Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
felija
21-12-2023 om 12:15
Moirmel schreef op 21-12-2023 om 11:32:
[..]
Waarom beschamend?
Ken de cijfers niet voor Nederland, maar in België heeft nog grofweg 66% van de inwoners ouders die ook Belg waren. En dit cijfer daalt elke generatie.
Ik kan de mensen die vasthangen aan hun cultuur heel goed begrijpen.
Die culturen zijn ook maar lukraak ontstaan toen er toevallig ergens een grenslijn werd getrokken. Ik vind dat er teveel waarde wordt gehecht aan het krampachtig in stand willen houden van de complete historie van een nationale cultuur. De tompouce, tulp, stroopwafels, drop, nationaal erfgoed, het Nederlander zijn, blijven echt wel bestaan.
In deze tijd zijn we nu eenmaal meer mondiale burgers geworden. Dat is wennen, maar echt niet onoverkomelijk.
OmaVan2
21-12-2023 om 12:27
felija schreef op 21-12-2023 om 12:15:
[..]
Die culturen zijn ook maar lukraak ontstaan toen er toevallig ergens een grenslijn werd getrokken. Ik vind dat er teveel waarde wordt gehecht aan het krampachtig in stand willen houden van de complete historie van een nationale cultuur. De tompouce, tulp, stroopwafels, drop, nationaal erfgoed, het Nederlander zijn, blijven echt wel bestaan.
In deze tijd zijn we nu eenmaal meer mondiale burgers geworden. Dat is wennen, maar echt niet onoverkomelijk.
Ook als ik naar autochtone Nederlanders kijk, lijkt de "cultuur" weinig meer op die van mijn jeugd. Ik ben 65+. Natuurlijk zijn er uitwassen, mensen die op geen enkele manier integreren in de NLse samenleving, maar dat zijn de uitzonderingen. De meerderheid probeert gewoon een goed bestaan hier op te bouwen.
felija
21-12-2023 om 12:37
OmaVan2 schreef op 21-12-2023 om 12:27:
[..]
Ook als ik naar autochtone Nederlanders kijk, lijkt de "cultuur" weinig meer op die van mijn jeugd. Ik ben 65+. Natuurlijk zijn er uitwassen, mensen die op geen enkele manier integreren in de NLse samenleving, maar dat zijn de uitzonderingen. De meerderheid probeert gewoon een goed bestaan hier op te bouwen.
Precies, een cultuur is altijd aan verandering onderhevig. Mijn opa was als de dood voor gas en bleef zich tot de laatste snik vastklampen aan de kolen om zijn huis te verwarmen. Nu lachen we erom.
Het spreekwoord 'Wat de boer niet kent, dat eet hij niet,' is hier heel erg van toepassing.
Nicole123
21-12-2023 om 13:09
Ik vind dat iedereen die tegen migratie is vanwege de Nederlandse Cultuur (moreel) verplicht is om jaarlijks op Koningsdag te zaklopen en spijkerpoepen, op de zaterdag voor Pinksteren om 6 uur 's ochtends aan 'luilak' te doen, minimaal 4x per jaar watergruwel moet eten, klompen moet dragen en op zondag 2x per dag naar de kerk moet gaan. Als je wil dat de cultuur niet meebuigt met nieuwe inzichten en persoonlijke voorkeuren, maar vast blijft staan zoals hij is, wees dan ook consequent en handel ernaar.
felija
21-12-2023 om 13:34
En om twaalf uur/half één aan een boterham met kaas en hagelslag en om half zes aan de agv of hutspot, naar gelang het seizoen.
Daglichtlamp
21-12-2023 om 14:20
felija schreef op 21-12-2023 om 13:34:
En om twaalf uur/half één aan een boterham met kaas en hagelslag en om half zes aan de agv of hutspot, naar gelang het seizoen.
Net andersom natuurlijk.
OmaVan2
21-12-2023 om 14:24
Daglichtlamp schreef op 21-12-2023 om 14:20:
[..]
Net andersom natuurlijk.
In mijn jeugd inderdaad andersom. Tussen de middag warm eten.
