Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Ik las gisteren dat er een discussie is ontstaan met als onderwerp:

FVD wisselt tijdelijk van Tweede Kamerleden. Kan dat zomaar?

Tijdelijk uit de Tweede Kamer? De kiezer bepaalt hoe de zetels verdeeld worden, niet de partij, stelt John Bijl. Formeel mag het, reageert Bert van den Braak.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

06-01-2024 om 12:19 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 06-01-2024 om 12:02:

Ik las gisteren dat er een discussie is ontstaan met als onderwerp:

FVD wisselt tijdelijk van Tweede Kamerleden. Kan dat zomaar?

Tijdelijk uit de Tweede Kamer? De kiezer bepaalt hoe de zetels verdeeld worden, niet de partij, stelt John Bijl. Formeel mag het, reageert Bert van den Braak.

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/01/05/fvd-wisselt-tijdelijk-van-tweede-kamerleden-kan-dat-zomaar-a4186109/appview

Freek Jansen neemt een risico. Als Van Houwelingen straks weigert om weer op te stappen heeft hij geen poot om op te staan, opgestaan is letterlijk plaats vergaan.

Zelf hoop ik dat de andere partijen nu eindelijk eens laten zien dat ze nu een serieuze poging willen doen voor een corona-enquête en de kandidatuur van Van Houwelingen niet accepteren om deel te nemen hieraan. Zijn deelname is namelijk 1 van de redenen dat het de vorige keer mislukt is. Het is lastig om een goed onderzoek uit te voeren als 1 van de deelnemers ervan uit gaat dat de epidemie een groot complot is/was en dat er tribunalen nodig zijn.

Daglichtlamp schreef op 06-01-2024 om 12:19:

[..]

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/01/05/fvd-wisselt-tijdelijk-van-tweede-kamerleden-kan-dat-zomaar-a4186109/appview

Freek Jansen neemt een risico. Als Van Houwelingen straks weigert om weer op te stappen heeft hij geen poot om op te staan, opgestaan is letterlijk plaats vergaan.

Zelf hoop ik dat de andere partijen nu eindelijk eens laten zien dat ze nu een serieuze poging willen doen voor een corona-enquête en de kandidatuur van Van Houwelingen niet accepteren om deel te nemen hieraan. Zijn deelname is namelijk 1 van de redenen dat het de vorige keer mislukt is. Het is lastig om een goed onderzoek uit te voeren als 1 van de deelnemers ervan uit gaat dat de epidemie een groot complot is/was en dat er tribunalen nodig zijn.

Goed artikel. Dank je wel. Ik heb het helemaal gelezen.

Maar als ik bijvoorbeeld op 'nummer twintig' stem, kan het gebeuren dat nummer twintig toch niet in de Kamer komt als die partij niet zo heel veel stemmen heeft gekregen, dan gaan de stemmen van nummer twintig meestal toch naar nummer 1. Dat is toch min of meer ook zo. Toch?

Ik ben het vooral eens met Bert van den Braak (bijzonder hoogleraar parlementaire geschiedenis en parlementair stelsel aan de Universiteit Maastricht). 

Hij zegt ook tot slot:

De kiezers van FVD vinden Van Houwelingen mogelijk beter op zijn plaats dan Jansen. Ik denk dat de leden de wisseling ook wel kunnen billijken. Dat het niet fraai is, is iets anders. Formeel kan en mag het. Of het een tijdelijk wisseling is of een definitieve moet nog maar blijken.”

Daglichtlamp

Daglichtlamp

06-01-2024 om 12:55 Topicstarter

Dat een deel van de kiezers van FvD dit wel prima vind geloof ik wel, per slot van rekening is 1 van de redenen op de FvD te stemmen juist vanwege de complottheorieën. Overigens hadden noch Van Houwelingen, noch Jansen zelf genoeg voorkeursstemmen, daarvoor hadden ze een  kwart van de  kiesdeler moeten halen.

Grappige quote van Kees vd Spek in Het Parool:
"We staan internationaal voor gek. Mensen hebben niet door dat ze met Wilders op de dorpsgek hebben gestemd".

Morgen is het reces voorbij en gaat het circus weer van start.  Hoe zal het de informateur vergaan?

amarna schreef op 07-01-2024 om 09:55:

"We staan internationaal voor gek. Mensen hebben niet door dat ze met Wilders op de dorpsgek hebben gestemd".

Morgen is het reces voorbij en gaat het circus weer van start. Hoe zal het de informateur vergaan?

Ik vind daar niks grappigs aan. Ik vind het zelfs heel denigrerend.

Ik heb het artikel opgezocht. Onder zijn foto staat:

Kees van der Spek: ‘In tegenstelling tot wat veel mensen denken en roepen is Nederland een super veilig land.

