Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Kadushi schreef op 19-12-2023 om 14:13:

[..]

De goedkope seizoensgroenten zijn ook aan de prijs tegenwoordig. Ik weet nog dat verse bietjes 0,89 waren, die zijn nu 1,49. Kilo winterwortels ook verdubbeld naar 2,00. Aardappelen 4,99 3 kilo. Vlees, vis en kip bijna onbetaalbaar. Net als fruit en zowat alles. Echt goede aanbiedingen om je voorraad aan te vullen zijn er ook bijna niet meer. Je maag vullen met alleen maar basic producten van het seizoen is te doen, zeker als het tijdelijk is. Maar nooit eens waar je trek in hebt, iets lekkers bij de (oplos) koffie en altijd maar rekenen en puzzelen het hele jaar door haalt echt de glans uit je leven.

En dan hebben we het alleen nog maar over warm eten, nog niet eens over toilet en schoonmaakartikelen die ook idioot duur zijn geworden. Eerst hield ze wat geld apart zodat ze goede aanbiedingen kon kopen maar dat gaat nu niet meer dus het leven wordt steeds duurder voor haar. Zoals ik altijd zeg; geen geld maakt nog minder geld, veel geld maakt nog meer geld. Gelukkig heeft ze (nog) geen schulden maar haar zorgen daarover worden steeds groter. Wij doen wat we kunnen maar dat lijkt haar alleen nog maar meer in haar zelfwaarde aan te tasten dus dat proberen we heel subtiel te doen.

Mijn zusje gaat nooit naar de kapper, slaat steeds vaker sociale activiteiten af (verzint smoesjes maar schaamt zich omdat ze niks bij kan dragen of een cadeautje kan kopen) en zit maar te puzzelen en te rekenen bij 14 graden in een dikke trui. Ze doucht hooguit 1 keer per week 5 minuten, voor de rest wast ze zich met een washand en een laagje warm water, bang voor de kosten, bang om helemaal niet meer rond te kunnen komen, bang voor alles wat er nog aankomt volgend jaar.

Alle spontaniteit is uit haar leven. Mijn lieve goedlachse zusje die voor iedereen klaarstond en het liefst iedereen die verdrietig of verdrukt was onder haar vleugels wilde nemen (heeft veel vrijwilligerswerk voor het COA gedaan oa), die haar leven lang PvdA stemde is nu een sombere PVV stemmer geworden. En zoals mijn zusje zijn er echt miljoenen in onze maatschappij die zich ongehoord en ongezien voelen, veel meer dan gedacht wordt! En dat heeft zich vertaald in 37 zetels voor PVV.

En ipv dat dat serieus genomen wordt door degenen voor wie dit ver van mijn bed is worden deze mensen en hun stem ook nog eens verguisd ipv gehoord. Waardoor de stemmen voor rechts alleen maar toenemen. In de laatste peilingen staat de PVV op 43 (!!) zetels. Het is hoog tijd voor links om de hand in eigen boezem te steken, te kijken naar het leed wat achter deze stemmers ligt, de zorgen serieus te nemen. Gebeurt dat niet dan vrees ik dat rechts meer en meer terrein wint waardoor de democratie echt op de tocht komt te staan.

Daar wil ik nog aan toe voegen dat ik al die protesten en demonisering van een democratisch gekozen partij onder het mom dat de democratie op de tocht staat echt bizar, tegenstrijdig en contraproductief vind.

Ik vind het heel verdrietig voor je zus, dat staat buiten kijf.  Het gaat mij alleen om goedkoop gezond eten,  dat dat mogelijk is.  De prijzen die jij noemt betaal ik niet. Ik heb trouwens vrienden die 25 kg voederwortels voor de paarden kopen en die zelf de beste wortels daaruit eten.  Op bijvoorbeeld de site van Rineke Dijkinga kan je ontzettend veel vinden over goedkoop en gezond,  met recepten.  Diepvriesgroenten is helemaal niets mis mee.  Ik krijg veel groenten uit tuin ouders maar wanneer ik koop let ik goed op. Aardappelen bijvoorbeeld wanneer ze een euro per kilo kosten. Groenten willen prima goedkoop, mits Diepvriesgroenten of uit seizoen.  Dan heb je nog veel keuze.  Vlees haal ik vaak bij Nazar. 

