Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Doemijdieglazenbol
27-11-2023 om 19:42
Facy66 schreef op 27-11-2023 om 19:17:
[..]
Zie de toespraak van Timmermans vlak na de verkiezingsuitslag. Dat is gewoon ophitsen vind ik met minachting naar de kiezers.
Ik heb gevraagd wat daar ophitsing aan was. Zelfs de tekst geplakt. En niemand heeft antwoord gegeven. Behalve “de mannen van VI vonden het angstzaaien, want Wilders heeft dat wel gezegd, maar zegt het nu niet meer, dus als je tegen mensen zegt dat ze bij jullie sowieso welkom zijn en het samen wil doen, dat je hier hoort, is dat angstzaaien. Zelfs al noem je Wilders in de speech niet.” Als Wilders zelf die uitspraken doet, is dat kennelijk geen angstzaaien. Het is echt de wereld op zijn kop voor mij, deze argumentatie.
dus ben benieuwd of jij wel kunt aanwijzen waar er haat werd gezaaid in die speech. Klik hier op mijn naam om naar de tekst te gaan: Doemijdieglazenbol schreef op 24-11-2023 om 10:54:
Doemijdieglazenbol
27-11-2023 om 19:45
Ps; voor de mensen die een paar pagina’s geleden met jetten aankwamen als linkse politicus die migratie niet als een probleem zag; check, die schoot niet meteen door mijn hoofd toen ik aan linkse politici dacht.
Zilver_gray
27-11-2023 om 19:51
Libertine schreef op 27-11-2023 om 18:24:
interessant artikel over samenwerken met de PVV.
https://decorrespondent.nl/14967/samenwerken-met-een-ondemocraat-is-schadelijk-voor-de-democratie/8f3fc373-92a3-0e60-3605-5c4767e35dc5
Wat een goed stuk!
Helemaal mee eens en ongelooflijk dat men zo makkelijk over de uitspraken van Wilders heen stapt.
OmaVan2
27-11-2023 om 20:37
Doemijdieglazenbol schreef op 27-11-2023 om 19:42:
[..]
Ik heb gevraagd wat daar ophitsing aan was. Zelfs de tekst geplakt. En niemand heeft antwoord gegeven. Behalve “de mannen van VI vonden het angstzaaien, want Wilders heeft dat wel gezegd, maar zegt het nu niet meer, dus als je tegen mensen zegt dat ze bij jullie sowieso welkom zijn en het samen wil doen, dat je hier hoort, is dat angstzaaien. Zelfs al noem je Wilders in de speech niet.” Als Wilders zelf die uitspraken doet, is dat kennelijk geen angstzaaien. Het is echt de wereld op zijn kop voor mij, deze argumentatie.
dus ben benieuwd of jij wel kunt aanwijzen waar er haat werd gezaaid in die speech. Klik hier op mijn naam om naar de tekst te gaan: Doemijdieglazenbol schreef op 24-11-2023 om 10:54:
En dit staat nog in zijn verkiezingsprogramma: grenzen dicht, geen islamitisch onderwijs, geen moskeeën, geen koran, militairen om de grenzen te bewaken (en als je dat militairen laat doen, dan impliceert het dat ze in bepaalde gevallen geweld mogen gebruiken). Hoe kan je dan beweren dat je premier van alle Nederlanders wil worden.
MellowTurkey78
27-11-2023 om 20:37
Nicole123 schreef op 27-11-2023 om 16:43:
[..]
Nou, juist daarom dus. Ze zijn heel gewiekst bij de VVD als het in hun voordeel is. Of bedreven in het politieke spel, zo kun je het ook zien. Misschien draaien ze ook nog bij hoor en is het een soort rituele dans. Bij het vorige kabinet zeiden D66 en CU (het was juist/ook D66 die eigenlijk niet wilde toch?) ook eerst nee.
Klopt hoor, ze zijn erg uitgekookt... Dat gedoogidee is ook weer tactiek... (En ik vind dat erg lullig tegenover hun kiezers maar goed dat boeit ze weinig...)
MellowTurkey78
27-11-2023 om 20:41
noemmijmaarsuus schreef op 27-11-2023 om 18:12:
Wilders wil helemaal niet regeren.
Het is sowieso al onmogelijk met zijn verkiezingsprogramma en daarnaast heeft hij geen mensen die een rol van betekenis in een regering zouden kunnen spelen.
Hij kan en wil alleen ageren, dat is zijn rol.
Idd alleen de boel lekker opstoken... Denk ik ook hoor..
En kan iedereen wel roepen dat dit ook bij democratie hoort maar de PVV zelf is dat totaal niet...
Nicole123
27-11-2023 om 20:55
Facy66 schreef op 27-11-2023 om 19:16:
[..]
Kaag hield er wel meteen mee op, terwijl Wilders zich in is blijven zetten voor Nederland. Daar heb ik ongelooflijk respect voor.
