Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Kleine zijsprong maar ik ben gister aan deze docu begonnen: https://npo.nl/start/serie/eigen-volk-eerst. Vooral omdat ik heel nieuwsgierig ben naar beweegredenen om op de pvv of andere (extreem) rechtse partijen te stemmen en naar het leven van nederlanders die heel anders denken dan ik. Het wordt behoorlijk oordeelloos weergegeven wat ik erg sterk vind. Iemand anders dit al gezien?

Libertine schreef op 30-11-2023 om 09:35:

Kleine zijsprong maar ik ben gister aan deze docu begonnen: https://npo.nl/start/serie/eigen-volk-eerst. Vooral omdat ik heel nieuwsgierig ben naar beweegredenen om op de pvv of andere (extreem) rechtse partijen te stemmen en naar het leven van nederlanders die heel anders denken dan ik. Het wordt behoorlijk oordeelloos weergegeven wat ik erg sterk vind. Iemand anders dit al gezien?

Ja ik heb de eerste aflevering gezien. Wellicht hier een apart topic voor openen ivm Off topic?

Zilver_gray schreef op 29-11-2023 om 11:05:

[..]

"Vol is gewoon vol, het spreiden houdt ook een keer op, Nederland wordt gewoon 1 grote stad op deze manier".

Dit stukje heb ik eruit gepikt, omdat het polariseert.

Erg makkelijk om er een bepaalde groep uit te pikken en als zondebok aanwijzen voor alles wat er niet goed is in dit land. Degene die het land de afgelopen 12 of 13 jaar geregeerd hebben kun je hierop aanspreken, dáár is het fout gegaan.

In september 2023 zei Dilan op een VVD-congres dat ze niet langer meer konden aanmodderen met migratie.

Ik citeer een bericht uit RTL-Nieuws:

“We kunnen niet blijven aanmodderen met migratie, we zijn een partij die verantwoordelijkheid neemt.” De VVD heeft zich altijd ingezet voor wat ze ‘echte vluchtelingen’ noemt.
…………..
Oorlogsvluchtelingen kunnen tijdelijk worden opgevangen, maar zodra de situatie het toelaat, moeten zij naar hun moederland terug,
vindt de VVD-lijsttrekker. Zo wil ze ook draagvlak in de samenleving behouden voor de opvang van asielzoekers.

Is dat dan ook polarisatie of is het gewoon een heldere kijk en daarom verantwoordelijkheid willen nemen?Je ziet toch ook steeds vaker dat mensen geen onderdak meer kunnen krijgen.

https://www.ad.nl/binnenland/jan-74-slaapt-al-jaar-in-zijn-auto-in-almelo-dit-trek-ik-niet-langer-nog-een-winter-in-de-auto-overleef-ik-niet~a2e60178/

Te triest voor woorden.

Dan nog een klein stukje:

In 2021 werden migranten door de Belarussische president Aleksandr Loekasjenko naar zijn land gehaald, met de bedoeling ze door te sturen naar Europa, om zo druk uit te voeren op de Europese Unie. Las ik op RTL-Nieuws van 16 nov. 2023.

Zou jij dan zeggen 'kom maar op Loekasjenko'.

Maar nu is er weer (of nog steeds) zoiets aan de hand:

Ik zag afgelopen weekend op de Duitse tv een hele grote menigte jonge asielzoekende mannen, hoofdzakelijk uit Irak, Jemen, Somalië en Syrië, die allemaal een kleurige nieuwe snelle fiets hadden gekregen omdat ze alleen rollend de grens over mogen en niet te voet (vanwege de kou?). Zodat ze sneller konden door reizen, ze kwamen met de trein en werden zelfs mét ‘fiets en al’ opgehaald door auto’s. Er zijn spanningen ontstaan tussen Finland en Rusland vanwege asielzoekers

Ik heb de afgelopen dagen meerdere nieuwsberichten, op de Duitse tv en op de Nederlandse tv, gezien van die toestand in Finland met Wit Rusland. Finland overwoog de grenzen te sluiten. De Navo-baas noemde het een streek van Rusland om die asielzoekers te lokken en door te sturen om de Europese landen te verzwakken.te ontwrichten.

Zijn ze in Finland dan bezig met polariseren of met gezond verstand verantwoording nemen?

Finland beschuldigt Rusland ervan dat ze migranten zonder papieren de grens over laat steken.

