Nieuws en actueel
Daglichtlamp
14-06-2022 om 17:03
Wanneer valt het kabinet (met poll)
Uit andere draadjes blijkt duidelijk dat er toch wel behoefte is om ook gewoon over de binnenlandse politiek te discussiëren.
Het kabinet heeft veel op haar bordje, met torenhoge inflatie, stikstofcrisis, de wooncrisis, de vluchtelingencrisis. Maar de vier partijen lijken allemaal een eigen richting te zoeken om die problemen op te lossen.
Ik zie het kabinet de herfst dan ook niet halen. Maar dan, welke partijen hebben wel oplossingen voor de crisissen waarin we verkeren?
Peiling
Wannneer valt het kabinet?
Maximaal 4 antwoorden.
Daglichtlamp
18-06-2022 om 15:24
DS1971 schreef op 18-06-2022 om 13:17:
[..]
Ik ben mijn vastgoed in Nederland aan het verkopen en dat zal ook mijn huis waar ik in woon omvatten. Ik ga dus straks gewoon huren. Ook ben ik langzaamaan begonnen met alles wat ik niet per se meer nodig heb weg te geven, of te verkopen als het om duurdere zaken gaat.
Daarmee word ik flexibel en kan ik mijn spullen oppakken en elders heen. Ik ben ook bezig met een paspoort van buiten de EU, waardoor ik meer mogelijkheden heb om mij elders te vestigen.
Dat soort zaken dus. En gewoon ook weten wat je kan en wat waar kan. Dan kun je snel beslissen als de storm opsteekt.
Valt het allemaal mee, ook goed.
Val je dan onder 1 van de 3 uitzonderingen waarbij je de Nederlandse nationaliteit kunt houden als je een andere aanneemt? Of geef je je Nederlandse nationaliteit dan gewoon op?
DS1971
18-06-2022 om 15:45
Daglichtlamp schreef op 18-06-2022 om 15:24:
[..]
Val je dan onder 1 van de 3 uitzonderingen waarbij je de Nederlandse nationaliteit kunt houden als je een andere aanneemt? Of geef je je Nederlandse nationaliteit dan gewoon op?
Ik hoef idd mijn nationaliteit niet op te geven.
redbulletje
18-06-2022 om 15:50
DS1971 schreef op 18-06-2022 om 15:45:
[..]
Ik hoef idd mijn nationaliteit niet op te geven.
Heb jij dan nu ook een extra nationaliteit? Ik vind het behoorlijk krom dat een geboren Nederlander zijn paspoort moet opgeven bij het aannemen van de nationaliteit van z'n nieuwe land, maar degene die hier als immigrant naartoe is gekomen en de NL nationaliteit erbij heeft gekregen tijdens diezelfde emigratie de NL nationaliteit niet kwijt raakt. Gebaseerd op de emigratie van kennissen van mij waarvan de 1 geboren Nederlander en de ander een andere Europese nationaliteit plus Nederlanderschap.
DS1971
18-06-2022 om 16:00
redbulletje schreef op 18-06-2022 om 15:50:
[..]
Heb jij dan nu ook een extra nationaliteit? Ik vind het behoorlijk krom dat een geboren Nederlander zijn paspoort moet opgeven bij het aannemen van de nationaliteit van z'n nieuwe land, maar degene die hier als immigrant naartoe is gekomen en de NL nationaliteit erbij heeft gekregen tijdens diezelfde emigratie de NL nationaliteit niet kwijt raakt. Gebaseerd op de emigratie van kennissen van mij waarvan de 1 geboren Nederlander en de ander een andere Europese nationaliteit plus Nederlanderschap.
Er zijn landen die het opgeven van de nationaliteit niet toestaan. En dan hoeft dat dus ook niet. Maar dat het onzinnig is dat je de Nederlandse nationaliteit op zou moeten geven in bepaalde gevallen ben ik wel met je eens hoor.
MidasWolf
18-06-2022 om 16:03
Als 1 op de 10 boeren het veld moeten ruimen in Europa vanwege de stikstofdossier van Europese Commissie dan gaan de voedselprijzen met 17% omhoog van Arno Wellens (financieel, economisch journalist) in z'n podcast. Dit is berekend en gefundeerd aangetoond door economen van het Ministerie van Landbouw. En dat terwijl de Europese landbouw de meest duurzame is en de grootste hoeveelheid produceert van alle continenten.
Op andere continenten heb ik z’n vermoeden dat de landbouw toch minder duurzaam is als hier. Straks springen boeren in bijvoorbeeld Zuid- Amerika in het markt gat wat ontstaat in Brazilië kan dit met de huidige regering ten koste gaan van Amazone gebied.Want wat wij niet produceren moet toch verbouwd worden en dat gaat dan elders op de zelfde aardbol gebeuren waarschijnlijk grootschalig en niet milieu vriendelijker dan dat wij dat doen.