En ik vind niet dat Wilders de schuld van dat fakkelincident in de schoenen geschoven moet worden. Daar heeft hij nooit voor gestaan. Je hebt nu eenmaal gekke mensen in Nederland. En trouwens Kaag en haar partij zijn nu ook niet bepaald lief geweest voor PVV en onze bevolking (bv lachen in een debat als geldzorgen van Nederlanders worden aangehaald). Zie ook haar twitter.
Ach ja. Die nare ophitsers toch van PvdA/GL, die zeiden ‘bestorm het torentje!’. Oh nee, ze zeiden ‘bij ons hoort iedereen er wél bij’ en ‘houd elkaar allemaal vast’. Wat een nare taal toch. En toen gingen er ook nog wat mensen demonstreren voor democratie en tegen uitsluiting van bevolkingsgroepen, ook al zo ongehoord. En ze gingen een partijtje matten zeg, oh nee, dat was de extreemrechtse FC Utrecht aanhang die de demonstranten wel even een lesje wilde gaan leren en gelukkig op tijd tegengehouden is door de politie.
Heb je niet door dat je enorm met twee maten meet? Wat Wilders gezegd heeft en wat in zijn programma staat, dat is volgens jou geen haat zaaien, dat is niet grof, dat is tegen iemand die het er naar gemaakt had, dat is iets uit het verleden en als je in de oppositie zit dan is dat heel gewoon en dat moeten we nu niet oprakelen. Kopvoddentaks? Minder minder minder? Heks? Nee joh, dat is geen ophitsen, de uitspraak ‘bij ons hoort iedereen er wél bij’, die is pas erg. Geloof je het zelf nog?
Nicole123
27-11-2023 om 20:59
PhoebeHolmesreturns schreef op 27-11-2023 om 20:37:
[..]
Klopt hoor, ze zijn erg uitgekookt... Dat gedoogidee is ook weer tactiek... (En ik vind dat erg lullig tegenover hun kiezers maar goed dat boeit ze weinig...)
Lullig tegenover hun eigen kiezers bedoel je? Ik hoorde net op het nieuws dat de VVD kiezers zeer sterk verdeeld zijn. Het ene deel wil graag wel meeregeren, het andere deel juist helemaal niet met de PVV in zee. Ze houden nooit hun hele achterban tevreden en zitten in een lastig parket. Wat ik dan weer niet zielig voor ze vind, want ze hebben zelf van migratie een van de hoofdthema’s van de verkiezingen gemaakt en willen ook niet over links. Dus ze hebben zelf deze situatie veroorzaakt.
Nicole123
27-11-2023 om 21:08
Doemijdieglazenbol schreef op 27-11-2023 om 19:42:
[..]
Oh, komt dat bij VI vandaan? Die vinden zo’n toespraak zelfs angstzaaien maar het programma en de uitspraken van Wilders niet? Wat een grapjassen. Wilders heeft mensen die angst over hem zaaien helemaal niet nodig, die heeft al lang en breed zelf zeer bewust die angst gezaaid.
Komen daar ook die kortzichtige ‘het zijn gewoon slechte verliezers!’, ‘demonstreren tegen de uitslag is demonstreren tegen de democratie!’ en ‘democratie is dat de meeste stemmen gelden!’ uitspraken vandaan?
Miraval
27-11-2023 om 21:09
Nicole123 schreef op 27-11-2023 om 20:59:
[..]
Lullig tegenover hun eigen kiezers bedoel je? Ik hoorde net op het nieuws dat de VVD kiezers zeer sterk verdeeld zijn. Het ene deel wil graag wel meeregeren, het andere deel juist helemaal niet met de PVV in zee. Ze houden nooit hun hele achterban tevreden en zitten in een lastig parket. Wat ik dan weer niet zielig voor ze vindt, want ze hebben zelf van migratie een van de hoofdthema’s van de verkiezingen gemaakt en willen ook niet over links. Dus ze hebben zelf deze situatie veroorzaakt.
Eens dat hebben ze zeer zeker zelf veroorzaakt. Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.
MellowTurkey78
27-11-2023 om 21:14
Nicole123 schreef op 27-11-2023 om 20:59:
[..]
Lullig tegenover hun eigen kiezers bedoel je? Ik hoorde net op het nieuws dat de VVD kiezers zeer sterk verdeeld zijn. Het ene deel wil graag wel meeregeren, het andere deel juist helemaal niet met de PVV in zee. Ze houden nooit hun hele achterban tevreden en zitten in een lastig parket. Wat ik dan weer niet zielig voor ze vind, want ze hebben zelf van migratie een van de hoofdthema’s van de verkiezingen gemaakt en willen ook niet over links. Dus ze hebben zelf deze situatie veroorzaakt.
Ja dat bedoelde ik. VVD heeft hele vasrw kiezers die het denk ik niet erg fijn vinden dat hun partij wispelturig gaat doen...
