Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
felija
07-01-2024 om 16:15
Fleurtje_5 schreef op 07-01-2024 om 13:25:
[..]
Duidelijke statistieken van CBS. Niks lastigs aan.
Ik mis wel een regeltje over "geweld tegen politie". Dat zal ik er even bij halen:
https://www.politie.nl/nieuws/2023/april/4/00-jaarcijfers-gtpa-2022.html 04-04-2023
Bijna 13.000 keer geweld tegen politie in 2022
Politiemedewerkers kregen vorig jaar zo’n 13.000 keer te maken met agressie en geweld. Het aantal incidenten is de laatste jaren nagenoeg gelijk, maar het zijn er veel te veel.
Men noemt het aantal incidenten 'nagenoeg gelijk' of 'stabiel' omdat het jaar daarvoor (en ook het jaar daarvoor) ook al veel teveel geweld was tegen politie:
Desondanks is het aantal politiemensen dat vorig jaar met agressie en geweld werd geconfronteerd stabiel ten opzichte van het jaar ervoor: in 2021 werden 12.940 meldingen gedaan
Eerder zei je dat je niets met cijfertjes hebt, en grafieken maar onduidelijk vond, maar gelukkig valt dat blijkbaar toch wel mee.
felija
07-01-2024 om 16:19
Fleurtje_5 schreef op 07-01-2024 om 14:13:
[..]
O nou moet ik gerustgesteld zijn zeker. "De maatschappij dat ben jij" is een tekenfilmpje? De politie zijn ook gewone mensen met een gezin.
https://www.omroepwest.nl/nieuws/4795182/agenten-proberen-plunderingen-te-voorkomen-worden-belaagd-met-cobras-zelden-meegemaakt 6 jan.'2024 Agenten proberen plunderingen te voorkomen, worden belaagd met cobra's: 'Zelden meegemaakt ''Ik ben inmiddels twintig jaar bij de politie, maar dit heb ik zelden meegemaakt.' Het leek wel even oorlog tijdens de jaarwisseling rondom de Debussyflat in Delft.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5427109/politie-jaarwisseling-bekogelen-vuurwerk-hulpverleners 1 jan.2024 De politie noemt de jaarwisseling 'een drukke nacht met heftige incidenten'. Zeker 200 mensen zijn aangehouden, veel agenten zijn gewond geraakt.
https://nos.nl/artikel/2503472-scherpe-reacties-op-geweld-tegen-hulpdiensten-politie-diep-teleurgesteld 1 jan. 2024. Groepen mensen met bivakmutsen die de confrontatie opzochten met de politie en brandweerlieden die bekogeld werden met vuurwerk.
En vervolgens zijn BBB en PVV tegen een vuurwerkverbod, schiet mij maar lek.
Nicole123
07-01-2024 om 16:22
Gebruikersnaaminvullen schreef op 07-01-2024 om 15:30:
[..]
Een dalende criminaliteit zegt iets over gemiddelde. Waar het een minder wordt kan het andere toenemen. In dat lijstje uit je link staan ook zaken die verdrievoudigd zijn.
Dat zegt Daglichtlamp juist, dat bepaalde onderdelen van criminaliteit, zoals geweld tegen politie, inderdaad toenemen. En dat het antwoord daarop niet is om het gezag van instanties als de rechterlijke macht en het parlement ter discussie te stellen, integendeel. Het antwoord is wel het luisteren naar oplossingen van de politie, bijv. het vuurwerkverbod dat zij graag willen, maar dat willen Wilders & zijn coalitiepartners dan weer niet. Net weer zoals bij de spreidingswet, wel heel hard gillen over hoe erg het allemaal is en hoe slecht andere mensen zijn, maar niet luisteren naar wat de burgemeester en inwoners van Ter Apel willen en dingen die realistisch zijn en de situatie daadwerkelijk verbeteren tegenhouden. De politie en ook de burgers schieten in de praktijk helemaal niks op met een regering Wilders. Aan roepen hoe erg het is zonder er iets aan te (kunnen) doen hebben we niks.
felija
07-01-2024 om 16:25
Nicole123 schreef op 07-01-2024 om 16:22:
[..]
Dat zegt Daglichtlamp juist, dat bepaalde onderdelen van criminaliteit, zoals geweld tegen politie, inderdaad toenemen. En dat het antwoord daarop niet is om het gezag van instanties als de rechterlijke macht en het parlement ter discussie te stellen, integendeel. Het antwoord is wel het luisteren naar oplossingen van de politie, bijv. het vuurwerkverbod dat zij graag willen, maar dat willen Wilders & zijn coalitiepartners dan weer niet. Net weer zoals bij de spreidingswet, wel heel hard gillen over hoe erg het allemaal is en hoe slecht andere mensen zijn, maar niet luisteren naar wat de burgemeester en inwoners van Ter Apel willen en dingen die realistisch zijn en de situatie daadwerkelijk verbeteren tegenhouden. De politie en ook de burgers schieten in de praktijk helemaal niks op met een regering Wilders. Aan roepen hoe erg het is zonder er iets aan te (kunnen) doen hebben we niks.
