Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Fleurtje_5
08-12-2023 om 16:44
Doemijdieglazenbol schreef op 08-12-2023 om 13:44:
[..]
Hier zit volgens mij een belangrijke overeenkomst tussen “woke” en PVV. Er gaan dingen (aantoonbaar) niet goed en dat moet anders. Een andere overeenkomst is dat groepen zich niet gezien of gehoord voelen. En de ander vragen (soms vriendelijk, soms wat steviger) om te luisteren. Om zich te verplaatsen en wat empathie te tonen. En dat er institutioneel dingen veranderen om de niet-gehoorden beter te behandelen.
Die groepen sluiten elkaar ook niet per definitie uit. Zo is het vrij “woke” om van praktisch geschoolden te spreken. En dat is nou juist weer iets waar mensen die vaker “anti-woke” zijn (ik noem bijv Marianne Zwagerman, die hier veel over heeft gesproken) dan wél weer voorstander van zijn.
In beide “clubs” heb je extremen, die meer gaan naar “wij eerst”, maar een groot gedeelte bedoelt vooral te zeggen “wij ook”. De ellende is wel dat er in het PVV programma en de afgelopen decennia vooral “wij eerst” is geroepen. en daar zit de angst en argwaan. Maar zoals gisteren ter sprake kwam; als de PVV “wij ook” voor iedereen kan realiseren, ben ik de eerste die staat te juichen.
Ik denk dat Wilders zoveel stemmen heeft gekregen omdat mensen het zat zijn. Ik durf er bijna een wedje op te wagen dat heel Budel op hem heeft gestemd. Vast niet vanwege 'wij ook', maar veel eerder van 'help ons'.
Wij eerst heb ik hem nooit horen zeggen. Met 'wij ook' bedoeld Wilders niet zichzelf. Maar de mensen die radeloos zijn of ouderen waar nu geen plaats meer voor is. Als Wilders meer aan zich zelf zou denken, had hij geen bewaking nodig gehad, dan had hij vast de fiets gepakt en daar mee door Den Haag gefietst.
En wat zou er mis zijn als iemand zegt 'wij ook' ? Moeten ze zich dan wegcijferen voor mensensmokkelaars omdat die er geld aan verdienen met mensen over te smokkelen? Mensen die verder niks hebben met dit land maar wel met 'money money money' (daar zijn beelden van).
PerfumedAlpaca84
08-12-2023 om 16:45
Fleurtje_5 schreef op 08-12-2023 om 16:44:
[..]
Ik denk dat Wilders zoveel stemmen heeft gekregen omdat mensen het zat zijn. Ik durf er bijna een wedje op te wagen dat heel Budel op hem heeft gestemd. Vast niet vanwege 'wij ook', maar veel eerder van 'help ons'.
Wij eerst heb ik hem nooit horen zeggen. Met 'wij ook' bedoeld Wilders niet zichzelf. Maar de mensen die radeloos zijn of ouderen waar nu geen plaats meer voor is. Als Wilders meer aan zich zelf zou denken, had hij geen bewaking nodig gehad, dan had hij vast de fiets gepakt en daar mee door Den Haag gefietst.
En wat zou er mis zijn als iemand zegt 'wij ook' ? Moeten ze zich dan wegcijferen voor mensensmokkelaars omdat die er geld aan verdienen met mensen over te smokkelen? Mensen die verder niks hebben met dit land maar wel met 'money money money' (daar zijn beelden van).
Dit zegt toch helemaal niemand?
Fleurtje_5
08-12-2023 om 16:54
Nicole123 schreef op 08-12-2023 om 14:53:
[..]
Ik denk dat de PVVer de verandering wil veranderen, d.w.z. de lijn die is ingezet wil stoppen of zelfs terugdraaien. Dat bedoel ik met verandering als een bedreiging zien. Dus de ziekenhuizen weer zoals ze vroeger waren, geen verhoging van zorgpremie, geen nieuwe Nederlanders erbij, geen nieuwe milieumaatregelen, Zwarte Piet mogen houden, de buslijn naar het dorp en soortgelijke voorzieningen houden of weer terug, gewoon nog betaalbaar op vliegvakantie willen, een indeling van mensen in mannen en vrouwen zonder gender poespas, een huizenmarkt zoals 10-20 jaar geleden. Dat zijn in ieder geval de dingen die ik hoor en lees van PVV stemmers.
