Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Nicole123
13-12-2023 om 13:34
Facy66 schreef op 13-12-2023 om 13:28:
[..]
Heel veel. Daarom vind ik overal kritisch op blijven en mensen toestaan kritiek en bedenkingen te delen erg belangrijk. Scherp blijven vind ik goed dan in slaap gesust alles en iedereen maar geloven. Daarnaast zijn er veel wetten en mensenrechtenverdragen (gaan voor nationale wetgeving) die ons beschermen. Daar vertrouw ik op. Die gaan niet zomaar van tafel. Dat wil Wilders ook helemaal niet. Hij zegt zich aan de grondwet en verdragen te gaan houden. Dan is dat toch prima. PVV moet toch samenwerken.
Maar jij vertrouwt op zaken waar Wilders juist aan wil tornen. Dat vind ik het enge en dubbele. In dit artikel staat een aardige opsomming van alles waar die discussie over rechtsstaat, grondwet en verdagen van de politici over zal gaan: https://decorrespondent.nl/15013/deze-ideeen-van-wilders-zijn-in-strijd-met-het-recht-partijen-laat-hem-er-afstand-van-doen/4982c5e2-67ea-0b99-3420-d7635600f8ce Wat hier genoemd staat gaat niet om wat simpele kleine dingetjes, het gaat in mijn ogen over een heel groot deel van wat de PVV omhelst én over een heel groot deel van de waarden waar ons land op gebouwd is.
Fleurtje_5
13-12-2023 om 13:39
Facy66 schreef op 13-12-2023 om 12:59:
[..]
Het heeft geen zin om heel het verleden op te rakelen nu. Ze moeten nu eenmaal samenwerken. Het land moet worden bestuurd.
Maar toch nog even korte reactie op hierboven. Wilders is bijvoorbeeld wat lomp, maar weer andere politici hebben heel veel burgers ernstige schade toegebracht, kijk maar bv naar het toeslagenschandaal. Als je bekijkt wat dan erger is dan vind ik wat lompe uitspraken veel minder erg dan wat veel andere politieke partijen hebben geflikt. Maar daar wordt veel over gezwegen.
Dit idd. Maar ook de mensen die niet gehoord worden als ze help roepen.
Fleurtje_5
13-12-2023 om 13:42
Facy66 schreef op 13-12-2023 om 13:07:
[..]
Js hebt altijd nog de verdragen waarin onze mensenrechten zijn vastgelegd. Dat is dus verder geen verder probleem het toetsingsverbod aan de grondwet. Verdragen gaan voor nationale wetgeving. Dus het is puur geneuzel dat onnodig vertragend werkt nu naar mijn mening.
Dat is ook mijn mening.
Fleurtje_5
13-12-2023 om 14:02
Facy66 schreef op 13-12-2023 om 13:28:
[..]
Heel veel. Daarom vind ik overal kritisch op blijven en mensen toestaan kritiek en bedenkingen te delen erg belangrijk. Scherp blijven vind ik goed dan in slaap gesust alles en iedereen maar geloven. Daarnaast zijn er veel wetten en mensenrechtenverdragen (gaan voor nationale wetgeving) die ons beschermen. Daar vertrouw ik op. Die gaan niet zomaar van tafel. Dat wil Wilders ook helemaal niet. Hij zegt zich aan de grondwet en verdragen te gaan houden. Dan is dat toch prima. PVV moet toch samenwerken.
Dat heb ik hem ook horen zeggen.
Lollypopje
13-12-2023 om 14:03
Wilders kan nu misschien niet de grondwet wijzigen, maar dat hij het zou willen is al eng zat. Dat betekent namelijk dat als hij de kans zou krijgen hij die dingen weldegelijk zou doen. Dat maakt het dus realistisch dat er getornd kan worden aan onze democratie en rechtstaat. Daarvoor hoeven alleen maar voldoende mensen uit frustratie en boosheid op de huidige politiek op dat soort partijen te stemmen. Ook als die mensen niet om die reden op die partijen stemmen.
