Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
kenfan
23-11-2023 om 18:18
Bakblik schreef op 23-11-2023 om 16:54:
[..]
[..]
En dat is nou wat ik bedoel met die westerse principes waar mee gewerkt wordt. Je kunt het streng zeggen dat ze de volgende keer écht op tijd moeten zijn en dat we anders beginnen zonder de laatkomers, het helpt maar een beetje. Dan zijn ze er om 9.05 in plaats van 9.16 en dan zijn ze trots op zichzelf dat ze nu wel op tijd zijn. Als je al bijna 40 bent en altijd hebt geleerd/gewend bent dat tijd niet leidend is dan is het echt heel moeilijk om wel op tijd te komen.
Dat ik daar sta te wachten op de cursisten vind ik niet leuk en dat zeg ik ook maar het blijft moeilijk.
Zeggen dat het helpt als ze maar zouden mogen werken is ook niet waar. Zelfs werkgevers melden cursisten bij ons aan en betalen de cursus, want als Ayse kan fietsen is ze sneller met het kinderen naar school brengen en dan naar het werk komen. Dat is dan de achterliggende gedachte. Het helpt niet echt, als het kind van Ayse valt onderweg en een knie schaaft dan is daar aandacht voor een is Ayse alsnog te laat. Soms is de werkgever zelfs nog zelf debet aan het te laat komen. In principe roostert hij Ayse niet in als ze cursus heeft maar bij veel werk of een spoedklus wil hij toch graag dat Ayse komt werken en niet naar de cursus gaat.
Bakblik, ik ben taaldocent geweest bij bij Vluchtelingenhulp. Als ik je een tip mag geven: als ik de les wilde beginnen, deed ik de deur dicht, wie dan kwam, mocht er pas na de pauze in. Dat hielp. Mensen komen vaak uit culturen die hierarchischer zijn dan de onze, denken dat de vrijheid hier grenzeloos is, en herkennen niet de ongeschreven codes. Iets meer authoriteit aan de dag leggen helpt.
Helaas kan ik het niet doen bij de expats aan wie ik nu lesgeef, dan krijg ik geen opdrachten meer
En voor iedereen die roept dat "ze"maar Nederlands moeten leren: ga er maar aanstaan, als je getraumatiseerd bent, analfabeet of anders geletterd, 50+ of amper Nederlanders spreekt. Probeer anders een cursus Chinees om dat te ervaren
Lollypopje
23-11-2023 om 18:21
Beertjelief schreef op 23-11-2023 om 18:17:
[..]
(Off-topic: maar lief Popje kan allicht haar energie beter gebruiken 🥰❤️
)
Jaja, je hebt gelijk. Moet het loslaten, maar het doet me pijn de pijn van mijn geliefden te zien. Maar nu ben ik braaf en ben ik weg 😉💋
Yumi
23-11-2023 om 18:24
Schemerlampje schreef op 23-11-2023 om 10:16:
[..]
Waar ik dat op baseer? Op bange leerlingen hier op school. Natuurlijk gaat dat niet gebeuren, dat snap ik ook wel. Maar voor hen voelt het alsof ze niet meer welkom zijn hier.
Jammer dat de school daar niet eerder mee aan de slag is gegaan. Met de verkiezingen in aantocht was er een goede gelegenheid om daar op in te springen. Ik vraag me wel af waar die angst vandaan komt.... Wie heeft ze dit beeld van Wilders gegeven? Zijn dat dezelfde mensen die het nog steeds over de minder uitspraak hebben van 10 jaar geleden?
majorette2005
23-11-2023 om 18:24
Schemerlampje schreef op 23-11-2023 om 18:05:
[..]
Hoezo is het onzin als ik een situatie beschrijf die zich daadwerkelijk heeft voorgedaan? Ik weet niet wat deze kinderen thuis horen, maar dat hoeft helemaal niet om opruiende onzin te gaan. Bovendien ging dit om onder andere een tweede klas VMBO-kader, die denk ik (nog) niet goed weten hoe het politieke systeem In elkaar zit.
De 2e klas VMBO'ers die ik hier zie ( veel Marokkanen) zijn echt niet bang het land uitgestuurd te worden , integendeel , ze hebben de grootste bek, zeker in groepsverband, schelden jongens die minder macho zijn, uit voor h*m* ,en meisjes zijn h**ren als zd niet aan de voeten van die gastjes liggenDus ik vind het onzin om ze af te schilderen als angstige kinderen omdat PVV 35 zetels heeft.
Mama-Inge
23-11-2023 om 18:29
Blomke82 schreef op 23-11-2023 om 00:19:
[..]
Nee woon er niet, maar denk jij nou echt dat die inwoners dat allemaal verzinnen dan?
