fors? Een snelle Google (cijfers cbs en Rabobank) geeft aan dat volgens de laatste cijfers het gemiddelde spaargeld in Nederland rond de 50k is. Dat is scheef verdeeld maar doorsnee is dat ruim 20k. 11% heeft geen spaargeld (en dat is absoluut problematisch) en 14% heeft minder dan 3500 euro (zorgelijk maar niet gelijk problematisch). Ik ben geen rekenwonder maar dan zeg ik: 75% van Nederland kan (zeer) prima leven en financieel gezien weinig te klagen.
Nou hoppa! 75% kan dus prima leven zonder toeslagen.
Als je je rekeningen niet kunt betalen zonder toeslagen dan ben je naar mijn mening niet rijk. Maar goed, ga jij dat maar verkondigen aan die 25% die dus geen spaargeld of nauwelijks spaargeld hebben. Dat ze niet moeten zeuren om hun opgelopen kosten voor energie, etenswaren, zorgverzekeringen en andere zaken.
ik zeg niet dat we arm zijn in Nederland. Sterker nog ik denk ook dat we het bijna allemaal wel goed hebben omdat we hier een sociaal vangnet hebben. Maar zonder dat vangnet zou het er heel anders uitzien.
En als je dan op allerlei kosten gejaagd wordt en moeite hebt om spaargeld op te bouwen en aan de andere kant allerlei klimaatonvriendelijke dingen ziet, dan begrijp ik waarom mensen daar ontevreden over zijn.
Libertine
10-01-2024 om 07:19
Miraval schreef op 10-01-2024 om 00:04:
[..]
Nou hoppa! 75% kan dus prima leven zonder toeslagen.
Als je je rekeningen niet kunt betalen zonder toeslagen dan ben je naar mijn mening niet rijk. Maar goed, ga jij dat maar verkondigen aan die 25% die dus geen spaargeld of nauwelijks spaargeld hebben. Dat ze niet moeten zeuren om hun opgelopen kosten voor energie, etenswaren, zorgverzekeringen en andere zaken.
ik zeg niet dat we arm zijn in Nederland. Sterker nog ik denk ook dat we het bijna allemaal wel goed hebben omdat we hier een sociaal vangnet hebben. Maar zonder dat vangnet zou het er heel anders uitzien.
En als je dan op allerlei kosten gejaagd wordt en moeite hebt om spaargeld op te bouwen en aan de andere kant allerlei klimaatonvriendelijke dingen ziet, dan begrijp ik waarom mensen daar ontevreden over zijn.
Ik begrijp ook waar ze ontevreden over zijn (ik werk notabene met mensen die in deze groep vallen). En zeg nergens dat zij niet moeten zeuren. In tegendeel. Daar moeten oplossingen voor komen zoals die er ook zijn geweest met oa de energietoeslag. En ook de toeslagen zijn een oplossing. Wat ik zeg is dat die 75% wat mij betreft kan stoppen zich te verschuilen achter die 25%. Stoppen met roepen dat we (!) het zo zwaar hebben in dit land (op kosten gejaagd en van alles wordt afgepakt) wijzen naar landen waar ze ogenschijnlijk contraproductieve besluiten nemen en dat aangrijpen om zelf niets te doen (en soms zelfs te klagen). Dát is wat ik zei in reactie op jouw bericht over onderbuik gevoelens waar je import van ijsblokjes en de bouw van een stadion aanhaalde. Maar goed, we dwalen af.
amarna
10-01-2024 om 08:02
Vuurwerk met oudennieuw een Nederlandse traditie?
Echt niet eerder ontstaan dan eind jaren 60!
Ik ben 65 en geboren in Rotterdam, dichtbij Katendrecht, een van eerste Chinatowns in ons land. Daar kochten kwajongens rotjes en (kleine) vuurpijlen. En ik kreeg een pakje sterretjes.
In de havens werden vanaf schepen lichtkogels en wat grotere vuurpijlen afgeschoten, dat was alle vuurwerk dat we kenden.
amarna
10-01-2024 om 08:20
Ook is Sinterklaas ons niet "afgepakt".
Al heel lang voordat sprake was van racistische ZP werd de kerstman met bijbehorende kadootjes steeds populairder. Toen ik kind was in de jaren 60 kenden we kerstman en kerstkadootjes alleen van tv en film. En steeds meer gezinnen vervingen sintkadoos door kerst. Dankzij Amerikaanse commercie.
Over commercie gesproken.
