Nieuws en actueel
Daglichtlamp
14-06-2022 om 17:03
Wanneer valt het kabinet (met poll)
Uit andere draadjes blijkt duidelijk dat er toch wel behoefte is om ook gewoon over de binnenlandse politiek te discussiëren.
Het kabinet heeft veel op haar bordje, met torenhoge inflatie, stikstofcrisis, de wooncrisis, de vluchtelingencrisis. Maar de vier partijen lijken allemaal een eigen richting te zoeken om die problemen op te lossen.
Ik zie het kabinet de herfst dan ook niet halen. Maar dan, welke partijen hebben wel oplossingen voor de crisissen waarin we verkeren?
Peiling
Wannneer valt het kabinet?
Maximaal 4 antwoorden.
Libertine
11-11-2022 om 11:07
Malibu2 schreef op 11-11-2022 om 11:00:
[..]
Hoe zie jij innovatie in een dergelijk systeem?
Wat is de context of achterliggende gedachte van je vraag?
Waar zit de innovatie in een rechts systeem?
Miraval
11-11-2022 om 11:10
Libertine schreef op 11-11-2022 om 10:46:
[..]
Ok. Ik doe een poging.
1. Welvaart en macht beter/eerlijker verdelen over de hele wereld neem ik aan? De meeste corruptie bevindt zich namelijk in andere (armere) landen dan Nederland.
2. Geen marktwerking in de zorg (of eigenlijk uberhaubt geen marktwerking). dat ben ik helemaal met je eens. De zorg mag geen marktwerking hebben en de verzekeraars hebben teveel macht en maken teveel winst waar ze dat niet zouden moeten doen.
3. Een gezonde woningmarkt waarin geen ruimte is voor investeerders die miljoenenwinsten maken. Meer aandacht voor goede volkshuisvesting goede huisvesting is heel belangrijk maar daarin zijn woningbouwverenigingen ook schuldig. Zij verhuren jaren en jaren woningen en zorgen nauwelijks voor vergroening bij de bestaande woningen. Daarnaast is slim investeren iets wat je niet moet tegenwerken. Ik heb namelijk een bedrijfspand wat ik verhuur en wat straks mijn pensioen dient te zijn. Investeerders heb je ergens ook gewoon nodig om woningen te bouwen want wie gaat het anders bekostigen? Wel moet er een maximum zijn op huurprijzen.
4. Actief beleid voor een beter klimaat. Waarin er beleid wordt bepaald door de overheid en we niet de verantwoordelijkheid enkel bij het individu wordt gelegd. Ergo: extra belasting op alles dat schadelijk is voor de natuur. Minder of geen belasting op groente/fruit Alles wat schadelijk is voor het milieu? Dus ook meer belasting op auto's die het gros nodig hebben om op het werk te kunnen komen? Ik ben voor betere klimaatwetgeving maar wel wereldwijd en gefaseerd.
5. Eerlijke bijdrage door miljonairs en multinationals per saldo betalen de rijkste mensen al het meeste aan belastingen maar het percentage is dus niet hoog genoeg? Als je het geluk hebt goed te verdienen door slim te ondernemen moet je ook gelijk meer gaan betalen tegen hetzelfde risico? Ondernemersschap dient niet bestraft te worden maar juist gestimuleerd want het zorgt voor werk voor de meesten.
6. Belasting op bezit omhoog, belasting op inkomen door arbeid omlaag. Belastingtarief voor iedereen die meer dan een ton verdiend omhoog. als je een woning erft van je ouders dan moet je dus meer belasting betalen terwijl je geld in stenen zit. Een woning hebben betekent dus meer betalen terwijl je al 30 jaar hypotheek betaald hebt voor diezelfde woning en alle onderhoudskosten draagt? Waarom is woningbezit zo'n hangijzer dat je erop moet betalen? Belasting op inkomen op arbeid moet idd omlaag ben ik met je eens.
7. Beter onderwijs en terugkeer van de basisbeurs (inclusief compensatie voor de pechgeneratie) beter onderwijs klopt maar wanneer er geen personeel is hoe ga je dat bewerkstelligen? Je kunt iemand niet dwingen om voor de klas te gaan staan. Personeelstekorten zijn op dit moment het grootste probleem in veel sectoren. Dus ik vind het stimuleren van mensen om meer te werken, ergo meer werken moet meer lonen, iets heel belangrijks. Het kan niet zo zijn dat wanneer je parttime met toeslagen hetzelfde verdiend als iemand die fulltime werkt. Dat is gewoon heel erg krom en zorgt niet voor de prikkel die nodig is om te werken.
8. Humaan asielbeleid eens. Maar wel strengere regels om asiel aan te vragen. Geen mogelijkheden meer om eindeloos te procederen maar na een negatief advies direct terug naar land van herkomst gebracht kunnen worden. Liefst asiel aanvragen in land van herkomst en een inburgeringscursus gedaan hebben voordat je een woning toegewezen krijgt. En niet binnen 5 jaar teug kunnen vallen op een sociaal vangnet maar direct kunnen voorzien in je eigen levensonderhoud. Kun je dat niet dan terug naar land van herkomst. Uitzondering de daadwerkelijke oorlogsvluchtelingen.