Tuurlijk is het in Nederland niet zo onveilig als in oorlogslanden en in landen waar vrouwen onderdrukt worden en homo's de doodstraf krijgen. Maar wat een naar geroep van iemand die we geregeld met draaiende camera achter iemand aan zien rennen in Nederland.

Die quote moet hij maar gaan vertellen in dorpen waar ze burgerwachten hebben opgericht.  Burgerwacht: Dat zijn mensen die ZONDER camera opkomen voor anderen.

Fleurtje_5 schreef op 07-01-2024 om 10:56:

[..]

Ik vind daar niks grappigs aan. Ik vind het zelfs heel denigrerend.

Ik heb het artikel opgezocht. Onder zijn foto staat:

Kees van der Spek: ‘In tegenstelling tot wat veel mensen denken en roepen is Nederland een super veilig land.

Tuurlijk is het in Nederland niet zo onveilig als in oorlogslanden en in landen waar vrouwen onderdrukt worden en homo's de doodstraf krijgen. Maar wat een naar geroep van iemand die we geregeld met draaiende camera achter iemand aan zien rennen in Nederland.

Die quote moet hij maar gaan vertellen in dorpen waar ze burgerwachten hebben opgericht. Burgerwacht: Dat zijn mensen die ZONDER camera opkomen voor anderen.

Heb je zijn programma's wel eens gezien? Hij vliegt de hele wereld over om gedupeerden te helpen. Hij weet waarover hij praat. 

amarna schreef op 07-01-2024 om 09:55:

Morgen is het reces voorbij en gaat het circus weer van start. Hoe zal het de informateur vergaan?

ps.

'Internationaal voor gek staan' staan we niet vanwege Wilders. Wel als Nederland miljoenen moet betalen om veilige-landers terug te sturen naar hun veilige land van herkomst.

Andere landen zijn allang begonnen met een veel strenger beleid, alleen dit landje nog niet.

En ook denk ik dat 'het internationaal voor gek staan' eerder gebeurd als een premier met veel geld naar Tunesië vliegt vanwege een Tunesië-deal en de plaatselijke bevolking van dat land zeggen 'dat gaat niet werken',  en de plaatselijke mensensmokkelaars lachen achter de schermen omdat ze meer wegen kennen om hun doel te bereiken.

Ook vind ik dat we veel eerder internationaal voor gek staan als een premier van een piepklein landje met een flinke zak geld naar de klimaattop in het puissant rijke Dubai VLIEGT zodat de kans bestaat dat het bij 'de tien belangrijkste landen ter wereld' gaat horen.

https://nos.nl/artikel/2491459-eerste-eu-geld-naar-tunesie-na-sluiten-migratiedeal-127-miljoen-euro 22 sept. '23: Eerste EU-geld naar Tunesië na sluiten migratiedeal: 127 miljoen euro

https://nos.nl/artikel/2493701-tunesie-stort-geld-terug-naar-europa-migratiedeal-lijkt-nog-ver-weg 11 okt.'23:Tunesië heeft een bedrag van 60 miljoen euro aan Europese hulpgelden geweigerd en teruggestort op een Europese rekening.

Hoe zal Kees van der Spek dit dan vinden? Er werden 127 miljoen overgemaakt, maar wel maar 60 miljoen terug gestort. Dit vind ik nou 'internationaal voor gek staan'.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5412616/europese-commissie-tunesie-deal-vluchtelingen-von-der-leyen

Tunesië heeft 60 miljoen euro die het onlangs van de Europese Unie heeft gekregen teruggestort, zegt de Europese Commissie. Het Noord-Afrikaanse land is ontevreden over de afspraken met de EU over onder meer het remmen van illegale migratie naar Europa. De EU had juist hoge verwachtingen van de deal.

............

De Tunesische regering klaagt al langer dat de EU te weinig overmaakt. Brussel heeft ruim een miljard euro in het vooruitzicht gesteld, maar het leeuwendeel van dat bedrag staat in de wacht tot een meningsverschil tussen Tunesië en het Internationaal Monetair Fonds is opgelost.

...........

Fleurtje_5 schreef op 07-01-2024 om 11:15:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5412616/europese-commissie-tunesie-deal-vluchtelingen-von-der-leyen

Hoe zal Kees van der Spek dit dan vinden?

Ik denk dat van de spek zich om deze deal van Rutte óók kapot schaamt. Een deal met een dictator, gesloten met Meloni, die de rechten van mensen volledig ondergraaft. Een deal die als gevolg dat vluchtelingen de woestijn in zijn gemieterd en zijn gestorven. Wat denk jij dat Kees van der Spek dat zal vinden?

Schamen kan gewoon voor meerdere bestuurders van dit land. 

felija schreef op 07-01-2024 om 11:00:

[..]

Heb je zijn programma's wel eens gezien? Hij vliegt de hele wereld over om gedupeerden te helpen. Hij weet waarover hij praat.