Gebruikersnaaminvullen
07-01-2024 om 16:39
Nicole123 schreef op 07-01-2024 om 16:22:
[..]
Hup, en weer een sneer richting Wilders. Waarom zeg je niet gewoon dat de meerderheid niet voor een vuurwerkverbod is? Alles wordt maar aangegrepen om Wilders in z'n schoenen te schuiven.
VVD, CDA, PVV, SP, FvD, JA21, Van Haga en BBB, samen 86 van de 150 zetels, blijven tegen een verbod.
ShowyHummingbird30
07-01-2024 om 16:41
Zowel politie als artsen vragen om een verbod. Maar de rechtse partijen in de tweede kamer willen niet. Zo beter?
Gebruikersnaaminvullen
07-01-2024 om 16:44
Coreopsis schreef op 07-01-2024 om 16:41:
Zowel politie als artsen vragen om een verbod. Maar de rechtse partijen in de tweede kamer willen niet. Zo beter?
Ook al een rechts en links hokjesdenker. Wees er maar trots op.
ShowyHummingbird30
07-01-2024 om 16:52
Het blijft fascinerend om te zien hoe mensen zich wenden tot drogredenen en op-de-man opmerkingen als de inhoudelijke argumenten op zijn.
felija
07-01-2024 om 16:58
Gebruikersnaaminvullen schreef op 07-01-2024 om 16:39:
[..]
Hup, en weer een sneer richting Wilders. Waarom zeg je niet gewoon dat de meerderheid niet voor een vuurwerkverbod is? Alles wordt maar aangegrepen om Wilders in z'n schoenen te schuiven.
VVD, CDA, PVV, SP, FvD, JA21, Van Haga en BBB, samen 86 van de 150 zetels, blijven tegen een verbod.
Wilders is toch de grote winnaar? Veel mensen hebben op hem gestemd en willen hem als premier, logisch toch dat alle ogen gericht zijn op hem?
Hij roept telkens A en doet vervolgens B.
En ja, de partijen die jij opnoemt zijn op één na allemaal rechts, dat heb ik zelf ook niet verzonnen.
Poezel_en_Wip
07-01-2024 om 17:21
Gebruikersnaaminvullen schreef op 07-01-2024 om 16:44:
[..]
Wat onaangenaam dit.
Gebruikersnaaminvullen
07-01-2024 om 17:32
Coreopsis schreef op 07-01-2024 om 16:52:
Het blijft fascinerend om te zien hoe mensen zich wenden tot drogredenen en op-de-man opmerkingen als de inhoudelijke argumenten op zijn.
Op de man? Drogreden? Lees het hele topic nog eens door.
Libertine
07-01-2024 om 17:33
@gebruikersnaaminvullen: hoe zou jij het verwoorden dan als we niet over links over rechts mogen praten omdat dat in hokjes denken is?
Daglichtlamp
07-01-2024 om 17:37
Gebruikersnaaminvullen schreef op 07-01-2024 om 16:44:
[..]
Waarom zou het zijn dat Wilders onderhandeld met vooral rechtse partijen in plaats van met de andere winnaar van de verkiezingen?
Ja Groenlinks-PvdA sluit de PVV uit, maar volgens mij is dat omgekeerd ook het geval.
Nicole123
07-01-2024 om 17:39
Gebruikersnaaminvullen schreef op 07-01-2024 om 16:39:
[..]
Klopt, alle rechtse partijen plus de SP willen geen vuurwerkverbod. Waarom ik het heb over Wilders en zijn coalitiepartners (misschien las je daar even overheen) is omdat zij het beleid van de komende 4 jaar zullen gaan bepalen. Met z'n vieren, waarbij de PVV, Wilders dus, als grootste partij de grootste stempel zal drukken op het beleid. Dus ik kan ook wel focussen op dat de SP, CDA, FvD of van Haga met zijn schaduwzetel het niet willen, maar die hebben niet veel in te brengen op dit vlak de komende jaren. De toekomstige regering wel en de verwachting is dat dat een PVV-BBB-NSC-VVD coalitie zal worden. En deze coalitie wil dus geen vuurwerkverbod, dus de komende 4 jaar zal het er niet komen, dat is alles wat ik wilde zeggen. Ik verwacht eerder nog dat onder het motto van 'Nederlandse Tradities' ze een verbod op een vuurwerkverbod zullen instellen, dus dat burgemeesters plaatselijk geen vuurwerkverbod meer mogen instellen.
Nicole123
07-01-2024 om 18:00
En het gaat me dus naast Wilders net zo goed om bijv Yeşilgöz en Omtzigt, die meteen boos twitteren dat het geweld onacceptabel is, maar er iets aan willen doen, ho maar. Of Van der Plas, die zegt tegen een vuurwerkverbod te zijn en als oplossing ziet om met de politie om tafel te gaan. Terwijl wat de politie als oplossing ziet al lang duidelijk is: een vuurwerkverbod.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.