Wat er voor jou dan verandert kan ik natuurlijk niet inschatten.
Voor mij betekent dat ik dan fors meer belasting ga betalen. En dat doe ik met liefde.
Voor mij mag ook veranderen dat werkgevers zelf moeten betalen voor de 1e 2 ziektejaren van een werknemer. Dit moet betaald worden vanuit de overheid nadat duidelijk is dat het gaat om langdurige (6+ maanden) uitval. Ook moeten werkgevers makkelijker een contract kunnen beëindigen wanneer een werknemer niet goed functioneert. Op die manier zorg je voor minder flexcontracten en meer stabiliteit voor werknemers.
Ik ben tegen een verplichte AOV verzekering voor ZZP'ers. Laat mensen zelf voorzien in hun onderhoud bij uitval. Dit kun je doen door een potje te creëren. Wel heel jammer dat dat potje wat je pensioen zou kunnen worden door linkse mensen meer belast moet worden. Dus nee ik ben tegen extra belasting op spaargeld. Dat is geld waarover al lang belasting is betaald.
Cookielover
11-11-2022 om 11:28
Jello2022 schreef op 11-11-2022 om 11:06:
[..]
Beter daneen premier van een partij die ons allemaal financieel kaal plukt.
Racisme en discriminatie mogen NOOIT salonfähig worden gemaakt.
Met Wilders aan de macht zouden we een premier hebben die artikel 1 van de Grondwet schendt: ‘Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan’.
In een democratie horen minderheden beschermd te worden tegen de willekeur van de meerderheid. Alleen al vanuit dat oogpunt kun je geen racistische premier hebben. Een premier hoort er voor álle inwoners van Nederland te zijn.
CaninePeafowl58
11-11-2022 om 11:42
Cookielover schreef op 11-11-2022 om 11:28:
[..]
Met Wilders aan de macht zouden we een premier hebben die artikel 1 van de Grondwet schendt: ‘Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan’.
In een democratie horen minderheden beschermd te worden tegen de willekeur van de meerderheid. Alleen al vanuit dat oogpunt kun je geen racistische premier hebben. Een premier hoort er voor álle inwoners van Nederland te zijn.
Zo racistisch is hij niet. Dat wordt zwaar overdreven. Hij doet gewoon niet aan die zogenaamde politieke correctheid en zegt gewoon waar het op staat. Hij komt gewoon op voor de Nederlander en voor mensen die het zwaar hebben. Helaas doen maar weinig tot geen andere partijen dat.
Het valt me wel op, bepaalde politici zoals Wilders mogen overal van worden beschuldigd, terwijl andersom wordt er meteen geschokt gereageerd en mag het niet worden gezegd. Erg dubbele moraal allemaal van onze mooie regeringspartijen.
Malibu2
11-11-2022 om 11:46
Libertine schreef op 11-11-2022 om 11:07:
[..]
Wat is de context of achterliggende gedachte van je vraag?
Waar zit de innovatie in een rechts systeem?
Wat ik lees bij jou is überhaupt geen marktwerking meer en veel overheidsbemoeienis. Dat doet me denken aan een planeconomie. Nu zal de overheid zich altijd wel in meer of mindere mate met de economie bemoeien, een echte vrije markteconomie bestaat volgens mij niet. Maar landen met een planeconomie zoals de voormalige Sovjet Unie of de DDR stonden niet bepaald bekend om hun innovatieve vermogen. Waarom zou je als bedrijf investeren in innovatie als de opbrengsten niet terugvloeien naar jou maar je alle winsten weer moet delen of afstaan?
Libertine
11-11-2022 om 11:52
Malibu2 schreef op 11-11-2022 om 11:46:
[..]
Wat ik lees bij jou is überhaupt geen marktwerking meer en veel overheidsbemoeienis. Dat doet me denken aan een planeconomie. Nu zal de overheid zich altijd wel in meer of mindere mate met de economie bemoeien, een echte vrije markteconomie bestaat volgens mij niet. Maar landen met een planeconomie zoals de voormalige Sovjet Unie of de DDR stonden niet bepaald bekend om hun innovatieve vermogen. Waarom zou je als bedrijf investeren in innovatie als de opbrengsten niet terugvloeien naar jou maar je alle winsten weer moet delen of afstaan?
Ik ben tegen marktwerking in sectoren die voorzien in levensbehoefte: zorg, wonen, vervoer. ik ben tegen een maatschappij die inzet op winst en groei door consumeren te stimuleren.
Dat je mijn linkse standpunten vergelijkt met sovjet economie draaft wel een beetje ver door. Je denkt dingen te lezen die er niet staan.
Miraval
11-11-2022 om 11:53
Malibu2 schreef op 11-11-2022 om 11:46:
[..]
