Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Nicole123 schreef op 16-12-2023 om 17:19:

[..]

Ik ook, maar de rest lijkt me ook vreselijk. Doe dan maar de vreselijkste en binnen een jaar klappen ofzo.

Of het blijkt gewoon toch niet zo vreselijk te zijn. Maar nee, laten we hopen op het ergste. 

Beetje treurig dat mensen op het puntje van hun stoel zitten om te zien hoe Wilders en co gaan falen. Vermoeiend ook dat alles wat rechts zegt, sprookjes zijn. En dat alles wat over links wordt gezegd, framing is. Dat PVV stemmers te dom zijn om te begrijpen waar ze op stemmen en dat ze te dom zijn om in 'populistisch geneuzel' te trappen. En waar rechts 'blind' gelooft in een verlosser, doet links hetzelfde maar is het 'verstand'. 

Dat mensen dus gewoon liever hebben dat het één grote puinhoop wordt dan dat rechts misschien toch gewoon wat successen boekt.

Daglichtlamp schreef op 16-12-2023 om 17:30:

[..]

45 mensen op de lijst voor de Tweede Kamer, 8 daarvan staan ook op de lijst van de Eerste Kamer (die in totaal 11 mensen telde).

Dus in totaal 48 mensen voor de 37 zetels in de Tweede Kamer en de vier zetels in de Eerste Kamer.

38 bedoel je?

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-12-2023 om 17:36 Topicstarter

Nicole123 schreef op 16-12-2023 om 17:33:

[..]

38 bedoel je?

Nee ik bedoelde wat ik schreef. Je hebt 48 mensen, waarmee je 41 zetels moet bemensen. Als  Wilders premier zou worden heb je nog 47 mensen voor 41 zetels. Dus je ziet al dat er niet veel mensen vanuit de fractie naar het kabinet kunnen. Zeker omdat je zeker geen lege zetels wilt in de eerste kamer, waar rechts veel minder een vanzelfsprekende meerderheid heeft.

CharlieB schreef op 16-12-2023 om 17:32:

[..]

Of het blijkt gewoon toch niet zo vreselijk te zijn. Maar nee, laten we hopen op het ergste.

Beetje treurig dat mensen op het puntje van hun stoel zitten om te zien hoe Wilders en co gaan falen. Vermoeiend ook dat alles wat rechts zegt, sprookjes zijn. En dat alles wat over links wordt gezegd, framing is. Dat PVV stemmers te dom zijn om te begrijpen waar ze op stemmen en dat ze te dom zijn om in 'populistisch geneuzel' te trappen. En waar rechts 'blind' gelooft in een verlosser, doet links hetzelfde maar is het 'verstand'.

Dat mensen dus gewoon liever hebben dat het één grote puinhoop wordt dan dat rechts misschien toch gewoon wat successen boekt.

Ik ben zelf een (midden) rechtse stemmer en ik hoop helemaal niet dat ze falen.  Ik zie het alleen de PVV niet kunnen met de vele onervaren mensen die ze hebben. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

16-12-2023 om 17:37

[..]

Beetje treurig dat mensen op het puntje van hun stoel zitten om te zien hoe Wilders en co gaan falen. Vermoeiend ook dat alles wat rechts zegt, sprookjes zijn. En dat alles wat over links wordt gezegd, framing is. Dat PVV stemmers te dom zijn om te begrijpen waar ze op stemmen en dat ze te dom zijn om in 'populistisch geneuzel' te trappen. En waar rechts 'blind' gelooft in een verlosser, doet links hetzelfde maar is het 'verstand'.

Ik zou het heel fijn vinden als blijkt dat ik het finaal mis heb en een conservatief rechtse coalitie mogelijk blijkt én de grote uitdagingen problemen waar we voor staan weet op te lossen. Daar heb ik echter een hard hoofd in, gezien de beloftes die met name de PVV in het programma heeft staan en waarvan vooraf al duidelijk is dat ze onhaalbaar want onwettelijk zijn. Maar nogmaals, ik laat me graag positief verrassen.

[..]

Ik hoop niet op het ergste, ik verwacht het ergste. Omdat in mijn ogen het programma van de PVV aan elkaar hangt van onmogelijke wensen en haatzaaierij ja. Voor de onderbouwing daarvan kun je mijn reacties teruglezen.

Daglichtlamp schreef op 16-12-2023 om 17:36:

[..]