En daarom vind ik het dus weldelijk iets om serieus te nemen als een partij dat in zijn programma heeft staan.
Fleurtje_5
13-12-2023 om 14:06
Wat ik pas echt eng vind:
Tijdens het debat kon Timmermans én Omzight een mevrouw (die al jaren in een caravan woont, en al jaren op de wachtlijst staat voor een huurwoning) niet beloven dat ze binnen nu en vier jaar een woning kreeg.
Maar gisteren las ik dat nog dit jaar (en dat zijn nog maar twee weken) nóg 4000 mensen extra geplaatst moeten worden. Waar gaan ze die mensen straks allemaal laten? Het is koud en nat buiten. De mensen komen van warme landen en zijn die kou misschien niet gewend.
https://www.nu.nl/binnenland/6293195/instroom-asielzoekers-blijft-hoger-dan-verwacht-dit-jaar-nog-4000-plekken-nodig.html
De instroom is hoger dan verwacht, zegt demissionair staatssecretaris
Eric van der Burg (Asiel). Hij zoekt voor het einde van het jaar nog
vierduizend extra opvangplekken.
Nicole123
13-12-2023 om 14:30
Facy66 schreef op 13-12-2023 om 13:33:
[..]
En een mening is maar een mening, meer niet. Je zou ook iemand met een andere mening in de waarde kunnen laten.
Ik probeerde je post niet te verdraaien, maar verwoorde wat volgens mij voor bedoeling achter zit. En als ik dat verkeerd zie, dan kun je dat aangeven. Ik vind het persoonlijk namelijk heel vervelend als in een inhoudelijke discussie over de manier waarop de PVV met de rechtsstaat omgaat er een post komt met de strekking: 'Het volk heeft gekozen. De PVV is de grootste geworden.' Daar zeg je meer mee dan enkel dit feit, want het feit kenden we allemaal al. Wat je in mijn ogen met zo'n statement doet is de inhoudelijke discussie doodslaan, onder het motto: "Wat jullie van dit alles vinden doet er niet toe, want de PVV is de grootste geworden. Het is dus helemaal niet belangrijk of je de huidige politieke koers eng vindt of niet, je hebt er maar mee te dealen." Is dat dan de mening van de ander in zijn waarde laten? Je wil zelf graag begrip, maar heb je zelf ook maar ergens in dit topic begrip getoond voor het feit dat heel veel mensen in de samenleving het doodeng vinden wat Wilders zegt en denkt?
Daglichtlamp
13-12-2023 om 16:33
Volgens Baudet hoeven we het niet te hebben over grondrechten, want wat de Tweede Kamer besluit is automatisch grondwettelijk of zo.
Nicole123
13-12-2023 om 16:55
Daglichtlamp schreef op 13-12-2023 om 16:33:
Volgens Baudet hoeven we het niet te hebben over grondrechten, want wat de Tweede Kamer besluit is automatisch grondwettelijk of zo.
Heeft hij dat gezegd? Natuurlijk wil Baudet het niet hebben over de grondrechten, rechtsstaat en internationale verdragen, die zijn bij hem al helemaal niets waard, met zijn complottheoriën en nazi-sympathieën.
Daglichtlamp
13-12-2023 om 17:25
Nicole123 schreef op 13-12-2023 om 16:55:
[..]
Heeft hij dat gezegd? Natuurlijk wil Baudet het niet hebben over de grondrechten, rechtsstaat en internationale verdragen, die zijn bij hem al helemaal niets waard, met zijn complottheoriën en nazi-sympathieën.
Op zich heeft hij gelijk binnen het huidige staatsrecht, er is geen andere manier om de grondrechten te toetsen binnen de Nederlandse wet, dat moet de Tweede Kamer zelf doen op het moment dat ze wetten aannemen.
