Nieuws en actueel
Daglichtlamp
14-06-2022 om 17:03
Wanneer valt het kabinet (met poll)
Uit andere draadjes blijkt duidelijk dat er toch wel behoefte is om ook gewoon over de binnenlandse politiek te discussiëren.
Het kabinet heeft veel op haar bordje, met torenhoge inflatie, stikstofcrisis, de wooncrisis, de vluchtelingencrisis. Maar de vier partijen lijken allemaal een eigen richting te zoeken om die problemen op te lossen.
Ik zie het kabinet de herfst dan ook niet halen. Maar dan, welke partijen hebben wel oplossingen voor de crisissen waarin we verkeren?
Peiling
Wannneer valt het kabinet?
Maximaal 4 antwoorden.
Libertine
08-11-2022 om 14:58
Malibu2 schreef op 08-11-2022 om 14:09:
Linkse partijen moeten volgens mij vooral oppassen voor een holier than thou houding. Prima als je hoge eisen stelt, maar geef allereerst zelf het juiste voorbeeld, anders werkt het keihard tegen je.
Wat bedoel je daarmee?
Libertine
08-11-2022 om 15:03
Rondstruiner schreef op 08-11-2022 om 14:11:
[..]
Ik weet het niet hoor. Ze kunnen ook juist stemmen kwijt raken aan andere linkse partijen.
Ik denk eerlijk gezegd dat de enige manier waarop pvda weer groter kan worden is door migratie op de agenda te zetten, net als in Denemarken en Zweden bij de sociaaldemocraten is gebeurd. Veel arbeiders zijn van de pvda en sp naar de pvv gegaan.
Duivels dilemma voor linkse partijen als pvda en sp. Ik heb geen idee hoe je die mensen terug moet krijgen van de pvv.
Dat zouden ze zeker moeten doen.
Deze docu is wel mooi ter duiding waarom de pvda kiezers zijn vertrokken: https://pers.bnnvara.nl/in-2doc-whats-left-onderzoekt-johan-fretz-de-teloorgang-van-de-sociaaldemocratie/
Malibu2
08-11-2022 om 15:26
Libertine schreef op 08-11-2022 om 14:58:
[..]
Wat bedoel je daarmee?
Zich moreel verheven voelen boven anderen. Dat gaat keihard tegen je werken als je zelf niet aan die standaard kan voldoen.
Neem bijvoorbeeld een Sigrid Kaag die vorig jaar het regeringsvliegtuig nam naar Luxemburg terwijl D'66 zich juist inzet om korteafstandvluchten te verminderen. Komt best hypocriet over en is veel commentaar op gekomen.
Zo ken ik persoonlijk een GL-er (een gemeenteraadslid) die heel erg anti-vliegen is, dat luidkeels verkondigt, maar zelf wel elke maand naar haar partner vliegt die tijdelijk in het buitenland zit. Want het duurt toch best wel lang met de trein..
Libertine
08-11-2022 om 15:33
Malibu2 schreef op 08-11-2022 om 15:26:
[..]
Zich moreel verheven voelen boven anderen. Dat gaat keihard tegen je werken als je zelf niet aan die standaard kan voldoen.
Neem bijvoorbeeld een Sigrid Kaag die vorig jaar het regeringsvliegtuig nam naar Luxemburg terwijl D'66 zich juist inzet om korteafstandvluchten te verminderen. Komt best hypocriet over en is veel commentaar op gekomen.
Zo ken ik persoonlijk een GL-er (een gemeenteraadslid) die heel erg anti-vliegen is, dat luidkeels verkondigt, maar zelf wel elke maand naar haar partner vliegt die tijdelijk in het buitenland zit. Want het duurt toch best wel lang met de trein..
Dat klinkt allemaal best anekdotisch …
Wees vooral niet strenger voor een ander dan voor jezelf zou ik eerder zeggen.
Malibu2
08-11-2022 om 15:49
Libertine schreef op 08-11-2022 om 15:33:
[..]
Dat klinkt allemaal best anekdotisch …
Wees vooral niet strenger voor een ander dan voor jezelf zou ik eerder zeggen.
Dat laatste ben ik met je eens.
Het eerste deels. Dat GL-voorbeeld was inderdaad anekdotisch. Iemand als Kaag is een publiek figuur die wel een uitgesproken mening over dingen heeft. En dat is prima. Maar juist als je wat wil veranderen zul je eerst zelf moeten laten zien dat het realistisch is en je eraan houden.
In de praktijk onthouden mensen juist dit soort dingen, en de mee-too zaak bij D'66 is een ander voorbeeld. Als je je er zelf al niet aan kunt houden, en je wil het wel opleggen aan de samenleving, wat zegt dat dan?
Wat dat betreft heeft een partij als de VVD het makkelijker.
Rondstruiner
08-11-2022 om 16:16
Malibu2 schreef op 08-11-2022 om 15:26:
[..]
D66 is een progressieve partij, maar toch niet echt een linkse partij vind ik. Meer een midden partij.
Tegenwoordig wordt alles maar links genoemd.
ShowyHummingbird30
08-11-2022 om 16:19
Ik hoop dat er eens een serieus gesprek gaat komen over de eindeloze versplintering. Wat mij betreft mag er een forse kiesdrempel komen. Dat je bijvoorbeeld minimaal 5 zetels moet hebben om in de kamer te komen.
