Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Facy66
27-11-2023 om 13:44
Nicole123 schreef op 27-11-2023 om 13:12:
[..]
Moet de grootste partij van jou altijd in het kabinet, of alleen als hij naar jouw smaak is? En de tweede partij, die ook, of telt alleen de top 23% van de kiezers mee om serieus te nemen en de rest heeft verloren dus jammer dan? Ik vind juist wat jij schrijft "uitermate minachting voor alle mensen die om meerdere redenen zijn gaan stemmen op de partij van hun keuze." Een minachting van die overige 77%.
Ons land kent een meerpartijenstelsel, geen 'winner takes it all'. De grootste partij mag de eerste poging tot formeren doen, maar heeft geen enkel recht om per se in het kabinet te komen en andere partijen hebben geen plicht om met die partij in het kabinet te gaan zitten. Andersom heeft Wilders ook het recht om partijen uit te nodigen die inhoudelijk het dichtst bij hem staan. Het is zijn goed recht om BBB uit te nodigen, met 7 zetels een kleine partij en flink verloren tot de Provinciale Statenverkiezingen, en niet PvdA/GL, die tweede werd en 8 zetels won.
Het gaat namelijk uiteindelijk helemaal niet om wie er heeft gewonnen of verloren, maar om het n.a.v. de zetelverdeling formeren van een kabinet dat in hoofdlijnen op één lijn zit en samen een meerderheid heeft. Iedereen die boos wordt als het Wilders niet lukt om een kabinet te vormen begrijpt niet hoe onze democratie werkt.
Daar is dat arrogante vingertje wijzen weer. Ik weet heus wel hoe het politiek werkt. Ik vind dat de grootste partij sowieso in de regering moet en de premier moet leveren (maakt niet uit welke dat is, het volk heeft gesproken). Dat gebeurt nagenoeg ook altijd. Alleen nu het Wilders is die heeft gewonnen zou dat opeens een discussiepunt moeten zijn. Wat een slechte verliezers overal. Verder wil de achterban van de andere grote partijen (op pvda gl dan na zowel de partij zelf als de achterban willen op voorhand niet met PVV lekker ondemocratisch) dat er een rechts kabinet komt met PVV. Dat is de achterban zo ook voorgehouden (de achterban van de VVD). Ook blijkt uit de uitslag dat mensen met de huidige koers ontevreden zijn en dat velen de spelletjes beu zijn. Nu VVD niet heeft gewonnen willen ze ineens niet meer praten. Met deze uitslag zijn toch meerdere van de grote partijen nodig om een coalitie te krijgen. Zonder meerdere grote partijen moeten heel veel kleine partijen aan tafel. Dat maakt het alleen maar lastiger. Bovendien is een coalitie van zoveel mogelijk van de grote partijen meer representatief aan de verkiezingsuitslag.
Dat mag niet op voorhand onmogelijk worden gemaakt. En dat wordt wel geprobeerd en dat vind ik pure minachting naar de bevolking toe.
Nicole123
27-11-2023 om 13:47
Fleurtje_5 schreef op 27-11-2023 om 13:25:
[..]
Ga eens eerst lezen wat ik hier heb geschreven.
Daarbij was de VVD jaren lang aanzet in het kabinet terwijl die bij lange na NIET mijn smaak waren. Je ziet wat er van terecht is gekomen met "hun blinde vlekken waar ze nu niet meer naar om willen kijken."
Waarom nog verkiezingen houden en duizenden formulieren tellen als het er niet op aan komt wie de meeste stemmen krijgt?
Ik heb gelezen wat je schreef. Je kunt gaan slaan richting VVD, maar dat maakt je argumentatie niet sterker. Wat jij van de VVD of voormalige kabinetten vindt heeft helemaal niets te maken met hoe het democratisch proces in Nederland werkt.
Begrijp je het verschil tussen de verkiezingen in de VS, waarin inderdaad zoals jij schrijft degene die de meeste stemmen krijgt de winnaar is en bepaalt, en het systeem zoals we in Nederland hebben, met een meerpartijenstelsel en coalitievorming? Als je zoals je als jij alleen nog maar kijkt naar wie de meeste stemmen krijgt, dan juist neem je de kiezer niet serieus. Want dan kijk je maar naar 23% van hen.
Daglichtlamp
27-11-2023 om 13:49
Facy66 schreef op 27-11-2023 om 13:44:
[..]