Daglichtlamp
13-12-2023 om 17:37
Interessante moties n.a.v. het debat met de verkenner.
O.a. over het alsnog beginnen aan de parlementaire enquete naar corona en het intrekken van de spreidingswet.
Facy66
13-12-2023 om 17:39
Fleurtje_5 schreef op 13-12-2023 om 13:39:
[..]
Precies.
Facy66
13-12-2023 om 17:51
Nicole123 schreef op 13-12-2023 om 14:30:
[..]
Ik probeerde je post niet te verdraaien, maar verwoorde wat volgens mij voor bedoeling achter zit. En als ik dat verkeerd zie, dan kun je dat aangeven. Ik vind het persoonlijk namelijk heel vervelend als in een inhoudelijke discussie over de manier waarop de PVV met de rechtsstaat omgaat er een post komt met de strekking: 'Het volk heeft gekozen. De PVV is de grootste geworden.' Daar zeg je meer mee dan enkel dit feit, want het feit kenden we allemaal al. Wat je in mijn ogen met zo'n statement doet is de inhoudelijke discussie doodslaan, onder het motto: "Wat jullie van dit alles vinden doet er niet toe, want de PVV is de grootste geworden. Het is dus helemaal niet belangrijk of je de huidige politieke koers eng vindt of niet, je hebt er maar mee te dealen." Is dat dan de mening van de ander in zijn waarde laten? Je wil zelf graag begrip, maar heb je zelf ook maar ergens in dit topic begrip getoond voor het feit dat heel veel mensen in de samenleving het doodeng vinden wat Wilders zegt en denkt?
Uit jouw bericht maak ik op dat je mijn bericht verkeerd hebt geinterpreteerd. Ik bedoelde dat het volk heeft gekozen en dat men heeft gestemd op de partijen die men heeft gekozen. Uit de verkiezingen is naar voren gekomen dat PVV de grootste partij is geworden. Dat is puur een feit. Daarmee heb ik beslist niet willen zeggen dat heel de bevolking het met Wilders eens is en dat andere meningen er niet toe zouden doen. Nee natuurlijk niet.
Wat ik ook verder bedoel is dat het geen zin heeft om steeds maar door te blijven gaan over dat deel vd partij van Wilders omdat partijen nu eenmaal samen moeten werken om zo voldoende recht te doen aan de uitslag en de onvrede niet nog meer te laten groeien. Er zal een regering moeten komen (of in ieder geval dat zal geprobeerd moeten worden ook volgens die Plasterk) waarvoor ook vanuit de samenleving het meeste draagvlak is. Dat is voor de achterban van de meeste grote partijen pvv vvd nsc en bbb. Dat is een hele grote groep. De PVV heeft ook veel aantrekkelijke standpunten die stemmers hebben getrokken. In dit topic ben ik daar al vaker op in gegaan.
Bovendien is het daar al veel over gegaan over grondwet en democratie hier en ik denk dat beide kanten voldoende zijn belicht. Beide kanten mogen ook naast elkaar bestaan.
Veel (en nee uiteraard niet alle) mensen vinden het tijd voor een andere koers. Maar wees gerust echt ongrondwettelijke dingen of dingen in strijd met mensenrechtverdragen komen er absoluut niet doorheen. Echt niet. En mensenrechtverdragen willen ze niet laten aanpassen en dat kan ook niet allemaal zomaar. Verder als ze dat gaan proberen dan krijgen ze volgende verkiezingen een hard pak slaag. Dat is de kracht van de stem van de bevolking en onze democratie tegenwoordig. Dus mensen hoeven nergens bang voor te zijn denk ik.
Doglover351
13-12-2023 om 17:53
Fleurtje_5 schreef op 13-12-2023 om 13:39:
[..]
Ja dat is echt verschrikkelijk, nog veel erger dan lompe dingen roepen inderdaad.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.