Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

_Audrey schreef op 08-01-2024 om 15:19:

[..]

Hahaha, als Wilders of zijn kiezers zo doen is het polariserend en schandalig, maar bij een persoon uit de goede linkse bubbel is het wel geoorloofd en zelfs van belang. Hoe hypocriet.

Huh? Er heeft toch niemand gezegd dat het geoorloofd is of zelfs van belang?

Ik zit in dezelfde linkse (verre van goede) bubbel als hij, en ben het inhoudelijk met hem eens, maar ik zou nooit de taal en woorden kiezen die hij verkiest. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

08-01-2024 om 16:24

[..]

Hahaha, als Wilders of zijn kiezers zo doen is het polariserend en schandalig, maar bij een persoon uit de goede linkse bubbel is het wel geoorloofd en zelfs van belang. Hoe hypocriet.

Wie beweert dat dan? 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

08-01-2024 om 16:27 Topicstarter

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/wetsvoorstellen/detail?cfg=wetsvoorsteldetails&qry=wetsvoorstel%3A33369
Dit wetsvoorstel om groepsbelediging en het aanzetten tot haat niet langer strafbaar te stellen is niet ingetrokken door de PVV.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

08-01-2024 om 16:30

Daglichtlamp schreef op 08-01-2024 om 16:27:

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/wetsvoorstellen/detail?cfg=wetsvoorsteldetails&qry=wetsvoorstel%3A33369
Dit wetsvoorstel om groepsbelediging en het aanzetten tot haat niet langer strafbaar te stellen is niet ingetrokken door de PVV.

Waren dat niet precies de punten waarop Wilders zelf was aangeklaagd? 

[..]

Ik vind het juist met 2 maten meten dat alle grove, ophitsende en beledigende teksten van Wilders door sommigen hier afgedaan worden als 'alleen maar een beetje lomp verwoord', maar dezelfde mensen deze opinietekst in een krant over de PVV écht niet vinden kunnen. Ik vind het beide een heel nare toon en onnodig polariserend, maar van een politicus die daadwerkelijk het beleid van het land gaat bepalen een heel stuk erger dan van iemand die enkel een opiniërend stuk in een krant schrijft. Wie de beledigingen van Wilders dikke prima vindt is in mijn ogen hypocriet als hij ze zelf omgekeerd niet kan incasseren.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

08-01-2024 om 18:31

Fleurtje_5 schreef op 08-01-2024 om 14:03:

[..]

Dat heeft met vandalisme te maken en niet met vuurwerk. Laat mensen die vuurwerk kopen een verklaring van goed gedrag én hun ID voorleggen als ze een vuurpijl in hun handen krijgen.

Lees wat Wilders ervan vind:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/101250941/politiek-woedend-over-geweld-tegen-hulpverleners-alle-perken-te-buiten

"Guns don't kill people, people do." 

Zonder vuurwerk is er geen vuurwerkvandalisme. 

Met een volledig verbod is het vele malen makkelijker om overtreders op te sporen en aan te pakken dan met de huidige regels waarbij het vaak lastig is om legaal van illegaal te onderscheiden.

Fleurtje_5 schreef op 08-01-2024 om 14:20:

[..]

En wat als vuurwerk word verboden? Is het dan voorbij? Hulpverleners worden het hele jaar door aangevallen. Ook als het vuurwerk allang voorbij is. Er moet veel strenger worden opgetreden als hulpverleners (maar ook gewone mensen) bedreigd worden.

Roepen dat het onacceptabel is en er strenger moet worden gestraft klinkt goed maar helpt niet. Ze roepen dat elk jaar, helpt het? De straffen voor het belagen van de politie zijn al hoog, dat is het punt niet. Het punt is de pakkans en het bewijzen. Er zijn maar 200 mensen opgepakt en bij de meerderheid daarvan zal waarschijnlijk niet bewezen kunnen worden dat zij degenen waren die iets naar de politie gegooid hebben. Als ze beweren dat ze er alleen maar bij stonden zal de rechter veelal niks kunnen. Je moet dit daarom in de kiem smoren en het voorkómen. Door de verkoop en het bij je hebben van vuurwerk te verbieden. De politie vraagt daar niet voor niets om. Nogmaals:

https://nos.nl/artikel/2503562-politie-wil-landelijk-vuurwerkverbod-afsteken-leidt-tot-wetteloosheid

Alleen een landelijk vuurwerkverbod helpt om rellen, schade en gewonde agenten tijdens de jaarwisseling enigszins te voorkomen. Dat zegt Frank Paauw, korpschef van Amsterdam en landelijk verantwoordelijk voor het voorkomen van geweld tegen de politie.

"De incidenten die we tegenkomen hebben altijd te maken met het afsteken van vuurwerk", zegt Paauw. "Het creëert een sfeer van wetteloosheid." Het optreden van agenten wordt bemoeilijkt doordat zij niet kunnen zien of er sprake is van legaal of illegaal vuurwerk.

[..]

Ik vind het persoonlijk niet constructief om polariserende taal uit te slaan, ook niet als Sander Schimmelpenninck het doet. Maar ik vind het wel een verschil maken of je een politicus bent of een opiniemaker. Zoals het politieke systeem in Nederland werkt, moeten politici er met elkaar uit zien te komen en aan burgers laten zien hoe je op een constructieve manier verschillen overbrugt. Sander Schimmelpenninck heeft die rol niet. Die is dus ‘gewoon’ een l*l met een scherpe tong. Maar Wilders is een politicus wiens idee van leiderschap is om de verdeeldheid aan te wakkeren tussen de mensen die hij zou willen besturen in plaats van zich in te zetten om verschillen te overbruggen. Dat heeft veel vergaandere consequenties en is daarom erger.