Nee ik bedoelde wat ik schreef. Je hebt 48 mensen, waarmee je 41 zetels moet bemensen. Als Wilders premier zou worden heb je nog 47 mensen voor 41 zetels. Dus je ziet al dat er niet veel mensen vanuit de fractie naar het kabinet kunnen. Zeker omdat je zeker geen lege zetels wilt in de eerste kamer, waar rechts veel minder een vanzelfsprekende meerderheid heeft.

Oh ja, ik snap de som nu. Dus ze hebben, inclusief Wilders zelf, 7 personen speling. Dus stel ze willen Wilders als premier en 3 ministers leveren dan kan dat. Dan moeten er alleen niet meer dan 3 uitvallen of afhaken, want dan zijn beide lijsten op en gaan er zetels leeg blijven. Erg stabiel klinkt het in ieder geval niet. 

[..]

Het is gewoon hartstikke moeilijk om goed beleid te maken. Zie de afgelopen 15 jaar. Te weinig controle op uitvoering sociale verzekeringen resulteerde in Bulgarenfraude. De als reactie er op gemaakte strengere regels resulteerde in de toeslagenaffaire. Te weinig regels voor de woningcorporaties resulteerde in het niet goed besteden van hun vermogens (ss Rotterdam, derivaten schandaal Vestia), de daarop volgende afroming van die vermogens d.m.v. de verhuurdersheffing resulteerde in te weinig geld in de pot bij de woningcorporaties. Enzovoort. Aangezien Wilders een heleboel in zijn programma heeft staan dat niet kan zonder het opzeggen van verdragen en/of een Nexit kan worden uitgevoerd,  weet je nu al dat op een heleboel punten geen voortgang zal worden geboekt. Dus vandaar de vrees dat ook dit kabinet weer weinig daadkrachtig zal zijn.

Coreopsis schreef op 16-12-2023 om 16:58:

[..]

Ik zou Rutte er ook nog bij zetten. Ga bijna naar hem terugverlangen .

Echt hè?

watertoren schreef op 16-12-2023 om 16:28:

[..]

Jij slaat de spijker op zijn kop! Ik weet zeker dat heel veel mensen er zo over denken. Ik ben me ervan bewust dat ik me er niet erg sympathiek mee maak maar zo denk ik er heel eerlijk gezegd ook over. Oplossingen heb ik niet maar ik denk dat er toch iets aan de wet moet veranderen zodat je deze raddraaiers wel uit kunt zetten.

Nou ja, da's tenminste wel eerlijk!

_Audrey schreef op 16-12-2023 om 17:24:

[..]

Ik zie ook werkelijk niet hoe dit ooit een stabiel, fatsoenlijk functionerend kabinet moet worden.

Nee, ik ook niet....

Maar wat er eerst zat was helemaal niets. Dus kan in die zin niet slechter toch.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

16-12-2023 om 20:14

Facy66 schreef op 16-12-2023 om 20:02:

Maar wat er eerst zat was helemaal niets. Dus kan in die zin niet slechter toch.

Wat een naïeve gedachte. We hebben het - ondanks alle problemen - ontzettend goed hier in Nederland. Het kan altijd slechter. Het kan ook altijd beter. We gaan het zien.

[..]

Het meest rechtse van rechts, wat eigenlijk gewoon extreemrechts is, dat is wat mij verontrust. En ja, Wilders staat bekend om zijn populistische oneliners. 

Ik geloof dat je op dit moment niet van alles kunt beloven, omdat je het gewoonweg niet 'meteen' waar kunt maken. Ik denk dat er alleen impopulaire oplossingen zijn die offers van ons vragen. Menigeen zal zich daar met hand en tand hardnekkig tegen verzetten, totdat het tij niet meer te keren is en we gedwongen worden water bij onze nog steeds rijke wijn te doen.

Facy66 schreef op 16-12-2023 om 20:02:

Dan besef je denk ik niet hoe goed je het hebt in Nederland en wat er allemaal wel goed gaat en geregeld wordt in het land. Ik vond de kabinetten Rutte ook niet top, maar slechter kan het zeer zeker. Mensen praten het volgens mij ook elkaar aan, dat het zo verschrikkelijk gaat. We leven nog altijd in een van de meest welvarende landen ter wereld, met weinig corruptie, weinig werkloosheid, weinig zwervers, goede wegen, etc etc. Ga over de grens met België en je voelt het al aan het wegdek, ziet meer bedelaars, enzovoort. Laat staan landen verder weg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.