Dat mag niet op voorhand onmogelijk worden gemaakt. En dat wordt wel geprobeerd en dat vind ik pure minachting naar de bevolking toe.
Door rechts. Volgens mij vindt links dat rechts het nu ook maar gewoon moet gaan doen.
Fleurtje_5
27-11-2023 om 13:49
Facy66 schreef op 27-11-2023 om 12:48:
[..]
En de dag voor de verkiezingen toen PVV zo hoog in de peilingen stond zei ze ineens ik ga niet in een kabinet als PVV groter dan VVD wordt. Toen begon ze al terug te krabbelen. Het is ego en puur een spel dat ze nu niet mee wil doen. Erg laf en een enorme minachting naar de kiezers toe (ook naar haar eigen achterban).
ps. Wat zei Dilan hier anders dan wat Wilders steeds zei tijdens de debatten:
"We kunnen niet blijven aanmodderen met migratie, we zijn een partij die verantwoordelijkheid neemt." De VVD heeft zich altijd ingezet voor wat ze 'echte vluchtelingen' noemt.
..............
Oorlogsvluchtelingen kunnen tijdelijk worden opgevangen, maar zodra de situatie het toelaat, moeten zij naar hun moederland terug, vindt de VVD-lijsttrekker. Zo wil ze ook draagvlak in de samenleving behouden voor de opvang van asielzoekers.
Yeşilgöz zei dat politici de afgelopen jaren veel te veel met zichzelf bezig zijn geweest. "Laten we de oude politiek achter ons laten."
.............
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5409272/yesilgoz-vvd-congres-mark-rutte-verkiezingen-speech 23 sept. 2023
Nicole123
27-11-2023 om 13:54
Facy66 schreef op 27-11-2023 om 13:44:
[..]
Daar is dat arrogante vingertje wijzen weer. Ik weet heus wel hoe het politiek werkt. Ik vind dat de grootste partij sowieso in de regering moet en de premier moet leveren (maakt niet uit welke dat is, het volk heeft gesproken). Dat gebeurt nagenoeg ook altijd. Alleen nu het Wilders is die heeft gewonnen zou dat opeens een discussiepunt moeten zijn. Wat een slechte verliezers overal. Verder wil de achterban van de andere grote partijen (op pvda gl dan na) dat er een rechts kabinet komt met PVV. Dat is de achterban zo ook voorgehouden (de achterban van de VVD). Ook blijkt uit de uitslag dat mensen met de huidige koers ontevreden zijn en dat velen de spelletjes beu zijn. Nu VVD niet heeft gewonnen willen ze ineens niet meer praten. Met deze uitslag zijn toch meerdere van de grote partijen nodig om een coalitie te krijgen. Zonder meerdere grote partijen moeten heel veel kleine partijen aan tafel. Dat maakt het alleen maar lastiger. Bovendien is een coalitie van zoveel mogelijk van de grote partijen meer representatief aan de verkiezingsuitslag.
Och ja, daar is de kinderachtige uitspraak over 'het arrogante vingertje' weer, als je gewoon aangeeft hoe de politiek in Nederland werkt. Ik maak hier enkel een discussiepunt van als mensen gaan jammeren dat als het Wilders niet lukt een kabinet te vormen ze laaiend worden, daar reageerde ik op. Van mij mag de PVV gaan regeren hoor, laat ze het maar proberen. Dat jij vindt dat de grootste partij in het kabinet moet en dat dat meestal ook zo gebeurt betekent niet dat het een recht is, that's all.
Gelsomina
27-11-2023 om 13:55
In 1977 was PvdA de grootste partij geworden bij de Tweede Kamerverkiezingen. Er volgde toen een lange formatieperiode. Uiteindelijk zijn ze niet gaan meeregeren omdat de formatie mislukte. Toen werd Van Agt van CDA premier in een kabinet met VVD. Bij parlementsverkiezingen stem je primair toch op de partij waarvan jij wilt dat die jou vertegenwoordigt in de Tweede Kamer. Anders zou het toch Kabinetsverkiezingen heten en geen Tweede Kamerverkiezingen. Het komt dus voor dat de grootste partij niet per se de premier levert of überhaupt in het kabinet komt.
Facy66
27-11-2023 om 13:55
Nicole123 schreef op 27-11-2023 om 13:47:
[..]
