Nieuws en actueel
Daglichtlamp
14-06-2022 om 17:03
Wanneer valt het kabinet (met poll)
Uit andere draadjes blijkt duidelijk dat er toch wel behoefte is om ook gewoon over de binnenlandse politiek te discussiëren.
Het kabinet heeft veel op haar bordje, met torenhoge inflatie, stikstofcrisis, de wooncrisis, de vluchtelingencrisis. Maar de vier partijen lijken allemaal een eigen richting te zoeken om die problemen op te lossen.
Ik zie het kabinet de herfst dan ook niet halen. Maar dan, welke partijen hebben wel oplossingen voor de crisissen waarin we verkeren?
Peiling
Wannneer valt het kabinet?
Maximaal 4 antwoorden.
SlushyAlbatross55
24-01-2023 om 19:40
Daglichtlamp schreef op 24-01-2023 om 19:38:
De manier waarop we nu asielzoekers opvangen heeft zoveel negatieve gevolgen, ook voor de latere integratie voor degenen die wel een status als vluchteling krijgen dat ik hoop dat de wet er wel door komt. We kunnen natuurlijk blijven bij het gegeven dan alleen al in Ter Apel meer asielzoekers opgevangen worden dan in heel Zuid-Holland, maar heel praktisch is dat gewoon niet.
We kunnen het ook gaan begrenzen, want nu ondervinden Nederlanders problemen.
Daglichtlamp
24-01-2023 om 19:42
Epic88 schreef op 24-01-2023 om 19:28:
[..]
Het is ook een lastige discussie, maar uiteindelijk is democratie “ het volk beslist” als dat niet meer kan, heb je geen democratie meer. Dus een antidemocratische partij zou mogen meedoen, want anders is het niet democratisch. Je zou dus kunnen stellen dat de democratie aan z’n eigen succes ten onder kan gaan.
Een antidemocratische partij hoeft alleen het spel niet eerlijk te spelen. Dus hoe groot is de kans dat een antidemocratische partij echt eerlijk aan de macht komt?
Ik ben dus ook groot voorstander van om partijen te verplichten om leden te hebben. Zodat er elk geval op die manier enige controle is intern op een partij.
SlushyAlbatross55
24-01-2023 om 19:44
Daglichtlamp schreef op 24-01-2023 om 19:42:
[..]
Een antidemocratische partij hoeft alleen het spel niet eerlijk te spelen. Dus hoe groot is de kans dat een antidemocratische partij echt eerlijk aan de macht komt?
Ik ben dus ook groot voorstander van om partijen te verplichten om leden te hebben. Zodat er elk geval op die manier enige controle is intern op een partij.
Wat bedoel je met het spel niet eerlijk spelen?
Blomke82
24-01-2023 om 19:59
Daglichtlamp schreef op 24-01-2023 om 19:42:
[..]
En ook een kiesdrempel, nu is het veel te veel
Blomke82
24-01-2023 om 20:23
Cookielover schreef op 24-01-2023 om 18:42:
[..]
Als je op een racistische en discriminerende partij stemt kun je moeilijk gaan janken dat JIJ gediscrimineerd wordt. Men kiest ervoor om op PVV te stemmen, maar omdat diezelfde PVV ervoor kiest een racistische partij te zijn worden ze uitgesloten van regeringsdeelname. Dat een deel van de bevolking dan op basis van stemgedrag wordt uitgesloten is de consequentie van hun keuze.
Waar basseer je op dat ik PVV stem?
Dus als je PVV stemt telt je mening niet volgens jou? Dat vind ik een hele vreemde redenatie van democratie, vooral omdat er toch wel een flinke groep zich wel kan vinden in het partijprogramma. Wat bovendien meer is dan migratie.
Blomke82
24-01-2023 om 20:44
https://nos.nl/artikel/2461062-segers-christenunie-bij-afscheid-van-kamer-democratie-op-kruispunt
Hij verlaat de slangenkuil natuurlijk niet voor niets.
Daglichtlamp
26-01-2023 om 12:32
Epic88 schreef op 24-01-2023 om 19:44:
[..]
Wat bedoel je met het spel niet eerlijk spelen?
Als je het wilt zien zijn er genoeg voorbeelden. Bijvoorbeeld deze in de VS: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/liegende-republikeinse-afgevaardigde-verder-in-het-nauw-na-onthullingen-over-campagnefinanciering~ba66de23/
Of neem de Mos in Den Haag. Hij wordt o.a. beschuldigd van het aannemen van geld voor zijn partij in ruil voor de invloed die hij had op het stadhuis. Aan de andere kant zijn er ook beschuldigingen van stemmen ronselen. Als deze dingen inderdaad bewezen worden zet dat zijn verkiezingsoverwinning wat mij betreft toch echt in een ander licht.
Libertine
27-01-2023 om 12:03
Blomke82 schreef op 24-01-2023 om 20:23:
[..]
Waar basseer je op dat ik PVV stem?
