Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Doemijdieglazenbol schreef op 06-12-2023 om 12:15:

[..]

Denk je echt dat die andere partijen niet het beste voor hebben met ons land?

Dilan noemde het in september 2023 'de oude politiek'.

Yeşilgöz zei dat politici de afgelopen jaren veel te veel met zichzelf bezig zijn geweest.
“Laten we de oude politiek achter ons laten.”

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5409272/yesilgoz-vvd-congres-mark-rutte-verkiezingen-speech

En dit zei Dilan ook:

Migratie was een belangrijk onderwerp van de toespraak. Yeşilgöz zegt dat er jarenlang 'waterige compromissen' zijn gesloten en dat het zo niet langer kan. Het vorige kabinet viel op de kwestie migratie, volgens haar om te voorkomen dat er opnieuw zo'n compromis zou komen.
.........
"We kunnen niet blijven aanmodderen met migratie, we zijn een partij die verantwoordelijkheid neemt."
..........
Oorlogsvluchtelingen kunnen tijdelijk worden opgevangen, maar zodra de situatie het toelaat, moeten zij naar hun moederland terug, vindt de VVD-lijsttrekker.
..........
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5409272/yesilgoz-vvd-congres-mark-rutte-verkiezingen-speech

Wat zegt zij zoveel anders dan Wilders. Hij wil ook echte vluchtelingen opvangen, maar wel raddraaiers terug sturen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

06-12-2023 om 13:30 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 06-12-2023 om 13:27:

Wat zegt zij zoveel anders dan Wilders. Hij wil ook echte vluchtelingen opvangen, maar wel raddraaiers terug sturen.

Misschien moet je nog een keer het PVV programma lezen.

Daglichtlamp schreef op 06-12-2023 om 13:30:

[..]

Misschien moet je nog een keer het PVV programma lezen.

Datgene wat ik heb gequote is NIETS anders dan wat Geert zegt.

En over de andere dingen zou hij water bij de wijn doen. Ik heb hem horen zeggen dat hij zich aan de grondwet houd.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

06-12-2023 om 13:41 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 06-12-2023 om 13:36:

[..]

Datgene wat ik heb gequote is NIETS anders dan wat Geert zegt.

En over de andere dingen zou hij water bij de wijn doen. Ik heb hem horen zeggen dat hij zich aan de grondwet houd.

Het staat toch heel duidelijk in zijn programma. https://www.pvv.nl/images/2023/PVV-Verkiezingsprogramma-2023.pdf Ik zou zeggen lees het eerst voordat je beweert dat de VVD hetzelfde wil op gebied van asielzoekers en vluchtelingen dan de PVV.

Daglichtlamp schreef op 06-12-2023 om 13:41:

[..]

Het staat toch heel duidelijk in zijn programma. https://www.pvv.nl/images/2023/PVV-Verkiezingsprogramma-2023.pdf Ik zou zeggen lees het eerst voordat je beweert dat de VVD hetzelfde wil op gebied van asielzoekers en vluchtelingen dan de PVV.

Pagina 8 om precies te zijn.

Ik ga proberen mijn deelname aan dit topic voorlopig wat terug te brengen. 

Op het moment dat ik mijn eigen onderzoek moet gaan doen (wat ik hier de hele tijd zit te doen én te delen, ik weet vrij zeker dat ik meer van het PVV-programma heb gelezen dan menig ander forummer), maar er niet meer inhoudelijk naar gekeken wordt en we alleen maar in beschuldigende, uit de context gerukte kringetjes draaien, is het beter voor mij om een stap terug te doen. Ik blijf altijd in voor een goed gesprek op inhoudelijke gronden.

Ben benieuwd of het me lukt Tot later allemaal en dank tot zover!

A je to!

Maar gaat het dan over plannen hebben die bewust het land kapotmaken of vooral over integriteit? Een Rutte, die opeens 'geen actieve herinnering' meer had (helemaal mee eens dat dat niet integer is), het niet integer omgaan met bijvoorbeeld declaraties en familieleden voordeeltjes gunnen? Is dat waarin volgens jullie de PVV heel anders is dan die andere partijen?

Daglichtlamp schreef op 06-12-2023 om 13:41:

[..]

Datgene wat ik Wilders heb horen zeggen is niet anders dan dat wat Dilan in dat bericht zegt.

Namelijk het word onhoudbaar. Je kan ook wachten tot dat Dilan nóg een keer zegt: dat er jarenlang 'waterige compromissen' zijn gesloten en dat het zo niet langer kan.  Misschien dat het lampje bij de tweede keer wel gaat branden.

