Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
felija
23-02-2023 om 13:33
LMEK schreef op 23-02-2023 om 13:20:
[..]
Wie is we? Wat denk je dat er zou zijn gebeurd als bijvoorbeeld China en Rusland onbeperkt wapens zouden leveren aan Irak, Joegoslavië, Afghanistan, Syrië en zou de westerse vijanden actief in het zadel zouden houden? Zou het westen dan ook met de armen over elkaar toekijken? Of zouden ze de shit uit iedereen bombarderen die ook maar een milimeter in de weg ligt?
Ik weet het antwoord wel!
Je omzeilt het feit dat 'het westen' deze oorlog niet is begonnen, ik ben blij dat 'het westen' niet toekijkt maar te hulp schiet. Een wrede dictator met expansiedrift moet beteugeld worden en helaas zijn we door diezelfde man die zoveel verloren levens op zijn geweten heeft, genoodzaakt in te grijpen en de oorlog aan te gaan. Niemand anders dan Putin is verantwoordelijk voor de afschuwelijke gebeurtenissen die nu plaatsvinden in Oekraïne. Wegkijken is geen optie, dat is de huidige realiteit
LMEK
23-02-2023 om 14:45
Loeki72 schreef op 23-02-2023 om 13:32:
[..]
Over dat plat bombarderen gesproken. Ik ken geen andere zo agressieve methode als de Russen gebruiken met het opzettelijk zoveel mogelijk de infrastructuur en burgers treffen. Nooit eerder zijn zoveel ziekenhuizen gebombardeerd als nu in de Oekraïne. Dat alleen is iets wat altijd bestreden moet worden. En gelukkig steunen heel veel landen de Oekraïne. En ik vraag me ook af waarom de Ruslandliefhebbers niet naar hun geliefde land vertrekken. Kunnen ze het zo gehate Westen achter zich laten.
Weet je ook welk land als enige ooit atoombommen gooide op een bevolking? Als je het dan toch over opzettelijk burgers en infrastructuur treffen wilt hebben.
Hint: Rusland was het niet...
Moirmel
23-02-2023 om 14:45
LMEK schreef op 23-02-2023 om 13:20:
[..]
Wie is we? Wat denk je dat er zou zijn gebeurd als bijvoorbeeld China en Rusland onbeperkt wapens zouden leveren aan Irak, Joegoslavië, Afghanistan, Syrië en zou de westerse vijanden actief in het zadel zouden houden? Zou het westen dan ook met de armen over elkaar toekijken? Of zouden ze de shit uit iedereen bombarderen die ook maar een milimeter in de weg ligt?
Ik weet het antwoord wel!
Bedankt voor dit antwoord.
Heb het nog eens vetgedrukt zodat iedereen het goed kan lezen.
Leuk ook hoe je spreekt over westerse vijanden.
LMEK
23-02-2023 om 14:48
felija schreef op 23-02-2023 om 13:33:
[..]
Je omzeilt het feit dat 'het westen' deze oorlog niet is begonnen, ik ben blij dat 'het westen' niet toekijkt maar te hulp schiet. Een wrede dictator met expansiedrift moet beteugeld worden en helaas zijn we door diezelfde man die zoveel verloren levens op zijn geweten heeft, genoodzaakt in te grijpen en de oorlog aan te gaan. Niemand anders dan Putin is verantwoordelijk voor de afschuwelijke gebeurtenissen die nu plaatsvinden in Oekraïne. Wegkijken is geen optie, dat is de huidige realiteit
Ja ik weet het, het westen bepaalt wanneer ze aanvallen, het westen bepaalt wanneer ze verdedigen. Het zelfbenoemde politieagentje schuwt geen geweld om anderen in het gareel te houden. Onschuldig of niet maakt ook niks meer uit. De balans moet nodig hersteld worden.
felija
23-02-2023 om 15:30
LMEK schreef op 23-02-2023 om 14:48:
[..]