Dus als je PVV stemt telt je mening niet volgens jou? Dat vind ik een hele vreemde redenatie van democratie, vooral omdat er toch wel een flinke groep zich wel kan vinden in het partijprogramma. Wat bovendien meer is dan migratie.
als je op de pvv stemt maak je je schuldig aan modern racisme. Geen mening waar ruimte voor zou moeten zijn naar mijn mening …
Dit is wel een interessant stuk:
Pippi45
27-01-2023 om 14:18
Libertine schreef op 27-01-2023 om 12:03:
[..]
als je op de pvv stemt maak je je schuldig aan modern racisme. Geen mening waar ruimte voor zou moeten zijn naar mijn mening …
Dit is wel een interessant stuk:
Het is wel de enige partij die voldoende opkomt voor de normale man in NL. SP ook wel (zou ik liever op stemmen, maar vind ze net niet sterk genoeg en niet groot genoeg). Andere partijen kijken weg of doen te weinig voor de gewone burger. Lekker makkelijk om een partij of mensen weg te zetten als racist als hun boodschap je niet bevalt en dat is wat er nu gebeurt. Heel veel mensen stemmen erop dus die mag je niet negeren. En er is meer dan alleen maar het immigratie vraagstuk en dat zijn belangrijke problemen die voor veel mensen spelen. Maar dat is een ver van jouw bed show blijkbaar en het is blijkbaar niet politiek correct om dat te benoemen.
Libertine
27-01-2023 om 14:33
Pippi45 schreef op 27-01-2023 om 14:18:
[..]
Het is wel de enige partij die voldoende opkomt voor de normale man in NL. SP ook wel (zou ik liever op stemmen, maar vind ze net niet sterk genoeg en niet groot genoeg). Andere partijen kijken weg of doen te weinig voor de gewone burger. Lekker makkelijk om een partij of mensen weg te zetten als racist als hun boodschap je niet bevalt en dat is wat er nu gebeurt. Heel veel mensen stemmen erop dus die mag je niet negeren. En er is meer dan alleen maar het immigratie vraagstuk en dat zijn belangrijke problemen die voor veel mensen spelen. Maar dat is een ver van jouw bed show blijkbaar en het is blijkbaar niet politiek correct om dat te benoemen.
En wie is die “normale man” of gewone burger dan volgens jou? En waarom denk je dat het voor mij een “ver van m’n bed show” is?
En het is niet alleen dat de boodschap me niet bevalt. Maar het is een feit dat de toestroom van migranten, grenzen sluiten en achterdocht jegens mensen van kleur voor de pvv van groot belang is en een prominente plek in hun programma heeft. Dat is feitelijk modern racisme. En je kunt je dan niet verschuilen achter de andere punten in hun programma. Want als je pvv stemt stem je ook vóór alle standpunten en ben je dus medeverantwoordelijk.
Angela1967
27-01-2023 om 14:59
Pippi45 schreef op 27-01-2023 om 14:18:
[..]
de normale man in NL
de gewone burger
Heel veel mensen
voor veel mensen
Deze termen zijn op alle stemgerechtigden van toepassing. Ik ben een gewone burger en ik stem niet op de PVV.
gr Angela
ShowyHummingbird30
27-01-2023 om 15:43
Mijn grootste bezwaar tegen de pvv is dat het een eenmanspartij is. Geen leden, dus uiteindelijk slechts 1 persoon die alles beslist. Dat is niet erg democratisch en potentieel zeer gevaarlijk als de partij (en dus slechts die ene persoon, zonder mogelijkheid om door leden teruggefloten te worden) werkelijk macht zou krijgen.
SlushyAlbatross55
27-01-2023 om 15:46
Libertine schreef op 27-01-2023 om 14:33:
[..]
En het is niet alleen dat de boodschap me niet bevalt. Maar het is een feit dat de toestroom van migranten, grenzen sluiten en achterdocht jegens mensen van kleur voor de pvv van groot belang is en een prominente plek in hun programma heeft. Dat is feitelijk modern racisme. En je kunt je dan niet verschuilen achter de andere punten in hun programma. Want als je pvv stemt stem je ook vóór alle standpunten en ben je dus medeverantwoordelijk.
Volgens mij is de PVV vooral tegen de islamisering van de samenleving. Het gaat dacht ik niet perse om kleur.
Je hoort nu overigens meer “gemiddelde” partijen over het sluiten van de grenzen en migratie beperken. Zijn deze partijen nu ook ineens racistisch?
Ik vermoed dat dit vooral gezegd wordt , omdat partijen zien dat migratie een zware wissel trekt op de Nederlanders.
SlushyAlbatross55
27-01-2023 om 15:47
Coreopsis schreef op 27-01-2023 om 15:43:
Mijn grootste bezwaar tegen de pvv is dat het een eenmanspartij is. Geen leden, dus uiteindelijk slechts 1 persoon die alles beslist. Dat is niet erg democratisch en potentieel zeer gevaarlijk als de partij (en dus slechts die ene persoon, zonder mogelijkheid om door leden teruggefloten te worden) werkelijk macht zou krijgen.
Dat is inderdaad niet democratisch en potentieel gevaarlijk.
Libertine
27-01-2023 om 16:14
Epic88 schreef op 27-01-2023 om 15:46:
[..]
Volgens mij is de PVV vooral tegen de islamisering van de samenleving. Het gaat dacht ik niet perse om kleur.
Je hoort nu overigens meer “gemiddelde” partijen over het sluiten van de grenzen en migratie beperken. Zijn deze partijen nu ook ineens racistisch?Ik vermoed dat dit vooral gezegd wordt , omdat partijen zien dat migratie een zware wissel trekt op de Nederlanders.
Ik meen toch dat het grootste deel van de mensen die het islamitische geloof aanhangen mensen van kleur zijn? Zie jij dat anders?
Sluiten van grenzen, mensen op de vlucht buiten proberen te houden (behalve als ze uit de Oekraïne komen en dus “wit” zijn) kán gestoeld zijn op modern racisme. Het heeft in ieder geval altijd te maken met een schrijnend gebrek aan medemenselijkheid.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.