Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Nicole123
29-12-2023 om 18:43
Miraval schreef op 29-12-2023 om 17:59:
[..]
Nee dan heb je het over de verbetering van leefomstandigheden van asielzoekers en hopelijk voorkomen van wangedrag.
Maar wat doe je NU met overlastgevende asielzoekers?
Overigens ben ik het met je bovenstaande punten 100% eens.
Nee, het gaat zeker niet enkel over het verbeteren van de leefomstandigheden, het is alle drie een win-win waarbij de overlast vermindert en daarnaast ook de leefomstandigheden verbeteren (en dat laatste is meteen waarom rechts het niet wil, die willen geen betere omstandigheden voor asielzoekers, ook niet als win-win). Bij de overlast gaat het dan vooral om voorkómen. Liever de overlast weg/minder dan het eerst laten gebeuren en dan hard bestraffen. In het laatste geval is het misschien genoegdoening als er streng gestraft wordt, maar is het kwaad al geschied.
1) Door te spreiden kun je veel beter optreden tegen overlast. Als je onrust en gedoe hebt in een overvol klaslokaal met 40 leerlingen, dan kun je veel beter orde houden door het te splitsen in 2x 20. Een groep van 100 hooligans houd je minder makkelijk jn in bedwang dan 10x10 hooligans. Uit de realiteit blijkt ook dat kleinschalige AZCs heel weinig overlast veroorzaken.
2) Iemand die zich kapot verveelt zorgt eerder voor overlast dan iemand die hard aan het werk is. Gewoon heel simpel: in de tijd dat je werkt kun je niet rellen. En omdat je iets zinnigs doet zal de behoefte om te rellen na het werk ook veel minder zijn.
3) Hoe korter iemand in het land is des te minder lang hij overlast kan veroorzaken, gewoonweg in aantal dagen. En daarnaast ook hoe minder verveling of uitzichtloosheid een rol gaat spelen. Waarom zou je eerst iemand eindeloos rekken en dan uitzetten na overlast, als je diegene ook vóór hij overlast veroorzaakt al het land uit kunt zetten?
Miraval
29-12-2023 om 18:48
Nicole123 schreef op 29-12-2023 om 18:43:
[..]
Nee, het gaat zeker niet enkel over het verbeteren van de leefomstandigheden, het is alle drie een win-win waarbij de overlast vermindert en daarnaast ook de leefomstandigheden verbeteren (en dat laatste is meteen waarom rechts het niet wil, die willen geen betere omstandigheden voor asielzoekers, ook niet als win-win). Bij de overlast gaat het dan vooral om voorkómen. Liever de overlast weg/minder dan het eerst laten gebeuren en dan hard bestraffen. In het laatste geval is het misschien genoegdoening als er streng gestraft wordt, maar is het kwaad al geschied.
1) Door te spreiden kun je veel beter optreden tegen overlast. Als je onrust en gedoe hebt in een overvol klaslokaal met 40 leerlingen, dan kun je veel beter orde houden door het te splitsen in 2x 20. Een groep van 100 hooligans houd je minder makkelijk jn in bedwang dan 10x10 hooligans. Uit de realiteit blijkt ook dat kleinschalige AZCs heel weinig overlast veroorzaken.
2) Iemand die zich kapot verveelt zorgt eerder voor overlast dan iemand die hard aan het werk is. Gewoon heel simpel: in de tijd dat je werkt kun je niet rellen. En omdat je iets zinnigs doet zal de behoefte om te rellen na het werk ook veel minder zijn.
3) Hoe korter iemand in het land is des te minder lang hij overlast kan veroorzaken, gewoonweg in aantal dagen. En daarnaast ook hoe minder verveling of uitzichtloosheid een rol gaat spelen. Waarom zou je eerst iemand eindeloos rekken en dan uitzetten na overlast, als je diegene ook vóór hij overlast veroorzaakt al het land uit kunt zetten?
Ik snap je en geef je ook gelijk. Als dat allemaal zou gebeuren is er veel minder overlast. Maar, shocking, dat gaat niet gebeuren voorlopig. Voorlopig laten ze de inwoners van Ter Apel in de kou staan samen met de asielzoekers.
En om de veiligheid van die inwoners te waarborgen van die 3% overlastgevende asielzoekers, wat ga je daar in de tussentijd aan doen? Wat ga je doen met asielzoekers die agressief zijn, misdrijven plegen, mensen bedreigen, winkeldiefstal plegen en vrouwen aanranden? Die moet je toch gewoon binnenhouden en uitzetten? Of gewoon zo aanmodderen met die 3%?
Nicole123
29-12-2023 om 18:52
Facy66 schreef op 29-12-2023 om 18:29:
[..]
En welke vrijheid hebben de mensen die hier gewoon wonen en er last van hebben? Zij hebben ook recht op een veilige plek. Maar nee die rechten tellen niet.
En ja het is door een kleine groep, maar die is wel groot genoeg om de boel te verstieren. Ook als ze verspreid zitten en er steeds meer bij komen. Laat ze eerst maar eens de veiligheid van de mensen hier garanderen.
