Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Loeki72
25-11-2023 om 09:29
OmaVan2 schreef op 25-11-2023 om 09:14:
[..]
Je doet aan cherry picking. @Doemijdieglazenbol en ik hebben al berekend dat het bedrag aan erfbelasting zoiezo max 150.000,-. Meeste ouders sterven niet kort achter elkaar. In het algemeen is er ook nog spaargeld, zowel van de ouders als van het kind (inwonen bij ouders is immers goedkoper dan huren).
ik ben overigens niet perse een voorstander van het plan van Groen links in deze vorm, maar sta wel achter het idee dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen.
Er is berekend dat ca 5% van alle mensen er bij die plannen van GL/PVDA met de erfbelasting op achteruit gaat. Maar bange mensen steunen graag miljonairs.
amarna
25-11-2023 om 09:32
OmaVan2 schreef op 25-11-2023 om 09:14:
[..]
Je doet aan cherry picking. @Doemijdieglazenbol en ik hebben al berekend dat het bedrag aan erfbelasting zoiezo max 150.000,-. Meeste ouders sterven niet kort achter elkaar. In het algemeen is er ook nog spaargeld, zowel van de ouders als van het kind (inwonen bij ouders is immers goedkoper dan huren).
ik ben overigens niet perse een voorstander van het plan van Groen links in deze vorm, maar sta wel achter het idee dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen.
Bovendien gelden de berekeningen voor 1 erfgenaam/enig kind. Bij meer kinderen wordt de erfenis verdeeld over meer belastingbetalers en hoeft misschien helemaal geen erfbelasting worden betaald.
Poezenmeisje
25-11-2023 om 09:32
https://www.telegraaf.nl/nieuws/42224502/wilders-en-van-der-plas-ontstemd-over-afhaken-yesilgoz-ook-kritiek-binnen-vvd
Waarom heb je als partij (VVD) eigenlijk leden, als je vindt dat die niet geraadpleegd hoeven worden?
Pure arrogantie van de fractie. Zelfs schijt hebben aan je eigen leden.
...
De kritiek op Yesilgöz’ beslissing komt inmiddels ook uit eigen kring. Zo spreekt het net afgezwaaide VVD-Kamerlid Jeroen van Wijngaarden op X van een ’overhaaste’ beslissing. Hij roept op tot een ’digitale ledenraadpleging, gevolgd door een extra ledencongres’: „Onomkeerbare beslissingen moet je nooit in afzondering nemen, laat staan overhaast.”
...
Demissionair staatssecretaris en nummer 4 van de VVD-lijst Eric van der Burg (Asiel) is het niet eens met Van Wijngaarden dat er een ledenraadpleging nodig is: „Het mandaat ligt bij de fractie. we hebben dit met de fractie besloten.”
Daglichtlamp
25-11-2023 om 09:35
Volgens mij heeft de PVV al niet eens genoeg mensen om hun zetels gevuld te krijgen en te houden. Ze hebben nu 37 zetels gekregen in de Tweede Kamer. Op deze lijst stonden 45 mensen.
In de eerste kamer hebben ze nu vier zetels, op deze lijst staan 11 mensen.
Maar liefst 8 PVV'ers staan zowel op de lijst voor de eerste als de twee kamer. Deze functies mag je niet combineren. Dus je hebt in totaal 48 mensen voor 41 zetels (eerste en tweede kamer opgeteld). Wilders zelf wil premier worden dus je houdt dan 47 mensen over voor 41 zetels. Ik neem aan dat hij ook nog wat vertrouwelingen wil meenemen van de eerste of tweede kamer naar het kabinet. Dan moet je er ook nog rekening mee houden dat er tijdens een periode altijd uitval van kamerleden is, vanwege ziekte, omdat ze iets anders gaan doen etc.
Dan heb ik nog niet eens alle andere dubbelfuncties geteld die PVV'ers hebben in de provinciale staten, in de gemeenteraden en in de waterschappen.
https://www.volkskrant.nl/politiek/kabinet-wilders-is-inzet-van-een-riskant-pokerspel-op-de-rechterflank~bd552f36/
Een andere open vraag: is de PVV in staat om te regeren? Veelzeggend zijn uitspraken van afzwaaiend PVV-Kamerlid Harm Beertema bij omroep Ongehoord Nederland, nog geen twee weken voor de verkiezingen. ‘Meeregeren? Hoe dan?’, vroeg Beertema zich af. ‘De mensen hebben ze er niet voor, ben ik bang. Ik zou niet weten waar ze die vandaan zouden moeten halen.’
Net als andere PVV-spijtoptanten in het verleden vertelde Beertema dat Wilders mensen met expertise altijd van zich af duwt. ‘Mensen met eigen profiel, een eigen inhoud, die regeringsfähig zouden kunnen zijn, worden door hem buitenspel gezet.’
OmaVan2
25-11-2023 om 09:35
Loeki72 schreef op 25-11-2023 om 09:29:
[..]