Ja ik weet het, het westen bepaalt wanneer ze aanvallen, het westen bepaalt wanneer ze verdedigen. Het zelfbenoemde politieagentje schuwt geen geweld om anderen in het gareel te houden. Onschuldig of niet maakt ook niks meer uit. De balans moet nodig hersteld worden.
Je laat jezelf heel erg kennen nu en wederom leg je in dit geval niet de verantwoordelijkheid daar waar hij wezen moet: bij Putin.
LMEK
23-02-2023 om 15:34
felija schreef op 23-02-2023 om 15:30:
[..]
Je laat jezelf heel erg kennen nu en wederom leg je in dit geval niet de verantwoordelijkheid daar waar hij wezen moet: bij Putin.
Ik heb dat volgens mij al 30 keer gezegd dus het zal nu toch wel duidelijk moeten zijn. Putin heeft een reden verzonnen waardoor hij illegaal Oekraïne binnenviel. Echter blijken de redenen nooit belangrijk te zijn zoals we in het verleden hebben gezien.
felija
23-02-2023 om 15:44
LMEK schreef op 23-02-2023 om 15:34:
[..]
Ik heb dat volgens mij al 30 keer gezegd dus het zal nu toch wel duidelijk moeten zijn. Putin heeft een reden verzonnen waardoor hij illegaal Oekraïne binnenviel. Echter blijken de redenen nooit belangrijk te zijn zoals we in het verleden hebben gezien.
Dat maakt Putin dus verantwoordelijk voor deze oorlog en niet het westen.
Wat voor vreedzame oplossing heb jij om ervoor te zorgen dat Oekraïne gevrijwaard blijft van inlijving bij Rusland?
LMEK
23-02-2023 om 16:00
felija schreef op 23-02-2023 om 15:44:
[..]
Dat maakt Putin dus verantwoordelijk voor deze oorlog en niet het westen.
Maar hoe belangrijk is dat nu? Dan zijn we het erover eens, Putin is de schuldige. Putin doet precies hetzelfde als het westen, de voorbeelden heb ik je gegeven. En ik begrijp ook wel dat je dat goed probeert te praten.
felija
23-02-2023 om 16:07
LMEK schreef op 23-02-2023 om 16:00:
[..]
Maar hoe belangrijk is dat nu? Dan zijn we het erover eens, Putin is de schuldige. Putin doet precies hetzelfde als het westen, de voorbeelden heb ik je gegeven. En ik begrijp ook wel dat je dat goed probeert te praten.
Serieus? Heel belangrijk, als Putin Oekraïne niet was binnengevallen, was er nu geen oorlog.
Ik had mijn vorige post aangevuld:
Wat voor vreedzame oplossing heb jij om ervoor te zorgen dat Oekraïne gevrijwaard blijft van inlijving bij Rusland?
LMEK
23-02-2023 om 17:45
felija schreef op 23-02-2023 om 16:07:
[..]
Serieus? Heel belangrijk, als Putin Oekraïne niet was binnengevallen, was er nu geen oorlog.
Ik had mijn vorige post aangevuld:
Oekraïne is militair gezien geen partij voor Rusland, in het begin niet en nu nog minder. Met behulp van het westen dat genoeg wapens geeft om de oorlog kunstmatig in gang te houden maar te weinig om doorslaggevend te zijn is het Oekraïnse leger gedecimeerd.
Dus met Putin om de tafel gaan zetten en de wapenleveringen stop zetten in ruil voor terugtrekking. Oekraïne zal gebied op moeten geven voor vrede. Oekraïne geen lid van de NAVO is ook een Russische vereiste.
Een soortgelijk plan lag al op tafel vorig jaar volgens de vormalige Israelische premier die betrokken was bij de besprekingen.