Eergisteren werd hier gediscussieerd dat de vergrijzing teveel geld kost, en daarom kan straks niet alles meer geboden worden in de zorg. En iedereen vind dat blijkbaar heel normaal, en ook vind men het blijkbaar heel normaal als men zegt dat de zorgvraag wel groot is, maar men wil niet meer geld steken in de zorg. Maar men haalt wel vliegtuigen met personeel uit het buitenland, die ze onderdak, eten, kleding en opleiding moeten betalen. Terwijl het personeel dat ontslagen werd gediplomeerd en deskundig was.

Vervang het woordje 'ouderen' of 'vergrijzing' eens voor een woord dat men Wilders verwijt, en de hel breekt los

OmaVan2 schreef op 06-12-2023 om 13:44:

[..]

Pagina 8 om precies te zijn.

Klopt, pagina 8 is niet om blij van te worden. Pagina 10 vind ik beter.

Facy66 schreef op 06-12-2023 om 13:15:

[..]

Nee hoor. Dat is niet mijn eigen subjectieve invulling, maar dat is echt gebaseerd op feiten. Ik zou zeggen kijk eens naar het totale plaatje en doe zelf er onderzoek naar. Dan kom je achter veel dingen en dan ga je dingen in een ander perspectief zien. Maar dat mag iedereen zelf weten natuurlijk.

Maar laten we weer ontopic gaan. Dat lijkt me zinvoller. Er zijn inmiddels weer ontwikkelingen wat het formatieproces betreft en ik ga nu weer verder zonnen.

Wat is de objectieve definitie van ‘het landsbelang’ en uit welke feiten blijkt dat de door jou verguisde partijen totaal andere belangen nastreven dan dit gedefinieerde ‘landsbelang’? 

Dat er (grote) fouten (zullen) worden gemaakt en schade wordt aangericht, lijkt me overigens volkomen duidelijk. Dat politici aan wensdenken doen, oogkleppen op hebben, prioriteiten stellen die maken dat zaken in de soep lopen evenzeer. Dat er mensen/groepen/sectoren zijn die voordeel hebben bij bepaald beleid en andere die daarvan nadeel ondervinden, is duidelijk en dat kan niet anders. Dat zal onder geen enkel beleid ooit anders worden en ook een kabinet Wilders zal geen hemel op aarde kunnen bewerkstelligen waarin iedereen tevreden is. Politiek is ook de pijn verdelen en natuurlijk kun je hevig van mening verschillen over of dat goed wordt gedaan. Democratie is een proces om door die meningsverschillen heen te ploeteren en samen verder te gaan. Democratie is geïnstitutionaliseerde ruzie, bedoeld om in vrede samen te kunnen leven en werken in een diverse samenleving. Om dat mogelijk te maken moet je de bereidheid hebben eruit te komen met mensen die er totaal anders over denken dan jijzelf. 

Je kunt geen conflicten oplossen, niet met elkaar samenwerken als je elkaar fundamenteel niet kunt vertrouwen, of als je elkaar je niet respecteert in je politieke visie en belangen dus het is erg belangrijk in de formatie dat ze op zijn minst kunnen vertrouwen op elkaars goede bedoelingen. Ik ben verre van een VVD-fan maar ik heb er steeds meer begrip voor dat ze niet met Wilders in een kabinet willen zitten. Als hij ze zo fundamenteel wantrouwt, is zo’n kabinet fundamenteel wankel en disfunctioneel. Hij neemt geen gelijkwaardige positie in, presenteert zichzelf als superieur en tegelijkertijd als slachtoffer als men niet wil doen wat hij wil. En natuurlijk is dat tot op zekere hoogte politieke strategie maar als hij en zijn kiezers dit kennelijk echt geloven, zijn we ver van huis. Waarom kunnen wij, ook hier, jij en ik, het niet gewoon heel erg oneens zijn over wat het goede is om te doen en er op het scherpst van de snede over discussiëren en toch proberen er samen uit te komen zonder ervan uit te gaan dat we erop uit zijn om elkaar te schaden? Ik ga er niet vanuit dat jij mij of wie dan ook probeert te schaden maar ik denk wel dat jouw ideeën over beleid het effect zullen hebben dat mensen worden geschaad. Zo zul jij dat andersom ook vinden en in bepaalde opzichten zullen we daar allebei gelijk in hebben. Voor die werkelijkheid moeten we niet terugdeinzen. Mijn democratische droom is juist dat je doordat je met zijn allen uit heel andere perspectieven naar de situatie kijkt, een zo ‘compleet’ mogelijk beeld schept en dan een zo omvattend mogelijke oplossing weet te ontwikkelen, dat je daarbij zoveel mogelijk blinde vlekken blootlegt en voorkomt dat ze tot problemen zullen leiden. En ik weet heus wel dat ook dat een ideaalbeeld is maar ik geloof wel dat (vertrouwen in) dat proces al heel veel waard is, omdat je dan in verbinding blijft, blijft praten, samenwerken en -leven. En dat kan niet meer als je elkaar steeds fundamenteler afwijst en wantrouwt. Dan valt de samenleving in allemaal kleine groepen uit elkaar die niet meer met maar tegen elkaar strijden. Voor mij is dat de prioriteit, elkaar blijven bereiken. Ik vind dat politici ons dat moeten voorleven, in plaats van zich vooral af te zetten tegen elkaar en elkaar voor verkwanselaar van het landsbelang neer te zetten. 