Ze verzinnen het inderdaad niet, ik woon wel in een naburig dorp en kom regelmatig in ter apel. Hier is veel overlast en 's avonds alleen over straat doe je niet uit zelfbescherming. Heb al verschillende keren asielzoekers wat in hun zakken zien stoppen in winkels of winkeliers achter hun aan zien rennen om hun spullen terug te halen. Asielzoekers worden opgepakt, terug gebracht naar het azc en een uurtje later lopen ze weer rond. Hier in het dorp heeft waarschijnlijk zo'n 95 procent pvv gestemd (nee, ik niet, want vind wilders te extreem) puur als protest stem en een noodkreet, dat er wat gedaan moet worden
OmaVan2
23-11-2023 om 18:35
Libertine schreef op 23-11-2023 om 18:04:
[..]
Voor jou niet. Voor mij is de democratie nu ernstig in gevaar doordat het door de morele ondergrens is gezakt. En het niet zien van dat gevaar is tegelijk een van de grote problemen en gevaren daarvan.
Niet de democratie, de rechtsstaat. De andere kant is het misschien ook een wake-up call om te luisteren naar wat mensen te zeggen hebben en het niet alleen weg te zetten als racisme en xenofobie.
kenfan
23-11-2023 om 18:39
Ik heb Groot Links gestemd, dat doe ik landelijk altijd. De versplintering van links in dogmatische belangenverenigingen heeft jaren leugenaar Mark Rutte in het zadel gehouden. Geen gezweef hier.
De uitslag van gisteren was een schok. Niet alleen vanwege de xenofobie - want dat je een zondebok zoekt na al die jaren uitgeknepen te zijn door de doorgeschoten marktideologie snap ik ergens nog wel. Maar dat zo'n grote meerderheid stemt op een antidemocatische "partij" die de hand licht met de grondwet, daar kan ik niet bij. Want de PVV is niet eens een partij; ze heeft geen leden, houdt geen congressen. Wilders is daar de enige die het voor het zeggen heeft
Het enige waar ik nog troost uit put is dat de list van de VVD om de migratietroef uit te spelen door het kabinet te laten knallen en te lonken naar Wilders zich tegen hen heeft gekeerd. Veel succes met het bruinblauwe kabinet.
yette
23-11-2023 om 18:41
Blomke82 schreef op 23-11-2023 om 17:13:
,,GroenLinks en de PvdA zullen nooit accepteren dat mensen worden uitgesloten, gediscrimineerd of als minder worden gezien", zo is te lezen in de reactie van beide Rotterdamse fracties op de verkiezingsuitslag.
Behalve PVVstemmers, want die sluit deze club wel uit en worden als minder gezien door GL/PvdA...
Ik zie ze niet als minder, maar zie wel dat het problematisch zal zijn om oplossingsgericht samen te werken met mensen die vooral oog hebben voor hun eigen gevoel bij een probleem en daarbij volkomen voorbij gaan aan de belangen van anderen. Moeilijk hoor, mensen die zichzelf niet gehoord voelen maar desondanks onder het mom van 'dit moet ik mogen zeggen' vinden dat ze anderen mogen uitsluiten of belachelijk maken.
De beste oplossingen vind je door naar iedereen die een probleem heeft of daaraan bijdraagt te luisteren. Dàt is democratie. Als je anderen bij voorbaat uitsluit of dingen waar zij belang bij hebben wil afschaffen omdat jouw mensen denken dat dat hun beter uit komt, zorg je er als partij zelf voor dat er met jou heel moeilijk aan democratische en dus door de samenleving gedragen oplossingen te werken valt. En dàt is nou net de bedoeling in democratisch Den Haag.
FancyDuck29
23-11-2023 om 18:42
OmaVan2 schreef op 23-11-2023 om 18:35:
[..]
Niet de democratie, de rechtsstaat. De andere kant is het misschien ook een wake-up call om te luisteren naar wat mensen te zeggen hebben en het niet alleen weg te zetten als racisme en xenofobie.
Je kan die discussie prima voeren zonder het over racisme en xenofobie te hebben. En dat moet ook, want de misstanden waar sprake van is moéten ook aangepakt worden!! Maar als je geen racist genoemd wil worden, of xenofoob, dan moet je wel ff nadenken bij hoe je dat gesprek wil voeren. En welke uitspraken daar thuis horen, met oog op de discussie zuiver houden.
Daglichtlamp
23-11-2023 om 18:43
Blomke82 schreef op 23-11-2023 om 17:13:
,,GroenLinks en de PvdA zullen nooit accepteren dat mensen worden uitgesloten, gediscrimineerd of als minder worden gezien", zo is te lezen in de reactie van beide Rotterdamse fracties op de verkiezingsuitslag.
Behalve PVVstemmers, want die sluit deze club wel uit en worden als minder gezien door GL/PvdA...
Waar wil GroenLinks/PvdA de Wilders stemmers het land uitzettten? Dat heb ik gemist volgens mij.