Ik ben het absoluut met je eens dat andere zaken prijzig zijn én dat weinig geld hebben het leven saaier kan maken.  De spontaniteit is er dan helemaal vanaf

Kadushi schreef op 19-12-2023 om 17:56:

[..]

Ze worden niet gehoord, al heel lang niet. Al jaren worden ze ( chronisch zieken, alleenstaanden, werkende minimum inkomens) niet gehoord. Die groep vind dat alles naar buitenlanders en links woke gaat.

De kwetsbaarste groep, die steeds groter wordt, hoor je niet. Ze hebben de energie, de middelen en het geld niet om naar Den Haag te komen om te demonstreren. Hun stem heeft zich nu vertaald in het stemmen op de PVV, dat was haalbaar in het gymlokaal om de hoek.

En hoe links dit vertaald vind ik verachtelijk en ondemocratisch. Bij de volgende verkiezingen stem ik ook rechts, puur omdat ik links inmiddels ondemocratisch en onrealistische wegkijkers vind.

Wat vind je er verachtelijk en ondemocratisch aan? 

Wat was het beleid de afgelopen jaren, waardoor het sociale aspect zo immens is afgebrokkeld? Neoliberaal beleid heeft in mijn ogen heel veel kapot gemaakt. Geld, macht en marktwerking voorop en de kwetsbaren werden vergeten.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

19-12-2023 om 19:42 Topicstarter

Kadushi schreef op 19-12-2023 om 17:56:

[..]

Ze worden niet gehoord, al heel lang niet. Al jaren worden ze ( chronisch zieken, alleenstaanden, werkende minimum inkomens) niet gehoord. Die groep vind dat alles naar buitenlanders en links woke gaat.

De kwetsbaarste groep, die steeds groter wordt, hoor je niet. Ze hebben de energie, de middelen en het geld niet om naar Den Haag te komen om te demonstreren. Hun stem heeft zich nu vertaald in het stemmen op de PVV, dat was haalbaar in het gymlokaal om de hoek.

En hoe links dit vertaald vind ik verachtelijk en ondemocratisch. Bij de volgende verkiezingen stem ik ook rechts, puur omdat ik links inmiddels ondemocratisch en onrealistische wegkijkers vind.

En toch heeft het oude kabinet nog maar op 1 januari van dit jaar de minimum inkomens en de daar aan gekoppelde uitkeringen, waaronder de bijstand met 10 procent verhoogd.  Toch heeft deze groep nu twee jaar achtereen een energietoeslag gehad van 1300 euro per jaar vanwege de hoge energieprijzen. Het is niet waar dat er niets gedaan is  voor deze groep.

En daarnaast kreeg iedereen 380 euro en het prijsplafond. IEDEREEN, dus ook de allerrijksten. De armste mensen kwamen al nooit ook maar in de buurt van het prijsplafond. En tegenover die 10% extra staat de verlaging van de zorgtoeslag en de verhoging van de energiebelasting, - 72 euro voor 2024 dus voor de lage inkomens. 

Dorestad schreef op 19-12-2023 om 18:34:

[..]

Ik vind het heel verdrietig voor je zus, dat staat buiten kijf. Het gaat mij alleen om goedkoop gezond eten, dat dat mogelijk is. 

Je bedoelt het goed en hebt gelijk, maar ik kan me voorstellen dat dit soort dingen belerend overkomen. De algemene stelling dat gezond eten schreeuwend duur is of nog steeds duurder aan het worden is klopt niet nee. Maar voor mensen die chronisch ziek zijn is wat jij zegt over groentes bij boer X halen en slim inkopen op moment Y en dergelijke vaak niet zo simpel als voor jou. Zij hebben daar vaak helemaal niet de energie voor, fysiek en/of mentaal. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

19-12-2023 om 20:26 Topicstarter

Kadushi schreef op 19-12-2023 om 20:16:

En daarnaast kreeg iedereen 380 euro en het prijsplafond. IEDEREEN, dus ook de allerrijksten. De armste mensen kwamen al nooit ook maar in de buurt van het prijsplafond. En tegenover die 10% extra staat de verlaging van de zorgtoeslag en de verhoging van de energiebelasting, - 72 euro voor 2024 dus voor de lage inkomens.

