Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Fleurtje_5
27-11-2023 om 12:49
MidasWolf schreef op 26-11-2023 om 12:53:
Ik denk dat de VVD niet direct wil toegeven. Waarschijnlijk wordt de soep bij heb niet zo heet gegeten. Met deze uitslag is een eerste mogelijke optie:
PVV-VVD-NSC
PVV-VVD-NSC en BBB
Een minderheidskabinet
PVV-NSC-BBB
In deze scenario’s stappen bepaalde politici over hun eigen schaduw heen zoals zij dat zelf zouden zeggen. Deze optie is wel pas in een later stadium bespreekbaar.
Wanneer de PVV niet in de regering komt.
GroenLinks/PVDA-VVD-NSC-D66*
NSC- GroenLinks/PVDA-D66–SP-Volt-CDA en CU
Dat lijken mij veel partijen en deze mogelijkheid is dan ook vermoedelijk een van de laatste werkbare opties met deze verkiezingsuitslag.
Wanneer de PVV niet in de regering komt breekt de pleuris uit. Dat zou uitermate minachting zijn voor alle mensen die om meerdere redenen zijn gaan stemmen op de partij van hun keuze.
Iemand had het hier laatst over 'het brein' van de PVV-stemmer. Tussen al die mensen die nu op de PVV hebben gestemd zitten ook mensen die voorheen met hun brein op de VVD of Groenlinks of PvdA hebben gestemd. Die de leugens (en verrijking) ten koste van de Nederlandse samenleving kotsbeu en kotsbeu zijn.
De PvdA en het CDA waren bij de vorige verkiezingen grote verliezers. En dan nog wil Timmermans (PvdA) premier worden en mee liften met het succes van Groenlinks. Hij zat jaren in Brussel, heeft misschien nog weinig op met ons landje. En wou verder gaan met het asielbeleid waar Rutte (dát deed hij goed) het kabinet op liet vallen.
Als de PVV geen kans krijgt, ga ik zeer zeker bij de volgende verkiezingen op hem stemmen. Dat had ik nu ook willen doen, maar ik moest keuzes maken tussen drie of vier kandidaten die ik het liefst allemaal had willen kiezen.
Fleurtje_5
27-11-2023 om 12:52
Facy66 schreef op 27-11-2023 om 12:48:
[..]
En de dag voor de verkiezingen toen PVV zo hoog in de peilingen stond zei ze ineens ik ga niet in een kabinet als PVV groter dan VVD wordt. Toen begon ze al terug te krabbelen. Het is ego en puur een spel dat ze nu niet mee wil doen. Erg laf en een enorme minachting naar de kiezers toe (ook naar haar eigen achterban).
Maar ze stond wel luid te klappen op het VVD-congres toen Henk Kamp tot erelid werd benoemd. Die man heeft met oa zijn toeslagenaffaire meer leed veroorzaakt dan dat Wilders ooit verweten kan worden. En die Henk heeft er niet eens spijt van.
Facy66
27-11-2023 om 12:55
Fleurtje_5 schreef op 27-11-2023 om 12:52:
[..]
Maar ze stond wel luid te klappen op het VVD-congres toen Henk Kamp tot erelid werd benoemd. Die man heeft met oa zijn toeslagenaffaire meer leed veroorzaakt dan dat Wilders ooit verweten kan worden. En die Henk heeft er niet eens spijt van.
De VVD geeft dan ook helemaal niets om de Nederlandse bevolking. Alleen voor enkele rijken en zichzelf. Dat blijkt ook hier heel duidelijk uit.
Daglichtlamp
27-11-2023 om 12:55
Fleurtje_5 schreef op 27-11-2023 om 12:49:
[..]
Wanneer de PVV niet in de regering komt breekt de pleuris uit. Dat zou uitermate minachting zijn voor alle mensen die om meerdere redenen zijn gaan stemmen op de partij van hun keuze.
Iemand had het hier laatst over 'het brein' van de PVV-stemmer. Tussen al die mensen die nu op de PVV hebben gestemd zitten ook mensen die voorheen met hun brein op de VVD of Groenlinks of PvdA hebben gestemd. Die de leugens (en verrijking) ten koste van de Nederlandse samenleving kotsbeu en kotsbeu zijn.