Wie had 50 jaar geleden van Valentijnsdag gehoord? Dat was een gelegenheid om een geheime liefde een kaart te sturen, meer niet. Nu worden geliefden overladen met rozen en etentjes. Niks mis mee, maar het is puur commercieel.
Met moederdag vroeger werd voor moeder gekookt en werd ze verrast met een macaroniketting of zelf gekleid bonbonschaaltje. Van flessen Chanel nr 5, wellnessbehandelingen of oorbellen van Lucardi was geen sprake.
Van Halloween had niemand gehoord.
En al helemaal niet van genderrevealparties, babyshowers, bridalshowers, vrijgezellenweekenden.
Dat commerciele uit de VS overgewaaide gedoe staat me vaak tegen.
Gelukkig zijn er ook nog steeds onze bescheiden beschuit-met-muisjes en zelfgebakken oliebollen! Ook het uitdelen van zelfgebakken koekjes bij het suikerfeest (zoals mijn Marokkaanse collega doet) vind ik leuke (nieuwe) traditie.
Waarmee ik maar zeggen wil: sinterklaas wordt ons niet "afgepakt" maar is langzamerhand vervangen door de door onszelf geintroduceerde commerciele kerstman.
Niemand die er problemen mee heeft als de zwart geschminkte buurman bij jou de kadootjes komt brengen.
Zijn die "officiele" roetveegpieten nou echt zo erg?
Daglichtlamp
10-01-2024 om 08:30
Miraval schreef op 10-01-2024 om 00:04:
[..]
Als je je rekeningen niet kunt betalen zonder toeslagen dan ben je naar mijn mening niet rijk.
Maar als je als land vrijwel iedereen die moeite heeft met het betalen van hun rekeningen toeslagen kunt geven zodat ze wel hun rekening kunnen betalen dan ben je als land wel rijk. Ik mis gewoon soms dankbaarheid dat wij geluk hebben om in een rijk land te wonen.
(en ja ik ben meer links dan rechts, al ben ik tegen het laten oplopen van de staatsschuld, dus de rijkdom die we hier hebben moeten we eerlijker verdelen dan dat we nu doen).
Zilver_gray
10-01-2024 om 08:45
amarna schreef op 10-01-2024 om 08:20:
Ook is Sinterklaas ons niet "afgepakt".
Al heel lang voordat sprake was van racistische ZP werd de kerstman met bijbehorende kadootjes steeds populairder. Toen ik kind was in de jaren 60 kenden we kerstman en kerstkadootjes alleen van tv en film. En steeds meer gezinnen vervingen sintkadoos door kerst. Dankzij Amerikaanse commercie.
Over commercie gesproken.
Wie had 50 jaar geleden van Valentijnsdag gehoord? Dat was een gelegenheid om een geheime liefde een kaart te sturen, meer niet. Nu worden geliefden overladen met rozen en etentjes. Niks mis mee, maar het is puur commercieel.
Met moederdag vroeger werd voor moeder gekookt en werd ze verrast met een macaroniketting of zelf gekleid bonbonschaaltje. Van flessen Chanel nr 5, wellnessbehandelingen of oorbellen van Lucardi was geen sprake.
Van Halloween had niemand gehoord.
En al helemaal niet van genderrevealparties, babyshowers, bridalshowers, vrijgezellenweekenden.
Dat commerciele uit de VS overgewaaide gedoe staat me vaak tegen.
Gelukkig zijn er ook nog steeds onze bescheiden beschuit-met-muisjes en zelfgebakken oliebollen! Ook het uitdelen van zelfgebakken koekjes bij het suikerfeest (zoals mijn Marokkaanse collega doet) vind ik leuke (nieuwe) traditie.Waarmee ik maar zeggen wil: sinterklaas wordt ons niet "afgepakt" maar is langzamerhand vervangen door de door onszelf geintroduceerde commerciele kerstman.
Niemand die er problemen mee heeft als de zwart geschminkte buurman bij jou de kadootjes komt brengen.
En behalve dat, je bepaalt zelf of je mee wil doen met al die zg commerciële gezelligheid. Ik vind bijvoorbeeld Valentijnsdag niet perse nodig, doe daar niks aan. Maar paarse vrijdag daarentegen daar sta ik zeker bij stil. Daar hadden we vroeger ook nog nooit van gehoord.
Nicole123
10-01-2024 om 09:06
Miraval schreef op 09-01-2024 om 22:21:
[..]