Dit jaar was er naast de compensatie van 1300 euro ook een eenmalige verhoging van de zorgtoeslag. De zorgtoeslag gaat nu terug naar het oude niveau (dat is het nadeel van iets niet structureel dekken). Wel gaat komend jaar de huurtoeslag structureel omhoog. Daarnaast hebben lage inkomens in sociale huurwoningen van woningbouwcorporaties dit jaar een huurverlaging gehad naar 575 euro per maand. Met dat laatste was ik zelf erg blij.

Daglichtlamp schreef op 19-12-2023 om 20:26:

[..]

Dit jaar was er naast de compensatie van 1300 euro ook een eenmalige verhoging van de zorgtoeslag. De zorgtoeslag gaat nu terug naar het oude niveau (dat is het nadeel van iets niet structureel dekken). Wel gaat komend jaar de huurtoeslag structureel omhoog. Daarnaast hebben lage inkomens in sociale huurwoningen van woningbouwcorporaties dit jaar een huurverlaging gehad naar 575 euro per maand. Met dat laatste was ik zelf erg blij.

Is dat geen sigaar uit eigen doos? Ik neem aan dat je dan ook minder huurtoeslag kreeg? 

Het probleem lijkt me dat niks structureel verbeterd voor de lagere inkomens. Die compensatie etc zijn uiteraard zeer welkom, maar wel eenmalig. Nu stopt dat weer en gaan de minima er weer op achteruit. Ik kan wel begrijpen dat je het dan een keer zat bent en je in de steek gelaten voelt. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

19-12-2023 om 20:43 Topicstarter

_Audrey schreef op 19-12-2023 om 20:36:

[..]

Is dat geen sigaar uit eigen doos? Ik neem aan dat je dan ook minder huurtoeslag kreeg?

De huurtoeslag ging veel minder omlaag dan je huur. (en minder afhankelijk zijn van toeslagen is ook fijn)

Nicole123 schreef op 19-12-2023 om 17:03:

[..]

Wat bedoel je te zeggen? Dat de supermarktprijzen gemiddeld vergeleken met een jaar geleden nog wel hoger liggen? Dat ontken ik ook helemaal niet. Ik stel enkel dat de prijzen nu aan het zakken zijn. Natuurlijk gaat dat niet in 1 klap (als dat wel gebeurt is dat meestal ook geen goed teken, dan gebeuren er gekke dingen met de economie). Een paar producten zijn nu al goedkoper dan een jaar geleden, de meeste beginnen nu te dalen en zijn goedkoper dan een paar weken/maanden geleden maar nog niet op het niveau van een jaar geleden en bijv zomerfruit zoals aardbeien is in deze tijd altijd op z'n duurst dus kun je niet goed vergelijken met een paar weken/maanden geleden.

Ze zijn misschien iets aan het zakken, maar tevens is bij veel dingen de inhoud ook minder geworden. Sigaar uit eigen doos dus.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 19-12-2023 om 20:46:

[..]

Ze zijn misschien iets aan het zakken, maar tevens is bij veel dingen de inhoud ook minder geworden. Sigaar uit eigen doos dus.

Dat gebeurt ja, dat fabrikanten op die manier sneaky de prijzen verhogen zonder dat je het doorhebt.

Maar dat was niet waar ik het over heb met die prijzen die nu zakken. In het onderzoek van de Consumentenbond vergeleken ze geen grote met kleine verpakkingen, maar bijv 1 liter melk, 5 kg aardappelen, 500 gram rijst, etc. En dat voor 120 producten, zodat het geen cherry picknick werd maar een gemiddelde greep uit het assortiment

https://www.telegraaf.nl/financieel/623573778/consumentenbond-prijzen-basisboodschappen-dalen-voorzichtig#:~:text=DEN%20HAAG%20(ANP)%20%2D%20De,%25%20goedkoper%2C%20aldus%20de%20consumentenorganisatie.
Bijvoorbeeld: Zo was een literpak halfvolle melk in een half jaar gemiddeld 20% goedkoper geworden en een literpak volle melk 16%.