Ook Rusland snakt naar adem dus is dat een goede motivatie om te onderhandelen. Er zijn zoals wel vaker alleen maar verliezers in deze oorlog. Buiten de westerse wapenhandel en Blackrock die Oekraïne weer gaat opbouwen om wel te verstaan.
Beterhier
23-02-2023 om 18:41
Een vredesonderhandeling met Putin als vreedzame oplossing is met de huidige status naïef, hij stopt pas als Rusland militair niets meer kan bereiken (ook het antwoord op de topicvraag). Terugkijkend zijn we door naïviteit in de omgang met Putin hierin terecht gekomen, hij kon al veel te lang zijn gang gaan.
Het doet mij ook sterk denken aan twee Duitse vrouwen die een petitie waren gestart hiervoor. Ik kan geen betere reactie op dit nieuwsbericht formuleren dus plak ik link en vertaling hier;
https://www.tagesschau.de/faktenfinder/russland-ukraine-manifest-101.html
"Rusland kan de oorlog op elk moment beëindigen"
Stand: 14-02-2023 13:32 uur
Sahra Wagenknecht en Alice Schwarzer zijn een petitie gestart voor vredesonderhandelingen. Experts zeggen dat Rusland hier helemaal niet in geïnteresseerd is.
Door Carla Reveland en Pascal Siggelkow, redacteuren ARD fact finder
"Manifesto for Peace" - zo heet de petitie die vrijdag is gelanceerd door de linkse partijpoliticus Sahra Wagenknecht en journaliste Alice Schwarzer, die tot voortdurende discussies leidt. Daarin roepen ze bondskanselier Olaf Scholz op om "de escalatie van wapenleveranties te stoppen". In plaats daarvan zou hij "zichzelf aan het hoofd moeten zetten van een sterke alliantie voor een staakt-het-vuren en vredesonderhandelingen op zowel Duits als Europees niveau." Want uiterlijk als de Oekraïense strijdkrachten de Krim zouden moeten aanvallen, zal de Russische president Vladimir Poetin "een maximale tegenaanval lanceren".
De petitie heeft tot nu toe meer dan 360.000 aanhangers, waaronder enkele prominente namen zoals theoloog Margot Käßmann, actrice Jutta Speidel en de militaire beleidsadviseur van de voormalige Duitse bondskanselier Angela Merkel, Erich Vad. Op 25 februari is er een rally gepland in Berlijn.
De petitie berust op drogredenen
Met zijn verklaringen suggereert de petitie dat de beste manier om Oekraïne te helpen is om de wapenexport te stoppen en te pleiten voor vredesonderhandelingen.
Dat is een misvatting, zegt Michael Zinkanell, toekomstig directeur van het Oostenrijkse Instituut voor Europees en Veiligheidsbeleid (AIES). Want het zijn niet de wapenleveranties die de oorlog voortzetten, maar Rusland, dat Oekraïne aanviel. "Rusland kan de oorlog op elk moment beëindigen - een optie die Oekraïne als verdedigend land niet heeft."
Steun uit het Westen heeft Oekraïne zo succesvol gemaakt in zijn verdediging tegen de Russische aanvallers, zegt Zinkanell. Met een stopzetting van de wapenleveranties en de verminderde defensiecapaciteiten van Oekraïne als gevolg, is het mogelijk dat Rusland het oorspronkelijke oorlogsdoel, de verovering van Kiev, hervat. "Waarschijnlijk wil niemand meer vrede dan het Oekraïense volk. Er zijn momenteel echter geen tekenen dat Rusland geïnteresseerd is in onderhandelingen."
Wapenleveringen en onderhandelingen sluiten elkaar niet uit
Julia Smirnova, senior onderzoeker bij het Instituut voor Strategische Dialoog Duitsland (ISD), is het daarmee eens. De auteurs zouden een complexe veiligheidsbeleidssituatie op een vertekende en vereenvoudigde manier presenteren. "Ze negeren het feit dat Rusland de primaire verantwoordelijkheid draagt voor de oorlog en het lijden van de bevolking van Oekraïne."
