Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Bakblik schreef op 23-11-2023 om 14:07:

[..]

Meld je aan bij Vluchtelingenwerk als vrijwilliger! Kan je helpen mensen op die taalcursus te krijgen! Genoeg vrijwilligers nodig nog. Kan je gelijk zien hoe ingewikkeld en bureaucratisch die processen zijn met voor Nederlanders al bijna onleesbare formulieren laat staan als je de taal niet goed machtig bent.

Edit: Dat veel vluchtelingen/arbeidsmigranten de taal niet beheersen en niet goed integreren in de Nederlandse cultuur ligt volgens mij aan het feit dat de inburgering heel erg is gestoeld westerse ideeën en principes. Voor ons is woensdagochtend taalles om 9.00 taalles om 9.00. en wij zijn er. De uit de Arabische cultuur afkomstige vluchteling ziet 9.00 niet als zo'n exacte tijd, 9.10 of 9.17 past ook nog in hun idee van op tijd. Dat het zaaltje om 10.00 uur leeg moet zijn voor de volgende cursus helpt ook niet mee om een vol uur les te kunnen geven. Het op tijd komen is niet binnen een week doorgedrongen in hun brein. Hun hele cultuur is daar niet op ingericht. Eerder uit bed, sneller aankleden en ontbijten is echt iets dat we tig keer moeten herhalen. Na 12 weken cursus zijn we blij als we om 9.05 met de meeste cursisten kunnen starten met de les. Maar een kind dat huilt bij het naar school brengen kan er zomaar voor zorgen dat de laatste van de groep toch pas om 9.15 binnen is.

Ik vind dat laatste echt heel treurig. Als je de eerste les verteld dat in nederland 9:00 uur gewoon 9:00 is dan is het raar als mensen te laat blijven komen.  Ik snap best dat je het de eerste keer niet weet hoor maar de hele cursus zoiets basaals moeten herhalen??

Alleen al daarom pleit ik ervoor dat mensen gewoon in afwachting van hun status gewoon mogen werken.  Daar leer je zoiets nog veel sneller

Bakblik schreef op 23-11-2023 om 15:37:

[..]

[..]

Welke betekenis moet ik dan hechten aan het door jou genoemde normen en waarden accepteren dat net iets hoger ligt dan meedoen in de samenleving?

Volgens mij kun je niet meedoen in de samenleving als je de westerse normen en waarden niet accepteert. Sommige dingen in de westerse samenleving moet je wel uitgelegd krijgen voordat je ze volledig eigen kunt maken en het vraagt oefening om daaraan te kunnen voldoen. Zoals dat ergens op tijd zijn zoals ik eerder noemde. En echt ze doen hun best maar we kunnen niet verwachten dat ze zich dat binnen een week eigen maken.

Als je de taal kan spreken en met een baan je eigen inkomen verdient (of vrijwilligerswerk doet), dan doe je volgens mij mee in de samenleving.  

Wat ik vervolgens met westerse normen en waarden accepteren bedoel, is dat een homostel bijvoorbeeld normaal over straat moet kunnen lopen zonder het risico te lopen daarom uitgescholden of belaagd te worden. Geen gesis naar vrouwen. Geen radicaal gedachtegoed ten aanzien van de westerse wereld. Mensen die van Nederland echt hun nieuwe thuisland willen maken en er ook trots op zijn om deel uit te maken van Nederland. En dat betekent niet dat ze alles van hun eigen land rücksichtslos overboord moeten gooien, maar wel dat ze zich moeten aanpassen aan Nederland wanneer dit botst.

absor schreef op 23-11-2023 om 16:13:

[..]

Ik vind dat laatste echt heel treurig. Als je de eerste les verteld dat in nederland 9:00 uur gewoon 9:00 is dan is het raar als mensen te laat blijven komen. Ik snap best dat je het de eerste keer niet weet hoor maar de hele cursus zoiets basaals moeten herhalen??

Alleen al daarom pleit ik ervoor dat mensen gewoon in afwachting van hun status gewoon mogen werken. Daar leer je zoiets nog veel sneller

Dit, idd erg raar. En hoe wordt het verteld? Met een aai over de bol met de vraag of het de volgende keer heel alsjeblieft iets eerder kan? Of gewoon laten voelen dat te laat te laat is, bijvoorbeeld door voor de groep een stukje voor te moeten lezen of artikelen laten benoemen. Of extra huiswerk.

Vrees het eerste. Het is allemaal veel te vrijblijvend.

Als ik 2 dagen achter elkaar een collega laat wachten voor overleg wordt ik er zeker flink op aangesproken. Dan hou ik er echt rekening mee, dan zit dat echt wel in mijn brein

kerstbeer schreef op 22-11-2023 om 23:44:

[..]

22% bedoel je.

Oftewel goed voor 33 zetels.

Nee, 12% van de PVV-stemmers heeft de vorige keer niet gestemd

absor schreef op 23-11-2023 om 16:13:

[..]