Ik hoop toch niet dat die nare lijn door blijft gaan.
Ging je toevallig naar het toilet voor een grote boodschap tijdens het SBS-debat toen woningzoekenden en mensen aan het woord kwamen die niet naar de dokter of tandarts konden vanwege het eigen risico? Dat mevrouw de tranen in de ogen had staan toen Timmermans zei 'laten we even wachten'.
Het lijkt wel bijna alsof je trots bent op de steeds groter wordende aantallen voedselbanken, woningzoekenden, en straks misschien ook geen hulp meer voor alle zieken.
De ziekenhuizen zijn allang niet meer als vroeger. Ze gaan met de tijd mee, en dat is niet verkeerd. Maar dat .... oke daar is een ander topic voor.
_Audrey
08-12-2023 om 16:59
Doemijdieglazenbol schreef op 08-12-2023 om 16:19:
ik zag nog wel wat in Bontenbal. Redelijk conservatief, maar het zorgen voor je medemens weer terug in het CDA, niet zo’n enorm corpsbal als de vorige prominente cda-ers en het wat Rotterdamse dat soms in zijn tongval doorklinkt. Daarnaast gebruikt hij niet te ingewikkelde taal, maar maakt hij wel duidelijk dat politiek kiezen is in tijden van schaarste. Maar hij is nog maar erg kort in beeld. Als een soort middengeluid had ik best een positieve indruk van hem. Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk. En hij was nog wat onzichtbaar en geen idee waar het naartoe gaat. Maar ik had daar wel meer van willen zien.
Ik ook, ik vind hem een prettig persoon. Hij was er inderdaad nog veel te kort om al verschil te kunnen maken, maar ik denk dat dat volgende verkiezingen al wel anders kan zijn (als dat tenminste gewoon over 4 jaar is en niet over een paar maanden
)
felija
08-12-2023 om 17:08
Fleurtje_5 schreef op 08-12-2023 om 16:54:
[..]
Ging je toevallig naar het toilet voor een grote boodschap tijdens het SBS-debat toen woningzoekenden en mensen aan het woord kwamen die niet naar de dokter of tandarts konden vanwege het eigen risico? Dat mevrouw de tranen in de ogen had staan toen Timmermans zei 'laten we even wachten'.
Het lijkt wel bijna alsof je trots bent op de steeds groter wordende aantallen voedselbanken, woningzoekenden, en straks misschien ook geen hulp meer voor alle zieken.
De ziekenhuizen zijn allang niet meer als vroeger. Ze gaan met de tijd mee, en dat is niet verkeerd. Maar dat .... oke daar is een ander topic voor.
Dan heb je toch echt niets begrepen van de posts van Nicole.
amarna
08-12-2023 om 17:25
_Audrey schreef op 08-12-2023 om 16:59:
[..]
Ik ook, ik vind hem een prettig persoon. Hij was er inderdaad nog veel te kort om al verschil te kunnen maken, maar ik denk dat dat volgende verkiezingen al wel anders kan zijn (als dat tenminste gewoon over 4 jaar is en niet over een paar maanden
)
Mee eens! Ik had jaren geleden voor het laatst CDA gestemd, nu wel op Bontenbal.
We hebben nog te weinig van hem gezien. Hopelijk krijgt hij bij de eerstvolgende verkiezingen weer een kans.
_Audrey
08-12-2023 om 17:31
PVV, VVD, NSC en BBB willen door en gaan praten over drie grote struikelblokken - https://nos.nl/l/2500840
Ze gaan in ieder geval verder praten, dat is wel goed denk ik.
OmaVan2
08-12-2023 om 17:36
_Audrey schreef op 08-12-2023 om 17:31:
PVV, VVD, NSC en BBB willen door en gaan praten over drie grote struikelblokken - https://nos.nl/l/2500840
Zeker, heel goed!
