Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Gebruikersnaaminvullen
19-12-2023 om 21:32
Nicole123 schreef op 19-12-2023 om 21:30:
[..]
Daar heb ik het helemaal niet over, over die krimpflatie. Ik heb het over het feit dat de prijzen nu dalen, na 2 jaar te zijn gestegen. Mooi dat de mensen die het minder hebben dat volgens jou al wel merken, dat hun pak melk gelukkig weer wat goedkoper wordt!
Nee, je hebt het over dat het weer goedkoper wordt. Het wordt helemaal niet goedkoper als je minder krijgt. Maar mooi dat jij het zo geweldig vindt dat die mensen weer een pak melk kunnen kopen!
Nicole123
19-12-2023 om 21:34
Hier een artikel over hoe BTW verlagen helemaal niet iets is wat specifiek de armeren helpt en dat je daarvoor veel effectiever andere maatregelen in kunt zetten:
https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/artikel/5375960/verlaagd-lagere-btw-tarief-boodschappen-werkgelegenheid-banen#:~:text=De%20financiële%20voordelen%20komen%20zo,van%20het%20verlaagde%20btw%2Dtarief.
Maar het verlaagde btw-tarief schiet zijn doel soms voorbij, of helpt helemaal niet. Hoe meer geld huishoudens tot hun beschikking hebben, hoe meer ze profiteren van het lagere btw-tarief, stellen de onderzoekers. (…)
De onderzoekers denken dat andere methodes beter zullen werken. Zo kunnen gerichte toeslagen of het verlagen van de inkomstenbelasting ervoor zorgen dat Nederlanders met een laag inkomen beter worden geholpen.
Nicole123
19-12-2023 om 21:35
Gebruikersnaaminvullen schreef op 19-12-2023 om 21:32:
[..]
Nee, je hebt het over dat het weer goedkoper wordt. Het wordt helemaal niet goedkoper als je minder krijgt. Maar mooi dat jij het zo geweldig vindt dat die mensen weer een pak melk kunnen kopen!
Maar in het onderzoek van de Consumentenbond vergeleken ze een liter met een liter. En daaruit blijkt dat het weer goedkoper wordt. Lees je ook wat ik schrijf of niet?
Miraval
19-12-2023 om 21:36
ik vind de vraag wie is er rijk wel een interessante. Want wanneer val je onder de categorie rijk? Mensen met een middeninkomen in een sociale huurwoning hebben een hoger besteedbaar inkomen dan diezelfde groep met een hypotheek van 1300 euro per maand. Zijn de (hoge) middeninkomens rijk? Of ben je rijk wanneer je 100.000 spaargeld hebt maar geen inkomen uit loon tegenover een maandsalaris van 4000 euro per maand en geen spaargeld?
Wanneer val je in de categorie rijk?
Gebruikersnaaminvullen
19-12-2023 om 21:39
Nicole123 schreef op 19-12-2023 om 21:35:
[..]
Maar in het onderzoek van de Consumentenbond vergeleken ze een liter met een liter. En daaruit blijkt dat het weer goedkoper wordt. Lees je ook wat ik schrijf of niet?
Lees jij je eigen linkjes wel helemaal of stop je bij wat goedkoper wordt? Eten bestaat niet alleen uit zuivel.
Vooral verse zuivel is volgens de Consumentenbond goedkoper geworden. Zo was een literpak halfvolle melk in een half jaar gemiddeld 20 procent goedkoper geworden en een literpak volle melk 16 procent. Zonnebloemolie werd gemiddeld 27 procent minder duur, een pot pindakaas werd gemiddeld 13 procent goedkoper.
Sommige producten werden juist duurder, peilde de bond. Een blik kippensoep steeg gemiddeld 13 procent in prijs.
Loonkosten
Deskundigen verwachten niet dat de prijzen weer teruggaan naar het niveau van voor de prijsstijgingen. Dat komt onder meer door de gestegen loonkosten, die doorberekend worden aan consumenten. Omdat de lonen niet dalen, zullen de prijzen hoog blijven, zeiden experts vorige week tegen RTL Z.
Nicole123
19-12-2023 om 21:41
Gebruikersnaaminvullen schreef op 19-12-2023 om 21:39:
[..]
Lees jij je eigen linkjes wel helemaal of stop je bij wat goedkoper wordt? Eten bestaat niet alleen uit zuivel.
