Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat gebeurt er in Nederland als de begroting niet wordt aangenomen?

Nu het demissionaire kabinet geen meerderheid heeft in de eerste kamer èn ze de redelijke oppositie tegen zich in het harnas heeft gejaagd is het opeens spannend of er wel een meerderheid is in de eerste kamer voor de verschillende begrotingen.
Mocht een begroting niet aangenomen worden wat gebeurt er dan? In de VS kunnen dan opeens ambtenaren salarissen niet meer betaald worden en zo. Maar hier? Ik heb eigenlijk geen idee, want het gebeurt nooit.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

04-10-2021 om 10:38

De begrotingen zijn wetsvoorstellen die in de Kamer worden besproken voordat erover wordt gestemd. Als tijdens die debatten blijkt dat de begroting niet op een meerderheid kan rekenen, wordt het wetsvoorstel (de begroting dus) aangepast voordat erover wordt gestemd. Volgens mij komt het in Nederland niet voor dat begrotingen worden weggestemd. 

Het is wel eens gebeurd (begroting van Marine in 1919 voor het laatst). Lopend beleid wordt terughoudend uitgevoerd, nieuw beleid alleen bij spoed: dat wil zeggen als uitstel niet in het belang van het Rijk is en het parlement vooraf is geïnformeerd. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

04-10-2021 om 12:59 Topicstarter

Wednesday schreef op 04-10-2021 om 10:38:

De begrotingen zijn wetsvoorstellen die in de Kamer worden besproken voordat erover wordt gestemd. Als tijdens die debatten blijkt dat de begroting niet op een meerderheid kan rekenen, wordt het wetsvoorstel (de begroting dus) aangepast voordat erover wordt gestemd. Volgens mij komt het in Nederland niet voor dat begrotingen worden weggestemd.

Op dit moment lijken parlement en regering gewoon niet zo goed samen te werken. Dus ik kan me goed voorstellen dat het deze keer bij 1 van begrotingen mis gaat.

Maar voor het laatst dus net na de eerste wereldoorlog, dat is wel lang geleden inderdaad.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

04-10-2021 om 15:01

Volgens mij werkt het zo dat de Minister van Financieen (in samenspraak met alle andere minsters, uiteraard) de begroting (cq de Miljoenen-nota) opstelt.

De Tweede Kamer kan wijzigings-voorstellen doen, die het 'halen' of het niet halen. Maar volgens mij kan de Tweede Kamer de begroting niet zondermeer volledig afkeuren. Misschien in theorie wel, maar in de praktijk werkt dat zo niet.

De Eerste Kamer zal in de praktijk er niet voor gaan liggen. Doen ze het wel, dan is er inderdaad geen nieuwe begroting (en moet het "feestje" dus terug naar af).
Maar dan geldt altijd nog de oude begroting, waarin salarissen en andere uitgaven gewoon door kunnen gaan. Er is dan alleen geen ruimte voor nieuwe subsidies, nieuwe grote projecten, nieuwe aanschaf van bijv. F35's, enzovoort.

  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.