Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Nicole123
03-12-2023 om 20:36
Fleurtje_5 schreef op 03-12-2023 om 19:42:
[..]
Als ik door het ziekenhuis loop zie ik heel veel mensen van alle leeftijden. Ik denk zelfs meer mensen met géén-grijze-haren dan met-grijze-haren.
Toch is het als je de statistieken bekijkt zo dat bij de ouderen het overgrote deel van de zorgkosten zitten en zij de meeste ziekenhuiszorg nodig hebben en dat dus vergrijzing zorgt voor veel hogere uitgaven aan de zorg (en dat nu al 1 op de 7 mensen in de zorg werkt en de rek er daarmee behoorlijk uit is). Dat je ook veel jonge mensen ziet lopen in een ziekenhuis is niet vreemd. Dat zijn deels patiënten (en de jongere lopen vaker rond dan de oudere die vaker aan bed gekluisterd zijn), deels bezoekers en begeleiders en deels medewerkers (die lopen niet allemaal in witte jassen en de artsen ook zeker niet continu). Verder verschilt het ook flink per afdeling, dus het is maar net waar je in zo'n ziekenhuis loopt.
Dit zijn de statistieken:

Nicole123
03-12-2023 om 21:00
Overigens is vergrijzing niet de enige reden waardoor zorgkosten stijgen, andere belangrijke redenen zijn nieuwe dure technologie en hogere lonen in de zorg. Een voorbeeld van technologie: bij kanker kun je met een PET-CT scan vaak veel preciezer kleine tumoren opsporen dan met een CT-scan. In de afgelopen 10 jaar maken steeds meer ziekenhuizen er daarom gebruik van. Een groot voordeel voor de patiënt, maar het nadeel is wel dat een PET-CT scan €1200 per scan kost en een CT-scan €200. De hogere lonen in de zorg (bijv in de UMC-CAO dit jaar 10% erbij, voor die tijd al extra erbij voor de verpleegkundigen) was een duidelijke roep vanuit de maatschappij en politiek.
De kosten in de zorg nemen kortom toe door vooral vergrijzing, technologische mogelijkheden en hogere lonen. Populistische oneliners als 'op de zorg wordt alleen maar bezuinigd!' zijn onwaar en misleidend en gaan compleet voorbij aan de realiteit en complexiteit van de zorg. Want ja er zijn heel grote problemen in de zorg, maar die los je niet even op met 'niet meer bezuinigen en meer handen aan het bed en klaar!'.
felija
03-12-2023 om 21:13
Fleurtje_5 schreef op 03-12-2023 om 19:42:
[..]
Als ik door het ziekenhuis loop zie ik heel veel mensen van alle leeftijden. Ik denk zelfs meer mensen met géén-grijze-haren dan met-grijze-haren.
Het ziekenhuis? Hoeveel ziekenhuizen zijn er? En kom je op alle kamers? Patiënten die je niet op de gangen tegenkomt, omdat ze bedlegerig zijn?
Zie de post van Nicole voor de statistieken, duidelijker kan ik het niet maken.
Nicole123
03-12-2023 om 21:49
Nog over dat Wilders niks tegen moslims zou hebben, omdat hij wel eens met moslims praat en 3,3% van de Turken/Marokkanen en/of moslims PVV heeft gestemd en daar een paar filmpjes en anekdotes van zijn: wat vinden degenen die dat stellen van onderstaande Tweet van Wilders van afgelopen 5 november? Dat is toch zeer heldere anti-islam taal? En deze tweet is geen uitzondering, als je de rest van zijn tweets bekijkt dan is een heel erg groot deel anti-islam.
Ik kan er echt niks anders van maken, hoe zeer ik het ook zou willen. Ik zou dolgraag willen dat Wilders wat gematigder was, maar hij roept dit soort dingen al 20 jaar, tot op de dag van vandaag. Hij is daar zelf ook heel helder over en schaamt zich er absoluut niet voor, hij staat hier juist zeer openlijk voor.