Er is berekend dat ca 5% van alle mensen er bij die plannen van GL/PVDA met de erfbelasting op achteruit gaat. Maar bange mensen steunen graag miljonairs.
Klopt. Wat opvalt is dat types als Fleurtje naar berichten blijven wijzen waarvan al is gezegd dat ze niet kloppen. Helaas is de conclusie dat een deel van de bevolking heel gevoelig zijn voor deze populistische geluiden.
FancyDuck29
25-11-2023 om 09:36
ik vind woorden als pure arrogantie en schijt hebben aan zo’n afbreuk doen aan de kwaliteit van comments. Afgelopen pagina’s is het sowieso weinig constructief, door sommigen vooral gesteun en geklaag. Snap Herfstappeltaart wel, het zuigt vooral energie. Jammer dat er niet door iedereen inhoudelijk besproken en gediscussieerd wordt. Zou mooi zijn als dat wel (weer) kan.
OmaVan2
25-11-2023 om 09:40
Loeki72 schreef op 25-11-2023 om 09:14:
[..]
Je hebt het maar over de plannen van GL/PVDA. Maar wat vind je dan van de tweet van de pers woordvoerder van de PVV dat elke huis, elke straat vrijgemaakt moet worden van moslims?
https://pbs.twimg.com/media/F_vThVKXEAEAl4d.jpg
Het does mij erg veel denken aan ca 90 jaar geleden.
Wilders is geen fijne milde man. Hij is extreem rechts.
Vreselijk die tweet. Ik begrijp die haat tegen en angst voor moslims helemaal niet. Natuurlijk ben ik tegen fundamentalistische groeperingen als ISIS en Hamas, de moslims die ik ken zijn daar ook tegen.
Poezenmeisje
25-11-2023 om 09:45
"Het volk" heeft massaal aangegeven vooral achter de linksere ideeën van de PVV te staan.
Misschien kan de PVV wat mensen "lenen" van een andere partij, zoals de SP?
Die hebben toch teveel mensen op hun kieslijst staan en veel ideeën van de PVV schurken aan die van de SP. Sandra Beckerman en Renske Leijten zou ik bijvoorbeeld graag zien, hoewel Sandra Beckerman sowieso al in de Tweede Kamer zou komen, denk ik.
Lollypopje
25-11-2023 om 09:48
Poezenmeisje schreef op 25-11-2023 om 09:45:
"Het volk" heeft massaal aangegeven vooral achter de linksere ideeën van de PVV te staan.
Die hebben toch teveel mensen op hun kieslijst staan en veel ideeën van de PVV schurken aan die van de SP. Sandra Beckerman en Renske Leijten zou ik bijvoorbeeld graag zien, hoewel Sandra Beckerman sowieso al in de Tweede Kamer zou komen, denk ik.
Dat zou ik van hen heel onverstandig vinden, omdat zij dan ook verbonden gaan worden zijn extreem rechtse ideeën. Je kunt de PVV daar nu eenmaal niet los van zien. Dat moet je niet willen als je daar als politicus niet achter staat.
OmaVan2
25-11-2023 om 09:50
Voor de kamers kan dat zoiezo niet, want dat verbiedt de kieswet.
amarna
25-11-2023 om 09:54
[..]
Je hebt het maar over de plannen van GL/PVDA. Maar wat vind je dan van de tweet van de pers woordvoerder van de PVV dat elke huis, elke straat vrijgemaakt moet worden van moslims?
Het toppunt van kretologisch populisme van die woordvoerder.
En gelukkig onmogelijk.
yette
25-11-2023 om 09:54
[..]
Laten we hopen dat de gemiddelde PVV-stemmer niet zo haatdragend is en 'gewoon' niet heeft geweten dat ze dit soort politici aan de macht hebben gebracht.
Gebruikersnaaminvullen
25-11-2023 om 09:55
Fleurtje_5 schreef op 25-11-2023 om 06:58:
[..]
Dat deden (en doen ze nog steeds) ze ook over Carolien. Heel beschamend.
Dan te bedenken dat ze geen simpel commentaar geven op bv Sylvana, 'want oeeeei dat is dan bashen, op-de-man of discriminatie.
Ik heb net geleerd, in een ander topic, dat het discussiëren heet.
Daglichtlamp
25-11-2023 om 09:55
Zo werkt het natuurlijk niet. Als er niet genoeg mensen meer op de lijst staan dan blijven zetels leeg. (tenzij er direct bij de verkiezingen al te weinig mensen op de lijst staan, dan worden de leeg gebleven zetels verdeeld als restzetels). Wilders maakt gewoon te korte lijsten met veel te veel dubbelfuncties omdat hij er alleen mensen op wil die hij geheel vertrouwd.
Monika_Geller
25-11-2023 om 09:56
Ik vind het idee wel wat hebben. Het is in ieder geval onconventioneel en een andere koers. Misschien moet SP mee gaan regeren
. Dan kunnen de thema's zorg en bestaanszekerheid in ieder geval aan bod komen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.