Ik heb gelezen wat je schreef. Je kunt gaan slaan richting VVD, maar dat maakt je argumentatie niet sterker. Wat jij van de VVD of voormalige kabinetten vindt heeft gelemaal niets te maken met hoe het democratisch proces in Nederland werkt.
Begrijp je het verschil tussen de verkiezingen in de VS, waarin inderdaad zoals jij schrijft degene die de meeste stemmen krijgt de winnaar is en bepaalt, en het systeem zoals we in Nederland hebben, met een meerpartijenstelsel en coalitievorming? Als je zoals je als jij alleen nog maar kijkt naar wie de meeste stemmen krijgt, dan juist neem je de kiezer niet serieus. Want dan kijk je maar naar 23% van hen.
Jij hebt duidelijk niet gelezen naar wat ik heb geschreven. Ik weet prima wat er mogelijk is in een democratie en daar vind ik wat van. Ik beschrijf hoe ik het zie, wat ik daarvan vind en hoe ik vind dat het zou moeten worden uitgevoerd met de redenen daarbij. Dat is een mening, net zoals die van jou. Maar uit jouw posts blijkt duidelijk hoe verheven en geniaal jij je voelt vanuit jouw ivoren linkse toren. Veel partijen doen ook zo. Ook daarom is de PVV zo lekker groot geworden en die wordt steeds groter. En al helemaal als het PVV geluid wordt genegeerd.
Facy66
27-11-2023 om 13:57
Nicole123 schreef op 27-11-2023 om 13:54:
[..]
Och ja, daar is de uitspraak over 'het arrogante vingertje' weer, als je gewoon aangeeft hoe het politiek in Nederland werkt. Ik maak hier enkel een discussiepunt van als mensen gaan jammeren dat als het Wilders niet lukt een kabinet te vormen ze laaiend worden, daar reageerde ik op. Van mij mag de PVV gaan regeren hoor, laat ze het maar proberen. Dat jij vindt dat de grootste partij in het kabinet moet en dat dat meestal ook zo gebeurt betekent niet dat het een recht is, that's all.
Jij doet alsof jij wel weet hoe het werkt en ik niet terwijl ik dat wel degelijk weet. Die aaname vind ik erg irritant en ook erg arrogant that's all.
Fleurtje_5
27-11-2023 om 13:59
Nicole123 schreef op 27-11-2023 om 13:47:
[..]
Ik heb gelezen wat je schreef. Je kunt gaan slaan richting VVD, maar dat maakt je argumentatie niet sterker. Wat jij van de VVD of voormalige kabinetten vindt heeft gelemaal niets te maken met hoe het democratisch proces in Nederland werkt.
Nee dat geloof ik niet. Je hebt mij duidelijk niet gelezen. Je haakt gewoon ergens in.
Jij had het over 'mijn smaak', dan zeg ik "nee" en dat de vorige niet mijn smaak was en toch jarenlang de lakens uitdeelde. En dan draai je het weer om. Dat mijn smaak niet uitmaakt.
Als de VVD de meeste stemmen had gekregen was het vast wel goed geweest. Dan was het jippiejahee. Nu heeft de PVV de meeste stemmen en moet ik ineens verschillen gaan bekijken met de VS.
Ik moet nu weg. Tot straks.
Nicole123
27-11-2023 om 14:00
De VVD maakt het zichzelf en anderen onmogelijk, die kritiek deel ik helemaal trouwens. Enerzijds harde anti-migratie taal bezigen, anderzijds de dag voor de verkiezingen nog roepen dat je echt niet met de PVV in een kabinet wil (dus nog voor het verlies) en de dag erna weer maar dan opeens door het verlies. En met PvdA/GL willen ze al helemaal niet. Lekker constructief maar niet heus, want doordat zij wel een flink blok aan zetels hebben wordt kabinetsformatie zo wel heel erg ingewikkeld.
Gelsomina
27-11-2023 om 14:02
Poezenmeisje schreef op 27-11-2023 om 10:55:
Het is jammer dat de PSP is opgegaan in GroenLinks.
Maar anders hadden ze nu misschien ook als een schaduw bestaan, zoals de (N)CPN.
Ja, dat denk ik ook. Ik ben na die tijd op een gegeven moment op de SP gaan stemmen. Maar sinds Jan Marijnissen er niet meer bij is, herken ik me niet meer zo in die partij. Jan was gewoon iemand uit het volk, zijn dochter niet.
