Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Ik ben al jarenlang teleurgesteld in de grootste VVD. De teleurstelling zal niet groter kunnen worden.

Gelukkig heb ik nooit VVD gestemd, maar met PvdD en SP kwam ik ook niet verder.

Ik vind het jammer dat SP en PvdD stemmen zijn kwijt geraakt aan de "strategische stemmers" op groot links.

Poezenmeisje schreef op 24-11-2023 om 09:25:

Ik vind het jammer dat SP en PvdD stemmen zijn kwijt geraakt aan de "strategische stemmers" op groot links.

Ik vind het vooral heel bijzonder dat iemand die voorheen op PvdD stemde een stem is kwijtgeraakt aan de PVV, een partij die eigenlijk van alle klimaatmaatregelen af wil. Dit zijn zijn standpunten met betrekking tot de klimaatmaatregelen:

• Kolen- en gascentrales blijven open
  • Nieuwe kerncentrales bijbouwen
  • Geen Gronings gas, maar meer en snellere gas- en oliewinning op de Noordzee, géén export van Nederlands gas
  • Langetermijncontracten voor de import van (vloeibaar) gas afsluiten
  • Stoppen met de miljarden verslindende reductie van CO2
  • Terugtrekken uit het VN-Klimaatakkoord; Klimaatwet intrekken
  • Klimaatfonds schrappen, wel extra geld voor dijkverhoging en Ruimte voor de Rivier
  • SDE++ en andere klimaatsubsidies schrappen
  • Geen windturbines, geen zonneparken
  • Geen biomassa
  • Verlagen van de energiebelasting
  • Verlagen van de btw op energie
  • Geen vliegtaks, geen vleestaks
  • Snellere schadeafhandeling en versterking van huizen in Groningen
  • Salderingsregeling zonnepanelen in stand houden
Dromertje schreef op 24-11-2023 om 09:29:

[..]

Ik vind het vooral heel bijzonder dat iemand die voorheen op PvdD stemde een stem is kwijtgeraakt aan de PVV, een partij die eigenlijk van alle klimaatmaatregelen af wil. Dit zijn zijn standpunten met betrekking tot de klimaatmaatregelen:

• Kolen- en gascentrales blijven open
  • Nieuwe kerncentrales bijbouwen
  • Geen Gronings gas, maar meer en snellere gas- en oliewinning op de Noordzee, géén export van Nederlands gas
  • Langetermijncontracten voor de import van (vloeibaar) gas afsluiten
  • Stoppen met de miljarden verslindende reductie van CO2
  • Terugtrekken uit het VN-Klimaatakkoord; Klimaatwet intrekken
  • Klimaatfonds schrappen, wel extra geld voor dijkverhoging en Ruimte voor de Rivier
  • SDE++ en andere klimaatsubsidies schrappen
  • Geen windturbines, geen zonneparken
  • Geen biomassa
  • Verlagen van de energiebelasting
  • Verlagen van de btw op energie
  • Geen vliegtaks, geen vleestaks
  • Snellere schadeafhandeling en versterking van huizen in Groningen
  • Salderingsregeling zonnepanelen in stand houden

En dat kan budgetneutraal? Op RTL wordt gezegd dat hij 0 euro aan klimaat uit wil geven.

Poezenmeisje schreef op 24-11-2023 om 09:25:

Er hebben net meer ex-SP-stemmers op PVV gestemd (16%) dan op GvdA (14%), slechts 33% bleef de SP trouw. PvdD heeft ook 33% vastgehouden, 14% ging naar GvdA en 8% naar PVV. (https://app.nos.nl/nieuws/tk2023/

Hoe dan ook is de kans het grootst dat PvdD, SP en GvdA alsnog nauw samen (moeten) gaan werken. En ik ga ervanuit dat mensen vrede hebben met hun stemkeuze. Waarom vind je het jammer?

amarna schreef op 24-11-2023 om 09:35:

[..]