Ik vind dat laatste echt heel treurig. Als je de eerste les verteld dat in nederland 9:00 uur gewoon 9:00 is dan is het raar als mensen te laat blijven komen. Ik snap best dat je het de eerste keer niet weet hoor maar de hele cursus zoiets basaals moeten herhalen??

Alleen al daarom pleit ik ervoor dat mensen gewoon in afwachting van hun status gewoon mogen werken. Daar leer je zoiets nog veel sneller

Blomke82 schreef op 23-11-2023 om 16:23:

[..]

Dit, idd erg raar. En hoe wordt het verteld? Met een aai over de bol met de vraag of het de volgende keer heel alsjeblieft iets eerder kan? Of gewoon laten voelen dat te laat te laat is, bijvoorbeeld door voor de groep een stukje voor te moeten lezen of artikelen laten benoemen. Of extra huiswerk.

Vrees het eerste. Het is allemaal veel te vrijblijvend.

Als ik 2 dagen achter elkaar een collega laat wachten voor overleg wordt ik er zeker flink op aangesproken. Dan hou ik er echt rekening mee, dan zit dat echt wel in mijn brein

En dat is nou wat ik bedoel met die westerse principes waar mee gewerkt wordt. Je kunt het streng zeggen dat ze de volgende keer écht op tijd moeten zijn en dat we anders beginnen zonder de laatkomers, het helpt maar een beetje.  Dan zijn ze er om 9.05 in plaats van 9.16 en dan zijn ze trots op zichzelf dat ze nu wel op tijd zijn. Als je al bijna 40 bent en altijd hebt geleerd/gewend bent dat tijd niet leidend is dan is het echt heel moeilijk om wel op tijd te komen. 

Dat ik daar sta te wachten op de cursisten vind ik niet leuk en dat zeg ik ook maar het blijft moeilijk. 

Zeggen dat het helpt als ze maar zouden mogen werken is ook niet waar. Zelfs werkgevers melden cursisten bij ons aan en betalen de cursus, want als Ayse kan fietsen is ze sneller met het kinderen naar school brengen en dan naar het werk komen. Dat is dan de achterliggende gedachte. Het helpt niet echt, als het kind van Ayse valt onderweg en een knie schaaft dan is daar aandacht voor een is Ayse alsnog te laat. Soms is de werkgever zelfs nog zelf debet aan het te laat komen.  In principe roostert hij Ayse niet in als ze cursus heeft maar bij veel werk of een spoedklus wil hij toch graag dat Ayse komt werken en niet naar de cursus gaat. 

Bakblik schreef op 23-11-2023 om 16:54:

[..]

[..]

En dat is nou wat ik bedoel met die westerse principes waar mee gewerkt wordt. Je kunt het streng zeggen dat ze de volgende keer écht op tijd moeten zijn en dat we anders beginnen zonder de laatkomers, het helpt maar een beetje. Dan zijn ze er om 9.05 in plaats van 9.16 en dan zijn ze trots op zichzelf dat ze nu wel op tijd zijn. Als je al bijna 40 bent en altijd hebt geleerd/gewend bent dat tijd niet leidend is dan is het echt heel moeilijk om wel op tijd te komen.

Dat ik daar sta te wachten op de cursisten vind ik niet leuk en dat zeg ik ook maar het blijft moeilijk.

Zeggen dat het helpt als ze maar zouden mogen werken is ook niet waar. Zelfs werkgevers melden cursisten bij ons aan en betalen de cursus, want als Ayse kan fietsen is ze sneller met het kinderen naar school brengen en dan naar het werk komen. Dat is dan de achterliggende gedachte. Het helpt niet echt, als het kind van Ayse valt onderweg en een knie schaaft dan is daar aandacht voor een is Ayse alsnog te laat. Soms is de werkgever zelfs nog zelf debet aan het te laat komen. In principe roostert hij Ayse niet in als ze cursus heeft maar bij veel werk of een spoedklus wil hij toch graag dat Ayse komt werken en niet naar de cursus gaat.

Echt dan zeg je toch voortaan dat de cursus 8:30 uur begint 

mijn dochters hebben ook moeite met op tijd komen hoor, en ken zat nl die ook vaak te laat zijn maar er zijn gewoon consequenties voor. Mijn dochters hebben dit jaar alweer tot het laatste uur moeten nablijven of juist extra vroeg moeten komen als straf

Malibu2 schreef op 23-11-2023 om 16:21:

[..]

Als je de taal kan spreken en met een baan je eigen inkomen verdient (of vrijwilligerswerk doet), dan doe je volgens mij mee in de samenleving.

Wat ik vervolgens met westerse normen en waarden accepteren bedoel, is dat een homostel bijvoorbeeld normaal over straat moet kunnen lopen zonder het risico te lopen daarom uitgescholden of belaagd te worden. Geen gesis naar vrouwen. Geen radicaal gedachtegoed ten aanzien van de westerse wereld. Mensen die van Nederland echt hun nieuwe thuisland willen maken en er ook trots op zijn om deel uit te maken van Nederland. En dat betekent niet dat ze alles van hun eigen land rücksichtslos overboord moeten gooien, maar wel dat ze zich moeten aanpassen aan Nederland wanneer dit botst.