Moirmel
21-12-2023 om 16:20
Nicole123 schreef op 21-12-2023 om 13:09:
Ik vind dat iedereen die tegen migratie is vanwege de Nederlandse Cultuur (moreel) verplicht is om jaarlijks op Koningsdag te zaklopen en spijkerpoepen, op de zaterdag voor Pinksteren om 6 uur 's ochtends aan 'luilak' te doen, minimaal 4x per jaar watergruwel moet eten, klompen moet dragen en op zondag 2x per dag naar de kerk moet gaan. Als je wil dat de cultuur niet meebuigt met nieuwe inzichten en persoonlijke voorkeuren, maar vast blijft staan zoals hij is, wees dan ook consequent en handel ernaar.
Leuk om mee te lachen, maar ga je dit ook zeggen in de regio's waar de huisprijzen opgedreven worden omdat de expats alles opkopen, tegen de ouder van de jongen die in elkaar geslagen wordt omdat hij homo is, tegen de meisjes van plezier die afgedreigd worden, tegen de bejaarde die niet meer naar de kroeg gaat omdat ze enkel Engels spreken... ?
felija
21-12-2023 om 16:22
Daglichtlamp schreef op 21-12-2023 om 14:20:
[..]
Net andersom natuurlijk.
O ja, natuurlijk!
Nicole123
21-12-2023 om 21:31
Moirmel schreef op 21-12-2023 om 16:20:
[..]
Leuk om mee te lachen, maar ga je dit ook zeggen in de regio's waar de huisprijzen opgedreven worden omdat de expats alles opkopen, tegen de ouder van de jongen die in elkaar geslagen wordt omdat hij homo is, tegen de meisjes van plezier die afgedreigd worden, tegen de bejaarde die niet meer naar de kroeg gaat omdat ze enkel Engels spreken... ?
Nou maak je er iets heel anders van, want daar had ik het helemaal niet over. Ik had het specifiek over mensen die koste wat kost de Nederlandse Cultuur willen vasthouden. Dingen als klompen dragen, oliebollen eten of Zwarte Piet die een bepaald uiterlijk zou moeten hebben. Alsof dat soort dingen vast staan en niet mogen veranderen. En met mijn voorbeelden geef ik aan hoe krom dat is als je zelf ook niet meer meedoet aan de cultuur die we 50 jaar geleden hadden. Ik zie en hoor in mijn omgeving en op het forum PVV stemmers die nooit naar een kerk gaan roepen over dat we een christelijk land zijn. Dat kerst kerst moet blijven en dat het verschrikkelijk is als iemand het een keer 'feestdagen' noemt. Dat is toch ook gewoon lachwekkend? 'Practice what you preach', denk ik dan.
Overigens wist ik niet dat de PVV zo LHBTI-vriendelijk was? Mijn ervaring is dat als het ook maar een beetje over LHBTI gaat zowel PVV politici als hun sympathisanten direct 'woke!' of 'genderwaanzin!' gaan roepen en allerlei bedreigingen erin zien voor de 'gewone hetero cultuur'*. Maar als moslims iets tegen LHBTI hebben dan worden homoseksuelen opeens omarmd als zelfs een belangrijk onderdeel van de Nederlandse Cultuur?
* Zie bijv. https://www.hartvannederland.nl/nieuws/verkiezingen/nsc-pvv-en-bbb-ondertekenen-lhbti-akkoord-niet en https://nieuws.nl/algemeen/20231123/coc-nederland-winst-pvv-is-uiterst-zorgelijk/
Moirmel
21-12-2023 om 21:41
@Nicole123:
Ik ben geen Nederlander en ken dus het programma van PVV niet volledig. Zelf ben ik lid van Groen (in Nederland waarschijnlijk Groenlinks), maar ik ben me wel bewust van de problemen die migratie met zich meebrengt en van de zorgen die mensen daarrond hebben. Voor mij is dit laatste een grote blinde vlek bij linkse partijen, dus ik probeer dit van binnenuit wat bij te sturen.
Zilver_gray
21-12-2023 om 21:43
Nicole123 schreef op 21-12-2023 om 21:31:
[..]