Je kunt blijven roepen dat het zo erg is voor de bewoners die er last van hebben, maar dat ontkent niemand. Hun rechten tellen zeker wel, het heeft alleen geen zin om dingen voor te stellen waar die bewoners niets aan hebben omdat het niet haalbaar is.
Een kleine groep raddraaiers kun je veel makkelijker aanpakken als ze niet onder kunnen duiken in een massa van 2500 anderen met veel te weinig COA medewerkers om er toezicht op te houden. De spreidingswet is een van de manieren die juridisch wél kan om het aan te pakken. Van een AZC voor de raddraaiers een gevangenis maken kan zowel juridisch als praktisch niet en is daarmee een loze oplossing. Aan dat soort oplossingen hebben de bewoners van Ter Apel helemaal niets.
Nicole123
29-12-2023 om 19:03
Miraval schreef op 29-12-2023 om 18:48:
[..]
Ik snap je en geef je ook gelijk. Als dat allemaal zou gebeuren is er veel minder overlast. Maar, shocking, dat gaat niet gebeuren voorlopig. Voorlopig laten ze de inwoners van Ter Apel in de kou staan samen met de asielzoekers.
En om de veiligheid van die inwoners te waarborgen van die 3% overlastgevende asielzoekers, wat ga je daar in de tussentijd aan doen? Wat ga je doen met asielzoekers die agressief zijn, misdrijven plegen, mensen bedreigen, winkeldiefstal plegen en vrouwen aanranden? Die moet je toch gewoon binnenhouden en uitzetten? Of gewoon zo aanmodderen met die 3%?
Met de aankomende coalitie gaat dat niet gebeuren helaas, dat ben ik met je eens. Wat je zonder die oplossingen die wel kunnen en werken moet doen, dat is een lastige. Niet realistische oplossingen gaan daarvan niet opeens wel werken. Misschien moet je deze vraag dus niet aan mij stellen, maar aan tegenstanders van mijn oplossingen.
Mijn cynische kant denkt eerlijk gezegd ook dat voor Wilders die overlast wel goed uitkomt en hij er niet zoveel aan wil doen. Zijn Unique Selling Point is het geven van de schuld van alles aan de buitenlanders. Hij wint er niks mee als door bijv de drie dingen die ik noemde de overlast van asielzoekers opeens vele malen zou minderen, hij heeft er baat bij om de burger 'boos' te houden op een externe factor.
Nicole123
29-12-2023 om 19:07
Daglichtlamp schreef op 29-12-2023 om 17:07:
Dat kan natuurlijk allemaal al: https://www.dienstterugkeerenvertrek.nl/over-dtv/leidraad-terugkeer-en-vertrek/opvanglocaties/handhaving--en-toezichtlocatie-htl
(maar daar zijn al helemaal geen gemeenten voor te vinden geloof ik, dus ik vermoed dat daar ook te weinig plaatsen zijn).
Net als een speciale snelle procedure voor asielzoekers die weinig kans maken. Dat is succesvol uitgeprobeerd, maar nu heeft het COA geen capaciteit om dat de standaard te maken. Onlangs is er nog een motie kamerbreed gesteund om dit te gaan doen, maar daar hoort ook budget bij voor het COA en een locatie waarop je dat kunt gaan doen.
De PVV krijgt dit niet op orde zonder hier veel meer geld in te steken is mijn vermoeden. Ook voor grenscontroles zul je mensen moeten aannemen en opleiden. Dat is niet zomaar geregeld.
En dit dus. Er kan heel veel op het gebied van het verminderen van overlast, maar je moet er wel geld in willen investeren en locaties voor hebben, want toverstokjes zijn er niet.
Gebruikersnaaminvullen
29-12-2023 om 19:07
Miraval schreef op 29-12-2023 om 17:41:
[..]
Wat stel jij voor dan om overlastgevende asielzoekers aan te pakken? Zodat ze de mensen die in de dorpen wonen met rust laten?
Niks doen? Laten zoals het nu is? Niet alleen de PVV laat deze mensen in de kou staan maar ook de huidige wetgeving en mogelijkheden om die overlastgevers aan te pakken.
Misschien staan er nog gevangenissen leeg waar ze opgevangen kunnen worden. Makkelijker te beveiligen dan reguliere gebouwen. Gelijk al die mensen sociaal werk (sociale werkplaats werkzaamheden)laten doen zodat ze iets te doen hebben.
Nicole123
29-12-2023 om 19:11
Gebruikersnaaminvullen schreef op 29-12-2023 om 19:07:
[..]
Misschien staan er nog gevangenissen leeg waar ze opgevangen kunnen worden. Makkelijker te beveiligen dan reguliere gebouwen. Gelijk al die mensen sociaal werk (sociale werkplaats werkzaamheden)laten doen zodat ze iets te doen hebben.
Daar wordt al naar gekeken ja:
Gebruikersnaaminvullen
29-12-2023 om 19:14
Nicole123 schreef op 29-12-2023 om 19:11:
[..]
Daar wordt al naar gekeken ja:
Had ik gelezen, weet alleen niet wat het geworden is. Bericht is van januari.