Volgens Smirnova sluiten wapenleveranties en voorbereidingen voor toekomstige onderhandelingen elkaar niet uit. Door militaire hulp aan Oekraïne te contrasteren met mogelijke vredesonderhandelingen, speelt de petitie de Russische propaganda in de kaart.
Het gaat om het ondermijnen van steun voor Oekraïne in het Westen. Zowel de Westerse sancties tegen Rusland als de wapenleveranties aan Oekraïne zouden voor de Duitse bevolking als een risico worden gepresenteerd. "Deze verhalen sluiten aan bij pacifistische opvattingen en spelen in op de angst van de bevolking voor een economische crisis of een nucleaire oorlog", zegt Smirnova. Uit een Eurobarometer-enquête blijkt echter "dat 74% van de EU-bevolking de steun van de EU aan Oekraïne na de Russische invasie goedkeurt".
Geloofwaardigheid van Rusland in twijfel
Rusland zou eerst een soort concessies moeten doen om zijn eigen geloofwaardigheid te bewijzen, zegt Zinkanell. Het Kremlin heeft immers in het verleden geen reden gegeven om hem te vertrouwen. "Voor de invasie beweerde Rusland dat ze geen aanval aan het plannen waren", zei Zinkanell. "Ook de in de loop van de oorlog aangekondigde vuurpauzes, zoals de meest recente begin januari, werden niet nageleefd." Bovendien toonden de Russische wreedheden in de bezette Oekraïense gebieden aan dat een einde aan de vijandelijkheden niet automatisch vrede zou betekenen voor de Oekraïense bevolking.
Zinkanell beschouwt het in de petitie gesuggereerde scenario van Duitse grondtroepen in Oekraïne als bijna onmogelijk. In de petitie staat: "De Duitse bondskanselier verzekert nog steeds dat hij geen straaljagers of 'grondtroepen' wil sturen. Maar hoeveel 'rode lijnen' zijn er de afgelopen maanden al overschreden?"
Alleen in het geval van een VN-mandaat in het kader van een vredesmissie zou het zo kunnen zijn dat Europa soldaten naar het oorlogsgebied zou sturen - in dit geval zou echter de goedkeuring van Rusland in de Veiligheidsraad vereist zijn, wat ondenkbaar zou zijn onder de huidige omstandigheden, zei Zinkanell.
Nucleaire dreigingen als Russische strategie
Door te suggereren dat een Russische nucleaire aanval onvermijdelijk zal zijn als het Westen de "rode lijnen" blijft overschrijden en Oekraïne blijft steunen, zouden de auteurs de Russische bedreigingen om kernwapens te gebruiken herhalen en legitimeren, zegt Sara Bundtzen, onderzoeks- en beleidsanalist bij ISD.
In het manifest staat: "Het is te vrezen dat Poetin een maximale tegenaanval zal lanceren als de Krim uiterlijk wordt aangevallen. Zullen we dan onverbiddelijk afglijden naar een wereldoorlog en een nucleaire oorlog?"
"Nucleaire dreigingen maken deel uit van het Russische afschrikkingsbeleid en zijn sinds het begin van de oorlog strategisch gebruikt door de Russische leiders om angst aan te wakkeren en te voorkomen dat het Westen het recht op zelfverdediging van Oekraïne steunt", zegt Bundtzen. In deze context zouden de auteurs het Russische verhaal van een zogenaamd op handen zijnde wereldoorlog oppakken.
Door het westen gesteunde onderhandelingen waarschijnlijker
Over het algemeen verbergt de petitie tal van feiten. "Vooral het feit dat Rusland de oorlog de afgelopen maanden consequent heeft geëscaleerd met aanvallen op de Oekraïense energie-infrastructuur, de verklaarde annexatie van Oekraïense gebieden en de mobilisatie van honderdduizenden soldaten", legt Bundtzen uit.