Maar ik vrees dat dat voorlopig niet gaat gebeuren. Want dan tref je niet alleen een hoop kleine nieuwkomers maar ook oudgedienden als SGP en CU.
Rondstruiner
08-11-2022 om 16:25
Coreopsis schreef op 08-11-2022 om 16:19:
Ik hoop dat er eens een serieus gesprek gaat komen over de eindeloze versplintering. Wat mij betreft mag er een forse kiesdrempel komen. Dat je bijvoorbeeld minimaal 5 zetels moet hebben om in de kamer te komen.
Maar ik vrees dat dat voorlopig niet gaat gebeuren. Want dan tref je niet alleen een hoop kleine nieuwkomers maar ook oudgedienden als SGP en CU.
Ik vind 5 wel veel, dan geef je nieuwe partijen geen kans. Maar hoger dan nu mag zeker.
Moxxie
08-11-2022 om 16:56
Eens, die versplintering maakt het ontzettend moeilijk om een coalitie te vormen. Ik vind dat er ook best iets mag veranderen aan het behouden van je zetel als je uit de partij stapt, daar zou een minimum aantal voorkeurstemmen aan verbonden kunnen worden of zoiets.
Schemerlampje
08-11-2022 om 17:00
Moxxie schreef op 08-11-2022 om 16:56:
[..]
Eens, die versplintering maakt het ontzettend moeilijk om een coalitie te vormen. Ik vind dat er ook best iets mag veranderen aan het behouden van je zetel als je uit de partij stapt, daar zou een minimum aantal voorkeurstemmen aan verbonden kunnen worden of zoiets.
Ja, vind ik ook, je zetel hoort bij de partij niet bij jou persoonlijk. Een uitzondering eventueel voor degenen die met voorkeurstemmen de kamer in zijn gekomen.
Rondstruiner
08-11-2022 om 17:25
Moxxie schreef op 08-11-2022 om 16:56:
[..]
Maar behoud van zetel is er met een reden. Als een kamerlid anders tegen de fractie ingaat kan de fractie gewoon dreigen iemand uit de partij te zetten, en dan moeten die persoon dus de kamer uit en zetten ze er iemand anders neer. In het kader van een "nieuwe bestuurscultuur" waarbij de partijen van de coalitie ook het kabinet moeten controleren, is dat toch niet gewenst. De huidige regeling maakt het mogelijk voor onafhankelijk kritisch denkende kamerleden om hun werk te doen.
Ik vind het nu ook niet goed werkbaar hoor, maar ik begrijp wel waarom het nu zo is.
FaithfulDuck87
08-11-2022 om 17:28
ik zou dat prima vinden als iemand bv een jaar in de kamer zit namens die partij. Maar het gebeurt ook na bv 3 maanden en dan denk ik, heb je de partij als opstapje gebruikt?
Blomke82
09-11-2022 om 22:17
Misschien dat een pittig gesprek wel helpt😉
Dit kabinet wil maar slecht vallen. Rutte zit geheel tussen de billen van Kaag. Dat blijkt wel uit de "dwangwet"
Fractie is tegen, Rutte komt in- en uitvliegen (van n.b. klimaattop) doet een loze belofte die tegen de EU regels indruist, fractie is "om", Hermans staat met doodsangst in de ogen de pers te woord om het gedraai ongeloofwaardig te verwoorden
Kortom, het pittige kwam enkel vanuit Rutte's kant, de fractie knikte angstig ja en amen en zet zichzelf voor schut.
Conclusie: Rutte is inmiddels te machtig voor een val van dit kabinet, helaas. Iedereen binnen de VVD is bang voor deze man. 1 zogenaamde belofte waarvan iedereen weet dat dit niet kan en de fractie is om, dat is geen democratie, maar riekt naar dictatuur.
Moxxie
09-11-2022 om 22:45
Rondstruiner schreef op 08-11-2022 om 17:25:
[..]
Maar behoud van zetel is er met een reden. Als een kamerlid anders tegen de fractie ingaat kan de fractie gewoon dreigen iemand uit de partij te zetten, en dan moeten die persoon dus de kamer uit en zetten ze er iemand anders neer. In het kader van een "nieuwe bestuurscultuur" waarbij de partijen van de coalitie ook het kabinet moeten controleren, is dat toch niet gewenst. De huidige regeling maakt het mogelijk voor onafhankelijk kritisch denkende kamerleden om hun werk te doen.
Ik vind het nu ook niet goed werkbaar hoor, maar ik begrijp wel waarom het nu zo is.
Dan zou je kunnen kijken naar een mogelijkheid om te verhinderen dat de partij een vervanger in de zetel mag zetten als ze er iemand uitgooien. Ik vind het echt niet democratisch dat we volksvertegenwoordigers hebben die een zetel hebben gekregen op basis van een partijprogramma en -visie terwijl later blijkt dat ze niet op dezelfde koers liggen als die partij. Genoeg voorkeursstemmen is een ander verhaal natuurlijk, maar dat gebeurt niet zo vaak.
Vf_Watervrouw
09-11-2022 om 23:17
Voorkeursstemmen vind ik ook maar relatief begrip soms... Destijds rel tussen Mark en Rita, zij zei meer (voorkeurs)stemmen te hebben. Hij de fractieleider zij als tweede en (dus ook) hoogstgeplaatse vrouw. ..
Qua crisissen (proberen) oplossen kunnen we geen vallend /demissionair kabinet gebruiken maar ja....
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.