Even goede initiatieven en duurzame projecten daar gelaten. Het is ook goed dat landbouw/akkerbouw plaats vind over diverse continenten, maar als Europa minder gaat produceren is het niet zo dat deze vraag naar producten ineens weg is.
Hetzelfde aantal mensen moet toch te eten hebben.
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:07
redbulletje schreef op 18-06-2022 om 15:50:
[..]
Nederland gaat er juist wel van uit dat je je andere nationaliteit verplicht opgeeft als je nationaliseert tot Nederlander. Uitzondering zijn inderdaad nationaliteiten die je niet op kunt geven, zoals Marokko.
redbulletje
18-06-2022 om 16:54
MidasWolf schreef op 18-06-2022 om 16:03:
Als 1 op de 10 boeren het veld moeten ruimen in Europa vanwege de stikstofdossier van Europese Commissie dan gaan de voedselprijzen met 17% omhoog van Arno Wellens (financieel, economisch journalist) in z'n podcast. Dit is berekend en gefundeerd aangetoond door economen van het Ministerie van Landbouw. En dat terwijl de Europese landbouw de meest duurzame is en de grootste hoeveelheid produceert van alle continenten.
Op andere continenten heb ik z’n vermoeden dat de landbouw toch minder duurzaam is als hier. Straks springen boeren in bijvoorbeeld Zuid- Amerika in het markt gat wat ontstaat in Brazilië kan dit met de huidige regering ten koste gaan van Amazone gebied.Want wat wij niet produceren moet toch verbouwd worden en dat gaat dan elders op de zelfde aardbol gebeuren waarschijnlijk grootschalig en niet milieu vriendelijker dan dat wij dat doen.
Even goede initiatieven en duurzame projecten daar gelaten. Het is ook goed dat landbouw/akkerbouw plaats vind over diverse continenten, maar als Europa minder gaat produceren is het niet zo dat deze vraag naar producten ineens weg is.
Hetzelfde aantal mensen moet toch te eten hebben.
Dat is toch niet meer te verkopen aan de burger? Waarom blijven Nederlanders slapen ipv te redden wat er nog te redden valt? Als we Rutte en Kaag en alle Frans Timmermansen nu geen halt toe weten te roepen zijn we hier reddeloos verloren.
redbulletje
18-06-2022 om 16:56
Daglichtlamp schreef op 18-06-2022 om 16:07:
[..]
Nederland gaat er juist wel van uit dat je je andere nationaliteit verplicht opgeeft als je nationaliseert tot Nederlander. Uitzondering zijn inderdaad nationaliteiten die je niet op kunt geven, zoals Marokko.
Dat is toch raar? Als een land eist dat je je oorspronkelijke nationale opgeeft om die nieuwe nationaliteit aan te nemen prima, maar waarom wil Nederland zo graag oorspronkelijke Nederlanders kwijt terwijl ze kwistig met Nederlandse paspoorten smijten aan mensen die hun eigen nationaliteit niet opgeven?
Daglichtlamp
18-06-2022 om 18:06
redbulletje schreef op 18-06-2022 om 16:56:
[..]
Dat is toch raar? Als een land eist dat je je oorspronkelijke nationale opgeeft om die nieuwe nationaliteit aan te nemen prima, maar waarom wil Nederland zo graag oorspronkelijke Nederlanders kwijt terwijl ze kwistig met Nederlandse paspoorten smijten aan mensen die hun eigen nationaliteit niet opgeven?
Dat we dus juist niet.
Mick87
18-06-2022 om 19:56
Coreopsis schreef op 18-06-2022 om 13:44:
[..]
Best wel bijzonder. Immigratie als probleem zien en willen beperken en vervolgens zelf wel de mogelijkheid willen om te emigreren, omdat je het in je eigen land niet prettig meer vindt. Laat dat nu precies zijn wat al die "gelukszoekers" ook doen.
Dat is toch niet te vergelijken. Een aanzienlijk deel van de migranten die hierheen komen zijn asielzoekers. En die leveren onze staat per saldo alleen maar kosten op in plaats van dat ze wat opleveren. Massa migratie en een verzorgingsstaat gaan niet samen.
Als DS wil emigreren lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat ze naar een land gaat waar ze niet in eigen levensonderhoud kan voorzien en afhankelijk is van uitkeringen.
Rondstruiner
18-06-2022 om 20:33
Wow, wat een mafklapper van farmers defence force. Gevaarlijke gek! Heb echt met verbazing dat interview zitten lezen. Net zo gek als Baudet.
