Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wanneer valt het kabinet (met poll)

Peiling

Wannneer valt het kabinet?

Maximaal 4 antwoorden.

130 stemmen
3%
7%
10%
19%
61%

Blomke82 schreef op 05-03-2023 om 16:07:

[..]

Waar zie je dat ik dat wil? Ben geen VVD stemmer hoor.

Jij reageerde op mij, terwijl ik reageerde op watertoren. Zij is namelijk wel een VVD stemmer.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

05-03-2023 om 16:41

MeganRapinoe schreef op 05-03-2023 om 16:24:

We hebben toch superveel problemen in dit land? En die hebben we toch al kabinetten lang? Dat waren allemaal rechtse kabinetten. Waarom zou je meer van dat willen? Ik snap niet dat mensen blijven stemmen op partijen die de grootste problemen hebben veroorzaakt (Groningen, toeslagen, stikstof, woningcrisis, polarisatie).

Zo rechts was het beleid niet. Als je alleen al kijkt naar de compensatie die de minima hebben gekregen. De werkende man wordt steeds meer uitgeknepen en veel ondernemers ( middenstand) hebben het helemaal zwaar.

Epic88 schreef op 05-03-2023 om 16:41:

[..]

Zo rechts was het beleid niet. Als je alleen al kijkt naar de compensatie die de minima hebben gekregen. De werkende man wordt steeds meer uitgeknepen en veel ondernemers ( middenstand) hebben het helemaal zwaar.

Eens en PVV heeft niet mee geregeerd noch JA21 of BBB. Dus ik probeer die laatste. Voor mij zijn de ondernemers belangrijk vandaar dat ik steeds op VVD uitkom. CDA heeft overigens ook sterke punten voor ondernemers.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

05-03-2023 om 16:48 Topicstarter

Epic88 schreef op 05-03-2023 om 16:41:

[..]

Zo rechts was het beleid niet. Als je alleen al kijkt naar de compensatie die de minima hebben gekregen. De werkende man wordt steeds meer uitgeknepen en veel ondernemers ( middenstand) hebben het helemaal zwaar.

Volgens mij hebben alle werkenden ook een behoorlijke lastenverlichting gekregen dit jaar. Mijn loonstrookje in januari viel me alles mee in elk geval.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

05-03-2023 om 16:58

Daglichtlamp schreef op 05-03-2023 om 16:48:

[..]

Volgens mij hebben alle werkenden ook een behoorlijke lastenverlichting gekregen dit jaar. Mijn loonstrookje in januari viel me alles mee in elk geval.

Onze sector helaas niet. We kregen gemiddeld een verhoging van 3-4-% dat is flink balen. Ik snap het overigens wel. De materiaal en energie kosten zijn heel erg gestegen en worden ook niet voldoende gecompenseerd. 

Daglichtlamp schreef op 05-03-2023 om 16:48:

[..]

Volgens mij hebben alle werkenden ook een behoorlijke lastenverlichting gekregen dit jaar. Mijn loonstrookje in januari viel me alles mee in elk geval.

Klopt maar de ondernemers niet echt, althans de kleine ondernemers dan toch.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

05-03-2023 om 17:21 Topicstarter

Epic88 schreef op 05-03-2023 om 16:58:

[..]

Onze sector helaas niet. We kregen gemiddeld een verhoging van 3-4-% dat is flink balen. Ik snap het overigens wel. De materiaal en energie kosten zijn heel erg gestegen en worden ook niet voldoende gecompenseerd.

Ik bedoelde dat, ook al bleef je brutosalaris gelijk in januari, dat daar significant meer van overbleef netto voor werkenden. Dus onze regering is ook werkenden tegemoetgekomen.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

05-03-2023 om 17:23

Daglichtlamp schreef op 05-03-2023 om 17:21:

[..]

Ik bedoelde dat, ook al bleef je brutosalaris gelijk in januari, dat daar significant meer van overbleef netto voor werkenden. Dus onze regering is ook werkenden tegemoetgekomen.

Maar die betalen ook weer meer aan woz en andere vaste lasten. En als ik dan de plannen van links hoor Bijv het ov gratis te willen maken voor minima en dat de rest het mag betalen, stelt mij dat niet echt gerust voor alle andere plannen die ze willen hebben om vooral minima te willen bijstaan. 

Maar even hè, ondernemers hebben het toch al vet goed in Nederland? Als je ziet in wat voor auto de gemiddelde ondernemer rijdt, heeft die toch niks te klagen? 

Ik ben zelf ondernemer (weliswaar zonder personeel, dus da’s wel iets anders qua risico’s en kosten), maar ik heb het financieel  echt nog nooit zo goed gehad. En ik heb behoorlijke management functies gehad waar ik al vrij fors verdiende. En ik werk ook nog eens aanzienlijk minder hard dan toen ik nog in loondienst was.


 Ik vind juist dat ondernemers door de bank genomen (dus niet alle) belachelijk veel rijker zijn dan bijvoorbeeld zorgverleners of onderwijsgevers. Als je dan bedenkt dat heel veel ondernemers ook nog eens maatschappelijk niet zo veel toevoegen (wederom: niet alle), en verpleegkundigen en leraren wel, is het helemaal scheef. 

Stem je dan alleen maar voor je eigen hachje? Om, als je al relatief rijk bent, nog rijker te worden? 