En dat kan budgetneutraal? Op RTL wordt gezegd dat hij 0 euro aan klimaat uit wil geven.

Tja en dan kan je de volgende bui alweer zien hangen. Alle klimaatmaatregelen schrappen betekent niet voldoen aan Europese regels, grote kans dat rechters dan voor vergunningen voor woningbouw en infrastructurele projecten  gaan liggen. Misschien krijgen we ook nog een boete van de EU. De kiezers worden warm gemaakt voor een Nexit. En dan moeten we maar heel hard hopen dat daar nooit een meerderheid voor komt.

Ali

Ali

24-11-2023 om 10:03

Facy66 schreef op 24-11-2023 om 08:02:

[..]

Als je door links en door ook andere partijen zo lang zo wordt weg gezet word je vanzelf ook een keer kribbig. Zo veel mensen zijn al jaren niet gehoord. Dat er zoveel mensen PVV hebben gestemd is niet voor niets. En nee met racisme etc heeft het totaal niets te maken.

Een goed alternatief voor PVV was er gewoon niet. Een stem voor 1 van de andere partijen had geleid tot weer hetzelfde beleid of nog erger. Dan was het afbraakbeleid gewoon door gegaan.

Het afbraakbeleid door rechts. En als antwoord stemmen mensen nóg rechtser. Daar snap ik niks van.

FancyDuck29

FancyDuck29

24-11-2023 om 10:07

OmaVan2 schreef op 24-11-2023 om 09:55:

[..]

Misschien krijgen we ook nog een boete van de EU. 

Daar heeft Geert gelukkig aan gedacht, die brengt namelijk helemaal geen geld meer naar de EU.

• Zetten wij in op het terughalen van onze miljarden uit Brussel en een
    fors lagere EU-afdracht. Nederland wordt netto-ontvanger in plaats van
    betaler
Ali schreef op 24-11-2023 om 10:03:

[..]

Het afbraakbeleid door rechts. En als antwoord stemmen mensen nóg rechtser. Daar snap ik niks van.

Omdat de VVD de afgelopen jaren een linkse koers op moest door de linkse partijen waar ze mee in zee moesten. Al vind ik dat geen excuus voor de VVD.

Mensen zagen hun belastinggeld regelrecht naar linkse hobby's gaan. 

Friezinnetje schreef op 24-11-2023 om 08:59:

ben ook benieuwd waar hij 10.000 agenten weg denkt te halen.

Dat zou opzich nog wel kunnen door BOAs die daar open voor staan, door te laten leren voor agent.

Libertine schreef op 24-11-2023 om 08:26:

[..]

Ik snap dat er behoefte is aan hoop, en dat kijken naar de overeenkomsten dan helpend is. En natuurlijk is een deel van de partijpunten van Wilders onhaalbaar want tegen de wet. Maar het feit dat er zoveel mensen op een partij heeft gestemd, die in hun programma heeft opgenomen dat een deel van de mensen in Nederland hier niet thuishoort, is iets dat we niet opzij moeten en kunnen schuiven.

Sterker, ik vind dat we dit juist moeten benadrukken. Omdat het normaliseren ervan ons steeds dieper in de problemen helpt. Dat blijkt wel uit de uitslag.

Overigens, ik lees nu terug dat ik schreef dat ik het discriminatoire aspect probeer te vergeten... dat zal ik iets nuanceren, ik bedoelde dat voor deze discussie, hier en nu op het forum. Ik kan dat niet vergeten en ik heb er veel moeite mee. Maar zoals sommigen schreven; het is niet helpend om daar steeds de nadruk op te leggen. Dus ik probeer even mijn eigen focus te verplaatsen. Een beetje in deze stijl: 

https://x.com/PostvanFenna/status/1727963807006224611?s=20

Nieuw mantra voor mezelf: respecteer de angst en onvrede van de ander. Zet deze niet direct weg als dom of hatelijk. Stop de verwijdering en luister naar elkaar.

