Nieuws en actueel
Daglichtlamp
14-06-2022 om 17:03
Wanneer valt het kabinet (met poll)
Uit andere draadjes blijkt duidelijk dat er toch wel behoefte is om ook gewoon over de binnenlandse politiek te discussiëren.
Het kabinet heeft veel op haar bordje, met torenhoge inflatie, stikstofcrisis, de wooncrisis, de vluchtelingencrisis. Maar de vier partijen lijken allemaal een eigen richting te zoeken om die problemen op te lossen.
Ik zie het kabinet de herfst dan ook niet halen. Maar dan, welke partijen hebben wel oplossingen voor de crisissen waarin we verkeren?
Peiling
Wannneer valt het kabinet?
Maximaal 4 antwoorden.
Broodtrommel
12-11-2022 om 12:45
Paracelsus schreef op 12-11-2022 om 12:30:
[..]
Dat is zo.
Pft, je kan ook gewoon de vervuilende bedrijven laten betalen voor hun eigen vervuiling ipv ze miljoenen en miljardensteun in extra's, subsidies, belastingvoordelen ed te geven.
Zo zijn er heel veel constructies in Nederland die niet kloppen en we faciliteren belastingontduiking met brievenbus firma's.
Laat mensen die woningen verhuren met winstoogmerk, dus boven de sociale huur wat meer belasting gaan betalen daarover. Het is echt lachwekkend nu.
Er gaat ontzettend veel geld om in energiecompensaties. Daarmee had men de Groningers al ruimschoots kunnen compenseren en uitkopen. Je kan er ook een staatsbedrijf mee oprichten of je nationaliseren er 1. Waarom doen ze dit niet? Politieke onwil.
Wcht wordt wakker zeg. Het is zo makkelijk als VVD zijnde om te zeggen, maar hoe gaan we dat betalen? Dat terwijl er zo veel verdwijnt en wordt verspilt.
We zijn 1 van de rijkste landen ter wereld. Ter wereld!
Maar goed, nu weet ik weer waarom ik me heb afgekeerd van de politiek. Het is te slecht voor m'n bloeddruk. 😂
Libertine
12-11-2022 om 12:47
redbulletje schreef op 12-11-2022 om 12:29:
[..]
Uit het klimaatbudget en het asielbudget. Daar gaan tenslotte miljarden in om.
Dat kan wettelijk helemaal niet …
Blomke82
12-11-2022 om 12:50
felija schreef op 12-11-2022 om 11:32:
[..]
Je kijkt, neem ik aan, ook buiten onze landsgrenzen? Overal in het westen zijn vergelijkbare problemen, we zullen een flinke stap terug moeten doen. We hebben het jarenlang veel te goed gehad en nu willen mensen niet meer terug.
Mark my words
Ik zeg ook niet dat een ander kabinet het beter gaat doen, maar bij het huidige kabinet komt er bijna wekelijks een nieuw lijk uit de kast.
Rutte en meerdere kabinetsleden hebben legio situaties gehad waarbij aftreden wel het minste was wat ze zouden kunnen doen.
ZanyHeron88
12-11-2022 om 12:58
Broodtrommel schreef op 12-11-2022 om 12:45:
[..]
Pft, je kan ook gewoon de vervuilende bedrijven laten betalen voor hun eigen vervuiling ipv ze miljoenen en miljardensteun in extra's, subsidies, belastingvoordelen ed te geven.
Zo zijn er heel veel constructies in Nederland die niet kloppen en we faciliteren belastingontduiking met brievenbus firma's.
Laat mensen die woningen verhuren met winstoogmerk, dus boven de sociale huur wat meer belasting gaan betalen daarover. Het is echt lachwekkend nu.
Er gaat ontzettend veel geld om in energiecompensaties. Daarmee had men de Groningers al ruimschoots kunnen compenseren en uitkopen. Je kan er ook een staatsbedrijf mee oprichten of je nationaliseren er 1. Waarom doen ze dit niet? Politieke onwil.