Volgens Zinkanell kan de steun van het Westen, in tegenstelling tot de petitie, ooit vredesonderhandelingen waarschijnlijker maken. Het verleden heeft geleerd dat onderhandelingen voor strijdende partijen vaak alleen een optie zijn als de kans op militair succes gering is. Dit kan op zijn beurt alleen worden bereikt als Oekraïne zich met succes blijft verzetten tegen Rusland.
Rusland toont geen interesse in onderhandelingen
Ook de Oekraïense ambassadeur in Duitsland, Oleksii Makeiev, sprak het verzoek om een petitie tegen: of er onderhandelingen zullen plaatsvinden tussen de twee landen hangt af van Rusland en Poetin - niet, zoals in de petitie wordt gesuggereerd, van het gewapende verzet van Oekraïne. "We hebben geen teken dat Rusland op enigerlei wijze geïnteresseerd is in het bereiken van vrede", zei Makeiev. In plaats daarvan wil de politieke leiding van het land "dat Oekraïne niet langer bestaat als land".
Radiopresentator Sergej Mardan zegt op de Russische staatstelevisie: "Er is maar één vredesformule voor Oekraïne. De vernietiging van Oekraïne als staat!"
ARD Rusland-correspondent Ina Ruck schrijft op Twitter dat dit soort uitspraken in Rusland talloze keren worden gedaan. In Duitsland daarentegen worden in talkshows totaal andere beelden van Rusland getekend.
De politicoloog Johannes Varwick, die als eerste de petitie ondertekende, stelde in talkshows dat Rusland in de hoek zat, dat "opnieuw schoppen" de verkeerde aanpak was - en dat Oekraïne "toch verloren" was.
Rechtse steun
Veel actoren uit het rechtse en complot-ideologische milieu delen pro-Russische standpunten met Wagenknecht en Schwarzer. Bekende pro-Russische desinformatiezenders en de Russische staatsomroep RT delen de petitie en roepen op tot een demo. De AfD-covoorzitter Tino Chrupalla promootte de petitie ook op Twitter, net als het extreemrechtse tijdschrift Compact.
De hoofdredacteur, Jürgen Elsässer, houdt van de oproep "buitengewoon": het is goed dat "de twee vrouwen het echt hebben getroffen", want de regering drijft de "lemmings" de afgrond in, zoals hij in een video zegt. Veel van de eerste ondertekenaars zijn bekend en belangrijke hoofden zijn verzameld. Volgens Elsässer hebben Wagenknecht en Schwarzer echter "niets dat naar patriottisme rook in de lijst van eerste ondertekenaars opgenomen".
Wagenknecht lijkt de steun van extreemrechts niet te appreciëren en zegt tegen de "Spiegel": "Door onze eerste ondertekenaars te selecteren, hebben we duidelijk gemaakt met wie we samenwerken en van wie we hopen op steun - en van wie niet. ."
Alweer het tweede initiatief van Schwarzer
In het verleden heeft Wagenknecht herhaaldelijk pro-Kremlin-verklaringen afgelegd. In een toespraak tot de Bondsdag beschuldigde ze de federale regering ervan "een economische oorlog te zijn begonnen" tegen Rusland en riep ze op tot beëindiging van de sancties die Rusland zijn opgelegd vanwege de oorlog in Oekraïne. In een tweet schreef ze dat de Groenen niet langer geïnteresseerd waren in klimaatbescherming, maar een "krankzinnige oorlog tegen Rusland" als prioriteit hadden.
Ook de opvattingen van Schwarzer over de oorlog in Oekraïne hebben tot verhitte debatten geleid. In april 2022 schreef zij samen met 27 andere beroemdheden een open brief aan kanselier Scholz, waarin ze waarschuwden voor een derde wereldoorlog en Scholz opriepen om "noch direct noch indirect" zware wapens meer aan Oekraïne te leveren.
felija
23-02-2023 om 19:39
LMEK schreef op 23-02-2023 om 17:45:
[..]
