Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Zilver_gray
04-12-2023 om 06:42
"Het lijkt nog steeds een lastige puzzel te worden voor Plasterk. De VVD wil niet in een kabinet, en Pieter Omtzigt van NSC maakte duidelijk moeite te hebben met standpunten uit het PVV-verkiezingsprogramma. Die zijn volgens hem niet te rijmen met de Grondwet, en daar wil hij eerst duidelijkheid over.
De VVD is alleen bereid om de door Wilders gewenste coalitie te ondersteunen als gedoogpartner. Combinaties met GroenLinks-PvdA - de tweede partij in de verkiezingen - liggen niet voor de hand".
Eerlijkheid gezegd hoop ik dat Omtzigt zijn poot stijf houdt, laat Wilders eerst maar eens antwoord geven op bijvoorbeeld het ijskast verhaal.
Spannend! We gaan het zien.
majorette2005
04-12-2023 om 06:47
Nicole123 schreef op 04-12-2023 om 00:05:
[..]
Wat bedoel je, dat die tweet volgens jou niet anti-islam is of dat die tweet juist wel anti-islam is?
Ik vind die niet anti islam omdat er geen onwaarheid in staat.
PerfumedAlpaca84
04-12-2023 om 07:30
majorette2005 schreef op 04-12-2023 om 06:47:
[..]
Je kunt toch ook anti -iets zijn zonder te liegen?
_Audrey
04-12-2023 om 07:33
Zilver_gray schreef op 04-12-2023 om 06:42:
"Het lijkt nog steeds een lastige puzzel te worden voor Plasterk. De VVD wil niet in een kabinet, en Pieter Omtzigt van NSC maakte duidelijk moeite te hebben met standpunten uit het PVV-verkiezingsprogramma. Die zijn volgens hem niet te rijmen met de Grondwet, en daar wil hij eerst duidelijkheid over.
De VVD is alleen bereid om de door Wilders gewenste coalitie te ondersteunen als gedoogpartner. Combinaties met GroenLinks-PvdA - de tweede partij in de verkiezingen - liggen niet voor de hand".
Eerlijkheid gezegd hoop ik dat Omtzigt zijn poot stijf houdt, laat Wilders eerst maar eens antwoord geven op bijvoorbeeld het ijskast verhaal.
Spannend! We gaan het zien.
Ik hoop ook dat hij zijn poot stijf houdt. Omtzigt zou wel gek zijn als hij zijn nek nu uitsteekt, terwijl de VVD gaat gedogen en op een door hun gewenst moment de stekker eruit trekt.
majorette2005
04-12-2023 om 07:45
Wandelvrouwtje schreef op 04-12-2023 om 07:30:
[..]
Je kunt toch ook anti -iets zijn zonder te liegen?
Klopt, de vraag was of die tweet anti islam is, ik vind van niet, die tweet benoemd feiten, waarom zou dat anti zijn?
PerfumedAlpaca84
04-12-2023 om 07:51
majorette2005 schreef op 04-12-2023 om 07:45:
[..]
Klopt, de vraag was of die tweet anti islam is, ik vind van niet, die tweet benoemd feiten, waarom zou dat anti zijn?
Omdat je ook gebaseerd op feiten ergens tegen kunt zijn.
Ik vind deze pasta niet gaar. Ik vind terecht dat de pasta niet goed klaargemaakt is. Dat kan feitelijk juist zijn en anti-pasta.
PerfumedAlpaca84
04-12-2023 om 07:52
Overigens ben ik dus, gebaseerd op zijn uitspraken en standpunten, anti-Wilders.
Lollypopje
04-12-2023 om 08:25
wat die uitspraken anti-islam maakt in mijn ogen is de generalisatie. Hij betrekt de hele Islam op de daaropvolgende uitspraken over extremisme.
Dat maakt de uitspraken niet onwaar, wel het verband dat hij insinueert.
Nicole123
04-12-2023 om 08:45
majorette2005 schreef op 04-12-2023 om 06:47:
[..]
Wat is er niet anti-islam aan: "Islam is the problem. #stopislam"? Dat is toch duidelijk heel anti-islam, in zijn algemeen? Hij zegt niet: "Stop radical islam", hij zegt ''stop islam''. En daar kun je het mee eens of oneens zijn, maar ontkennen dat Wilders tegen de islam strijdt dat begrijp ik niet. Dan maak je volgens mij in je hoofd een slap aftreksel van wat hij eigenlijk is en waar hij voor staat.
Doemijdieglazenbol
04-12-2023 om 08:51
ik ga echt niet discussiëren over of Wilders anti-islam is of niet. Dat zou hij zelf niet eens doen. Hij is gewoon anti-islam en daar mogen wij dan weer iets van vinden.
Ik ga ook niet discussiëren over of de vergrijzing een factor is in de stijgende zorgkosten. Dat er andere zaken ook meespelen en dat andere dingen ook geld kosten, maakt dat niet minder waar.
Iemand zin in een discussie of regen nat is?
Heb er weinig vertrouwen in dat er iets werkbaars uit het formatieproces gaat komen, in de zin van traditioneel kabinet. Ik krijg ook steeds meer het gevoel dat Wilders dat zelf helemaal niet wil.
amarna
04-12-2023 om 08:56
Fleurtje_5 schreef op 04-12-2023 om 00:28:
[..]
Ik vind dat iedereen, ongeacht welk geloof of kleur, rijk of arm, maar ook jong én oud zorg moeten krijgen als ze dat nodig hebben.