Zeker. Ik ken zijn programma's. Het is heel goed wat hij doet. Maar als hij bijvoorbeeld de toeristenbranche in Hanoi 'ontmaskert' omdat de toeristenbus bij een souvenirshop stopt waar alles veel duurder is,  dan is dat géén reden om de mensen in Nederland zo af te vallen.

Die mensen die op Wilders hebben gestemd, misschien omdat zij ergens in Ter Apel, Budel of Maarheeze wonen, zitten niet in een toeristenbus. Dat is hun dagelijks leven geworden.

https://www.parool.nl/columns-opinie/voor-kees-van-der-spek-is-ontmaskeren-zijn-dagelijkse-werk~b855a2a0/

.........

Fleurtje_5 schreef op 07-01-2024 om 11:15:

Hoe zal Kees van der Spek dit dan vinden? Er werden 127 miljoen overgemaakt, maar wel maar 60 miljoen terug gestort. Dit vind ik nou 'internationaal voor gek staan'.

Tunesië heeft 60 miljoen euro die het onlangs van de Europese Unie heeft gekregen teruggestort, zegt de Europese Commissie. Het Noord-Afrikaanse land is ontevreden over de afspraken met de EU over onder meer het remmen van illegale migratie naar Europa. De EU had juist hoge verwachtingen van de deal.

............

De Tunesische regering klaagt al langer dat de EU te weinig overmaakt. Brussel heeft ruim een miljard euro in het vooruitzicht gesteld, maar het leeuwendeel van dat bedrag staat in de wacht tot een meningsverschil tussen Tunesië en het Internationaal Monetair Fonds is opgelost.

...........

Dat is ook om je kapot te schamen, ik vermoed dat Kees van der Spek dat helemaal met je eens is. 

Fleurtje_5 schreef op 07-01-2024 om 11:32:

[..]

Zeker. Ik ken zijn programma's. Het is heel goed wat hij doet. Maar als hij bijvoorbeeld de toeristenbranche in Hanoi 'ontmaskert' omdat de toeristenbus bij een souvenirshop stopt waar alles veel duurder is, dan is dat géén reden om de mensen in Nederland zo af te vallen.

Die mensen die op Wilders hebben gestemd, misschien omdat zij ergens in Ter Apel, Budel of Maarheeze wonen, zitten niet in een toeristenbus. Dat is hun dagelijks leven geworden.

https://www.parool.nl/columns-opinie/voor-kees-van-der-spek-is-ontmaskeren-zijn-dagelijkse-werk~b855a2a0/

.........

Zo dramatisch is het leven in Budel niet hoor. Wat de media je ook willen laten geloven. Meeste mensen hebben het daar meer dan goed met nauwelijks enige last.

De dag na de verkiezingen was ik in Brussel en ik kreeg er veel vragen van mijn Belgische collega's. En ik schaamde me inderdaad kapot voor de uitslag. Al vrees ik dat het in België ook die kant op gaat. 

Fleurtje_5 schreef op 07-01-2024 om 11:32:

[..]

Zeker. Ik ken zijn programma's. Het is heel goed wat hij doet. Maar als hij bijvoorbeeld de toeristenbranche in Hanoi 'ontmaskert' omdat de toeristenbus bij een souvenirshop stopt waar alles veel duurder is, dan is dat géén reden om de mensen in Nederland zo af te vallen.

.........

En toch valt het in het niet bij wat hordes mensen in andere landen dagelijks voor hun kiezen krijgen qua veiligheid. 

Een kennis uit de Verenigde Staten was helemaal lyrisch over Nederland: je kind kan hier gewoon veilig op straat spelen! 

Fleurtje_5 schreef op 16-12-2023 om 12:42:

[..]

Mooi.

Misschien ook omdat daar wel opgetreden word ? Of omdat je net op een gunstig moment in de trein zat ?

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4306030/agenten-mee-op-de-trein-om-overlast-asielzoekers-tegen-te-gaan 14 juli 2023

Een woordvoerder van de NS geeft woensdagochtend aan dat de maatregelen per direct zijn ingegaan. Op het station in Maarheeze staan voortaan geen vier, maar zes beveiligers, geeft ze aan. Ook rijden agenten vanaf vandaag mee op treinen van Eindhoven naar Weert. Dit overigens niet op elke trein. "We kijken naar risicomomenten", legt de woordvoerder uit. Wat die momenten zijn en hoeveel agenten er dan meerijden, maakt ze niet bekend. Ook de politie doet hierover geen mededelingen.

"De politie is zichtbaar aanwezig op het traject op de momenten dat het nodig is. Om de overlast in de breedste zin tegen te gaan.

Snoeske je schreef het al eens eerder, en ik heb je daar toen bovenstaande op je geantwoord.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.