Vooral verse zuivel is volgens de Consumentenbond goedkoper geworden. Zo was een literpak halfvolle melk in een half jaar gemiddeld 20 procent goedkoper geworden en een literpak volle melk 16 procent. Zonnebloemolie werd gemiddeld 27 procent minder duur, een pot pindakaas werd gemiddeld 13 procent goedkoper.
Sommige producten werden juist duurder, peilde de bond. Een blik kippensoep steeg gemiddeld 13 procent in prijs.
Ja, ik lees mijn eigen links. De kippensoep is inderdaad duurder geworden, is dat waar je over valt? Maar het totaal van die 120 producten die ze bekeken hebben, het gemiddelde, is weer (licht) aan het dalen, dat is de eindconclusie. Of denk je dat ze bij de Consumentenbond niet snugger genoeg zijn om als de inhoud van een pot pindakaas niet gelijk is te corrigeren daarvoor en te kijken naar het bedrag per kg?
Gebruikersnaaminvullen
19-12-2023 om 21:43
Miraval schreef op 19-12-2023 om 21:36:
ik vind de vraag wie is er rijk wel een interessante. Want wanneer val je onder de categorie rijk? Mensen met een middeninkomen in een sociale huurwoning hebben een hoger besteedbaar inkomen dan diezelfde groep met een hypotheek van 1300 euro per maand. Zijn de (hoge) middeninkomens rijk? Of ben je rijk wanneer je 100.000 spaargeld hebt maar geen inkomen uit loon tegenover een maandsalaris van 4000 euro per maand en geen spaargeld?
Volgens het CBS vrij snel als je een huis hebt wat veel waard is (geworden). Dat huis erbij optellen vind ik echt waanzinnig.
https://www.quest.nl/maatschappij/economie/a25455928/bedrag-rijk-nederland/
Het CBS kijkt naar de waarde van bezittingen, inclusief de eigen woning en de eventuele hypotheekschuld.
Nicole123
19-12-2023 om 21:45
Gebruikersnaaminvullen schreef op 19-12-2023 om 21:39:
[..]
Deskundigen verwachten niet dat de prijzen weer teruggaan naar het niveau van voor de prijsstijgingen. Dat komt onder meer door de gestegen loonkosten, die doorberekend worden aan consumenten. Omdat de lonen niet dalen, zullen de prijzen hoog blijven, zeiden experts vorige week tegen RTL Z.
En dus?
Waar zeg ik dat de prijzen enorm gaan dalen?
Waar zeg ik dat de prijzen laag zijn?
Het enige wat ik zeg is dat wat Facy riep over ‘de prijzen blijven almaar stijgen’ niet waar is, omdat juist nu aan die prijsstijging gelukkig een stilstand is gekomen. Maar sommigen hier willen blijkbaar zo in hun eigen waarheid blijven geloven dat ze dat goede nieuws niet willen horen ofzo.
Gebruikersnaaminvullen
19-12-2023 om 21:46
Nicole123 schreef op 19-12-2023 om 21:41:
[..]
Ja, ik lees mijn eigen links. De kippensoep is inderdaad duurder geworden, is dat waar je over valt? Maar het totaal, het gemiddelde, is weer (licht) aan het dalen, dat is de eindconclusie. Of denk je dat ze bij de Consumentenbond niet snugger genoeg zijn om als de inhoud van een pot pindakaas niet gelijk is te corrigeren daarvoor en te kijken naar het bedrag per kg?
Ik stop even met jou, je doet zo onnozel dat het bijna niet echt kan zijn.
Nicole123
19-12-2023 om 22:00
Miraval schreef op 19-12-2023 om 21:36:
Ik zie rijk zijn als een combinatie van maandelijks inkomen en vermogen die een heel stuk boven modaal liggen en als iets gradueels. Dus wat mij betreft zou je als je modaal verdient en bezit gemiddeld bijdragen aan de gezamenlijke pot, met 2x modaal meer, met 3x modaal nog meer, etc. Niet om het allemaal totaal naar modaal te nivelleren, maar wel om hoe rijker je bent hoe meer je kunt bijdragen en hoe minder voordeeltjes je hoeft te hebben. Stel bijv de HRA: ik vind het heel goed dat mensen dat nu niet meer voor het hoogste belastingtarief kunnen aftrekken, maar iedereen gelijk op 37%, want anders profiteren juist degenen met een heel hoog inkomen extra. Ik zou het ook goed vinden als HRA er maar is voor het deel van je huis tot €500.000. Wil je in een duurder huis wonen, prima, maar je villa hoeft niet gesubsidieerd te worden door de rest van de bevolking. In dit soort dingen merk je hoe de VVD toch vooral voor de rijkeren in de bres springt.