Oekraïne is militair gezien geen partij voor Rusland, in het begin niet en nu nog minder. Met behulp van het westen dat genoeg wapens geeft om de oorlog kunstmatig in gang te houden maar te weinig om doorslaggevend te zijn is het Oekraïnse leger gedecimeerd.
Dus met Putin om de tafel gaan zetten en de wapenleveringen stop zetten in ruil voor terugtrekking. Oekraïne zal gebied op moeten geven voor vrede. Oekraïne geen lid van de NAVO is ook een Russische vereiste.
Een soortgelijk plan lag al op tafel vorig jaar volgens de vormalige Israelische premier die betrokken was bij de besprekingen.
Ook Rusland snakt naar adem dus is dat een goede motivatie om te onderhandelen. Er zijn zoals wel vaker alleen maar verliezers in deze oorlog. Buiten de westerse wapenhandel en Blackrock die Oekraïne weer gaat opbouwen om wel te verstaan.
Wat heeft Putin ongelofelijk veel leed veroorzaakt, zowel voor de Oekraïners als voor de Russen, vreselijk. Oekraïne wil terecht geen land afstaan, ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd als het westen niet te hulp was geschoten. Hoe meer steun voor Oekraïne, hoe beter. Als inwoner van de Donbas moet het vooruitzicht om ingelijfd te worden bij Rusland, vreselijk zijn. Leven onder het bewind van een dictator die niets om mensenlevens geeft, geen vrijheid van meningsuiting, je eigen taal opgeven. Dat is het laatste wat je wilt.
Lollypopje
23-02-2023 om 20:49
Wat heeft Rusland als verloren, behalve geld en gezichtsverlies?* En is dat echt te vergelijken met een deel van je land en identiteit verliezen?
Er zijn geen twee verliezerd bij dat plan er is één verliezer en een dader die hooguit leidt onder zijn eigen stupiditeiten.
*Natuurlijk hebben ook velen Russen het leven gelaten, maar veel van hen zijn net zogoed slachtoffer van Rusland en diens leider. Zij zijn verliezers van de oorlog. Niet Rusland
LMEK
23-02-2023 om 20:58
Lollypopje schreef op 23-02-2023 om 20:49:
Wat heeft Rusland als verloren, behalve geld en gezichtsverlies? En is dat echt te vergelijken met een deel van je land en identiteit verliezen?
Er zijn geen twee verliezerd bij dat plan er is één verliezer en een dader die hooguit leidt onder zijn eigen stupiditeiten.
Jij vindt de Russische gesneuvelde soldaten geen verlies?
LMEK
24-02-2023 om 18:39
In an interview with the American television channel CNN, the National Security Adviser of the USA, Mr. Jake Sullivan, expressed the opinion that there is no point in sending Abrams tanks to Ukraine. According to his statement, the US president is beginning to encounter opinions among senior military personnel around him that Abrams does not make sense in Ukraine, therefore Leopards are the best option.
If we follow the chronology of events, we will find that Washington never wanted to send American-made Abrams tanks to Ukraine. The decision for 31 Abrams tanks for Kyiv was part of a diplomatic agreement between Germany and the US.
Under serious political pressure from neighbors and allies in NATO, and in particular from the USA, German Chancellor Mr. Olaf Scholz agreed to the re-export of Leopard to Ukraine. The condition was that Washington would do the same by sending Abrams. However, weak German diplomacy shines through. Germany has blindly accepted, to clearly guarantee public support, the conditions for Leopard and Abrams, without agreeing on terms, corridors, logistics, and above all: when and how Abrams will arrive in Ukraine.
With these actions, Berlin is about to come under even greater pressure in the coming months. Soon the Germans will realize that their Leopards are fighting in Ukraine, winning and being destroyed, but alone. There will be no Abrams.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.