De meeste vluchtelingen waarmee ik te maken heb accepteren die westerse normen en waarden echt wel.  Zien Nederland als hun nieuwe thuisland en doen mee, al dan niet met respect voor hun eigen cultuur en dus een hoofddoek op. 

Ik heb SP gestemd. Ik hoor wel heel veel onvrede in de samenleving en dat maakt dat mensen radicaler worden.. het MOET anders.. ze WILLEN het anders. 
Ik denk ook dat er dingen anders kunnen maar dat heel veel van die zaken tijd gaat kosten. Er kan best naar migratie gekeken worden. Alleen hoe vind ik een ingewikkelde. Kunnen mensen uit veilige landen zomaar terug? Zijn ze dan nog steeds veilig? Wat doen we als een land ze niet terug 'neemt'? Of niet mee werkt aan de terug keer zoals Marokko. Ik denk dat er vooral gewerkt moet worden aan het beeld dat er is. Mensen die hier vanuit economische redenen naar toe komen denken dat het hier het beloofde land is maar weten niet dat ze niet zomaar een woning hebben, werken ingewikkeld wordt als ze een beperkte opleiding hebben dat de toekomst kansen al met al echt niet heel florrissant zijn. Dan kunnen de echte vluchtelingen gewoon echt goed en menswaardig opgevangen worden. De huidige opvang is met deze enorme toestroom ook niet menswaardig meer.. Het is een ingewikkeld vraagstuk en de grenzen zomaar dichtgooien kan niet. 

waarom je dus niet na de eerste lesdag te laat komen, de volgende keren meteen optijd komt. Nieuwe gewoontes aanleren kost tijd, zeker als je van kinds af aan iets totaal anders hebt geleerd.

https://www.gezondheidsnet.nl/overgewicht-en-afvallen/hoe-lang-duurt-het-om-een-nieuwe-gewoonte-aan-te-leren

(Al is deze discussie eigenlijk nogal offtopic)

Ik denk dat de meeste PVV-stemmers geen hekel hebben aan de vluchtelingen die cursussen volgen, werken en de taal leren. 

,,GroenLinks en de PvdA zullen nooit accepteren dat mensen worden uitgesloten, gediscrimineerd of als minder worden gezien", zo is te lezen in de reactie van beide Rotterdamse fracties op de verkiezingsuitslag.

Behalve PVVstemmers,  want die sluit deze club wel uit en worden als minder gezien door GL/PvdA...

Bakblik schreef op 23-11-2023 om 16:58:

[..]

De meeste vluchtelingen waarmee ik te maken heb accepteren die westerse normen en waarden echt wel. Zien Nederland als hun nieuwe thuisland en doen mee, al dan niet met respect voor hun eigen cultuur en dus een hoofddoek op.

Dat geldt ook voor de meesten die ik ken. Zelf heb ik er overigens geen probleem als iemand een hoofddoek draagt (zolang het maar volledig eigen keuze is), maar ik verwacht dan ook dat de ander niet moeilijk doet als een christen een ketting met een kruisje draagt of een Jood een keppel of wat voor andere uitingen er ook maar zijn. 

Degenen die werkelijk goed integreren merk je vaak niet meer op. Die zijn al snel "één van ons". Wat wél opvalt zijn de rotte appels. En ik denk dat veel mensen het gevoel hebben daarin niet serieus te worden genomen, dat dat wordt weggecensureerd. 

Lollypopje schreef op 23-11-2023 om 17:06:

waarom je dus niet na de eerste lesdag te laat komen, de volgende keren meteen optijd komt. Nieuwe gewoontes aanleren kost tijd, zeker als je van kinds af aan iets totaal anders hebt geleerd.

https://www.gezondheidsnet.nl/overgewicht-en-afvallen/hoe-lang-duurt-het-om-een-nieuwe-gewoonte-aan-te-leren

(Al is deze discussie eigenlijk nogal offtopic)

Vind ik ook hoor lollypopje!  Maar ik denk wel dat falend integratiebeleid aan de basis ligt van de verkiezingsuitslag waar we nu mee te maken hebben.  Goed geïntegreerde vluchtelingen doen mee, zijn één van ons en vallen niet meer op. Zelfs niet als ze een hoofddoek dragen. 

EnchantingChamois89

EnchantingChamois89

23-11-2023 om 17:24

Blomke82 schreef op 23-11-2023 om 17:13:

,,GroenLinks en de PvdA zullen nooit accepteren dat mensen worden uitgesloten, gediscrimineerd of als minder worden gezien", zo is te lezen in de reactie van beide Rotterdamse fracties op de verkiezingsuitslag.

Behalve PVVstemmers, want die sluit deze club wel uit en worden als minder gezien door GL/PvdA...

Zeker 😊 Gelijkheid is een ding! Als jij wilt buitensluiten, zal ik dat ook doen 

Beertjelief schreef op 23-11-2023 om 17:24:

[..]

Zeker 😊 Gelijkheid is een ding! Als jij wilt buitensluiten, zal ik dat ook doen

Ja joh, dit soort uitspraken zijn echt nuttig 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.