Nee dat maakt voor de pakkans niks uit helaas maar wel voor de straf als ze dan gepakt worden. Als het onder wapenbezit valt dan zal die zwaarder zijn.
En misschien klopt het hoor. Wat ze zeggen. Maar je bent toch wel met mij eens dat mijn voorbeeld van nog geen 2 jaar celstraf voor poging tot moord een lachertje is? En sommige mensen hebben het recht verspeelt om weer een normaal leven op te kunnen bouwen in de maatschappij. Maar goed daarin verschillen we van mening en dat mag natuurlijk. Nu is het wel zo dat er binnen de gevangenis een hele subcultuur heerst waar je inderdaad niet beter van wordt. Dus wat mij betreft toch ook wel een taak voor de reclassering. Onder begeleiding weer naar huis maar wij zoeken het werk voor je bijvoorbeeld.
In mijn eerste emotie denk ik hetzelfde ja: 2 jaar celstraf na poging tot moord is een lachertje. Strenger straffen die handel. Maar dat is vooral mijn onderbuikgevoel. Als ik iets dieper nadenk weet ik dat je veel meer informatie nodig hebt om over deze dingen iets te kunnen zeggen. Wat bijvoorbeeld als degene die dit deed aan schizofrenie lijkt en wanen heeft? Ook zeker een gevaar voor de maatschappij, maar zoiemand en daarmee de maatschappij heeft wellicht meer aan medicijnen en heel goede begeleiding dan aan een lange celstraf. Wat als de verdachte weliswaar verdacht werd van die poging tot moord, maar het bewijs niet hard was en de straf uiteindelijk was voor geweld of lidmaatschap van een criminele organisatie? Je wilt ook niet iemand onterecht lang opsluiten, toch? Wat heeft in een specifiek geval een kortere of langere of zelfs geen gevangenisstraf voor gevolgen voor de maatschappij? Het gaat daarbij niet enkel om vergelding en een tijd van een gevaar verlost zijn, maar ook op de kans op recidive. Jouw en mijn eerste sentiment is 'dat zal ze leren!', maar zoals je zelf al aangeeft leren ze in de gevangenis vaak juist de verkeerde dingen, de verkeerde mensen kennen. Ik kan dat persoonlijk allemaal niet overzien en beoordelen, een rechter wel. Het is in mijn ogen een groot goed dst we een rechtsstaat hebben met een eerlijk proces, waarin de rechter heel goed naar dit soort dingen kijkt. We moeten volgens mij oppassen met dit soort dingen puur op basis van onze eerste emoties en zeer beperkte kennis beter te weten. Dat is ook precies waar dst stuk van Chris Klomp over gaat.
Miraval
10-01-2024 om 09:13
Nicole123 schreef op 10-01-2024 om 09:06:
[..]
In mijn eerste emotie denk ik hetzelfde ja: 2 jaar celstraf na poging tot moord is een lachertje. Strenger straffen die handel. Maar dat is vooral mijn onderbuikgevoel. Als ik iets dieper nadenk weet ik dat je veel meer informatie nodig hebt om over deze dingen iets te kunnen zeggen. Wat bijvoorbeeld als degene die dit deed aan schizofrenie lijkt en wanen heeft? Ook zeker een gevaar voor de maatschappij, maar zoiemand en daarmee de maatschappij heeft wellicht meer aan medicijnen en heel goede begeleiding dan aan een lange celstraf. Wat als de verdachte weliswaar verdacht werd van die poging tot moord, maar het bewijs niet hard was en de straf uiteindelijk was voor geweld of lidmaatschap van een criminele organisatie? Je wilt ook niet iemand onterecht lang opsluiten, toch? Wat heeft in een specifiek geval een kortere of langere of zelfs geen gevangenisstraf voor gevolgen voor de maatschappij? Het gaat daarbij niet enkel om vergelding en een tijd van een gevaar verlost zijn, maar ook op de kans op recidive. Jouw en mijn eerste sentiment is 'dat zal ze leren!', maar zoals je zelf al aangeeft leren ze in de gevangenis vaak juist de verkeerde dingen, de verkeerde mensen kennen. Ik kan dat persoonlijk allemaal niet overzien en beoordelen, een rechter wel. Het is in mijn ogen een groot goed dst we een rechtsstaat hebben met een eerlijk proces, waarin de rechter heel goed naar dit soort dingen kijkt. We moeten volgens mij oppassen met dit soort dingen puur op basis van onze eerste emoties en zeer beperkte kennis beter te weten. Dat is ook precies waar dst stuk van Chris Klomp over gaat.