De PvdA en het CDA waren bij de vorige verkiezingen grote verliezers. En dan nog wil Timmermans (van de PvdA) premier worden. Hij zat jaren in Brussel, heeft mis weinig op met ons landje. En wou even verder gaan met het asielbeleid waar Rutte (dát deed hij goed) het kabinet op liet vallen.
Als de PVV geen kans krijgt, ga ik zeer zeker bij de volgende verkiezingen op hem stemmen. Dat had ik nu ook willen doen, maar ik moest keuzes maken tussen drie of vier kandidaten die ik het liefst allemaal had willen kiezen.
GroenLinks-PvdA is natuurlijk wel de tweede partij van het land geworden. Als rechts hun verantwoordelijkheid niet gaat nemen wat moeten we dan?
Facy66
27-11-2023 om 12:57
Daglichtlamp schreef op 27-11-2023 om 12:55:
[..]
GroenLinks-PvdA is natuurlijk wel de tweede partij van het land geworden. Als rechts hun verantwoordelijkheid niet gaat nemen wat moeten we dan?
PVV dan de volgende keer nog veel groter maken. Als zij niet in de regering komen dan gaan ze de keer erop nog veel groter worden.
_Audrey
27-11-2023 om 12:58
Facy66 schreef op 27-11-2023 om 12:48:
[..]
En de dag voor de verkiezingen toen PVV zo hoog in de peilingen stond zei ze ineens ik ga niet in een kabinet als PVV groter dan VVD wordt. Toen begon ze al terug te krabbelen. Het is ego en puur een spel dat ze nu niet mee wil doen. Erg laf en een enorme minachting naar de kiezers toe (ook naar haar eigen achterban).
In de Europese wandelgangen gaat rond dat als de VVD in zee gaat met Wilders, Rutte geen Navo-baas wordt. Daarom wil de VVD niet met de PVV, is het gerucht.
Daglichtlamp
27-11-2023 om 13:03
Facy66 schreef op 27-11-2023 om 12:57:
[..]
PVV dan de volgende keer nog veel groter maken. Als zij niet in de regering komen dan gaan ze de keer erop nog veel groter worden.
Ja dat denk ik ook, maar rechts lijkt niet te willen, wat is jouw oplossing?
Nicole123
27-11-2023 om 13:12
Fleurtje_5 schreef op 27-11-2023 om 12:49:Wanneer de PVV niet in de regering komt breekt de pleuris uit. Dat zou uitermate minachting zijn voor alle mensen die om meerdere redenen zijn gaan stemmen op de partij van hun keuze.
De PvdA en het CDA waren bij de vorige verkiezingen grote verliezers.
Moet de grootste partij van jou altijd in het kabinet, of alleen als hij naar jouw smaak is? En de tweede partij, die ook, of telt alleen de top 23% van de kiezers mee om serieus te nemen en de rest heeft verloren dus jammer dan? Ik vind juist wat jij schrijft "uitermate minachting voor alle mensen die om meerdere redenen zijn gaan stemmen op de partij van hun keuze." Een minachting van die overige 77%.
Ons land kent een meerpartijenstelsel, geen 'winner takes it all'. De grootste partij mag de eerste poging tot formeren doen, maar heeft geen enkel recht om per se in het kabinet te komen en andere partijen hebben geen plicht om met die partij in het kabinet te gaan zitten. Andersom heeft Wilders ook het recht om partijen uit te nodigen die inhoudelijk het dichtst bij hem staan. Het is zijn goed recht om BBB uit te nodigen, met 7 zetels een kleine partij en flink verloren tot de Provinciale Statenverkiezingen, en niet PvdA/GL, die tweede werd en 8 zetels won.
Het gaat namelijk uiteindelijk helemaal niet om wie er heeft gewonnen of verloren, maar om het n.a.v. de zetelverdeling formeren van een kabinet dat in hoofdlijnen op één lijn zit en samen een meerderheid heeft. Iedereen die boos wordt als het Wilders niet lukt om een kabinet te vormen begrijpt niet hoe onze democratie werkt.
Zilver_gray
27-11-2023 om 13:14
Nicole123 schreef op 27-11-2023 om 13:12:
[..]
