Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Daglichtlamp schreef op 16-12-2023 om 17:09:

[..]

Waar ik dan wel nieuwsgierig naar ben: wie denken jullie dan dat de PVV fractie gaat leiden?

Agema? Verder hebben ze niks kundigs geloof ik. Bosma is al voorzitter dus die is ook al afgevallen.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

16-12-2023 om 17:12

"Alles wat stinkt in de ijskast opbergen is niet genoeg. Ook bij de diepste vriezer kan de stroom uitvallen."

Prachtige metafoor.

Daglichtlamp schreef op 16-12-2023 om 17:06:

[..]

Zalm is 71 inmiddels, die heeft wel recht om van zijn pensioen te blijven genieten. Hij was in 2017 nog informateur, sindsdien volgens mij niets meer in de politiek gedaan. Ik denk dat ik Plasterk er ook nog bij zet.

Hij is een stuk jonger dan Biden en Trump, dus waarom niet? Zijn er anders nog andere geschikte coryfeeën? De PVV heeft ze niet, want nog nooit in een regering gezeten of een andere lijsttrekker gehad dan Wilders, en NSC en BBB ook niet, want die zijn nieuw. Dus dan moet het wel of iemand van de lijsten of een oud-VVDer zijn. Of iemand helemaal van buiten de politiek. Maar dat laatste lijkt me dan weer niet handig als premier, iemand met nul ervaring daarbinnen.

_Audrey schreef op 16-12-2023 om 17:12:

[..]

Agema? Verder hebben ze niks kundigs geloof ik. Bosma is al voorzitter dus die is ook al afgevallen.

Ze wilden Agema al als minister van VWS toch?

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

16-12-2023 om 17:16

hoewel ik absoluut geen PVV-fan ben, zeg ik: Wilders. Laat het hem maar doen en dan kijken wat ie er van terecht brengt. Denk dat we snel weer verkiezingen hebben

Nicole123 schreef op 16-12-2023 om 17:14:

[..]

Hij is een stuk jonger dan Biden en Trump, dus waarom niet? Zijn er anders nog andere geschikte coryfeeën? De PVV heeft ze niet, want nog nooit in een regering gezeten of een andere lijsttrekker gehad dan Wilders, en NSC en BBB ook niet, want die zijn nieuw. Dus dan moet het wel of iemand van de lijsten of een oud-VVDer zijn. Of iemand helemaal van buiten de politiek. Maar dat laatste lijkt me dan weer niet handig als premier, iemand met nul ervaring daarbinnen.

Een VVD-er zou ik echt vreselijk vinden na al die jaren Rutte. 

Friezinnetje schreef op 16-12-2023 om 17:16:

hoewel ik absoluut geen PVV-fan ben, zeg ik: Wilders. Laat het hem maar doen en dan kijken wat ie er van terecht brengt. Denk dat we snel weer verkiezingen hebben

Daarom inderdaad.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

16-12-2023 om 17:17

_Audrey schreef op 16-12-2023 om 17:12:

[..]

Dat wordt ook nog een groot probleem als de PVV in een "gewoon" kabinet (dus niet zaken/extraparlementair) plaatsneemt. De meest ervaren fractieleden zullen dan waarschijnlijk een post willen krijgen, en dan houdt je alleen een onervaren fractie over. Ook niet goed voor de stabiliteit denk ik.  Misschien hebben ze dan niet eens genoeg mensen op de lijst om de fractie aan te vullen - blijft er dan nog wel een meerderheid over?

_Audrey schreef op 16-12-2023 om 17:16:

[..]

Een VVD-er zou ik echt vreselijk vinden na al die jaren Rutte.

Ik ook, maar de rest lijkt me ook vreselijk. Doe dan maar de vreselijkste en binnen een jaar klappen ofzo.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-12-2023 om 17:20 Topicstarter

Coreopsis schreef op 16-12-2023 om 17:17:

[..]

Dat wordt ook nog een groot probleem als de PVV in een "gewoon" kabinet (dus niet zaken/extraparlementair) plaatsneemt. De meest ervaren fractieleden zullen dan waarschijnlijk een post willen krijgen, en dan houdt je alleen een onervaren fractie over. Ook niet goed voor de stabiliteit denk ik. Misschien hebben ze dan niet eens genoeg mensen op de lijst om de fractie aan te vullen - blijft er dan nog wel een meerderheid over?

Het gaat niet alleen om willen, maar de PVV heeft niemand anders om minister te maken. Geen succesvolle gedeputeerden  uit de provincie, vrijwel geen wethouders, vrijwel niemand met bestuurlijke ervaring.

Aan de andere kant kan de PVV maar heel beperkt mensen uit hun fractie halen, omdat ze anders de lijst uitputten en er zetels in de eerste of tweede kamer leeg blijven.

Als Wilders premier zou worden en dus het gezamenlijke kabinet leidt en niet meer de PVV als partij, is het dan eigenlijk niet vreemd dat dan niemand van de PVV kamerleden, inclusief de fractieleider, lid is van de PVV? In hoeverre zijn zij straks nog gebonden aan de partij en haar programma?

Coreopsis schreef op 16-12-2023 om 17:17:

[..]

Dat wordt ook nog een groot probleem als de PVV in een "gewoon" kabinet (dus niet zaken/extraparlementair) plaatsneemt. De meest ervaren fractieleden zullen dan waarschijnlijk een post willen krijgen, en dan houdt je alleen een onervaren fractie over. Ook niet goed voor de stabiliteit denk ik. Misschien hebben ze dan niet eens genoeg mensen op de lijst om de fractie aan te vullen - blijft er dan nog wel een meerderheid over?

Ik zie ook werkelijk niet hoe dit ooit een stabiel, fatsoenlijk functionerend kabinet moet worden. 

Hoeveel mensen van de lijst hebben ze eigenlijk nog achter de hand om gaten op te vullen in de kamer? Als je mensen die bijv al in de eerste kamer zitten eraf trekt?

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

16-12-2023 om 17:27

Nicole123 schreef op 16-12-2023 om 17:23:

Als Wilders premier zou worden en dus het gezamenlijke kabinet leidt en niet meer de PVV als partij, is het dan eigenlijk niet vreemd dat dan niemand van de PVV kamerleden, inclusief de fractieleider, lid is van de PVV? In hoeverre zijn zij straks nog gebonden aan de partij en haar programma?

Niet. Maar dat ben je als kamerlid nooit. In de grondwet staat immers "De leden stemmen zonder last". Je hebt natuurlijk wel een morele ideologische "plicht" om in principe in de lijn van je fractie te stemmen, maar je bent vrij om af te wijken als je dat om wat voor reden dan ook wilt. 

In extreme situaties kan je uit de fractie gezet worden, maar je blijft dan kamerlid op persoonlijke titel. Opnieuw op de lijst bij volgende verkiezingen wordt dan wel erg onwaarschijnlijk.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-12-2023 om 17:30 Topicstarter

Nicole123 schreef op 16-12-2023 om 17:27:

Hoeveel mensen van de lijst hebben ze eigenlijk nog achter de hand om gaten op te vullen in de kamer? Als je mensen die bijv al in de eerste kamer zitten eraf trekt?

45 mensen op de lijst voor  de Tweede Kamer, 8 daarvan staan ook op de lijst van de Eerste Kamer (die in totaal 11 mensen telde).

Dus in totaal 48 mensen voor de 37 zetels in de Tweede Kamer en de vier zetels in de Eerste Kamer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.