En wie betaald het 'eigen risico' van nieuwe Nederlanders als zij zorg nodig hebben denk je? Waarom denk je dat het eigen risico telkens hoger word terwijl je al veel handelingen, onderzoeken én medicijnen zelf moet betalen? Dat komt echt niet alleen door dat grijze omaatje wat braaf op d'r stoel zit te wachten tot ze naar het toilet gebracht word.
Kom nou niet aan met de onzin dat hoge zorgkosten worden veroorzaakt door immigratie! Dat is al 1000x weerlegd.
Vergrijzing is een oorzaak en de steeds meer technische mogelijkheden voor effectieve diagnose en behandeling een andere oorzaak.
Malibu2
04-12-2023 om 08:57
Nicole123 schreef op 04-12-2023 om 08:45:
[..]
Wat is er niet anti-islam aan: "Islam is the problem. #stopislam"? Dat is toch duidelijk heel anti-islam, in zijn algemeen? Hij zegt niet: "Stop radical islam", hij zegt ''stop islam''. En daar kun je het mee eens of oneens zijn (blijkbaar vind jij dan ook dat "islam is the problem", dat kan), maar ontkennen dat Wilders tegen de islam strijdt dat begrijp ik niet. Dan maak je volgens mij in je hoofd een slap aftreksel van wat hij eigenlijk is en waar hij voor staat.
De leer van de Islam is een probleem en daar is Wilders zich volgens mij heel goed van bewust. Jij noemt dat radicale islam, maar dat is Islam. Gelukkig zijn er veel moslims die niet zo ver gaan en hier ook niet in meegaan. Maar dat verandert niets aan de leer zelf.
Nicole123
04-12-2023 om 09:00
Fleurtje_5 schreef op 04-12-2023 om 01:08:
[..]
Hij word met de dood bedreigd. Er zijn fatwa's over hem uitgesproken. Je weet vast wel hoe het met Salmon Rushdie gaat.
En een Nederlandse politieke partij wou met hun verkiezingenposters aangeven dat Wilders achter tralies hoort vanwege zijn mening. Kijk als iemand dan zegt dat 60% van de moslims op DENK stemt (wat ik niet geloof, en de verkiezingen lieten idd wat anders zien) dan mogen we God op onze knieën danken dat zij niet de grootste zijn geworden.
Klopt en dat vind ik verschrikkelijk. Niemand zou ooit met de dood bedreigd, of überhaupt bedreigd moeten worden. Maar dat bevestigt toch juist wat ik schrijf? Ze bedreigen hem niet omdat hij zo'n moslimliefhebber is, maar omdat hij anti-islam uitspraken doet en een anti-islam film heeft gemaakt. En die anti-islam standpunten van hem daar kun je het mee eens zijn of niet, maar doen alsof hij helemaal niet zo anti-islam is begrijp ik echt niet.
En ja, of je het nu fijn vindt of niet, moslims hebben veel DENK gestemd ja. De cijfers die ik zag - die meer zeggen dan een filmpje hier en daar - laten zien dat ongeveer 50% helemaal niet gestemd heeft en van de andere 50% de overgrote meerderheid ofwel DENK (de meesten) ofwel PvdA/GL. De PVV stemden ze nauwelijks. Hier nog een linkje over dat onderzoek van Spierings.
Bij het Nederlands Kiezersonderzoek bleken er welgeteld nul moslims te zijn die op de PVV stemden. “„Ik heb me nog afgevraagd of bijvoorbeeld seculiere Turkse Nederlanders dit jaar meer op de PVV zijn gaan stemmen”, zegt Spierings, „maar ook daar zie ik geen aanwijzingen voor. Als het echt een massale beweging zou zijn geweest van deze groepen die op de PVV zijn gaan stemmen, dan hadden we daar sporen van terug moeten zien. En die zien we niet.”
Nicole123
04-12-2023 om 09:06
Malibu2 schreef op 04-12-2023 om 08:57:
[..]
De leer van de Islam is een probleem en daar is Wilders zich volgens mij heel goed van bewust. Jij noemt dat radicale islam, maar dat is Islam. Gelukkig zijn er veel moslims die niet zo ver gaan en hier ook niet in meegaan. Maar dat verandert niets aan de leer zelf.
Daar kan ik inkomen. Ik vind dat een lastig punt, in hoeverre het alleen de radicale islam is die een probleem is, of dat de radicale islam eigenlijk gewoon de pure islam is. Er zijn binnen godsdiensten natuurlijk ook flinke verschillen en wat is dan de pure vorm? Een evangelisch christen zal ook niet over één kam willen worden geschoren met een katholiek bijvoorbeeld en wat is dan de pure vorm van het christendom? Ik wilde ook niet een islam discussie starten hier, maar alleen aangeven dat als iemand zegt dat Wilders helemaal niet zo anti-islam is dat dat gewoon niet waar is. Hij windt er zelf absoluut geen doekjes om dat hij anti-islam is. Of je het daarin met hem eens bent of niet is een tweede.
absor
04-12-2023 om 09:12
Dat wilders anti-islam is lijkt me duidelijk. En dat is prima toch? Er zijn veel mensen anti islam, anti christendom of totaal anti religie. Dat wilders bedreigt wordt omdat hij anti islam is dat is helemaal niet prima. Je moet in de dit land vrij zijn om te zeggen dat je de bijbel of de koran onzin vind.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.