Zou het kunnen dat de meeste linkse partijen niet kunnen beloven wat een groot aantal kiezers kennelijk wil: er op geen enkel vlak op achteruit gaan, en typisch Nederlandse gewoontes en gebruiken in ere houden. 
Zoals bbq'en met een lekker stukje vlees, de houtkachel aanzetten. Gezellig grazende koeien in de wei. Meteen toegang tot goede gezondheidszorg, op vakantie kunnen. Geen klimaatgezeik, gewoon door kunnen gaan met ons leventje.
En alle genoemde punten ook als een vanzelfsprekendheid recht beschouwen. Eigenlijk het liefst zo min mogelijk te maken willen hebben met buitenlandse invloeden. Dus een soort eiland temidden van de wereld. 
Ja, dan wordt het heel lastig....want dat is alles waarvan ook een groot gedeelte van de kiezers zegt: dat moet juist veranderen en ook ingrijpend, om ons als samenleving te kunnen verhouden tot de wereld. De wereld is van iedereen. 

Nicole123 schreef op 06-12-2023 om 13:18:

[..]

Dit is volgens mij juist helemaal on topic. En dat ik niet naar het totale plaatje zou kijken en er nog wel achter kom als ik zelf onderzoek doe dat vind ik een heel rare opmerking. Besef je je hoe je me hier weg zet en vind je dat terecht? Ik vind zo'n opmerking echt een zwaktebod, je gaat helemaal niet in op de inhoud maar doet alsof ik van toeten noch blazen weet.

Dit is retoriek natuurlijk. Degene die stelt, bewijst. Het is niet aan discussiepartners om Facy’s beweringen te bewijzen of ontkrachten. Het is niet op de een of andere manier onze tekortkoming dat we de onderbouwing van de beweringen van Facy niet kennen. We hoeven daar ook niet naar op zoek. Facy is degene die deze dingen poneert en het is haar/zijn taak om haar/zijn opvattingen te onderbouwen in plaats van ons het bos in te sturen met ‘er zijn feiten’ en ‘je zult het in een ander perspectief zien’. Presenteer die feiten, schets die perspectieven, vermeld bronnen. Dan kunnen we het er serieus en inhoudelijk over hebben.

felija schreef op 06-12-2023 om 14:02:

Zou het kunnen dat de meeste linkse partijen niet kunnen beloven wat een groot aantal kiezers kennelijk wil: er op geen enkel vlak op achteruit gaan, en typisch Nederlandse gewoontes en gebruiken in ere houden.
Zoals bbq'en met een lekker stukje vlees, de houtkachel aanzetten. Gezellig grazende koeien in de wei. Meteen toegang tot goede gezondheidszorg, op vakantie kunnen. Geen klimaatgezeik, gewoon door kunnen gaan met ons leventje.
...

Ik ben onderwijl 65+ en ik heb NL en de wereld enorm zien veranderen en dat is bepaald niet alleen door immigratie. Mijn moeder is nog ontslagen toen ze in het huwelijk trad. Ik kan me herinneren dat mijn vader apetrots met zijn eerste auto aan kwam. De hele buurt liep uit, want het bezit van een auto was toen nog bijzonder. Dat veranderde snel in de jaren erna. Daarmee steeg ook het aantal verkeersslachtoffers tot op het hoogtepunt 3000/jaar. Met een borrel op in de auto stappen was toen nog heel normaal. Barbecuen hadden we nog niet van gehoord. Er waren twee TV zenders en kinder televisie alleen op woensdag- en zaterdagmiddag. Op vakantie ging je naar een pension of vakantiehuisje op de Veluwe of in Limburg.  Rekenmachines deden pas hun intree nadat ik de middelbare school al had afgesloten.  Ik was al tegen de dertig toen ik mijn eerste PC kreeg. Het werd steeds normaler dat mensen regelmatig verhuisden, waardoor ook de cohesie in buurten minder werd. Als ik dezelfde vraag aan mijn moeder zou stellen (als dat nog kon), zou ik een wereld geschetst krijgen die ik nauwelijks zou herkennen.
Kortom, de wereld verandert continu, die nostalgie naar vroeger is nostalgie naar een wereld die of nooit bestaan heeft of een wereld die niet langer kan voortbestaan omdat we zo onszelf vernietigen. Maar goed, dat laatste kan een ieder ook onzin vinden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.