Islam is the problem.
I have been warning for Islam for more than 20 years now.
Mullahs gave me fatwas and ordered Muslims to kill me.
Prosecutors took me to court.
Countries declared me persona non grata.
But I repeat the truth:
Islam is the problem.
#stopislam #Islam
majorette2005
03-12-2023 om 22:08
ik zie in die tweet geen onwaarheid. Los daarvan ben ik geen fan van Wilders.
Nicole123
03-12-2023 om 22:36
majorette2005 schreef op 03-12-2023 om 22:08:
ik zie in die tweet geen onwaarheid. Los daarvan ben ik geen fan van Wilders.
Dat kan, dat je zelf ook de islam als slecht ziet en iets dat weg moet. Ik kan daar voor een deel zelfs ook wel in meegaan (wat betreft de zeer radicale islam, hoe men daarin omgaat met geweld, mensenrechten, vrouwen, LHBTI en vrijheid voor andere godsdiensten) en begrijp de strijd van Wilders daarin ook wel. Zeker met de haat en doodsbedreigingen die hij vanuit die hoek over zich heen krijgt. Maar dat hij niet anti-islam zou zijn, zoals een aantal keer hier gezegd werd, dat is gewoon niet zo. Hij is heel duidelijk tegen de islam, het is al 20 jaar zijn handelsmerk. Doen alsof dat niet zo is is alsof je zegt dat de SGP niet zo tegen abortus is of PvdD niet zo tegen de bio-industrie.
majorette2005
03-12-2023 om 23:39
Nicole123 schreef op 03-12-2023 om 22:36:
[..]
Dat kan, dat je zelf ook de islam als slecht ziet en iets dat weg moet. Ik kan daar voor een deel zelfs ook wel in meegaan (wat betreft de zeer radicale islam, hoe men daarin omgaat met geweld, mensenrechten, vrouwen, LHBTI en vrijheid voor andere godsdiensten) en begrijp de strijd van Wilders daarin ook wel. Zeker met de haat en doodsbedreigingen die hij vanuit die hoek over zich heen krijgt. Maar dat hij niet anti-islam zou zijn, zoals een aantal keer hier gezegd werd, dat is gewoon niet zo. Hij is heel duidelijk tegen de islam, het is al 20 jaar zijn handelsmerk. Doen alsof dat niet zo is is alsof je zegt dat de SGP niet zo tegen abortus is of PvdD niet zo tegen de bio-industrie.
Mijn antwoord was op je vraag of de tweet anti -islam is, ik heb niet gezegd dat ik de islam als slecht zie en dat het weg moet.
Nicole123
04-12-2023 om 00:05
majorette2005 schreef op 03-12-2023 om 23:39:
[..]
Mijn antwoord was op je vraag of de tweet anti -islam is, ik heb niet gezegd dat ik de islam als slecht zie en dat het weg moet.
Wat bedoel je, dat die tweet volgens jou niet anti-islam is of dat die tweet juist wel anti-islam is?
Fleurtje_5
04-12-2023 om 00:09
Friezinnetje schreef op 03-12-2023 om 19:44:
[..]
Wil jij patiënten in de GGZ nu vergelijken met voetbalhooligans, reiskosten en subsidies? Wat is dat nou weer van vergelijking? Alsof die er wat aan kunnen doen dat ze ziek zijn
WAAR zie jij dat ik een vergelijk maak?
Dat was een opsomming, GEEN vergelijking.
Maar ook in de GGZ werd en word bezuinigd.
Fleurtje_5
04-12-2023 om 00:22
OmaVan2 schreef op 03-12-2023 om 20:24:
[..]
Dan heb je geen bezoek gebracht aan de interne afdeling.
Ach ach, dan komt het ineens op het aantal aan. Iemand schreef:
Het is een feit dat er door de toenemende vergrijzing steeds meer een beroep wordt gedaan op de zorg.