Daglichtlamp
08-12-2023 om 17:46
Fleurtje_5 schreef op 08-12-2023 om 16:54:
[..]
Ik heb het SBS debat niet gezien. Van te voren was al duidelijk dat dat debat vooral gericht was tegen Timmermans. Terwijl als je concreet kijkt naar de plannen van de partijen zij de enige waren daar met een doorgerekend programma waarbij als hun plannen uitgevoerd zouden worden deze groepen er echt op vooruit zouden gaan.
Snel scoren in een debat is gemakkelijk, daadwerkelijk beleid maken, en daar ook geld voor vinden dat ervoor zorgt dat het beter wordt voor de mensen is veel lastiger (en dat kost inderdaad tijd). Doen alsof dat instant kan zorgt juist voor steeds weer teleurstelling in de politiek, zoals die 1000 euro van Rutte of het kwartje van Kok wat we terug zouden krijgen.
felija
08-12-2023 om 17:50
Daglichtlamp schreef op 08-12-2023 om 17:46:
[..]
Ik heb het SBS debat niet gezien. Van te voren was al duidelijk dat dat debat vooral gericht was tegen Timmermans. Terwijl als je concreet kijkt naar de plannen van de partijen zij de enige waren daar met een doorgerekend programma waarbij als hun plannen uitgevoerd zouden worden deze groepen er echt op vooruit zouden gaan.
Snel scoren in een debat is gemakkelijk, daadwerkelijk beleid maken, en daar ook geld voor vinden dat ervoor zorgt dat het beter wordt voor de mensen is veel lastiger (en dat kost inderdaad tijd). Doen alsof dat instant kan zorgt juist voor steeds weer teleurstelling in de politiek, zoals die 1000 euro van Rutte of het kwartje van Kok wat we terug zouden krijgen.
Hoe vaak zullen we dat nog moeten herhalen....
felija
08-12-2023 om 17:50
_Audrey schreef op 08-12-2023 om 17:31:
Ja, dat denk ik ook.
Daglichtlamp
08-12-2023 om 17:53
https://nos.nl/artikel/2500840-pvv-vvd-nsc-en-bbb-willen-door-en-gaan-praten-over-drie-grote-struikelblokken
Blijkbaar is er al gelekt uit het advies van Plasterk terwijl hij nog bezig is om het te schrijven. Maar goed dat ze eerst over rechtstatelijkheid gaan praten.
Daglichtlamp
08-12-2023 om 17:54
Ik ben benieuwd wie er informateur gaat worden. Wellicht is het een goed idee dat Plasterk dat ook gaat doen.
Nicole123
08-12-2023 om 18:34
Fleurtje_5 schreef op 08-12-2023 om 16:32:
[..]
Nicole123, je 'vergat' vetgedrukte mee te quoten.
Nee hoor, want ik had het toen ik het over die verandering had helemaal niet over dat debat en ook niet over Timmermans of andere politici, maar over hoe een PVVer tegen verandering aankijkt. Het gepraat over dat debat van jou sloeg als een tang op een varken, dus ik reageerde bewust op het enige stukje wat wel over het onderwerp ging waar ik het over had. Ik heb dat debat ook helemaal niet gezien, ik lees liever in een partijprogramma wat ze vinden en kijk naar hoe en wat ze doen in de Tweede Kamer en dergelijke dan dat ik naar dat geschreeuw tegen elkaar moet luisteren.
Daglichtlamp
08-12-2023 om 18:56
Fleurtje_5 schreef op 08-12-2023 om 16:44:
[..]
In de gemeente waar Budel in ligt kreeg Wilders 40 % van de stemmen. https://www.cranendonck.nl/uitslag-tweede-kamerverkiezingen-2023
Ik vermoed dat dat voor Westerwolde ook zo ongeveer zal gelden. Jammer is dat Wilders voor hun het probleem niet gaat oplossen. Want Wilders laat de asielzoekers liever daar, dan dat hij kiezers elders in het land tegen zich in het harnas jaagt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.