MeganRapinoe schreef op 05-03-2023 om 17:26:

Maar even hè, ondernemers hebben het toch al vet goed in Nederland? Als je ziet in wat voor auto de gemiddelde ondernemer rijdt, heeft die toch niks te klagen?

Ik ben zelf ondernemer (weliswaar zonder personeel, dus da’s wel iets anders qua risico’s en kosten), maar ik heb het financieel echt nog nooit zo goed gehad. En ik heb behoorlijke management functies gehad waar ik al vrij fors verdiende. En ik werk ook nog eens aanzienlijk minder hard dan toen ik nog in loondienst was.


Ik vind juist dat ondernemers door de bank genomen (dus niet alle) belachelijk veel rijker zijn dan bijvoorbeeld zorgverleners of onderwijsgevers. Als je dan bedenkt dat heel veel ondernemers ook nog eens maatschappelijk niet zo veel toevoegen (wederom: niet alle), en verpleegkundigen en leraren wel, is het helemaal scheef.

Stem je dan alleen maar voor je eigen hachje? Om, als je al relatief rijk bent, nog rijker te worden?

Dat lijkt misschien zo, maar is niet zo. Hier wordt door oa de hogeschool van Utrecht onderzoek naar gedaan. In juni vorig jaar is de rapportage over 2021 verschenen en daarin wordt een ander beeld geschetst:

"Lector Lex van Teeffelen van lectoraat Financieel-Economische Innovatie zegt erover: ‘Het beeld van ondernemers is altijd dat zij flink geld verdienen. De werkelijkheid is anders. Teveel ondernemers (60%) zitten (ver) onder minimumloon. "

https://www.hu.nl/onderzoek/armoede-klopt-aan-de-deur-van-veel-nederlandse-ondernemers

MeganRapinoe schreef op 05-03-2023 om 17:26:

Maar even hè, ondernemers hebben het toch al vet goed in Nederland? Als je ziet in wat voor auto de gemiddelde ondernemer rijdt, heeft die toch niks te klagen?

Ik ben zelf ondernemer (weliswaar zonder personeel, dus da’s wel iets anders qua risico’s en kosten), maar ik heb het financieel echt nog nooit zo goed gehad. En ik heb behoorlijke management functies gehad waar ik al vrij fors verdiende. En ik werk ook nog eens aanzienlijk minder hard dan toen ik nog in loondienst was.


Ik vind juist dat ondernemers door de bank genomen (dus niet alle) belachelijk veel rijker zijn dan bijvoorbeeld zorgverleners of onderwijsgevers. Als je dan bedenkt dat heel veel ondernemers ook nog eens maatschappelijk niet zo veel toevoegen (wederom: niet alle), en verpleegkundigen en leraren wel, is het helemaal scheef.

Stem je dan alleen maar voor je eigen hachje? Om, als je al relatief rijk bent, nog rijker te worden?

Ligt eraan mss welke sector maar in mijn sector is het gewoon uurtje factuurtje en je kan niet de prijzen rekenen die je zou moeten want dan word je te duur. De kleine ondermersaftrek willen we er dan vanaf halen en qua personeel zit je gewoon vast, ook bij niet goed functionerend personeel op tijdelijk contract moet je een transitievergoeding betalen. Daarnaast wanneer je maar met max 5 werknemers werkt en 1 is langdurig ziek dan kost dat enorm veel geld waartegen je je wel kunt verzekeren maar die prijzen zijn ook belachelijk. Om nog maar niet te spreken over een AOV wat je 400 euro per maand kost (okee wel aftrekbaar) maar dan moet je ook maar net toegelaten worden. Dus ja, ik kies voor een partij die de regels voor ondernemers wil verminderen en verbeteren 

Mijn weduwepensioen is verhoogd met bijna 12% . Ik weet eigenlijk niet welke partij ik daar dankbaar voor moet zijn. Ik ben er natuurlijk wel blij mee.

Malibu2 schreef op 05-03-2023 om 17:46:

[..]

Dat lijkt misschien zo, maar is niet zo. Hier wordt door oa de hogeschool van Utrecht onderzoek naar gedaan. In juni vorig jaar is de rapportage over 2021 verschenen en daarin wordt een ander beeld geschetst:

"Lector Lex van Teeffelen van lectoraat Financieel-Economische Innovatie zegt erover: ‘Het beeld van ondernemers is altijd dat zij flink geld verdienen. De werkelijkheid is anders. Teveel ondernemers (60%) zitten (ver) onder minimumloon. "

https://www.hu.nl/onderzoek/armoede-klopt-aan-de-deur-van-veel-nederlandse-ondernemers


Dit is een onderzoek vlak na de lockdowns en gaat echt over het effect van de coronapandemie. Ik heb het over in het algemeen. 

Overigens zitten hier ook veel zzp-ers bij. Daar heerst veel armoede, vooral onder degenen die onder het mom van marktwerking (VVD-dingetje) zijn ontslagen bij PostNL of in de zorg om vervolgens als laagbetaalde zzp-er weer ingehuurd te worden. 

EDIT: dit onderzoek is wat relevanter denk ik. Daarin zie je dat er veel verschil zit, vooral in de zzp-ers. Let op dat de goed boerende zzp-ers vaak een B.V. oprichten en doe staan in deze grafiek dus bij dga’s (ipv zzp).
https://www.zipconomy.nl/2021/04/cbs-inkomen-zelfstandigen-nog-steeds-wat-hoger-dan-van-werknemers/


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.