Ik ken veel oudere mensen die nog steeds heel fit zijn, en ik ken helaas ook jongere mensen die zorg nodig hebben. Gelukkig dat ze de zorg krijgen die ze nodig hebben.Maar ik krijg vaak de rillingen van hoe er over 'de vergrijzing' word gesproken. Ze worden nog net niet uitgekotst.
Scheer niet alle grijze mensen over één kam aub. Vandaar dat ik de vraag stelde: Welke groep kost geen geld?
ps. Ik weet dat er veel ouderen in het ziekenhuis worden gehouden, omdat ze te zwak zijn om naar huis te gaan, maar er is ook geen kamer of logeerkamer meer in een verzorgingstehuis waar ze vroeger naar toe konden gaan. Dat wegbezuinigingen van die 800 verzorgingstehuizen kost niet alleen geld, maar ook woningnood.
Fleurtje_5
04-12-2023 om 00:28
OmaVan2 schreef op 03-12-2023 om 20:28:
Alle deskundigen zijn het er over eens dat de zorg onbetaalbaar wordt, daar moet je wat aan doen. Het kan niet dat de ene helft van Nederland voor de andere helft moet zorgen. Zo simpel is het. De politici van links tot rechts stoppen hun kop in het zand, terwijl het een stuk netter zou zijn om hier nu al met elkaar over te praten.
Ik vind dat iedereen, ongeacht welk geloof of kleur, rijk of arm, maar ook jong én oud zorg moeten krijgen als ze dat nodig hebben.
En wie betaald het 'eigen risico' van nieuwe Nederlanders als zij zorg nodig hebben denk je? Waarom denk je dat het eigen risico telkens hoger word terwijl je al veel handelingen, onderzoeken én medicijnen zelf moet betalen? Dat komt echt niet alleen door dat grijze omaatje wat braaf op d'r stoel zit te wachten tot ze naar het toilet gebracht word.
Fleurtje_5
04-12-2023 om 00:34
Nicole123 schreef op 03-12-2023 om 20:36:
[..]
Toch is het als je de statistieken bekijkt zo dat bij de ouderen het overgrote deel van de zorgkosten zitten en zij de meeste ziekenhuiszorg nodig hebben en dat dus vergrijzing zorgt voor veel hogere uitgaven aan de zorg (en dat nu al 1 op de 7 mensen in de zorg werkt en de rek er daarmee behoorlijk uit is). Dat je ook veel jonge mensen ziet lopen in een ziekenhuis is niet vreemd. Dat zijn deels patiënten (en de jongere lopen vaker rond dan de oudere die vaker aan bed gekluisterd zijn), deels bezoekers en begeleiders en deels medewerkers (die lopen niet allemaal in witte jassen en de artsen ook zeker niet continu). Verder verschilt het ook flink per afdeling, dus het is maar net waar je in zo'n ziekenhuis loopt.
Dit zijn de statistieken:
.............
Vervang in jou bericht het woord 'vergrijzing' en het woord 'ouderen' eens voor het woord dat je Wilders verwijt. Misschien zie je het dan zelf.
Je schrijft ook:
dat dus vergrijzing zorgt voor veel hogere uitgaven aan de zorg (en dat nu al 1 op de 7 mensen in de zorg werkt en de rek er daarmee behoorlijk uit is).
De rek is er uit vanwege bezuinigingen (sinds 2013) onder het motto "met minder handen meer werk doen". En voornamelijk in ziekenhuizen. Dat heeft niet met de vergrijzing te maken. Maar ALLES met WERKDRUK.
Ik heb in 2013 een jaar lang alle bezuinigingen gevolgd, en er kwam niets voor terug in de plaats. Alle miljoenen vlogen weg ten koste van.
Ik had zelfs een map gemaakt met de titel "Verspilling EU-geld". Er werden kilometers lange geluidswallen langs een autoweg in Polen gemaakt. Maar dat was zo'n eerste-klas-verspilling omdat er kilometers lang niemand woonde die last kon hebben van verkeer op de autowegen.