'Openbare intimidatie', kritiek op uitspraken Farmers Defence Force-leider - https://nos.nl/l/2433184Farmers
Defence Force-leider: ‘Dit is het uur U, 100 procent. Wij zijn vastberaden en we gaan niet meegeven’
https://www.volkskrant.nl/a-b4c72d11
Oh, ik zie dat hier intussen een heel topic over is, ik ga daar eens lezen.
Rondstruiner
18-06-2022 om 20:35
Coreopsis schreef op 18-06-2022 om 13:44:
[..]
Best wel bijzonder. Immigratie als probleem zien en willen beperken en vervolgens zelf wel de mogelijkheid willen om te emigreren, omdat je het in je eigen land niet prettig meer vindt. Laat dat nu precies zijn wat al die "gelukszoekers" ook doen.
Echt he😂! Misschien zitten ze elders ook wel niet op al die botte ontevreden Hollanders te wachten.
ShowyHummingbird30
18-06-2022 om 20:52
Mick87 schreef op 18-06-2022 om 19:56:
[..]
Dat is toch niet te vergelijken. Een aanzienlijk deel van de migranten die hierheen komen zijn asielzoekers. En die leveren onze staat per saldo alleen maar kosten op in plaats van dat ze wat opleveren. Massa migratie en een verzorgingsstaat gaan niet samen.
Als DS wil emigreren lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat ze naar een land gaat waar ze niet in eigen levensonderhoud kan voorzien en afhankelijk is van uitkeringen.
Ik ga me terugtrekken uit deze discussie. Want ik merk dat dit soort opmerkingen me pijn doet. Mijn kinderen zijn de kinderen van een asielzoeker. Mijn schoonfamilie is hier jaren geleden gekomen, gevlucht omdat ze hun leven niet zeker waren in een land verwoest door oorlog. Alles kwijt. Familieleden vermoord, geen spullen behalve dat wat ze in 1 koffer bij zich hadden. Nog 2 fotos uit hun tijd in hun vaderland.
Ja, mijn kinderen hebben onze samenleving op dit moment inderdaad meer gekost dan opgeleverd. Ze zijn namelijk net jongvolwassen en volgen allen een universitaire studie. Net als hun vader kort nadat hij hier kwam.
Met dit soort generalisaties doe je heel veel mensen tekort. En wakker je verdeeldheid, afkeer en haat aan.
Het gaat om ménsen. Mensen zoals als jij en ik. Die de pech hadden om geboren te worden in een land in puin.
Mick87
18-06-2022 om 21:11
Coreopsis schreef op 18-06-2022 om 20:52:
[..]
Ik ga me terugtrekken uit deze discussie. Want ik merk dat dit soort opmerkingen me pijn doet. Mijn kinderen zijn de kinderen van een asielzoeker. Mijn schoonfamilie is hier jaren geleden gekomen, gevlucht omdat ze hun leven niet zeker waren in een land verwoest door oorlog. Alles kwijt. Familieleden vermoord, geen spullen behalve dat wat ze in 1 koffer bij zich hadden. Nog 2 fotos uit hun tijd in hun vaderland.
Ja, mijn kinderen hebben onze samenleving op dit moment inderdaad meer gekost dan opgeleverd. Ze zijn namelijk net jongvolwassen en volgen allen een universitaire studie. Net als hun vader kort nadat hij hier kwam.
Met dit soort generalisaties doe je heel veel mensen tekort. En wakker je verdeeldheid, afkeer en haat aan.
Het gaat om ménsen. Mensen zoals als jij en ik. Die de pech hadden om geboren te worden in een land in puin.
Sorry als dit kwetsend overkomt. Ik ben ook niet tegen deze immigranten persoonlijk. Maar ik maak me wel grote zorgen voor wat het betekent als deze instroom zo blijft aanhouden. Dit land raakt overbevolkt en de verzorgingsstaat wordt nog meer onhoudbaar dan die al was.
En ik wil niet generaliserend zijn. Maar de statistieken liggen er wel. Gelukkig zijn er wel genoeg migranten die hier wel hun eigen broek op kunnen houden en meedraaien in de maatschappij. Maar persoonlijk denk ik wel dat het asielsysteem zoals het nu is niet houdbaar is. Dit maakt de problemen die er al zijn alleen maar groter.
DS1971
18-06-2022 om 21:27
Coreopsis schreef op 18-06-2022 om 20:52:
[..]
Ik hoop wel dat je mij goed begrepen hebt en dat ik echt totaal niets tegen vluchtelingen heb en ik ook echt met geen woord heb gerept over kostenplaatjes.
Wat wel echt een probleem is dat we momenteel een probleem hebben met de menselijke maat in de opvang, doordat we de ruimte er niet meer voor hebben. Alle opvanglocaties zijn overvol. Dat is echt ook voor de vluchtelingen niet ok en dus eens te meer een reden om naar alternatieven te kijken.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.