Wcht wordt wakker zeg. Het is zo makkelijk als VVD zijnde om te zeggen, maar hoe gaan we dat betalen? Dat terwijl er zo veel verdwijnt en wordt verspilt.
We zijn 1 van de rijkste landen ter wereld. Ter wereld!
Maar goed, nu weet ik weer waarom ik me heb afgekeerd van de politiek. Het is te slecht voor m'n bloeddruk. 😂
Ze dronken een glas, ze deden een plas en alles bleef zoals het was.
Dat is elk geval mijn gevoel.
ZanyHeron88
12-11-2022 om 12:59
Libertine schreef op 12-11-2022 om 12:47:
[..]
Dat kan wettelijk helemaal niet …
Nee dat moeten ze dus veranderen.
Libertine
12-11-2022 om 13:55
Paracelsus schreef op 12-11-2022 om 12:59:
[..]
De podcast van De Kamer van Klok van vrijdag 11 november is wel interessant om te luisteren als je vindt dat dat de oplossing kan zijn en wat de consequenties daarvan zijn.
ZanyHeron88
12-11-2022 om 13:55
Libertine schreef op 12-11-2022 om 13:55:
[..]
De podcast van De Kamer van Klok van vrijdag 11 november is wel interessant om te luisteren als je vindt dat dat de oplossing kan zijn en wat de consequenties daarvan zijn.
Ik ga er eens naar luisteren.
OmaVan2
12-11-2022 om 14:51
Paracelsus schreef op 12-11-2022 om 12:59:
[..]
Ik wist dat die zou komen. De UK is uit de EU gestapt, dus ja uiteindelijk kan je verdragen opzeggen, wetten wijzigen, etc. Maar ook dat is weer een operatie die jaren duurt.
ZanyHeron88
12-11-2022 om 14:52
OmaVan2 schreef op 12-11-2022 om 14:51:
[..]
Ik wist dat die zou komen. De UK is uit de EU gestapt, dus ja uiteindelijk kan je verdragen opzeggen, wetten wijzigen, etc. Maar ook dat is weer een operatie die jaren duurt.
Je moet ergens beginnen.. zoals het nu gaat, kan het ook niet doorgaan.
Angela1967
12-11-2022 om 14:55
Paracelsus schreef op 12-11-2022 om 14:52:
[..]
Je moet ergens beginnen.. zoals het nu gaat, kan het ook niet doorgaan.
jawel hoor, als mensen maar de juiste politieke partijen kiezen 😃. Nee zonder dollen, het is ridicuul om te denken dat je buiten het huidige systeem kunt leven als klein land. Zelfs bedrijfsfusies zijn altijd verliesgevend als je alle kosten optelt. Het is hoogstens voor je onderbuik fijn maar de rekening is voor iedereen te hoog.
Daarom vroeg ik je eerder over 'denk je dat het silver bullet is'. Dat is het gedrag van mensen die niet willen accepteren dat we met 9 miljard mensen niet meer de 'luxe' hebben om fundamentele draaien te maken als klein landje. En dat hoeft ook niet. Je kunt ook gewoon met elkaar afspreken dat je blijft polderen en blijft proberen een goed midden te vinden, omdat iedereen accepteert dat extreme oplossingen (naar links óf naar rechts) geen oplossingen zullen zijn.
gr Angela
ZanyHeron88
12-11-2022 om 14:57
Angela1967 schreef op 12-11-2022 om 14:55:
[..]
jawel hoor, als mensen maar de juiste politieke partijen kiezen 😃. Nee zonder dollen, het is ridicuul om te denken dat je buiten het huidige systeem kunt leven als klein land. Zelfs bedrijfsfusies zijn altijd verliesgevend als je alle kosten optelt. Het is hoogstens voor je onderbuik fijn maar de rekening is voor iedereen te hoog.
Daarom vroeg ik je eerder over 'denk je dat het silver bullet is'. Dat is het gedrag van mensen die niet willen accepteren dat we met 9 miljard mensen niet meer de 'luxe' hebben om fundamentele draaien te maken als klein landje. En dat hoeft ook niet. Je kunt ook gewoon met elkaar afspreken dat je blijft polderen en blijft proberen een goed midden te vinden, omdat iedereen accepteert dat extreme oplossingen (naar links óf naar rechts) geen oplossingen zullen zijn.
gr Angela
Ik lees je stuk eerder als dat we naar een communistische stijl moeten. Dat kan voor jou een oplossing zijn, voor veel mensen is dat niet zo.