Malibu2
23-11-2023 om 19:00
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/kiezers-nsc-vvd-en-bbb-vinden-dat-hun-partij-open-moet-staan-voor-kabinet-met-geert-wilders-ook-als-hij-premier-wordt/
84% van de VVD stemmers en 87% van de NSC stemmers vinden het prima als hun partij in een coalitie met de PVV stapt.
absor
23-11-2023 om 19:00
Ik heb inmiddels gepraat met de mensen om mij heen die pvv hebben gestemd en het is gewoon een ordinaire proteststem. Tegen woningnood, toeslagenbossen, dure klimaatplannen waarvan ze denken dat ze die zelf moeten betalen en dat niet kunnen, overlast van overlastgevende asielzoekers of angst voor intimiderende palestina demonstraties. Afgunst en jaloezie naar asielzoekers die gratis (tand) zorg lijken te krijgen terwijl ze zelf rekeningen niet rond krijgen, wel een huis krijgen maar geen baan hebben en van uitkeringen leven terwijl bij hunzelf noodgedwongen kinderen en kleinkinderen inwonen. Dit zijn de redenen van de mensen die ik spreek die pvv hebben gestemd en ze denken dat pvv dit oplost. Degene die ik vroeg wilden geen nexit en geen gulden terug en ook geen mensen het land uitzetten maar wel veel minder het land in. tsja je kan het xenofoob noemen maar het zijn de dagelijkse issues waar men mee bezig is nu
Bakblik
23-11-2023 om 19:06
kenfan schreef op 23-11-2023 om 18:18:
[..]
Bakblik, ik ben taaldocent geweest bij bij Vluchtelingenhulp. Als ik je een tip mag geven: als ik de les wilde beginnen, deed ik de deur dicht, wie dan kwam, mocht er pas na de pauze in. Dat hielp. Mensen komen vaak uit culturen die hierarchischer zijn dan de onze, denken dat de vrijheid hier grenzeloos is, en herkennen niet de ongeschreven codes. Iets meer authoriteit aan de dag leggen helpt.
Helaas kan ik het niet doen bij de expats aan wie ik nu lesgeef, dan krijg ik geen opdrachten meer
En voor iedereen die roept dat "ze"maar Nederlands moeten leren: ga er maar aanstaan, als je getraumatiseerd bent, analfabeet of anders geletterd, 50+ of amper Nederlanders spreekt. Probeer anders een cursus Chinees om dat te ervaren
Ik leer nieuwkomers fietsen praktijk en theorie. En dan is er ook nog aandacht voor andere vormen van vervoer en veiligheid in het verkeer. Voor de theorie hebben we een lokaaltje. De praktijk is buiten dus helaas weinig mogelijkheid om deuren dicht te doen.
Soms komen er ook brieven mee die iemand heeft gekregen en waar ze acuut iets mee moeten. Dan zijn wij soms de eersten die te hulp kunnen schieten EN die ze genoeg vertrouwen om de hulp aan te vragen.
Yumi
23-11-2023 om 19:21
Beertjelief schreef op 23-11-2023 om 18:17:
[..]
Nou… als je het als uitdaging gaat zien zo’n verlaging van jezelf, is het nog best te doen hoor 😁
@libertine Ik voel je terechte boosheid en pijn
We waren al diep aan het zakken door allerlei ondergrenzen, maar deze is wel heel diep!
Ondanks dit, vind ik dat je een mooie tekst hebt geschreven
Ik schaam mij net zo hard en voel mij gezegend met een dubbel paspoort waardoor ik er 1 door de wc kan spoelenEnge tijden, enge mensen
(Off-topic: maar lief Popje kan allicht haar energie beter gebruiken 🥰❤️
)
Ik ben benieuwd of je dat ook echt gaat doen? En dan ook kiezen voor 1 nationaliteit, want 'n nieuw paspoort kan je zo weer aanschaffen.
DeOnbekende
23-11-2023 om 19:26
Bakblik schreef op 23-11-2023 om 14:07:
[..]
Meld je aan bij Vluchtelingenwerk als vrijwilliger! Kan je helpen mensen op die taalcursus te krijgen! Genoeg vrijwilligers nodig nog. Kan je gelijk zien hoe ingewikkeld en bureaucratisch die processen zijn met voor Nederlanders al bijna onleesbare formulieren laat staan als je de taal niet goed machtig bent.
Edit: Dat veel vluchtelingen/arbeidsmigranten de taal niet beheersen en niet goed integreren in de Nederlandse cultuur ligt volgens mij aan het feit dat de inburgering heel erg is gestoeld westerse ideeën en principes. Voor ons is woensdagochtend taalles om 9.00 taalles om 9.00. en wij zijn er. De uit de Arabische cultuur afkomstige vluchteling ziet 9.00 niet als zo'n exacte tijd, 9.10 of 9.17 past ook nog in hun idee van op tijd. Dat het zaaltje om 10.00 uur leeg moet zijn voor de volgende cursus helpt ook niet mee om een vol uur les te kunnen geven. Het op tijd komen is niet binnen een week doorgedrongen in hun brein. Hun hele cultuur is daar niet op ingericht. Eerder uit bed, sneller aankleden en ontbijten is echt iets dat we tig keer moeten herhalen. Na 12 weken cursus zijn we blij als we om 9.05 met de meeste cursisten kunnen starten met de les. Maar een kind dat huilt bij het naar school brengen kan er zomaar voor zorgen dat de laatste van de groep toch pas om 9.15 binnen is.
We zijn dan ook een westers land. Kom gewoon op tijd je nest uit.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.
)