Moet de grootste partij van jou altijd in het kabinet, of alleen als hij naar jouw smaak is? En de tweede partij, die ook, of telt alleen de top 23% van de kiezers mee om serieus te nemen en de rest heeft verloren dus jammer dan? Ik vind juist wat jij schrijft "uitermate minachting voor alle mensen die om meerdere redenen zijn gaan stemmen op de partij van hun keuze." Een minachting van die overige 77%.
Ons land kent een meerpartijenstelsel, geen 'winner takes it all'. De grootste partij mag de eerste poging tot formeren doen, maar heeft geen enkel recht om per se in het kabinet te komen en andere partijen hebben geen plicht om met die partij in het kabinet te gaan zitten. Andersom heeft Wilders ook het recht om partijen uit te nodigen die inhoudelijk het dichtst bij hem staan. Het is zijn goed recht om BBB uit te nodigen, met 7 zetels een kleine partij en flink verloren tot de Provinciale Statenverkiezingen, en niet PvdA/GL, die tweede werd en 8 zetels won.
Het gaat namelijk uiteindelijk helemaal niet om wie er heeft gewonnen of verloren, maar om het n.a.v. de zetelverdeling formeren van een kabinet dat in hoofdlijnen op één lijn zit en samen een meerderheid heeft. Iedereen die boos wordt als het Wilders niet lukt om een kabinet te vormen begrijpt niet hoe onze democratie werkt.
Woord voor woord eens!
Fleurtje_5
27-11-2023 om 13:25
Nicole123 schreef op 27-11-2023 om 13:12:
[..]
Ga eens eerst lezen wat ik hier heb geschreven.
Daarbij was de VVD jaren lang aanzet in het kabinet terwijl die bij lange na NIET mijn smaak waren. Je ziet wat er van terecht is gekomen met "hun blinde vlekken waar ze nu niet meer naar om willen kijken."
Waarom nog verkiezingen houden en duizenden formulieren tellen als het er niet op aan komt wie de meeste stemmen krijgt?
Fleurtje_5
27-11-2023 om 13:34
Daglichtlamp schreef op 27-11-2023 om 13:03:
[..]
Ja dat denk ik ook, maar rechts lijkt niet te willen, wat is jouw oplossing?
Je stelt deze vraag niet aan mij maar ik reageer er toch even op.
Rechts? Of heb je het over personen in partijen?
Diegene die niet willen gewoon naar huis sturen en voor een andere baan laten kiezen.
Facy66
27-11-2023 om 13:36
Fleurtje_5 schreef op 27-11-2023 om 13:34:
[..]
Diegene die niet willen gewoon naar huis sturen en voor een andere baan laten kiezen.
Eens.
Daglichtlamp
27-11-2023 om 13:36
Fleurtje_5 schreef op 27-11-2023 om 13:34:
[..]
Ik bedoelde reële oplossingen. Wij hebben gekozen, we zullen het ermee moeten doen tot de regering nieuwe verkiezingen uitschrijft. Naar huis sturen van Kamerleden staat bij mijn weten niet in de grondwet.
Fleurtje_5
27-11-2023 om 13:38
Daglichtlamp schreef op 27-11-2023 om 13:36:
[..]
Ik bedoelde reële oplossingen. Wij hebben gekozen, we zullen het ermee moeten doen tot de regering nieuwe verkiezingen uitschrijft. Naar huis sturen van Kamerleden staat bij mijn weten niet in de grondwet.
Een allerbeste Kamervoorzitter vals beschuldigen staat ook niet in de grondwet en toch is haar naam besmeurd en zit nu thuis.
Als een werknemer zegt 'ik wil niet werken' dan zegt de werkgever: dan ga maar naar huis.
Daglichtlamp
27-11-2023 om 13:40
Daglichtlamp schreef op 27-11-2023 om 10:10:
[..]
Het is nu een zaak omdat er dit voorjaar aangifte is gedaan. Tot die tijd zijn van Strien en zijn opvolger ermee weggekomen.
Ik vermoed dat hij nooit meer op een PVV lijst komt. Wilders houdt er niet van als hij overvallen wordt door de media omdat zijn getrouwen hem niet inlichten.
Net Wilders statement naar de media gezien, hij is overduidelijk niet blij, mijn vermoeden dat een einde verhaal is voor van Strien bij de PVV klopt wel denk ik.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.