De Russische regering ontkent, maar NAVO-baas Stoltenberg ziet een nieuwe poging van Rusland om lidstaten van de westerse militaire alliantie te ontwrichten.

“Rusland helpt migranten de laatste weken naar de Finse grens”, zei de secretaris-generaal. “Dit is weer een geval hoe Rusland migratie gebruikt als middel om druk te zetten op andere landen in Europa.”

https://www.nu.nl/buitenland/6291553/rusland-wil-finland-volgens-navo-ontwrichten-met-migrantenstroom.html

Is dit dan ook polariseren?

Gebruikersnaaminvullen schreef op 29-11-2023 om 14:46:

Ik vind deze uitslag best wonderlijk aangezien hij weg werd gezet als reddende engel/klimaatpaus.

10:34

Frans Timmermans, lijsttrekker van GroenLinks-PvdA, heeft bij de Tweede Kamerverkiezingen vorige week minder dan de helft van de stemmen voor zijn partij gekregen. De meeste kiezers brachten een stem uit op mensen die lager op de lijst stonden. Dat is uitzonderlijk, bij vrijwel alle partijen is de lijsttrekker de grote stemmentrekker.

GroenLinks-PvdA heeft ruim 1,6 miljoen stemmen gekregen. Daarvan waren ongeveer 750.000 voor Timmermans, oftewel 46,2 procent. Dat betekent dat ongeveer 870.000 mensen op een andere kandidaat van GroenLinks-PvdA hebben gestemd. Zij kozen met name voor nummer twee Esmah Lahlah, nummer vijf Lisa Westerveld en nummer drie Jesse Klaver. Die komen allen vanuit GroenLinks in de fusiepartij.

AD

Ik las vanmorgen in de krant dat Frans Timmermans in Maastricht, de woonplaats van Timmermans, 8023 stemmen had gekregen.

En Wilders had in Maastricht 15.554 stemmen gekregen.

Als men in Den Haag dit signaal niet serieus neemt dan moeten ze terug naar school om te leren rekenen.

Of zoals een Turks-Nederlandse columnist schreef:

'Als je de winst van Wilders nu nog niet begrijpt, kom het niet meer goed met je'.

Ik hoop dat Pieter en Mona met de PVV mee gaan doen zodat het stabiel kan blijven mocht het scheve kant op gaan.

Coreopsis schreef op 30-11-2023 om 08:07:

Los daarvan, ik ken ook wel een enkele moslim die pvv heeft gestemd. Sterker, een van mijn huisgenoten riep vooraf dat hij dat ging doen. "Want Wilders is tenminste niet zo'n onbetrouwbare draaikont die alleen aan zichzelf denkt. En hij zegt dat hij voor gewone mensen opkomt. Dat ben ik ook." Tot ik hem uitlegde wat de standpunten van de PVV zijn, en hoe hij over onze grondrechten denkt. Toen werd het Denk .

Twee anderen zijn (mijn woorden) vooral cultureel moslim, zoals veel Nederlanders cultureel christen zijn. Wel een paar rituelen, maar niet praktiserend gelovig. Zij gaven aan vooral de gevestigde politieke partijen te willen wakker schudden en waren behoorlijk geschrokken dat de PVV nu de grootste is. "Dat was niet de bedoeling, als ik dat van te voren geweten had, had ik anders gestemd."

Maar ook dit is natuurlijk alleen anekdotisch bewijs.

Dat hoor je vaker. Ik herinner me de beelden van de Brexit uitslag nog goed.  Mensen hadden vóór Brexit gestemd maar dan vooral uit algemene onvrede over de heersende politiek, niet vermoedend dat er daadwerkelijk een meerderheid vóór Brexit zou stemmen. 

Deze uitslag toont voor mij vooral aan dat veel andere politieke partijen het contact met een groot deel van de bevolking zijn kwijtgeraakt.

Fleurtje_5 schreef op 30-11-2023 om 10:27:

[..]
Ik las vanmorgen in de krant dat Frans Timmermans in Maastricht, de woonplaats van Timmermans, 8023 stemmen had gekregen.

En Wilders had in Maastricht 15.554 stemmen gekregen.

Als men in Den Haag dit signaal niet serieus neemt dan moeten ze terug naar school om te leren rekenen.

Hoezo? Sinds wanneer gaat het om hoe de lijsttrekkers het doen in Maastricht? De landelijke zetelverdeling is gewoon duidelijk, de PVV is met 37 zetels de grootste en niemand die dat ontkent. Hoe erg je ook je best doet om dat anderen in de mond te leggen.