Nicole123
27-11-2023 om 14:08
Fleurtje_5 schreef op 27-11-2023 om 13:59:
[..]
Nee dat geloof ik niet. Je hebt mij duidelijk niet gelezen. Je haakt gewoon ergens in.
Jij had het over 'mijn smaak', dan zeg ik "nee" en dat de vorige niet mijn smaak was en toch jarenlang de lakens uitdeelde. En dan draai je het weer om. Dat mijn smaak niet uitmaakt.
![]()
Als de VVD de meeste stemmen had gekregen was het vast wel goed geweest. Dan was het jippiejahee. Nu heeft de PVV de meeste stemmen en moet ik ineens verschillen gaan bekijken met de VS.
Ik moet nu weg. Tot straks.
Als de VVD had gewonnen en mensen hadden gezegd 'als de VVD niet in de regering komt dan breekt de pleuris uit!!!' dan had ik exact hetzelfde gezegd. Want het is niet zo dat je als 'winnaar' opeens alles voor het zeggen hebt, zoals in de VS. Wilders mag het voortouw nemen bij coalitievorming en als het hem lukt heel mooi en prima, maar doe niet alsof het een recht is. Ik vind dat jij met minachting praat over de rest van de kiezers en dat had ik dus net zo goed gevonden als het de VVD was geweest die gewonnen had en je had het daarover gezegd dat de pleuris uit zou breken. Het enige verschil zou zijn geweest dat ik het dan niet had hoeven zeggen, omdat jij dan niet met zo'n 'ja maar de winnaar bepaalt' uitspraak was gekomen.
Facy66
27-11-2023 om 14:08
Nicole123 schreef op 27-11-2023 om 14:00:
De VVD maakt het zichzelf en anderen onmogelijk, die kritiek deel ik helemaal trouwens. Enerzijds harde anti-migratie taal bezigen, anderzijds de dag voor de verkiezingen nog roepen dat je echt niet met de PVV in een kabinet wil (dus nog voor het verlies) en de dag erna weer maar dan opeens door het verlies. En met PvdA/GL willen ze al helemaal niet. Lekker constructief maar niet heus, want doordat zij wel een flink blok aan zetels hebben wordt kabinetsformatie zo wel heel erg ingewikkeld.
Dan zijn we het daar over eens. En ik vind het niet goed dat de kabinetsformatie op voorhand al zo moeilijk wordt gemaakt. En dat al helemaal in een verdeeld land met grote problemen waarin er veel onvrede leeft over de politiek. Dan is dat al helemaal niet handig.
Poezenmeisje
27-11-2023 om 14:09
_Audrey schreef op 27-11-2023 om 12:58:
[..]
In de Europese wandelgangen gaat rond dat als de VVD in zee gaat met Wilders, Rutte geen Navo-baas wordt. Daarom wil de VVD niet met de PVV, is het gerucht.
Dan blijft hij toch lekker zijn andere vak uitoefenen, leraar op een middelbare school.
Facy66
27-11-2023 om 14:12
Nicole123 schreef op 27-11-2023 om 14:08:
[..]
Als de VVD had gewonnen en mensen hadden gezegd 'als de VVD niet in de regering komt dan breekt de pleuris uit!!!' dan had ik exact hetzelfde gezegd. Want het is niet zo dat je als 'winnaar' opeens alles voor het zeggen hebt, zoals in de VS. Wilders mag het voortouw nemen bij coalitievorming en als het hem lukt heel mooi en prima, maar doe niet alsof het een recht is. Ik vind dat jij met minachting praat over de rest van de kiezers en dat had ik dus net zo goed gevonden als het de VVD was geweest die gewonnen had ennje had het daarover gezegd dat de pleuris uit zou breken. Het enige verschil zou zijn geweest dat ik het dan niet had hoeven zeggen, omdat jij dan niet met zo'n 'ja maar de winnaar bepaalt' uitspraak was gekomen.
Maar als de VVD had gewonnen was het al zo wat een gegeven dat de VVD een premier zou leveren en in een kabinet zou komen. Het is bijna nooit voorgekomen in de geschiedenis dat dat dan niet gebeurde bij de groorste partij. En bij Wilders zijn dat op voorhand al discussiepunten. Dat vind ik krom. Binnen de grenzen van de democratie mag het, maar fair vind ik dat absoluut niet.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.