Als gewone consument merk je dat denk ik niet meteen, want je kijkt meestal niet elke week naar de exacte prijzen (en sowieso schommelen die vaak met aanbiedingen en seizoenen mee), maar vergelijkt met bijv een jaar geleden. En toen was het ook echt allemaal een stuk goedkoper nog. Ik betwist nergens dat de prijzen in de afgelopen jaren echt schrikbarend gestegen zijn en dat dat voor veel mensen heel moeilijk is. Wat ik betwist is het verhaal dat het komend jaar nog net zo hard door zou gaan stijgen. En ik betwist het om van de stijging de schuld bij de overheid te leggen. Uit hetzelfde artikel:

Boodschappen zijn nog altijd 31% duurder dan twee jaar geleden, zegt de Consumentenbond verder. De oorlog in Oekraïne zorgde ervoor dat de prijzen van boodschappen stegen. Producenten en supermarkten verhoogden namelijk hun prijzen om de gestegen kosten voor grondstoffen, lonen en energieprijzen te compenseren. Inmiddels zijn de inflatie en de energieprijzen wat lager en dat werkt nu door in de prijzen van boodschappen.

Nicole123 schreef op 19-12-2023 om 21:06:

Als gewone consument merk je dat denk ik niet meteen, want je kijkt meestal niet elke week naar de exacte prijzen (en sowieso schommelen die vaak met aanbiedingen en seizoenen mee), maar vergelijkt met bijv een jaar geleden. En toen was het ook echt allemaal een stuk goedkoper nog. Ik betwist nergens dat de prijzen in de afgelopen jaren echt schrikbarend gestegen zijn en dat dat voor veel mensen heel moeilijk is. Wat ik betwist is het verhaal dat het komend jaar nog net zo hard door zou gaan stijgen. En ik betwist het om van de stijging de schuld bij de overheid te leggen. Uit hetzelfde artikel:

Boodschappen zijn nog altijd 31% duurder dan twee jaar geleden, zegt de Consumentenbond verder. De oorlog in Oekraïne zorgde ervoor dat de prijzen van boodschappen stegen. Producenten en supermarkten verhoogden namelijk hun prijzen om de gestegen kosten voor grondstoffen, lonen en energieprijzen te compenseren. Inmiddels zijn de inflatie en de energieprijzen wat lager en dat werkt nu door in de prijzen van boodschappen.

Maar de mensen die het minder hebben weten dat wel. Die ervaren eerst dat een product duurder is geworden, en daarna nog eens dat ze er niet zo lang mee doen als voorheen vanwege de krimpflatie. Als je 75 euro per week voor een gezin hebt dan merk je dat echt wel. Ook met een paar procenten dalende inflatie merken die mensen dat nog. Ik snap wel dat ze dan eerder voor goedkoop, vullend maar ongezond gaan dan aan het einde van de maand geen eten hebben.

Kadushi schreef op 19-12-2023 om 20:16:

Ja, die 380 euro vond ik ook vrij onzinnig. Als je dat aan iedereen geeft kun je het net zo goed aan niemand geven. En zaken zoals zo’n prijsplafond of verlaging van BTW komen gemiddeld gezien het meest ten goede aan de rijkeren. Ook al roepen politici om het hardst dat ze het doen voor die arme burger die helemaal of bijna bij de voedselbank loopt.

Wat dit betreft moet je de eerlijke vraag stellen: wil je in een samenleving waar sommige mensen niet of nauwelijks meer rond kunnen komen meer nivellering of niet? Wil je dingen beter maken specifiek voor de armeren en zullen de rijkeren daarvoor uiteindelijk wat in moeten leveren? Of geef je iedereen evenveel, wat in de praktijk neerkomt op een sigaar uit eigen doos of zelfs negatief uitpakt voor de armsten, omdat de rijkeren er meer van profiteren? Doen alsof je het voor iedereen financieel beter maakt, zoals de VVD gedaan heeft met die 380 euro en de PVV nu belooft, komt niet ten goede aan de armeren.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 19-12-2023 om 21:17:

[..]

Maar de mensen die het minder hebben weten dat wel. Die ervaren eerst dat een product duurder is geworden, en daarna nog eens dat ze er niet zo lang mee doen als voorheen vanwege de krimpflatie. Als je 75 euro per week voor een gezin hebt dan merk je dat echt wel. Ook met een paar procenten dalende inflatie merken die mensen dat nog. Ik snap wel dat ze dan eerder voor goedkoop, vullend maar ongezond gaan dan aan het einde van de maand geen eten hebben.

Daar heb ik het helemaal niet over, over die krimpflatie. Ik heb het over het feit dat de prijzen nu dalen, na 2 jaar te zijn gestegen. Mooi dat de mensen die het minder hebben dat volgens jou al wel merken, dat hun pak melk gelukkig weer wat goedkoper wordt!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.