Dat Timmermans niet heel populair is onder de PvdA/GL stemmers was al voor de verkiezingen heel duidelijk. Dat linkse stemmers sowieso vaak niet op de lijsttrekker stemmen (4 jaar geleden ook niet op Jesse Klaver) ook. 

Ik vind het eigenlijk ook wel goed als een partij niet heel erg sterk op één persoon hangt. Dat er niet één heel sterke leider is die vooral de inhoud bepaalt en de anderen hem volgen, maar dat de invloed verdeeld is binnen de partij. Als Timmermans wegvalt of weggestuurd wordt, dan valt PvdA/GL niet om. Als Wilders wegvalt, dan heeft de PVV een probleem. Sterker nog, de partij bestaat dan niet eens meer, want Wilders is het enige lid. Heb je daar geen problemen mee Fleurtje, een partij die uit één lid bestaat, waar één persoon alles voor het zeggen heeft?

Fleurtje_5 schreef op 30-11-2023 om 10:15:

Finland beschuldigt Rusland ervan dat ze migranten zonder papieren de grens over laat steken.

De Russische regering ontkent, maar NAVO-baas Stoltenberg ziet een nieuwe poging van Rusland om lidstaten van de westerse militaire alliantie te ontwrichten.

“Rusland helpt migranten de laatste weken naar de Finse grens”, zei de secretaris-generaal. “Dit is weer een geval hoe Rusland migratie gebruikt als middel om druk te zetten op andere landen in Europa.”

https://www.nu.nl/buitenland/6291553/rusland-wil-finland-volgens-navo-ontwrichten-met-migrantenstroom.html

Is dit dan ook polariseren?

Ik begrijp niet wat dit met dit topic te maken heeft. Wie polariseert hier volgens jou op welke manier en wat heeft het te maken met het beleid van de PVV en asielzoekers in Nederland?

Zilver_gray schreef op 30-11-2023 om 09:38:

[..]

Ja ik heb de eerste aflevering gezien. Wellicht hier een apart topic voor openen ivm Off topic?

Het is geen me apart topic waard want ik wil er geen discussie over voeren.  En helemaal off topic is het niet. Er wordt hier veel gezegd dat linkse stemmers niet begrijpen waarom er op bv de pvv wordt gestemd en de ogen sluit voor hun problemen. Als je daar meer over wil weten is de docu interessant. Meer een tip dan een topic dus

Ik heb op GL/PvdA gestemd. Ik vind Timmermans een prima partijleider maar onze partij heeft meer getalenteerde potentiële kamerleden op de kieslijst staan. Ik stem altijd op een vrouw en deze keer heb ik op een jonge talentvolle vrouw die ik persoonlijk ken gestemd. 
Ik vind het alleen maar fijn dat die kiezers van mijn partij niet allemaal op de lijsttrekker stemmen maar dat je door jouw stem wat nuances kan aanbrengen. Ik denk dat bij de achterban van GL/PvdA het bijna normaal is dat je als vrouw op een vrouw stemt. Dus dat Timmermans minder dan de helft van de stemmen heeft gekregen zie ik zeker niet als het afkeuren van hem maar als een bewuste keuze voor een andere kandidaat.
Ik zelf ga voor de verkiezingen echt even voorzitten om te bepalen wie mijn stem krijgt.

Libertine schreef op 30-11-2023 om 11:40:

[..]

Het is geen me apart topic waard want ik wil er geen discussie over voeren. En helemaal off topic is het niet. Er wordt hier veel gezegd dat linkse stemmers niet begrijpen waarom er op bv de pvv wordt gestemd en de ogen sluit voor hun problemen. Als je daar meer over wil weten is de docu interessant. Meer een tip dan een topic dus

Ik ben een linkse stemmer maar ik snap ook heel goed wat er gaande is in NL. Mensen voelen zich al jaren niet gehoord en gezien en dan zoeken ze naar mogelijkheden om dat duidelijk te maken en hopen op een andere wind. Tijd zal het leren of dit ook gaat gebeuren. 

Zilver_gray schreef op 30-11-2023 om 09:38:

[..]

Alleen een voorstukje gezien en dat vond ik heftig.  Iemand die zijn schouders ophaalde omdat immigranten c.q. moslims zich geschoffeerd zouden kunnen voelen.

Nicole123 schreef op 30-11-2023 om 11:15:

[..]