In dit geval geen geestesziekte, op klaarlichte dag in een woonwijk met voorbedachte rade een pistool afschieten op een rijdende auto. Dus niets van wat jij noemt wat een lagere straf rechtvaardigt. Een "normale" man die uit woede en vergelding eigen rechter wilde spelen.
Nicole123
10-01-2024 om 09:15
amarna schreef op 10-01-2024 om 08:20:
Waarmee ik maar zeggen wil: sinterklaas wordt ons niet "afgepakt" maar is langzamerhand vervangen door de door onszelf geintroduceerde commerciele kerstman.
Het is ook maar net wat je er zelf van maakt. Niemand verbiedt het om sinterklaas te vieren, niemand verplicht je om kerst met cadeaus te vieren. Wij vieren met ons gezin Sinterklaas en kerst nog net zo als ik als kind zelf vroeger deed. Alleen dan zien mijn kinderen roetveegpieten op tv, school en in het dorp ipv hele zwarte en dat is geen enkel punt gebleken. Kinderen liggen hier echt niet wakker van, het zijn de ouders (of soms niet eens ouders) die er zo'n drama van maken. Verder is het nog precies hetzelfde bij ons, met een zak cadeaus, Sint op school, de aankomst bezoeken of kijken en met kerst naar de kerk en familie, zonder cadeaus. Aan Valentijnsdag, Halloween, black friday, Gay Pride, baby showers en gender reveals doe ik niet, maar als een ander dat wel wil: prima. Je hoeft helemaal niet mee met de commercie en de politiek heeft hier inderdaad erg weinig mee te maken.
Miraval
10-01-2024 om 09:18
Daglichtlamp schreef op 10-01-2024 om 08:30:
[..]
Maar als je als land vrijwel iedereen die moeite heeft met het betalen van hun rekeningen toeslagen kunt geven zodat ze wel hun rekening kunnen betalen dan ben je als land wel rijk. Ik mis gewoon soms dankbaarheid dat wij geluk hebben om in een rijk land te wonen.
(en ja ik ben meer links dan rechts, al ben ik tegen het laten oplopen van de staatsschuld, dus de rijkdom die we hier hebben moeten we eerlijker verdelen dan dat we nu doen).
Oohhh ik ben zeker dankbaar hoor dat ik in Nederland woon. Ik ben ook trots op mijn Nederlandsschap. Ik vraag me alleen af hoe lang alles betaalbaar gaat blijven. Het hele sociale stelsel. En door meer belastingen te heffen bij de middeninkomens, rijkeren en ondernemers wordt het wel erg eenzijdig.
Ik heb soms een beetje het idee dat ik aan het werken ben om een ander de mogelijkheid te geven minder of niet te werken. Zullen vast ook weer onderbuikgevoelens zijn maar zoals ik al eerder heb gezegd, ik ga erop achteruit aankomend jaar waar iedere werknemer in loondienst erop vooruit gaat. En dat met al 13 jaar VVD aan het roer. Dus hoe rechts is het beleid eigenlijk geweest de afgelopen jaren?
Libertine
10-01-2024 om 09:27
Miraval schreef op 10-01-2024 om 09:18:
[..]
Oohhh ik ben zeker dankbaar hoor dat ik in Nederland woon. Ik ben ook trots op mijn Nederlandsschap. Ik vraag me alleen af hoe lang alles betaalbaar gaat blijven. Het hele sociale stelsel. En door meer belastingen te heffen bij de middeninkomens, rijkeren en ondernemers wordt het wel erg eenzijdig.
Ik heb soms een beetje het idee dat ik aan het werken ben om een ander de mogelijkheid te geven minder of niet te werken. Zullen vast ook weer onderbuikgevoelens zijn maar zoals ik al eerder heb gezegd, ik ga erop achteruit aankomend jaar waar iedere werknemer in loondienst erop vooruit gaat. En dat met al 13 jaar VVD aan het roer. Dus hoe rechts is het beleid eigenlijk geweest de afgelopen jaren?
Daar gaan vooral de mensen met een minimum inkomen op vooruit (die 25% hoop ik) dus dat lijkt me alleen maar iets om toe te juichen. En een ander deel van de mensen die werken, in de ggz zorg bijvoorbeeld, is de verhoging niet eens voldoende om de inflatie te compenseren. Dus feitelijk gaan zij er ook op achteruit.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.