Hebben ze ook idd, nee ik ook niet..
felija
27-11-2023 om 21:32
Facy66 schreef op 27-11-2023 om 19:08:
[..]
Demonstreren us een democratisch recht dat klopt, maar ik vind het een teken van zwakte en minachting naar de kiezers toe als je tegen de uitslagen gaat demonstreren en de achterban zo op gaat hitsen. Ze tonen nu hun ware gezicht en ze denken niet na waarom zoveel mensen op PVV hebben gestemd en hun eigen aandeel daarin.
En de uitslagen passen ook niet in het straatje van bbb en fvd. Zij hebben flink verloren. Zij tonen wel meer respect naar de kiezer toe met de bijbehorende uitslagen. Zo kan het ook.
Het is een extreemrechtse partij die veel zetels heeft gewonnen. Het is niet zomaar een willekeurige partij. Het was juist gek geweest, als er geen consternatie was ontstaan. Veel mensen zijn zich kapot geschrokken en zijn bang voor de gevolgen van onze democratie.
felija
27-11-2023 om 21:34
Nicole123 schreef op 27-11-2023 om 20:55:
[..]
Ach ja. Die nare ophitsers toch van PvdA/GL, die zeiden ‘bestorm het torentje!’. Oh nee, ze zeiden ‘bij ons hoort iedereen er wél bij’ en ‘houd elkaar allemaal vast’. Wat een nare taal toch. En toen gingen er ook nog wat mensen demonstreren voor democratie en tegen uitsluiting van bevolkingsgroepen, ook al zo ongehoord. En ze gingen een partijtje matten zeg, oh nee, dat was de extreemrechtse FC Utrecht aanhang die de demonstranten wel even een lesje wilde gaan leren en gelukkig op tijd tegengehouden is door de politie.
Heb je niet door dat je enorm met twee maten meet? Wat Wilders gezegd heeft en wat in zijn programma staat, dat is volgens jou geen haat zaaien, dat is niet grof, dat is tegen iemand die het er naar gemaakt had, dat is iets uit het verleden en als je in de oppositie zit dan is dat heel gewoon en dat moeten we nu niet oprakelen. Kopvoddentaks? Minder minder minder? Heks? Nee joh, dat is geen ophitsen, de uitspraak ‘bij ons hoort iedereen er wél bij’, die is pas erg. Geloof je het zelf nog?
Facy66
28-11-2023 om 00:01
Nicole123 schreef op 27-11-2023 om 20:55:
[..]
Kijk eens naar de X accounts van veel andere politci die in de oppositie zaten. Ook die waren afgelopen jaren allemaal met modder aan het gooien naar andere partijen. Niet alleen de PVV. En wat bepaalde mensen doen daar kun je Wilders niet de schuld van geven. Lekker makkelijk.
En ja Wilders heeft lompe uitspraken gedaan die voor een groot deel uit verband zijn getrokken. Maar dat is waar politiek correct links een handje van heeft het vallen over enkele woorden. En ook daar zijn veel mensen klaar mee.
Ik vind het wel angstzaaierij en een zwakke ophitsende reactie als je na de uitslag meteen zo reageert. Houd elkaar vast, alsof er iets ergs gaat gebeuren nu de PVV zo groot is geworden. Met nul zelfreflectie erbij en journalisten ook nog de schuld geven van hun verlies. Arrogant en zwak vind ik dat.
Er gaat helemaal niets ergs gebeuren of bevolkingsgroepen uitgesloten worden en dat weet Timmernans heel goed. Zelfs al zou Wilders dat willen dat gaat nooit gebeuren. Wilders gaat ervoor zorgen dat er meer gedaan gaat worden voor de mensen hier. Iets waar andere partijen onvoldoende oog voor hebben gehad. Wilders is ook degene die regelmatig boodschappen ging brengen naar mensen die het nodig hebben. Hij wil echt wat doen voor de mensen.
En protesteren voor de democratie? Laat me niet lachen. Als je zo reageert na een verkiezingsuitslag en niet wil kijken naar de oorzaak van het stemgedrag en het eigen aandeel erin dan respecteer je naar mijn mening de democratie niet. Lekker hypocriet.
Facy66
28-11-2023 om 00:04
felija schreef op 27-11-2023 om 21:32:
[..]
Het is een extreemrechtse partij die veel zetels heeft gewonnen. Het is niet zomaar een willekeurige partij. Het was juist gek geweest, als er geen consternatie was ontstaan. Veel mensen zijn zich kapot geschrokken en zijn bang voor de gevolgen van onze democratie.
Mensen zijn onnodig bang gemaakt door andere partijen en de media. PVV is ook geen echte extreem rechtse partij (is op sociaal economisch vlak namelijk juist heel links). De media schildert hem af als extreem rechts, maar dat is feitelijk onjuist.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.