Hoezo? Sinds wanneer gaat het om hoe de lijsttrekkers het doen in Maastricht? De landelijke zetelverdeling is gewoon duidelijk, de PVV is met 37 zetels de grootste en niemand die dat ontkent. Hoe erg je ook je best doet om dat anderen in de mond te leggen.

Dat Timmermans niet heel populair is onder de PvdA/GL stemmers was al voor de verkiezingen heel duidelijk. Dat linkse stemmers sowieso vaak niet op de lijsttrekker stemmen (4 jaar geleden ook niet op Jesse Klaver) ook.

Ik vind het eigenlijk ook wel goed als een partij niet heel erg sterk op één persoon hangt. Dat er niet één heel sterke leider is die vooral de inhoud bepaalt en de anderen hem volgen, maar dat de invloed verdeeld is binnen de partij. Als Timmermans wegvalt of weggestuurd wordt, dan valt PvdA/GL niet om. Als Wilders wegvalt, dan heeft de PVV een probleem. Sterker nog, de partij bestaat dan niet eens meer, want Wilders is het enige lid. Heb je daar geen problemen mee Fleurtje, een partij die uit één lid bestaat, waar één persoon alles voor het zeggen heeft?

Ik had "bijvoorbeeld Maastricht" er bij moeten zetten. Er werden ook andere plaatsen genoemd waar hij veel minder stemmen had gekregen. Maar omdat Maastricht zijn woonplaats is vond ik het wel frappant.

Ik reageerde op onderstaande woorden:

Frans Timmermans, lijsttrekker van GroenLinks-PvdA, heeft bij de Tweede Kamerverkiezingen vorige week minder dan de helft van de stemmen voor zijn partij gekregen. De meeste kiezers brachten een stem uit op mensen die lager op de lijst stonden. Dat is uitzonderlijk, bij vrijwel alle partijen is de lijsttrekker de grote stemmentrekker.

Malibu2 schreef op 30-11-2023 om 10:54:

[..]

Dat hoor je vaker. Ik herinner me de beelden van de Brexit uitslag nog goed. Mensen hadden vóór Brexit gestemd maar dan vooral uit algemene onvrede over de heersende politiek, niet vermoedend dat er daadwerkelijk een meerderheid vóór Brexit zou stemmen.

Deze uitslag toont voor mij vooral aan dat veel andere politieke partijen het contact met een groot deel van de bevolking zijn kwijtgeraakt.

Precies dit.

Tuinfluiter schreef op 30-11-2023 om 11:54:

Ik heb op GL/PvdA gestemd. Ik vind Timmermans een prima partijleider maar onze partij heeft meer getalenteerde potentiële kamerleden op de kieslijst staan. Ik stem altijd op een vrouw en deze keer heb ik op een jonge talentvolle vrouw die ik persoonlijk ken gestemd.
Ik vind het alleen maar fijn dat die kiezers van mijn partij niet allemaal op de lijsttrekker stemmen maar dat je door jouw stem wat nuances kan aanbrengen. Ik denk dat bij de achterban van GL/PvdA het bijna normaal is dat je als vrouw op een vrouw stemt. Dus dat Timmermans minder dan de helft van de stemmen heeft gekregen zie ik zeker niet als het afkeuren van hem maar als een bewuste keuze voor een andere kandidaat.
Ik zelf ga voor de verkiezingen echt even voorzitten om te bepalen wie mijn stem krijgt.

En zo heeft iedereen wel iemand die ze persoonlijk kennen en daarom op stemmen.

Ik heb voorgaande verkiezingen wel eens op Lilian Marijnissen gestemd, niet omdat ze vrouw is. Maar het leek wel een weggegooide stem want ze kreeg nooit het aantal stemmen dat ze verdiende (in mijn ogen)

De een-na-laatste verkiezing heb ik op Carolien gestemd. Met volle overtuiging. Helaas kreeg zij de volle lading negativiteit over d'r heen vanwege de grote overwinning. Maar ik stemde op haar niet omdat ze een vrouw is, maar omdat ze puur is. En precies dat zei wat ik ook vond. 

Mona vind ik ook heel goed en betrouwbaar. Pieter ook, maar hij wankelt nog teveel is mijn mening. Voor mij hoeft Wilders geen premier worden. Moet hij ook niet willen, maar ik vind dat hij wel dat hij zeeer zeker mee moet doen. Martin Bosma lijkt me wel een goede minister namens de PVV.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.