Tenzij alle bedrijven beheerd worden door de overheid natuurlijk. Maar idd wanneer een bedrijf de risico's neemt om te innoveren en investeren dan dient dit bedrijf hier ook de winsten voor te kunnen behouden. Wanneer je die grote bedrijven dan extra belast werkt dit ook averechts met als risico dat de bedrijven verhuizen naar een land waar ze minder belasting moeten betalen wat weer ten koste gaat van de werkgelegenheid in Nederland.
Malibu2
11-11-2022 om 11:55
Cookielover schreef op 11-11-2022 om 11:28:
[..]
Maar is iedereen niet een minderheid?
Vroeger was bijvoorbeeld de verdeling man-vrouw ongeveer 50-50, maar nu met de non-binairen erbij ben ik als vrouw intussen wel een minderheid. Een willekeurige man is dat trouwens ook, zelfs een witte hetero man als Wilders.
Malibu2
11-11-2022 om 12:00
Libertine schreef op 11-11-2022 om 11:52:
[..]
Ik ben tegen marktwerking in sectoren die voorzien in levensbehoefte: zorg, wonen, vervoer. ik ben tegen een maatschappij die inzet op winst en groei door consumeren te stimuleren.
Dat je mijn linkse standpunten vergelijkt met sovjet economie draaft wel een beetje ver door. Je denkt dingen te lezen die er niet staan.
Je schrijft toch echt:
" 2. Geen marktwerking in de zorg (of eigenlijk uberhaubt geen marktwerking)."
Dan is het toch logisch dat ik het lees alsof jij helemaal geen marktwerking wil?
Libertine
11-11-2022 om 12:14
Malibu2 schreef op 11-11-2022 om 12:00:
[..]
Je schrijft toch echt:
" 2. Geen marktwerking in de zorg (of eigenlijk uberhaubt geen marktwerking)."
Dan is het toch logisch dat ik het lees alsof jij helemaal geen marktwerking wil?
Klopt. Maar als je tegen marktwerking bent ben je toch niet automatisch voor planeconomie? Dat is wat jij suggereert.
Ik zie vooral veel nadelen van marktwerking. Het is aanbod gericht. En verleidt mensen tot steeds meer consumeren. Het heeft als doel zoveel mogelijk winst te maken en dat gaat als ten koste van iets. Meestal van mensen. Slechte arbeidsomstandigheden, slechte beloningen. En de winst komt terecht bij aandeelhouders die zo nog rijker worden.
Trickle down economics.
Cookielover
11-11-2022 om 12:18
Jello2022 schreef op 11-11-2022 om 11:42:
[..]
Zo racistisch is hij niet. Dat wordt zwaar overdreven. Hij doet gewoon niet aan die zogenaamde politieke correctheid en zegt gewoon waar het op staat. Hij komt gewoon op voor de Nederlander en voor mensen die het zwaar hebben. Helaas doen maar weinig tot geen andere partijen dat.
Het valt me wel op, bepaalde politici zoals Wilders mogen overal van worden beschuldigd, terwijl andersom wordt er meteen geschokt gereageerd en mag het niet worden gezegd. Erg dubbele moraal allemaal van onze mooie regeringspartijen.
Zwaar overdreven?! De man is een racist pur sang. Dat bagatelliseren is werkelijk stupide.
Angela1967
11-11-2022 om 12:22
Jello2022 schreef op 11-11-2022 om 09:41:
[..]
Solidair zijn met de minder bedeelden is goed, maar jan modaal moet ook nog wat overhouden en niet steeds meer kaal worden geplukt.
Maar rechts plukt je toch kaal? Dan ga je toch niet nog rechtser stemmen? Of is het een reactie ingegeven door cognitieve dissonantie dat als er iets niet positief voor iemand uitpakt het vast van links komt?
Gr Angela
Angela1967
11-11-2022 om 12:22
Jello2022 schreef op 11-11-2022 om 09:42:
[..]
Omdat nu al langere tijd de verkeerde partijen aan de macht zijn die daar niet zitten voor ons welzijn.
Dan moet je dus sociaal democratisch stemmen.
Gr Angela
Angela1967
11-11-2022 om 12:26
Jello2022 schreef op 11-11-2022 om 09:55:
[..]
D66 vind ik ook een vreselijke partij met vreselijk arrogante mensen erin jakkes. Zij zitten er niet voor ons maar voor hun globalistische agenda.
Ik zou het handig vinden als het niet opgehangen wirdt aan persoonlijk geformuleerde "karakter"eigenschappen die je met onaardige woorden opschrijft, maar dat het bij politieke standpunten blijft. Dan kan het echt ergens over gaan. Als dat niet lukt dan gaat het dus over persoonlijke emoties en niet wat goed kan zijn voor alle mensen in Nederland.
Gr Angela
Cookielover
11-11-2022 om 12:33
Angela1967 schreef op 11-11-2022 om 12:22:
[..]
Maar rechts plukt je toch kaal? Dan ga je toch niet nog rechtser stemmen? Of is het een reactie ingegeven door cognitieve dissonantie dat als er iets niet positief voor iemand uitpakt het vast van links komt?
Gr Angela
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.