Vergelijk het salaris van een verzorgende eens met het salaris van iemand in Brussel (te horen in het filmpje dat ik zo straks heb geplaatst)Dat salaris van de verzorgende of verpleegkundige kan bij lange na niet tippen aan dat van de Europarlementariërs. En vraag je dan eens af 'waarom moet dat zo absurd hoog?"
Fleurtje_5
04-12-2023 om 00:59
Nicole123 schreef op 03-12-2023 om 21:00:
Overigens is vergrijzing niet de enige reden waardoor zorgkosten stijgen, andere belangrijke redenen zijn nieuwe dure technologie en hogere lonen in de zorg. Een voorbeeld van technologie: bij kanker kun je met een PET-CT scan vaak veel preciezer kleine tumoren opsporen dan met een CT-scan. In de afgelopen 10 jaar maken steeds meer ziekenhuizen er daarom gebruik van. Een groot voordeel voor de patiënt, maar het nadeel is wel dat een PET-CT scan €1200 per scan kost en een CT-scan €200. De hogere lonen in de zorg (bijv in de UMC-CAO dit jaar 10% erbij, voor die tijd al extra erbij voor de verpleegkundigen) was een duidelijke roep vanuit de maatschappij en politiek.
De kosten in de zorg nemen kortom toe door vooral vergrijzing, technologische mogelijkheden en hogere lonen. Populistische oneliners als 'op de zorg wordt alleen maar bezuinigd!' zijn onwaar en misleidend en gaan compleet voorbij aan de realiteit en complexiteit van de zorg. Want ja er zijn heel grote problemen in de zorg, maar die los je niet even op met 'niet meer bezuinigen en meer handen aan het bed en klaar!'.
Daar heb je het al. Hogere lonen in de zorg?
Omdat ze een beter loon verdienen dan ze krijgen betekend niet dat ze zo'n hoog loon hebben.
Ik vind het gekrijs "dat de ouderen de zorg te duur maken" echt héél populistisch.
Fleurtje_5
04-12-2023 om 01:08
Nicole123 schreef op 03-12-2023 om 21:49:
Nog over dat Wilders niks tegen moslims zou hebben, omdat hij wel eens met moslims praat en 3,3% van de Turken/Marokkanen en/of moslims PVV heeft gestemd en daar een paar filmpjes en anekdotes van zijn: wat vinden degenen die dat stellen van onderstaande Tweet van Wilders van afgelopen 5 november? Dat is toch zeer heldere anti-islam taal? En deze tweet is geen uitzondering, als je de rest van zijn tweets bekijkt dan is een heel erg groot deel anti-islam.
Ik kan er echt niks anders van maken, hoe zeer ik het ook zou willen. Ik zou dolgraag willen dat Wilders wat gematigder was, maar hij roept dit soort dingen al 20 jaar, tot op de dag van vandaag. Hij is daar zelf ook heel helder over en schaamt zich er absoluut niet voor, hij staat hier juist zeer openlijk voor.
Islam is the problem.
I have been warning for Islam for more than 20 years now.
Mullahs gave me fatwas and ordered Muslims to kill me.
Prosecutors took me to court.
Countries declared me persona non grata.
But I repeat the truth:
Islam is the problem.
#stopislam #Islam
Hij word met de dood bedreigd. Er zijn fatwa's over hem uitgesproken. Je weet vast wel hoe het met Salmon Rushdie gaat.
En een Nederlandse politieke partij wou met hun verkiezingenposters aangeven dat Wilders achter tralies hoort vanwege zijn mening. Kijk als iemand dan zegt dat 60% van de moslims op DENK stemt (wat ik niet geloof, en de verkiezingen lieten idd wat anders zien) dan mogen we God op onze knieën danken dat zij niet de grootste zijn geworden.
Fleurtje_5
04-12-2023 om 01:16
majorette2005 schreef op 03-12-2023 om 23:39:
[..]
Precies dit. Doet ze ook bij mij.
Dat 'woorden in de mond leggen' en het "verdraaien" van woorden vind ik zo misselijk.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.