Bestemmingsplan moet worden gewijzigd. En afspraken als mensen toch weer overlast bezorgen. https://nos.nl/r/377938
Nicole123
29-12-2023 om 19:28
Gebruikersnaaminvullen schreef op 29-12-2023 om 19:14:
[..]
Had ik gelezen, weet alleen niet wat het geworden is. Bericht is van januari.
Bestemmingsplan moet worden gewijzigd. En afspraken als mensen toch weer overlast bezorgen. https://nos.nl/r/377938
Ik vind het een prima plan. Typisch alleen weer dat de PVV en VVD er tegen waren. Dan wil je als partij die overlast eigenlijk gewoon niet aanpakken, ik kan daar niks anders van maken.
Yumi
29-12-2023 om 19:38
felija schreef op 29-12-2023 om 15:29:
[..]
Je weet dat die relschoppers een heel klein percentage is van het totaal? Door het te spreiden hoeft niet alleen Ter Apel het vuile werk op te knappen, maar kunnen ook andere gemeentes in Nederland hun verantwoordelijkheid nemen en samenwerken om de overlast te kunnen beteugelen.
Ik woon niet in Ter Apel, en de Gemeente waarin ik woon doet meer dan hun verantwoordelijkheid nemen. Dat hele kleine percentage relschoppers is de boel hier aardig aan het verzieken.... en het lukt niet om die overlast beteugelen.
Het klinkt wat mij betreft verdomd ongeloofwaardig, als je continu loopt te verkondigen dat die relschoppers maar een klein percentage zijn van het totaal.... terwijl de overlast landelijk zo ernstig is, dat ze die niet onder controle krijgen.
Nicole123
29-12-2023 om 19:45
Yumi schreef op 29-12-2023 om 19:38:
[..]
Ik woon niet in Ter Apel, en de Gemeente waarin ik woon doet meer dan hun verantwoordelijkheid nemen. Dat hele kleine percentage relschoppers is de boel hier aardig aan het verzieken.... en het lukt niet om die overlast beteugelen.
Het klinkt wat mij betreft verdomd ongeloofwaardig, als je continu loopt te verkondigen dat die relschoppers maar een klein percentage zijn van het totaal.... terwijl de overlast landelijk zo ernstig is, dat ze die niet onder controle krijgen.
Het is een klein percentage van het totaal, hier de cijfers:
Niet om het hiermee te bagatelliseren: elke overlast is wat mij betreft afkeurenswaardig en moet zoveel mogelijk voorkomen en bestreden worden, op realistische en juridisch houdbare manieren.
Wel is het zaak om niet alle asielzoekers over één kam te scheren. Het overgrote deel zorgt helemaal niet voor overlast, maar heeft juist het meeste last ervan. De meeste overlast (diefstal, verbale of fysieke agressie) vindt plaats binnen de AZCs.
Miraval
29-12-2023 om 19:49
https://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/regio-rond-nijmegen-pakt-overlastgevende-asielzoekers-aan
En het gaat dus om meer plaatsen dan Ter Apel alleen. Alleen is Ter Apel de bekendste omdat die de grootste is. Maar dus ook in kleinere AZC's is een kleine groep die veel overlast veroorzaken. En hierdoor neemt het draagvlak voor een AZC in de buurt flink af.
watertoren
29-12-2023 om 20:00
Nicole123 schreef op 29-12-2023 om 19:45:
[..]
Het is een klein percentage van het totaal, hier de cijfers:
Niet om het hiermee te bagatelliseren: elke overlast is wat mij betreft afkeurenswaardig en moet zoveel mogelijk voorkomen en bestreden worden, op realistische en juridisch houdbare manieren.
Wel is het zaak om niet alle asielzoekers over één kam te scheren. Het overgrote deel zorgt helemaal niet voor overlast, maar heeft juist het meeste last ervan. De meeste overlast (diefstal, verbale of fysieke agressie) vindt plaats binnen de AZCs.
jij bent zo erg aanwezig op dit topic en je zegt constant hetzelfde op een best wel linkse manier hoe linkse mensen dat doen. Voor mijn gevoel heb jij een leuk topic om zeep geholpen. Ja er zijn ook andere mensen die dit doen. Maar sorry Nicole, je doet je voor als liefdevol maar.....
Nicole123
29-12-2023 om 20:03
watertoren schreef op 29-12-2023 om 20:00:
[..]
jij bent zo erg aanwezig op dit topic en je zegt constant hetzelfde op een best wel linkse manier hoe linkse mensen dat doen. Voor mijn gevoel heb jij een leuk topic om zeep geholpen. Ja er zijn ook andere mensen die dit doen. Maar sorry Nicole, je doet je voor als liefdevol maar.....
Wat een lelijke op de man reactie op een inhoudelijke post.
Daglichtlamp
29-12-2023 om 20:08
watertoren schreef op 29-12-2023 om 20:00:
[..]
Net zoals rechtse mensen hier ook heel duidelijk herkenbaar zijn. Maar dat is juist de waarde van dit onderwerp dat in elk geval hier deze bubbels nog met elkaar in aanraking komen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.