Angela1967
12-11-2022 om 15:19
Paracelsus schreef op 12-11-2022 om 14:57:
[..]
Ik lees je stuk eerder als dat we naar een communistische stijl moeten. Dat kan voor jou een oplossing zijn, voor veel mensen is dat niet zo.
Nee joh doe niet zo extreem. Beetje als zoals de waard is etc.
Gewoon polderen en extreme standpunten niet de ruimte geven
(Wettelijk mogen aantal extreme standpunten gelukkig al niet dus dat maakt het makkelijker). Als je echt een heel andere samenleving wilt dan onze luxe democratie met polderend midden kun je dan beter naar ander land gaan. Ik krijg ook politiek niet volledig wat ik wil maar ik waardeer de democratie en de moeite die politici willen nemen. Daar actief aan meehelpen en zorgen dat het een zo dicht mogelijk bij een leefbare samenleving komt lijkt mij handig.
Gr Angela
ZanyHeron88
12-11-2022 om 15:22
Angela1967 schreef op 12-11-2022 om 15:19:
[..]
Nee joh doe niet zo extreem. Beetje als zoals de waard is etc.
Gewoon polderen en extreme standpunten niet de ruimte geven
(Wettelijk mogen aantal extreme standpunten gelukkig al niet dus dat maakt het makkelijker). Als je echt een heel andere samenleving wilt dan onze luxe democratie met polderend midden kun je dan beter naar ander land gaan. Ik krijg ook politiek niet volledig wat ik wil maar ik waardeer de democratie en de moeite die politici willen nemen. Daar actief aan meehelpen en zorgen dat het een zo dicht mogelijk bij een leefbare samenleving komt lijkt mij handig.
Gr Angela
In mijn ogen is jouw idee niet leefbaar. Je kan niet eindeloos groeien qua bevolking in z’n klein landje. Ergens moet een grens getrokken worden. Dat zie ik niet als extreem, maar als iets wat logisch is.
Angela1967
12-11-2022 om 18:07
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3497255/asielwet-ook-splijtzwam-bij-utrechtse-vvd-fracties
Tevredenheid over de wet
Waar ze wel blij zijn met de nieuwe asielwet, is in Zeist en Utrecht. "Ik heb mij de afgelopen maanden enorm geërgerd aan collega-fractievoorzitters die tegen de wet zijn en die geen extra vluchtelingen willen opvangen", vertelt fractievoorzitter Ernst van Splunter van de VVD in Zeist. "Deze asielwet zou niet nodig moeten zijn, maar ik ben blij dat die er is. Want hoe eerlijker het verdeeld is, hoe beter de opvang geregeld kan worden."
(Er wordt m.i. terecht gesteld in dit artikel dat instroom beter gemanaged moet worden maar dat het nog veel belangrijker is dat iedereen meehelpt om het nú op korte termijn minder mensonterend te maken. En als iedereen meehelpt dan is het probleem voor iedere gemeente behapbaar en is er op dat vlak minder kans op polarisatie)
Angela1967
12-11-2022 om 18:12
Paracelsus schreef op 12-11-2022 om 15:22:
[..]
In mijn ogen is jouw idee niet leefbaar. Je kan niet eindeloos groeien qua bevolking in z’n klein landje. Ergens moet een grens getrokken worden. Dat zie ik niet als extreem, maar als iets wat logisch is.
Waarom heb je het nou weer alleen over migratie/groeiende bevolking? Het gaat om alle onderwerpen die geld kosten. Elke euro overheidsgeld is een politieke euro (tenzij het wettelijke verplichtingen zijn). Ik verdenk je ervan om uiteindelijk toch het tegengaan van migratie een silver bullet te vinden maar dat je dit niet durft te zeggen?)
Gr Angela
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.