Alle PVV-stemmers wegzetten als racisten = fout.
Mensen die nu bang zijn vw godsdienst, afkomst of seksualiteit wegzetten als jankerds = fout.

Als we de wij vs zij dynamiek, die al hoogtij viert in dit land, verder versterken wordt de situatie alleen maar erger vrees ik. Dus geef elkaar s.v.p. wat lucht. Doe geen aannames over elkaars motieven en reacties maar vraag om uitleg en probeer echt te luisteren.

Dat laatste is misschien wel het allermoeilijkste wat er is. Zeker in tijden zoals deze waarin de emoties hoog oplopen.

Doemijdieglazenbol schreef op 24-11-2023 om 10:11:

[..]

Overigens, ik lees nu terug dat ik schreef dat ik het discriminatoire aspect probeer te vergeten... dat zal ik iets nuanceren, ik bedoelde dat voor deze discussie, hier en nu op het forum. Ik kan dat niet vergeten en ik heb er veel moeite mee. Maar zoals sommigen schreven; het is niet helpend om daar steeds de nadruk op te leggen. Dus ik probeer even mijn eigen focus te verplaatsen. Een beetje in deze stijl:

https://x.com/PostvanFenna/status/1727963807006224611?s=20

Nieuw mantra voor mezelf: respecteer de angst en onvrede van de ander. Zet deze niet direct weg als dom of hatelijk. Stop de verwijdering en luister naar elkaar.

Alle PVV-stemmers wegzetten als racisten = fout.
Mensen die nu bang zijn vw godsdienst, afkomst of seksualiteit wegzetten als jankerds = fout.

Als we de wij vs zij dynamiek, die al hoogtij viert in dit land, verder versterken wordt de situatie alleen maar erger vrees ik. Dus geef elkaar s.v.p. wat lucht. Doe geen aannames over elkaars motieven en reacties maar vraag om uitleg en probeer echt te luisteren.

Dat laatste is misschien wel het allermoeilijkste wat er is. Zeker in tijden zoals deze waarin de emoties hoog oplopen.

Dank voor de nuance! Toch denk dat het voor een witte hetero Nederlander wellicht wat gemakkelijker is om de nadruk te leggen op de overeenkomsten ipv op de verschillen. Als je van kleur bent of moslim, of tot de lhbtgi+ gemeenschap behoort daarentegen? Als je wordt weggezet als een tweederangs burger en er een partij is die zwart op wit in z’n partijprogramma zet dat ze je rechten willen ontnemen en je eigenlijk ongewenst bent zal dat een stuk ingewikkelder liggen. 

Dilan Yesilgöz (VVD) zegt dat haar partij niet in een kabinet zal
stappen in verband met het zetelverlies. Wel zal de partij een
centrumrechts kabinet steunen als een soort gedoogpartner.

https://nos.nl/artikel/2499072-vvd-fractievoorzitter-yesilgoz-vvd-niet-in-kabinet

Libertine schreef op 24-11-2023 om 10:24:

[..]

Dank voor de nuance! Toch denk dat het voor een witte hetero Nederlander wellicht wat gemakkelijker is om de nadruk te leggen op de overeenkomsten ipv op de verschillen. 

Dat ben ik niet. Ik gok dat dat voor veel PVV (en JA21, en Fvd etc)-stemmers wel zo geldt, inderdaad.

wild-flower schreef op 24-11-2023 om 10:28:

Dilan Yesilgöz (VVD) zegt dat haar partij niet in een kabinet zal
stappen in verband met het zetelverlies. Wel zal de partij een
centrumrechts kabinet steunen als een soort gedoogpartner.

https://nos.nl/artikel/2499072-vvd-fractievoorzitter-yesilgoz-vvd-niet-in-kabinet

Ik snap dat nooit zo goed. Dan maak je de stemmen van de mensen die nu anders kiezen dus belangrijker dan die van de mensen die nog steeds op je stemmen? Alsof het niet telt dat er nog steeds behoorlijk veel mensen jouw partij wel hebben gekozen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.