Nicole123 schreef op 08-01-2024 om 18:18:

[..]

Voor een vuurwerkverbod

O, dat lees ik nu pas!  Ik begreep er al niets van

Gebruikersnaaminvullen schreef op 08-01-2024 om 13:48:

Jeetje, valt het vuurwerkverbod nu ook al onder links of rechts? Ik vind dat het tijd wordt dat er eens gekeken wordt naar hoeveel last mensen en dieren ervan hebben. Het gaat me helemaal niet of het links of rechtse mensen zijn die het afsteken.

En over voetbal, misschien kunnen die voetballers en clubs zelf de beveiliging gaan bekostigen. Er gaat zo enorm veel geld in om, dat moet wel op te brengen zijn voor ze.

Het gaat inderdaad niet om linkse of rechtse mensen die het afsteken. Ik ken zelf ook wel mensen die links stemmen en vuurwerk afsteken. Wel is het zo dat alle rechtse partijen (waaronder de 4 beoogde regeringspartijen) plus de SP tegen een vuurwerkverbod zijn. Met bij de VVD vooral het argument van liberaal beleid / vrijheid / geen betutteling en bij de PVV vooral het argument van de Nederlandse traditie (al is het dat niet, het is een door migranten geïmporteerde Chinese traditie). Ik denk wel dat dit voor het merendeel van de kiezers geen breekpunt is en er dus zat VVD en PVV kiezers zijn die om een vuurwerkverbod geen traan zullen laten of die voor hun angstige huisdier liever vandaag dan morgen een verbod op vuurwerk zien en D66 of PvdA/GL kiezers die het juist een enorm gemis zouden vinden als vuurwerk zou worden afgeschaft.

En eens dat die clubs zelf de beveiliging zouden mogen bekostigen. Hetzelfde optreden als politie en ME mag natuurlijk niet als beveiligen, maar laat ze maar betalen voor de benodigde politie inzet inderdaad.

Tegen de spreidingswet zijn, tegen een vuurwerkverbod, maar wel heel hard roepen hoe verschrikkelijk het allemaal is...

felija schreef op 08-01-2024 om 19:08:

Tegen de spreidingswet zijn, tegen een vuurwerkverbod, maar wel heel hard roepen hoe verschrikkelijk het allemaal is...

Ja, dat begrijp ik dus niet inderdaad. Dan vragen zo'n burgemeester van Ter Apel en zo'n korpschef heel expliciet om een maatregel die hen echt uit de brand helpt en ook goed en snel haalbaar is, maar nee hoor, dat willen ze niet. En maar blijven roepen hoe vreselijk ze het vinden, op een toon alsof alleen zij dat zo zien en anderen dat geweld allemaal maar prima vinden. Harde taal uitslaan over het land uitzetten of keihard aanpakken, terwijl dat helemaal geen realistische oplossingen zijn. Ik vraag me af of die politici en hun kiezers wel echt oplossingen willen. Of willen ze vooral hun ongenoegen spuien, lekker boos zijn en een leider die die boosheid lekker fel verwoord?

Nicole123 schreef op 08-01-2024 om 19:02:

[..]

Het gaat inderdaad niet om linkse of rechtse mensen die het afsteken. Ik ken zelf ook wel mensen die links stemmen en vuurwerk afsteken. Wel is het zo dat alle rechtse partijen (waaronder de 4 beoogde regeringspartijen) plus de SP tegen een vuurwerkverbod zijn. Met bij de VVD vooral het argument van liberaal beleid / vrijheid / geen betutteling en bij de PVV vooral het argument van de Nederlandse traditie (al is het dat niet, het is een door migranten geïmporteerde Chinese traditie). Ik denk wel dat dit voor het merendeel van de kiezers geen breekpunt is en er dus zat VVD en PVV kiezers zijn die om een vuurwerkverbod geen traan zullen laten of die voor hun angstige huisdier liever vandaag dan morgen een verbod op vuurwerk zien en D66 of PvdA/GL kiezers die het juist een enorm gemis zouden vinden als vuurwerk zou worden afgeschaft.

En eens dat die clubs zelf de beveiliging zouden mogen bekostigen. Hetzelfde optreden als politie en ME mag natuurlijk niet als beveiligen, maar laat ze maar betalen voor de benodigde politie inzet inderdaad.

Ik hou ook niet van betutteling, en bij veel zaken zal ik m'n hakken in het zand zetten, maar vuurwerk is schadelijk gebleken op zoveel gebieden. Niet alleen siervuurwerk met beleid afgestoken, maar ook die gasten die geweld gebruiken tegen hulpverleners. Met name dat laatste wordt steeds erger. Verzekeringspremies die omhoog gaan vanwege de kosten, schade aan zaken van het Rijk waar de belastingbetaler uiteindelijk voor opdraait, en je zal je huis of auto maar in de fik zien vliegen. 

Ik kan echt wel genieten van een mooie vuurwerkshow, maar liever geen vuurwerk dan vuurwerk in handen van een paar halve zolen.

Deze droneshow vind ik geweldig gedaan. 

https://youtu.be/hNcMDoBmhGA?feature=shared

Libertine schreef op 08-01-2024 om 15:06:

[..]

Wellicht dat Schimmelpenninck, net als Wilders, het van belang vindt te zeggen waar (zij vinden) dat het op staat 😏

Wat bijzonder dat er voor jou blijkbaar een verschil is, in wie welke uitspraak doet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.