Nou maak je er iets heel anders van, want daar had ik het helemaal niet over. Ik had het specifiek over mensen die koste wat kost de Nederlandse Cultuur willen vasthouden. Dingen als klompen dragen, oliebollen eten of Zwarte Piet die een bepaald uiterlijk zou moeten hebben. Alsof dat soort dingen vast staan en niet mogen veranderen. En met mijn voorbeelden geef ik aan hoe krom dat is als je zelf ook niet meer meedoet aan de cultuur die we 50 jaar geleden hadden. Ik zie en hoor in mijn omgeving en op het forum PVV stemmers die nooit naar een kerk gaan roepen over dat we een christelijk land zijn. Dat kerst kerst moet blijven en dat het verschrikkelijk is als iemand het een keer 'feestdagen' noemt. Dat is toch ook gewoon lachwekkend? 'Practice what you preach', denk ik dan.
Overigens wist ik niet dat de PVV zo LHBTI-vriendelijk was? Mijn ervaring is dat als het ook maar een beetje over LHBTI gaat zowel PVV politici als hun sympathisanten direct 'woke!' of 'genderwaanzin!' gaan roepen en allerlei bedreigingen erin zien voor de 'gewone hetero cultuur'*. Maar als moslims iets tegen LHBTI hebben dan worden homoseksuelen opeens omarmd als zelfs een belangrijk onderdeel van de Nederlandse Cultuur?
* Zie bijv. https://www.hartvannederland.nl/nieuws/verkiezingen/nsc-pvv-en-bbb-ondertekenen-lhbti-akkoord-niet en https://nieuws.nl/algemeen/20231123/coc-nederland-winst-pvv-is-uiterst-zorgelijk/
Dit wist ik niet. Bedankt voor de link!
Verder helemaal eens met wat jij schrijft
Daglichtlamp
22-12-2023 om 13:13
Interessante stemmingen gister. De motie dat een coalitieakkoord moet worden doorgerekend werd niet gesteund door: PVV, VVD, NSC, BBB, SP en FvD.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2023Z20559&did=2023D50408
Daglichtlamp
22-12-2023 om 13:20
Het valt met tegen dat NSC onderstaande (niet aangenomen) motie niet heeft gesteund. Zij staan toch juist voor de rechtstaat?
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2023Z20864&did=2023D51171
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat een steeds grotere groep Nederlanders onterecht op terroristenlijsten staat en hierdoor geweerd wordt op internationale luchthavens;
constaterende dat er nog steeds geen oplossing is voor deze Nederlanders en dat men nog steeds van het kastje naar de muur wordt gestuurd;
verzoekt de regering om een loket op te richten waar deze mensen geholpen kunnen worden,
Nicole123
22-12-2023 om 15:00
Daglichtlamp schreef op 22-12-2023 om 13:20:
Het valt met tegen dat NSC onderstaande (niet aangenomen) motie niet heeft gesteund. Zij staan toch juist voor de rechtstaat?
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2023Z20864&did=2023D51171
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat een steeds grotere groep Nederlanders onterecht op terroristenlijsten staat en hierdoor geweerd wordt op internationale luchthavens;
constaterende dat er nog steeds geen oplossing is voor deze Nederlanders en dat men nog steeds van het kastje naar de muur wordt gestuurd;
verzoekt de regering om een loket op te richten waar deze mensen geholpen kunnen worden,
Omtzigt heeft zich heel hard gemaakt voor de slachtoffers van de toeslagenaffaire, die ook ten onrechte op de verkeerde lijst terechtgekomen waren, mede door hun etnische achtergrond. En nu is er een vergelijkbare situatie, die opgelost kan worden voor het nog verder uit de hand loopt en nu geeft hij niet thuis?
Ik heb het al eerder gezegd hier en het blijkt al voor een regering gevormd is: de beoogde coalitiepartijen schermen met emotionele verhalen over de bewoners van Ter Apel, de gedupeerden van de toeslagenaffaire en de mensen die niet rond kunnen komen, maar juist deze groepen (en toekomstige precies vergelijkbare groepen) laten ze puntje bij paaltje als een baksteen vallen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.