Nicole123
19-12-2023 om 22:01
Gebruikersnaaminvullen schreef op 19-12-2023 om 21:46:
[..]
Ik stop even met jou, je doet zo onnozel dat het bijna niet echt kan zijn.
Lees zelf even die link en de conclusie van dat Consumentenbond onderzoek anders, want je doet juist zelf vrij onnozel.
Miraval
19-12-2023 om 22:04
Nicole123 schreef op 19-12-2023 om 22:00:
[..]
Ik zie rijk zijn als een combinatie van maandelijks inkomen en vermogen die een heel stuk boven modaal liggen en als iets gradueels. Dus wat mij betreft zou je als je modaal verdient en bezit gemiddeld bijdragen aan de gezamenlijke pot, met 2x modaal meer, met 3x modaal nog meer, etc. Niet om het allemaal totaal naar modaal te nivelleren, maar wel om hoe rijker je bent hoe meer je kunt bijdragen en hoe minder voordeeltjes je hoeft te hebben. Stel bijv de HRA: ik vind het heel goed dat mensen dat nu niet meer voor het hoogste belastingtarief kunnen aftrekken, maar iedereen gelijk op 37%, want anders profiteren juist degenen met een heel hoog inkomen extra. Ik zou het ook goed vinden als HRA er maar is voor het deel van je huis tot €500.000. Wil je in een duurder huis wonen, prima, maar je villa hoeft niet gesubsidieerd te worden door de rest van de bevolking. In dit soort dingen merk je hoe de VVD toch vooral voor de rijkeren in de bres springt.
Ja op zich kan ik me daar wel goed in vinden. De VVD doet dit dan misschien voor de riskeren maar GL/PvdA vergeet juist die middengroep die een hoge hypotheek hebben en die HRA juist wel hard nodig hebben.
Jouw voorstel zou het beste zijn in mijn ogen. Een tussenweg die eerlijk is.
Miraval
19-12-2023 om 22:04
Gebruikersnaaminvullen schreef op 19-12-2023 om 21:43:
[..]
Volgens het CBS vrij snel als je een huis hebt wat veel waard is (geworden). Dat huis erbij optellen vind ik echt waanzinnig.
https://www.quest.nl/maatschappij/economie/a25455928/bedrag-rijk-nederland/
Het CBS kijkt naar de waarde van bezittingen, inclusief de eigen woning en de eventuele hypotheekschuld.
Ja dat is waanzin. In dat opzicht vallen bijna alle huiseigenaren die de laatste jaren een dure woning hebben gekocht onder rijk.
Nicole123
19-12-2023 om 22:15
Miraval schreef op 19-12-2023 om 22:04:
[..]
Ja dat is waanzin. In dat opzicht vallen bijna alle huiseigenaren die de laatste jaren een dure woning hebben gekocht onder rijk.
Ik vind dit soort dingen heel lastig, je doet het namelijk nooit goed en eerlijk in ieders ogen. Momenteel wordt de waarde van je eigen huis waar je in woont over het algemeen niet meegenomen door de overheid in bepalingen hoe rijk je bent en of je voor bepaalde zaken welkom niet in aanmerking komt. Het wordt bijvoorbeeld niet meegenomen in bijv vermogensrendementheffing (box 3) of de vraag of en hoeveel KGB je krijgt. Aan de ene kant eerlijk: het zit in stenen, je kunt het niet (meer) uitgeven of het in andere dingen investeren (beleggen en daarmee passief inkomen vergaren bijvoorbeeld). Aan de andere kant: als Piet en Hans beiden €500.000 hebben en Piet gaat een huis huren en Hans koopt er een huis mee, dan moet Piet wel vermogensrendementheffing betalen en Hans niet en dan kan Piet geen KGB krijgen en Hans wel. Is dat eerlijk en terecht, of niet? Dat blijft altijd maar net hoe je ernaar kijkt.
Daglichtlamp
19-12-2023 om 22:18
Of mensen met vergelijkbare inkomens, de ene huurt, de andere koopt en kan zijn hypotheekrente aftrekken. Doordat zijn inkomen daardoor lager wordt krijgt hij hogere toeslagen dan de huurder. Eerlijk?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.